تحقیق مقاله ضرورت هدفمند کردن یارانه ‏ها و جبران آثار تورمی آن‏

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 14322
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ضرورت هدفمند کردن یارانه ‏ها و جبران آثار تورمی آن‏

    لایحه هدفمند کردن یارانه‏ ها از مجموعه لوایح طرح تحول اقتصادی، دهم دی ماه سال 1387 پس از یکسال و نیم کار و تلاش کارشناسی دولت (30 هزار نفر ساعت) به مجلس شورای اسلامی ارایه شد و کلیات آن به تصویب نمایندگان مجلس رسید. قبل از ارایه نهایی لایحه، 120 اقتصاددان ایرانی دعوت شده و نظر خود را درباره این لایحه با دولت درمیان گذاشتند. در این لایحه، دولت پیشنهاد کرده نرخ حامل‏های انرژی شامل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، آب، برق، گاز و... طی یک دوره حداکثر سه ساله، به نرخ‏های منطقه‏ای، بین‏المللی و صادراتی نزدیک شود و یارانه آن به شکل‏های مختلف از جمله پرداخت نقدی، غیر نقدی، سهام و... بر اساس اولویت به مردم کم درآمد و حقوق بگیران ثابت، جبران و بازپرداخت شود و به تدریج صاحبان درآمدهای کلان از شمول یارانه خارج شوند. دغدغه مهم در این زمینه اجرای غیر عجولانه هدفمند کردن یارانه‏ها و کاهش آثار تورمی آن است. آنچه مسلم است این‏که وضعیت موجود مصرف انرژی در کشورمان به‏شدت بالا بوده و آثار ناصحیحی در ساختار اقتصادی‏کشور دارد. هدفمند کردن یارانه‏ها در قوانین برنامه‏های دوم، سوم و چهارم مورد تصویب قرار گرفته بود ولی به‏دلیل آثار تورمی اجرا نشده بود. دست اندرکاران طرح، اجرای آن را موجب تورم رسمی معادل 11 تا 19 درصد می‏دانند که انتظار می‏رود برای جبران آن تدابیر لازم در نظر گرفته شود. در این میان دو نظر مطرح بود که آیا این طرح به‏صورت دفعی یا تدریجی اجرا شود که دولت یک دوره حداکثر سه ساله را برای آن پیش بینی کرده است. امیدواریم با تلاش مجلس در بررسی طرح تحول، اشکالات آن مرتفع شده و طرح هدفمند کردن یارانه‏ها از کارهای بسیار بزرگ در ایجاد تحول اقتصادی پس از سالیان سال جنبه عینیت به خود گیرد. نکته مهم این است که پس از 30 الی 40 سال یارانه دادن به انواع سوخت را نمی‏توان یک باره اصلاح کرد، مجلس محتاطانه و با دقت این لایحه را بررسی خواهد کرد.

    کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه‏ها با قید یک فوریت به مجلس ارائه شد که بعد از گزارش رییس‌جمهور و سخنرانی یک مخالف و یک موافق به مدت 10 دقیقه در خصوص یک فوریت لایحه هدفمند کردن یارانه‏ها رای‏گیری‏شد که با 127 رای موافق به تصویب نمایندگان رسید. پس از تصویب یک فوریت لایحه هدفمند کردن یارانه‏ها، این لایحه خارج از نوبت در دستور کار کمیسیونها قرار گرفت.

     «مدیریت صحیح مصرف انرژی و منابع آن در کشور»، «حضور بخش خصوصی در صنعت انرژی»، «حرکت به سمت عدالت و توزیع بهتر درآمد» و «افزایش کارایی در صنعت کشور» چهار هدف اصلی لایحه هدفمند کردن یارانه‏ها است.

     در لایحه پیش‏بینی شده که منابعی که از محل یارانه‏ها برمی گردد،60 درصد به صورت پله‏ای در هفت دهک درآمدی (منهای 30 درصد ثروتمندترین افراد) برای توانمند سازی اقشاری که از تغییر قیمت‏ها ممکن است آسیب ببیند، استفاده شده و مستقیم به مردم برگشت داده می‏شود.

     بدون تردید بهای نفت و به تبع آن بنزین در طول یک سال مالی دستخوش تحولات و فراز و فرودهای فراوانی می‏شود. در حالی که قیمت بنزین در طول این مدت ثابت خواهد ماند. بنابراین لازم است با انجام بررسی‏ها ومطالعات کارشناسی، قیمتی را درنظر گرفت که پوشش این نوسانات را بدهد.

     در مورد روشهای جبران فشارهای هزینه‏ای ناشی از آزادسازی قیمت حاملهای‏انرژی در طرح هدفمند سازی یارانه‏ها باید گفت، درلایحه هدفمند کردن یارانه‏ها تدابیر خاصی برای حمایت از مصرف کنندگان در مقابل فشارهای‏ناشی از حذف تدریجی یارانه‏ها اندیشیده شده ولی آنچه از این مسأله مهمتر است روشهای حمایتی تدوین شده برای حوزه تولید است چرا که در صورت حمایت‏های لازم و موثر از این بخش به صورت خودکار سایر بخش‏ها نیز حمایت می‏شوند. واحدهای تولیدی کشور باید بتوانند با استفاده از 15 درصد منابع آزادشده در مدت زمان سه سال شرایط تولیدی خود را بازسازی کنند و خود را با قیمت‏های غیر یارانه‏ای سوخت منطبق سازند.

     بر اساس اطلاعاتی که از وضعیت اقتصادی خانوارها جمع آوری شده است، سهم دهکهای مختلف جامعه از کالاهای گوناگون اعم از حامل‏های انرژی و سایر کالاها و خدماتی که از حذف یارانه حاملهای انرژی متاثر می‏شوند، مشخص شده است. از سوی دیگر میزان و سطح درآمد خانوارها هم به دست آمده به این ترتیب و با برقراری رابطه تعادلی میان درآمدها و هزینه‏ها، سهم یارانه دریافتی هر خانوار و دهک درآمدی که در آن جای می‏گیرد، مشخص می‏شود.

     بخشی از فشارهای هزینه‏ای ناشی از اجرای این طرح قرار است به‏وسیله روش پرداخت مستقیم جبران و خنثی شود ضمن این‏که با اعمال سیاست‏های جبرانی‏غیر مستقیم نیز از دهکهای آسیب پذیرتر جامعه که اجرای طرح هدفمندی یارانه‏ها ممکن است فشار بیشتری بر آنان وارد سازد، حمایت بیشتری‏قرار است به‏عمل آید.

     هم اکنون سهم اقشار آسیب‏بپذیر از یارانه‏های پرداختی تنها 30 درصد است، از 70 درصد یارانه‏ها، اقشار مرفه جامعه بهره می‏برند. مصرف انرژی در ایران برابر با کشور چین با یک میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت است.

     پس از ارایه لایحه هدفمند کردن یارانه‏ها، 6 لایحه مربوط به 6 محور دیگر طرح تحول اقتصادی نیز به تدریج تحویل مجلس خواهد شد. در اینجا به برخی از این محورها اشاره می‏کنیم:

     محور اول لایحه این است که هدفمند کردن یارانه بدون اصلاح قیمت ناممکن است. بنابراین باید قیمت‏ها را اصلاح کرد و حتی الامکان قیمت را واقعی کرد و در بازه‏های زمانی معین که امکان برنامه‏ریزی برای فعالان اقتصادی را تأمین بکند آن‏ها را تثبیت کرد. محور دوم لایحه، جبران کاهش خرید و توانمندسازی خانوارهای حداقل هفت دهک است که برای این، پیشنهاد دولت 60 درصد منابع استحصالی از اصلاح قیمت‏ها است.

     محور سوم لایحه، حمایت از بنگاه‏های اقتصادی، تولید و صادرات است که در این بخش دولت پیش‏بینی کرده که 15 درصد از منابع به این بخش اختصاص پیدا کند. بعلاوه از مجلس اجازه خواسته که در این بخش بتواند تا اصلاح ساز و کارهای تولیدی و مدیریت‏ها تا مدتی از قیمت‏های ترجیحی و تبعیضی برای آن‏ها استفاده بکند. محور چهارم، جبران هزینه‏های دولت و توسعه عمران در کشور است که 25 درصد برای این امر اختصاص پیدا کرده است.

     محورپنجم لایحه، تشکیل صندوق هدفمند سازی یارانه است. برای این‏که توزیع یارانه منابع استحصالی کاملا شفاف باشد پیش‏بینی شده است که این‏ها در یک صندوقی متمرکز بشود و به اهداف تعیین شده اختصاص پیدا کند.

     با تصویب و اجرای این لایحه، تعرفه‏ ها، به تدریج واقعی می‏شود. ارزان بودن قیمت ‏ها باعث اسراف و رشد بی‏رویه مصرف شده و با تعرفه تکلیفی مجلس و دولت، توان مالی شرکت‏ها کاهش یافته است. اجرای طرح بزرگ تحول اقتصادی ‏فرصت خوبی برای اصلاح الگوی مصرف، بهینه‏سازی استفاده از خدمات زیربنایی‏ترین بخش اقتصادی و واقعی شدن یارانه‏ها خواهد بود. البته شیرینی وآثار مثبت طرح بایستی با کنترل نرخ تورم و یا جبران آثار آن کام مردم را تلخ نکند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ضرورت هدفمند کردن یارانه ‏ها و جبران آثار تورمی آن‏

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ضرورت هدفمند کردن یارانه ‏ها و جبران آثار تورمی آن‏, مقاله در مورد تحقیق مقاله ضرورت هدفمند کردن یارانه ‏ها و جبران آثار تورمی آن‏, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ضرورت هدفمند کردن یارانه ‏ها و جبران آثار تورمی آن‏, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ضرورت هدفمند کردن یارانه ‏ها و جبران آثار تورمی آن‏, تحقیق درباره تحقیق مقاله ضرورت هدفمند کردن یارانه ‏ها و جبران آثار تورمی آن‏, مقاله درباره تحقیق مقاله ضرورت هدفمند کردن یارانه ‏ها و جبران آثار تورمی آن‏, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ضرورت هدفمند کردن یارانه ‏ها و جبران آثار تورمی آن‏, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ضرورت هدفمند کردن یارانه ‏ها و جبران آثار تورمی آن‏ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ضرورت هدفمند کردن یارانه ‏ها و جبران آثار تورمی آن‏
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت