تحقیق مقاله نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 10795
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن

    1 - مساجد مراکز آموزش عمومی قرآن:

     

    الف) نقش و اهمیت مسجد:

    مسجد هر مکانی است که در آن عبادت شود. این معنای گسترده غیر از معنایی است که اصطلاحا در ذهن ما وجود دارد و مکان خاصی که خصوصیات مشخص داشته باشد را مسجد می نامیم. زبیدی در تاج العروس همین تعریف را برای مسجد می آورد : «کل موضع یتعبد فیه فهوالمسجد»[1] این تعریف نشان می‎دهد که عبادت و سجده کردن در تعریف مسجد موضوعیت دارد و اهمیت این مکان به همین است. خداوند متعال در سوره جن آیه 18 می فرماید: «و آن المساجد لله قلاتدعوا مع الله احدا» یعنی همانا مساجد برای خداست پس با خدا کسی را نخوانید همین باعث تقدس مسجد می‎شود که فقط در آن ذکر خدا شود.

    قال رسول الله – صلی الله علیه و آله- : «الا آن بیوتی فی الارض المساجد تضیء لاهل السماء کما تضیء النجوم لاهل الارض»[2]

    رسول خدا- صلی الله علیه و آله- فرمودند: همانا خانه های من در زمین مساجد هستند که برای اهل آسمان می درخشند همانگونه که ستارگان برای اهل زمین می درخشند.

    پیامبر – صلی الله علیه و آله- با سخن و عمل خود مساجد رادر مرتبه بالایی از اهمیت و ارزش قرار دادند و جامعه را نسبت به این مکان مقدس متوجّه کردند.

    قال رسول الله – صلی الله علیه و آله- : من اسرج فی مسجد من مساجد الله سراجا لم تزل الملائکه و حمله العرش سیتغفرون له مادام فی ذلک المسجد ضوء من السراج»[3]

    رسول خدا- صلی الله علیه و آله- فرمودند: کسی که در مسجد پی از مساجد خدا چراغی  روشن کند، ملائکه و حاملان عرش پیوسته و تا وقتی که در مسجد نوری از چراغ هست برای دو طلب آمرزش می کنند.

    ب) تعلیم و تعلم در مسجد:

    مساجد، مرکز تمام فعالیت های مسلمین بوده اند. این مطلب نشان می‎دهد که تمام فعالیت ها باید از عبادت خدا نشات گیرد ولا البته خواهد بود. اما در میان تمام فعالیت ها نقش فعالیت و تربیت و آموزش قرآن در مسجد خود نمایی می‎کند. قال رسول الله- صلی الله علیه و آله- : «یا اباذر! کل جلوس فی المسجد لغو اله ثلاثه: قرائه مصل او ذاکر الله تعالی او سائل من علم»[4]

    پیامبرخدا- صلی الله علیه و آله- می‎فرمایند: ای ابوذر! هر نشستنی در مسجد لغو  وبیهوده است غیر از این سه مورد: قرائت قرآن ، پس از نماز خواندن نمازگزار یا یادکننده خدا و یا دانشجوی علمی. هم ایشان می‎فرمایند: من  الی المسجد لایرید غیره لیعلم خیرا او یعلمه ثم رجع الی بیته الذی خرج منه کان کالمجاهد فی سبیل الله غانما»[5] یعنی: کسی که بامداد یا شبانگاه به سوی مسجد رود و صرفا هدف او این باشد که راه خیری را یاد گرفته یا یاد دهد و سپس به خانه ای که از آن خارج شده باز گردد، مانند مجاهد در راه خدا در حالیکه منفعتی برده است، می‎باشد.

    این حدیث نشان دهنده اهمیت تعلیم و تعلم است و مهم نیست که معلم باشی یا شاگرد، فقط مهم این است که در مسجد تعلیم و تعلیم صورت گیرد.

    قال رسول الله- صلی الله علیه و آله- : «ماجلس قوم فی مسجد من مساجد الله - تعالی- یتلون کتاب الله یتدارسونه بینهم الا تنزلت علیهم السکینه و غشیتهم الرحمه و ذکرهم الله  فیمن عنده»[6]

    رسول خدا- صلی الله علیه و آله- فرمودند: هر قومی (گروهی) که در مسجدی از مساجد خدا بنشینند  و کتاب خدا را خوانده و آن را به هم درس دهند،‌ آرامش بر آن ها نازل می‎شود و رحمت آن ها را فرا گرفته، و خدا از ایشان در میان کسانی که نزد او هستند به بزرگی یاد می‎کند.

    حضرت پیامبر- صلی الله علیه و آله- خود در مسجد حضور فعالی داشتند و احادیث نشان می دهند که ایشان در نشست ها و حلقه های درسی مسلمین شرکت می کردند و ایشان را راهنمایی می فرمودند.

    البته در این میان به حلقه های درسی که مربوط به قرآن می شد توجه ویژه ای داشتند. یکی از اصحاب پیامبر- صلی الله علیه و آله می گوید: «کنافی مسجد رسول الله- صلی الله علیه و آله- حلقا نتحدث اذا خرج علینا رسول الله من بعض حجره فنظر الی الحلق ثم جلس الی اصحاب القرآن فقال بهذاالمسجد امرت»[7] یعنی: ما در مسجد رسول خدا به صورت حلقه هایی سخن می گفتیم که پیامبر از یکی از حجره هایش برما وارد شده پس به حلقه ها نگاه کرد و در کنار اصحاب قرآن نشست. پس گفت: من به حضور در این مجالس مامور شده ام.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

    الاتقان فی علوم القرآن، دارابن کثیر، دمشق، چاپ سوم، جلان الدین سیوطی.

    الاصول من الکافی، مکتبه الصدوق، تهران، 1381، چاپ دوم، محمد بن یعقوب کلینی، تصحیح علی اکبر غفاریؤ

    اصول کافی، انتشارات اسوه، تهران، 1370، محمدبن یعقوب کلینی، ترجمه محمدباقرکمره ای.

    بحارالانوار الجامعه لدرر الاخبار الائمه الاطهار، موسسه الوفاء، بیروت، 1403، چاپ دوم، محمدباقر مجلسی

    برنامه ریزی درسی در مدارس، دفتر امور کمک آموزشی، تهران، 1367، لوی، ترجمه فریده مشایخ.

    البرهان فی علوم القرآن، دارالفکر، بیروت، چاپ اول، بدرالدین رزکشی

    پژوهشی در تاریخ قرآن کریم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،‌ قم، 1381، چاپ شانزدهم، سید محمدباقر حجتی.

    تاریخ القرآن، بیروت، 1388 ه.ق، چاپ سوم، ابوعبدالله زنجانی.

    تاج العروس (من جواهر القاموس)، منشورات دار مکتبه الحیاه، لبنان، محمد مرتضی زبیدی.

    تحقیق آومزش زبان قرآن ، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق، تهران، خرداد 1379، محمدعلی لسانی فشارکی.

    التذکار فی افضل الذکار، دارالکتب العلمیه، بیروت، چاپ سوم، محمد بن احمد قرطبی.

    ترجمه الاتقان فی علوم القرآن، امیرکبیر، تهران، 1376، چاپ دوم، جلال الدین عبدالرحمن سیوطی، ترجمه سید مهدی حائری قزوینی، ج1، ص 354.

    الجامع الصحیح، مکتبه المسقط، عمان، 1415، چاپ اول، ربیع بن حبیب بن عمر ازدی، ج4، ص 7.

    جمال اقرائ و کمال القراء ، دار البلاغه، بیروت، چاپ اول، علی بن محمد سخاوی.

    حیاه الصحابه، درالقلم، بیروت، 1968م، الکاندهلوی، نهج البلاغه، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1373، چاپ ششم، ترجمه دکتر سیدجعفر شهیدی.

    سن ابی داود، دار احیاء السنه النبویه، سلیمان بن اشعث ابی داود، تعلیق محمد حیفی الدین عبدالحمید.

    الصافی فی تفسیر القرآن، کتاب فروشی اسلامیه، تهران، چاپ ششم، محمدبن مرتضی فیض کاشانی.

    علوم القرآن عند المفسرین، مرکز الثقالفه و المعارف القرآنیه، قم، مکتب الاعلام لاسلامی، چاپ اول.

    الفروع من الکافی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1391 ه.ق، محمدبن یعقوب کلینی، تصحیح علی اکبر غفاری.

    قرآن کریم

    قرآن کریم و روایات المدرستین، مجمع علمی اسلامی، چاپ دوم، سیدمرتضی عسگری.

    کلیات مفاتیح الجنان، نشر سبحان، تهران، 1374، چاپ اول، شیخ عباس قمی.

    کنزالقمان فی سنن الاقوال و الافعال، موسسه الرساله، 1399 ه.ق، علاء الدین علی بن حسام متقی هندی، تصحیح صفوه السقا.

    مبانی برنامه ریزی درسی آموزش متوسطه، انتشارات سمت، تهران، 1380، چاپ دوم، حسن ملکی.

    مجمع البیان فی تفسیر القرآن، در الاحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ اول، فضل بن حسن طوسی.

    المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، محمدبن مرتضی فیض کاشانی (مولی محسن)، تصحیح علی اکبر غفاری.

    المرشد الوجیز، داروقف الدیانه الترکی، چاپ دوم، ابی شامه مقدسی.

    مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، موسسه  آل البیت الاحیاء التراث، قم، 1407 ه.ق، چاپ اول، میرزا حسین نوری طبرسی

    المستدرک علی الصحیحین، مکتب المطبوعات الاسلامیه، حلب، محمد بن عبدالله حاکم نیشابوری.

    معرفه القراء الکبار، موسسه الرساله، بیروت، چاپ دوم، محمدبن احمد ذهبی.

    مناهل العرفان، دارالکتب العلمیه، موسسه الرساله، بیروت، چاپ سوم، عبدالعظیم زرقانی.

    المیزان فی تفسیر القرآن، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ پنجم، سیدمحمد حسین طباطبایی.

    الموطا، لجنه احیاء التراث الاسلامی، مصر، 1387ه.ق، مالک بن انس، تحقیق و تعلیق عبداللطیف.

    النشر فی القرائات العشر، دارالکتب العلمیه، بیروت، چاپ سوم ، ابن جزری.

    نورالثقلین، اسماعیلیان، تهران، چاپ دوم، عبد بن علی بن جمعه حویزی

    وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت، 1403، چاپ پنجم، محمدبن حسن حرعاملی، ج4، ص 831.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن, مقاله در مورد تحقیق مقاله نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن, تحقیق درباره تحقیق مقاله نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن, مقاله درباره تحقیق مقاله نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نقش مساجد در آموزش قرآن و ارزشیابی آموزش قرآن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت