تحقیق مقاله بررسی سیره نبوی و نظام تعلیم و تربیت

تعداد صفحات: 33 فرمت فایل: word کد فایل: 11336
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بررسی سیره نبوی و نظام تعلیم و تربیت

    مقدمه

    هدف پیامبران از بعثت مهمترین پرسش در طول تاریخ بشر است عده ای معتقدند هدف پیامبران جهت گیری معنوی و ضد دنیایی بوده است. محور تعلیمات پیامبران توجه به آخرت، پرداختن به درون و رها ساختن برون،‌ گرایش به ذهنیت و گریز از عینیت بوده است. گروهی نقش پیامبر را در گذشته مثبت، مفید و در جهت تکامل تاریخ می دانند و معتقدند که پیامبران اساسی ترین نقش ما را در اصلاح بهبود و پیشرفت جوامع داشتند آنها معتقدند که نقش مثبت تعلیمات منحصر به گذشته است و امروزه با پیشرفت علوم تعلیمات دینی نقش خود را از دست داده و در آینده بیشتر از دست خواهد داد ولی بعضی ها معتقدند که هرگز پیشرفت های علمی جایگزین آن نخواهد شد همچنانکه مکاتب فلسفی نیز نتوانستند جایگزین آن گردند.[1]

    اما با توجه به قرآن و احادیث متوجه می شویم که هدف پیامبران تزکیه و تعلیم همه انسانهای بشری است چنانکه در احادیث است که فرمود: «من مبعوث شدم تا مرکز حلم، معدن علم و مسکن صبر باشم».[2]

    اما آیا خود پیامبر سواد خواندن و نوشتن داشت موقعیت شبه جزیره عربستان از نظر علم چگونه بود و چه نظراتی در مورد دانش و علم و آداب دانشجو و معلم داشت با مطالعه سیره نبوی و مراجعه به کتب متعدد رسمی شد که جواب این سؤال ها داده شود چرا که پیامبر بهترین الگو برای تمامی مردم است. (با مقایسه نظام تعلیم و تربیت و سیره نبوی)

    تعلیم، تربیت، یادگیری

    تربیت یعنی برانگیختن استعدادها و قوای گونه گون انسان و پرورش آن باید با کوشش خود متربی توأم باشد تا به منتهای کمال نسبی خود نائل شود انسان با عوامل و انگیزه هایی در زندگی احاطه شده است که نشاط و جنبش او را تحریک نموده و استعدادها و قوای او را بیدار می سازد. تربیت در صورتی ثمربخش خواهد بود که با عمل و کوشش متربی همراه باشد بدین معنی که کوششی که متربی در غلبه بر مشکلات و هنگام برخورد با دشواریهای زندگی روزمره به کار می رود عملاً به او درس اخلاق می آموزد و به وی می فهماند که چه نوع رفتاری درست و یا نادرست می باشد.

    تعلیم با مفهوم محدود آن عبارت از تلقین و انتقال معلومات به اذهان شاگردان می باشد پس معلم در حوزه وظیفه خود عمل می کند و شاگرد در برابر او ساکت به سر می برد و اتفاقات و گفته های او را دریافت می کند و متربی را وادار می کند که شخصاً عمل کند و به منظور حل مشکلات بیندیشد تعلیم این نقش را به عهده دارد که اذهان و شاگردان را با معلومات فکری مجهز سازد. وظیفه تعلیم در مجهز ساختن ذهن شاگردان با معلومات و معارف مختلف محدود می شود که غالباً این معلومات برای خود شاگردان روشن و معلوم نیست. اما تربیت اهتمام خود را به پیشبرد تمایلات فطری و استعدادی متنوع متربی متوجه ساخته و به انسان آنچنان آمادگی می بخشد که در شئون مختلف زندگی با مهارت وارد عمل شده و در برابر موقعیت های گوناگون درست عمل می کند.

    معلم در مسیر انجام وظیفه تعلیم سعی می کند اذهان شاگردان را با معلومات و معارف پر کند اما مربی می کوشد که از راه تربیت راه را برای استعداد قوای انسان از درون او برای بحث و کاوش باز کند. البته تعلیم صحیح عبارت از کوششی است که معلم باید در سایه آن شوق و تمایل به علم و عمل و اهتمام آن دو را در نفوس شاگردان زنده و بیدار کنند. تعلیم به صورت کنونی شاگرد برای اشتغال به حرفه و فن و قبولی و پیروزی در امتحان آماده می سازد در حالیکه تربیت انسان را به اصل و هدف زندگانی انسان رهنمون گردد. بنابراین تربیت متوجه این هدف است که از خود انسان، انسانی بسازد که از انسانیت خود پیش از آنکه آلت و ابزاری برای کسب معشیت باشد برخوردار شود.[3]

    موضوع علم تعلیم و تربیت وجود آدمی است از لحاظ اینکه استعدادها و نیروهایش در جهت کمال پرورش یابد و درخور توانائیش معلوماتی به وی انتقال داده شود دانشمندان علوم تربیتی از دیرباز درباره انسان از لحاظ پرورش استعدادها و راههای تعلیم و تربیت به تحقیق پرداخته اند و در نظر داشته اند که او را به عالی ترین مقامی که مورد توجهشان برسانند.

    یادگیری فرایند تغییر کردن، تغییر یافتن، تغییر پذیرفتن کم و بیش دائمی است که از طریق آنچه در جهان اطراف ما رخ می دهد و بوسیله آنچه ما مشاهده می کنیم یا انجام می دهیم ایجاد می گردد. یکی از موهبت های خداوند متعال به انسان علاوه بر اعطای ادراک حسی و تحمل بار مسئوولیت و فراهم آوردن راههای خوشبختی می شود انسان علوم و فنون را از دو منبع فرا می گیرد. منبع الهی و منبع بشری.[4]

    اما در نخستین آیاتی که بر پیامبر گرامی اسلام نازل گردید تربیت جایگاه نخستین را اشتغال کرده و بعد تعلیم.

    «اقراء باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق اقراء و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم»

    «بخوان به نام پروردگارت، پروردگاری که آفرید، آفرید انسان را از خون بسته و لخته شده. بخوان در حالیکه پروردگار تو با کرامت تر است که او با خامه و قلم علم و دانش بیاموخت. انسان را با تراوش قلم به حقایقی رهنمون گشت که از آنان آگاهی نداشت».

    تقدم کلمه ربک (پرورشکارتو) بر کلمه علّم (علم آموختن) می باشد.

    در اکثریت قریب به اتفاق مدارس و مراکز علمی به تعلیم در معنای محدود آن پرداخته اما به مسئله تربیت توجهی نشده است. حتی مربیان غرب نیز سالها و قرنها پس از هشدار دانشمندان اسلامی این حقیقت را اعلام کردند زیرا آشکارا حس کردند که تعلیم محض وجدانیات شاگرد را نادیده گرفته و عواطف و استعدادها و ذوق فطری او را فراموش کرده است تعلیم در مفهوم محدود آن نمی تواند انسان را در مسیر اهداف عالیه قرار دهد.[5]

    «وضعیت علمی و فرهنگی عربستان جاهلی»

    زمانی که عرب بر جوامع و مناطقی پیروز می شد خرابی وارد می شد سبب این امر آن بود که قواعد موازین توحش در آنان ثبت شده بود و از آنان امتی وحشی ساخت تا آنجا که توحش در آنها به صورت اخلاق و طبیعت آنها در آمده بود و برایشان لذت بخش بود. زیرا به خاطر توحش از نظام و حکم خارج می شوند و از سیاست اطاعت نمی کردند و این گونه طبیعت با آبادی و مدنیت ناسازگار و سبب خرابی آن می شد. پس به صورت عمومی طبیعت وجودی عرب با طرح ریزی و بناء منافات دارد. طبیعت عرب به غارتگری اموال مردم بوده است و رزق خود را در سایه شمشیرها می یافتند و حدی در غارت اموال مردم نمی شناختند بلکه هر زمان که نظری به مال یا متاع یا ظرفی می انداختند به سمت آن غارت برده و پس از تملک آن با پیروزی و تصرف در حفظ اموال مردم ناتوان و تا نابودی آبادی  پیش می رفتند. همچنین اعراب توجهی به قوانین و جلوگیری مردم از فساد نداشتند. و در بدست آوردن قدرت با یکدیگر رقابت و هم چشمی داشتند.

    جعفر بن ابیطالب در برابر حبشه وضعیت سیاسی جامعه را شرح می دهد:

    پادشاها ما مردمی بودیم که در دوران جاهلیت بتها را پرستش می کردیم، مردار می خوردیم، کارهای زشت انجام می دادیم. قطع رحم می کردیم با همسایگان و هم پیمانان خود کارهای زشت انجام می دادیم،‌قطع رحم می کردیم با همسایگان و هم پیمانان خود بدرفتاری داشتیم نیرومند ما ناتوان ما را می خورد وضع ما همین بود تا خدا پیامبری از خودمان که به راستی و امانت و پاکدامنی او را می شناسیم به سوی ما فرستاد. امیرالمؤمنین علی (ع) می فرماید: همانا خدا محمد را برانگیخت تا مردمان را بترساند و فرمان خدا را چنانکه باید رساند آن هنگام شما ای مردم عرب بدترین آیین را برگزیده بودید و در بدترین سرای خزیده منزلگاهتان سگستانهای ناهموار، همنشینتان گرزه ماری زهردار، آبتان تیره و ناگوار، خوراکتان گلوآزار، خون یکدیگر را ریزان، از خویشاوندان بریده و گریزان.[6]

    در واقع در فرهنگ جاهلیت چیزی که به آن اهمیت نمی دادند علم و فرهنگ و آگاهی بوده است ملت عرب در جاهلیت به جزء افراد معدودی از نعمت سواد محروم بودند، در قرآن آیاتی به امی بودن پیامبر اشاره کرده و در آیه دیگر به عدم توانایی پیامبر به خواندن و نوشتن اشاره شده است. واقدی می گوید در قریش تنها هفده نفر قدمت کتابت داشتند. بلاذری می گوید در میان اوس و خزرج نوشتن به ندرت بوده است تنها بعضی از یهود آگاهی به کتابت عربی بوده است تنها عده ای قدرت کتابت داشتند. یکی از علل بی فرهنگی عرب بی سوادی است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بررسی سیره نبوی و نظام تعلیم و تربیت

    فهرست:

    مقدمه........................................................................................................................................... 5-4

    تعلیم و تربیت ........................................................................................................................... 9-5

    وضعیت علمی و فرهنگی عربستان جاهلی ...................................................................... 12-9

    اهمیت دانش و علم از نظر پیامبر و احادیث مربوطه .................................................. 22-12

    مساوات در علم ...................................................................................................................... 25-22

    اولین مراکز تعلیم و تربیت.................................................................................................. 27-25

    علوم واجب .............................................................................................................................. 28-27

    آداب دانشجو و معلم

    1- توکل ...................................................................................................................................... 29

    2- خلوص نیت ...................................................................................................................... 30-29

    3- فروتنی و نرمش معلمان نسبت به شاگردان ............................................................... 30

    4- موضوع و محتوای درس ............................................................................................... 31-30

    5- تنبه و مجازات ..................................................................................................................... 31

    6- صدای معلم هنگام تدریس .............................................................................................. 32

    7- آموزش علم در جوانی ....................................................................................................... 32

    8- نگارش دانش ها .................................................................................................................. 32

    9- مراعات حقوق همدرسان .............................................................................................. 33-32

    10- عاقبت بینی ...................................................................................................................... 33

    11- معاشرت با صالحان ...................................................................................................... 34-33

    12- آگاهی به زمان و تحولات دنیا ...................................................................................... 34

    13- برازندگی از لحاظ اوصاف بدنی و جسمانی .......................................................... 35-34

    نتیجه گیری ............................................................................................................................ 38-36

    فهرست منابع و مآخذ........................................................................................................... 39-38

     

     

    منبع:

    - الهامی نیا، علی اصغر: اخلاق عملی، چاپ اول، مرکز تحقیقات اسلامی، 1383

    2-چراغ چشم، عباس: سیره و کلام پیامبر، چاپ پنجم، انتشارات تعلیم و تربیت اسلامی، 1385

    3- جعفریان، رسول: تاریخ سیاسی اسلام، جلد اول، چاپ اول، سازمان چاپ و انتشارات، 1373

    4- حجتی، محمدباقر: آداب تعلیم و تربیت در اسلام، چاپ دوازدهم، دفتر نشر و فرهنگ اسلامی، 1346

    5- حجتی، محمدباقر: اسلام و تعلیم و تربیت، دفتر نشر فرهنگ اسلامی

    6- حسینی، حسین: پیامبر وحدت، انتشارات اطلاعات، 1379

    7- دلشاد تهرانی، مصطفی: سیره نبوی، جلد دوم، چاپ اول، سازمان چاپ و انتشارات، 1372

    8- صانعی، مهدی: تعلیم و تربیت اسلامی، چاپ اول، انتشارات سناباد، 1378

    9- کریمی، رضا: فضائل الرسول، چاپ اول، انتشارات نسیم حیات، 1385

    10- مرکز تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران: تاریخ تحلیلی زندگی پیامبر اسلام، چاپ چهارم، مرکز تحقیقات اسلامی، 1376

    11- مطهری، مرتضی: آثار استاد مطهری، جلد دوم (اصول عقاید)، چاپ پنجم، انتشارات صدرا، 1374

    12- مطهری، مرتضی: تعلیم و تربیت در اسلام: چاپ شانزدهم، انتشارات صدرا، 1368

    13- مطهری، مرتضی: سیری در سیره نبوی، چاپ هفتم، انتشارات صدرا، 1369

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بررسی سیره نبوی و نظام تعلیم و تربیت, مقاله در مورد تحقیق مقاله بررسی سیره نبوی و نظام تعلیم و تربیت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی سیره نبوی و نظام تعلیم و تربیت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی سیره نبوی و نظام تعلیم و تربیت, تحقیق درباره تحقیق مقاله بررسی سیره نبوی و نظام تعلیم و تربیت, مقاله درباره تحقیق مقاله بررسی سیره نبوی و نظام تعلیم و تربیت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی سیره نبوی و نظام تعلیم و تربیت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی سیره نبوی و نظام تعلیم و تربیت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بررسی سیره نبوی و نظام تعلیم و تربیت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت