تحقیق مقاله قصه گویی و نمایش خلاق

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23720
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: هنر
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله قصه گویی و نمایش خلاق

    دربارۀ نمایش خلاق

    نمایش خلاق (Creative Drama)

    «شکلی از نمایش که مبتنی بر بداهه‌ پردازی است، اجرای عمومی نمی‌شود و تأکید آن بر فرایند است و در آن سرپرست گروه شرکت‌کنندگان را هدایت می‌کند تا تخیل خود را به‌کار گیرند، نقش‌آفرینی کنند و بر تجربه‌های انسانی تأمل نمایند. » (دیویس و بم – تأکیدها از من است.)

    نمایش خلّاق اصولاً با تدریس مهارت های تئاتر سروکار ندارد، اگر چه ممکن است این امر اتفاق بیفتد. هدف نمایش خلّاق استفاده از میل طبیعی نمایشی برای تسهیل یادگیری در بسیاری از رشته‌ها و شاخه‌هاست. کودک طبیعتاً دریافتهای خود را بازی می‌کند. او نقشها را امتحان و سپس «وانمود بازی» می‌کند. این اولین روشی است که کودک به کمک آن از دنیای خود می‌آموزد. (به‌همین دلیل است که، گرچه هیچ فرد بالغی را نمی‌شناسم که از جاروبرقی کشیدن و چمن زدن خوشش بیاید، وقتی به فروشگاه اسباب بازی بروید ممکن است جاروبرقی اسباب‌بازی و ماشین چمن‌زنی بخرید. بچه‌ها نقش بزرگترها را امتحان می‌کنند.) نمایش خلّاق این نوع فعالیت را سازمان می‌دهد تا دانش‌آموزان بتوانند مسائل و موضوعات را از روی تجربه بشناسند. ارسطو می‌گوید: «به من بگو، فراموش خواهم کرد. به من نشان بده، به‌خاطر خواهم سپرد. مرا درگیر کن، خواهم فهمید.» [دربارۀ منبع اصلی این کلام نظرات متفاوت و پراکنده‌ای وجود دارد، تا جایی که برخی آن را به کنفسیوس و لائودزه و برخی به حکمای یونان منتسب می‌کنند. نویسنده در این مقاله ارسطو  را گویندۀ  آن می‌داند، اما خود در مقالۀ دیگرش (چرا باید در مدارس نمایش تدریس شود؟) آن را ضرب‌المثلی چینی می‌خواند!]

    نمایش خلاق موجب رشد شخصیت و پرورش عزت نفس است. به بچه‌ها کمک می‌‌کند تا کار گروهی را یاد بگیرند و خلّاقانه فکر کنند. این شیوه عمدتاً از روشهای مرسوم حل مشکل است. نمایش خلاق بیش از هر فعالیت مدرسه‌ای دیگری (نظیر کلاس زبان و ادبیات) مهارتهای زبانی و نحوۀ برقراری ارتباط را شکل می‌‌دهد. این شیوه باعث می‌شود دانش‌آموزان خود را جای دیگران بگذارند تا بتوانند حس همدردی را درک نمایند. همچنین به‌طور قطع می‌توان از آن به ‌عنوان ابزار تدریس دیگر دروس استفاده کرد، به ‌شرط آنکه درسها به دقت طرح شده باشند. هر وقت بتوانم سعی می‌کنم با استفاده از نمایش خلاق در درسهای دیگر به دانش‌آموزان کمک کنم. نکتۀ جالب این است که چون هر کدام از درسهای نمایش خلّاق لزوماً شامل محتوای یکی از دیگر دروس مدرسه می‌شود، معمولاً می‌توان درس نمایش خلّاق را حول یکی از موضوعات درسی غیرنمایشی طراحی کرد، بدون آنکه اصلاً محتوای نمایشی آن لطمه ببیند.

    نمایش خلّاق را گاهی هنرهای نمایشی خلّاق (Creative Dramatics) یا بازی خلّاق (Creative Play) نیز می‌‌نامند.

      نمایش خلاق چیست؟

    نظرات بسیاری در مورد اینکه نمایش خلاق چیست و چه باید باشد وجود دارد اما من فقط یک تعریف برای آن دارم. در اصل، نمایش خلاق فعالیتی نمایشی است که در آن تجربۀ شرکت‌کنندگان هدف اصلی به‌شمار می‌رود. این موضوع متفاوت از کلاسهای تئاتر است که هدف غائی در آنها آمادگی برای اجراست. معمولا نمایش خلاق برای کودکان 4 تا 9 ساله در نظر گرفته می‌شود - سنینی که، اگر هیچ فشاری برای اجرا وجود نداشته باشد شرکت‌کنندگان می‌توانند از تجربۀ نمایشی بهره‌مند شوند. نمایش خلاق شامل بازی نمایشی، اجرای داستان، سفرهای تخیلی، بازی های تئاتر، موسیقی و رقص است. معیار در کلاس نمایش خلاق بر وانمود کردن است و نه فقط بازی کودکان. از آنجا که در نمایش خلاق تاکید بر روند اجراست و نه حاصل کار، آموزگاران آزادند تا به هر میزان که لازم است به این کار زمان اختصاص دهند. هنگامی ‌که دانش‌آموزی در کلاس نمایش خلاق، به‌دلیل کمرویی یا ترس، ترجیح می‌دهد به‌جای شرکت در نمایش، صرفاً بیننده باشد، آموزگار می‌تواند به او اجازۀ این کار را بدهد. در تابستان سالی که من در کلاس نمایش خلاق برای کودکان 4 و 5 ساله تدریس می‌کردم دختری به نام ملیسا تمایلی به شرکت در اجرای داستانها نداشت. در عوض، من و آموزگار همکارم به او اجازه دادیم به تماشای بچه‌ها بنشیند. ملیسا همیشه به کارهای همکلاسیهایش علاقه‌مند بود و در فعالیتهای هنری و بازیهایی شرکت می‌کرد که احساس نکند در کانون توجه قرار گرفته است، زیرا با توجه به اینکه ملیسا فرصت لازم را برای بر‌طرف کردن مشکلاتش در اختیار داشت، متوجه شده بود که در کلاس ایمن است. تا پایان آن تابستان ملیسا با خوشحالی به جمع گروه نمایش همکلاسیها پیوست. او حتی در روز مشارکت (Sharing day) که پدرها و مادرها به تماشای نمایش کلاس آمده بودند نقش ملکۀ شرور را بازی کرد. این آزادی عمل در شرایط متضاد این وضعیت نیز کاربرد دارد - یعنی هنگامی که اعضای کلاس برای فعالیت نمایشی بسیار مشتاقند و در این کار کاملاً تبحر یافته‌اند، خود آموزگار می‌تواند به جمع بازیگران بپیوندد و به بچه‌ها اجازه دهد تا به‌جای اینکه به راهنمایی او گوش کنند، خودشان ابتکار عمل را به‌دست گیرند. نمایش خلاق به کودکان کمک می‌‌کند که چیزهایی دربارۀ احساسات، حل مشکلات، و ارتباط با دیگران بیاموزند. دانش‌آموزان طی تجربیاتی که از نمایش کسب می‌‌کنند، قدرت تخیل و اعتماد به ‌نفسشان را پرورش می‌دهند. یکی از نکات جالب در نمایش خلاق این است که هیچ پاسخی اشتباه نیست: در بازی حیوانات حرف می‌زنند، کودکان به فضا یا جنگل سفری می‌‌کنند، و آسمان سبز و علفها آبی‌اند.

     

     

     

     

    فلسفۀ اجرای نمایش با نوجوانان

     تعریف من از نمایش و تئاتر در این مرحله، شاید به‌بهترین نحو در عبارت جامع اجرای نمایشی (Performance) بیان ‌‌شود. تعریف من از اجرا شباهت زیادی به تعریف ریچارد شکنر Richard Schechner)) دارد. او در نظریۀ اجرا می‌‌نویسد که «تعریف غیردقیق اجرای نمایشی شاید این‌گونه باشد: رفتار آیینی‌شده، که نمایش آن را شرطی کرده/ تعمیم داده است» (95). از زمان ارسطو به‌بعد، فیلسوفان، ارزش آموزشی غریزۀ بشری در نمایش تقلیدی را - که به‌نظر من نیروی پیش‌برندۀ اجرای نمایشی است- تعریف کرده‌اند.

    به‌اعتقاد من، همان‌گونه که ‌میهالی چزیک‌زنت‌میهالی Csikszentmihalyi) Mihalyi)، استاد و مدیر گروه مباحث پرورشی در دانشگاه شیکاگو، می‌‌گوید نمایش تقلیدی، همان‌گونه که از کلمۀ آموزش (به‌معنی هدایت کردن) برمی‌‌آید، حقیقتاً آموزشی است. او می‌‌نویسد: «کارهایی که اجرایشان فی‌نفسه ارزش دارد آنهایی است که ما را از محدودیتهایی که الزامات زندگی بر ما تحمیل می‌‌کند، رها می‌کند» (9 :1986).

    چزیک‌زنت‌میهالی معتقد است که اجرای نمایش ما را به پدیدۀ دیگری، که او تجربۀ جاری می‌‌نامد، هدایت می‌‌کند. جریان، که به تجربۀ کمال‌گرایانه‌ نیز معروف است، زمانی اتفاق می‌‌افتد که تمام تمرکز فرد، بر روی همان فعالیت مورد نظر قرار می‌‌گیرد که کاملاً جذاب و جالب توجه است. «هنگامی ‌که با تمام وجود با امری درگیر می‌‌شویم، حسی فراگیر در ما پدید می‌‌آید» (36 :1977). با تمرکز بسیار دقیق بر دنیایی که از طریق نمایش خلق می‌کنیم، «همه‌چیز غیر از تجربۀ اصلی را کنار می‌‌گذاریم». باربارا مایرهوف (Barbara Myerhoff) با بیان این نکته می‌‌افزاید: «این رویکرد، خود‌آگاه عادی را که منتقد، شناسنده و شاید حتی شکاک و خودمحور است، از میدان به‌در می‌‌کند و اینها دقیقاً همان نگرشهایی است که امکان اعتقاد به یک عقیده را از بین می‌‌برد» (247). از نظر من، این تجربه‌ها، بخشی از جوهرۀ آموزش است. چزیک‌زنت‌میهالی معتقد است که «اجرای نمایش می‌‌تواند زمینه‌ای برای نوعی تجربۀ خلاق باشد که پیش‌نیاز ضروری ایجاد تحول اجتماعی–فرهنگی به شمار می‌رود» (3 :1986). با برخورداری از تجربۀ جاری، خود را ترغیب می‌‌کنیم که بیرون محدودیتها را نیز ببینیم. تأثیر آموزشی تجربۀ جاری که از طریق اجراهای نمایشی به‌دست می‌‌آید، می‌‌تواند کودکان را نه‌تنها برای دنیایی که ما آن را می‌‌شناسیم، بلکه برای [شناخت] روی دیگر واقعیت نیز آماده کند.

    [شیوۀ] باورپذیری هنرمند به طرزی عینی و ملموس نشان می‌دهد که چه بسا روشهای دیگری هم برای زندگی آدمی باشد. روی صحنه، رویدادهایی را می‌‌بینیم که می‌‌دانیم در یک زمان هم وجود دارد و هم وجود ندارد و نشان می‌دهد که در زندگی، راههایی بسیار بیشتر از آنچه ما تصور می‌کنیم، وجود دارد. این تشخیص به‌تنهایی می‌‌تواند امکانات نامحدودی فراهم آورد و ذهن را از قیدوبند واقعیات رها سازد (5 :ibid).

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله قصه گویی و نمایش خلاق

    فهرست:

    نمایش خلاق

     نمایش خلاق چیست؟

    فلسفۀ اجرای نمایش با نوجوانان

    نمایش خلاق در عمل

    نمایش خلاق در عمل

    دلیل استفاده از نمایش خلاق در کلاس درس چیست؟

     

     

    منبع:

     

    www.isna.ir

     

    www.ghesepardazan.com

تحقیق در مورد تحقیق مقاله قصه گویی و نمایش خلاق, مقاله در مورد تحقیق مقاله قصه گویی و نمایش خلاق, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله قصه گویی و نمایش خلاق, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله قصه گویی و نمایش خلاق, تحقیق درباره تحقیق مقاله قصه گویی و نمایش خلاق, مقاله درباره تحقیق مقاله قصه گویی و نمایش خلاق, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله قصه گویی و نمایش خلاق, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله قصه گویی و نمایش خلاق ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله قصه گویی و نمایش خلاق
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت