تحقیق مقاله ملی شدن صنعت نفت

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 10933
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم سیاسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ملی شدن صنعت نفت

    مقدمه :

    ملی شدن صنعت نفت ایران طی یک مبارزه طولانی طی سالیان دراز توسط رهبری ملت ایران توسط مدرس ، مصدق و کاشانی صورت پذیرفت و نقطه عطفی در مبارزه مردم ایران تحت رهبری انسانهای مسلمان ، دلسوز و آگاه بو.د که تا سرنگونی امپریالیسم در بهمن ماه 1357 ادامه داشت .

     

     

    در سال 1280 مظفرالدین شاه مامتیازی را به شرکت خصوصی کوچکی متعلق به ویلیام ناکس دارسی انگلیسی واگذار کرد که پرداخت 16 درصد کل سود شرکت را به ایران تضمین می کرد . این قبل از جنگ جهانی اول بود که نفت کالایی کم اهمیت بود. نفت برای نخستین بار در سال 1895 میلادی (1238) در پنسیلوانیای آمریکا استخراج شد و در آغاز برای روشنایی و گرمایشی به کار می رفت تا این که هنری‌فورد نخستین خط تولید اتومبیل را روانه بازار کرد . در اوایل قرن بیستم روسیه نیز استخراج نفت را از بندر باکو در دریای خزر آغاز کرد . بعد در رومانی نفت پیدا شد که تنها ذخیره نفتی شناخته شده در اروپا بود . نخستین چاه نفت در خاورمیانه به سال 1289 در جلگه کم ارتفاع چیاسرخ در مرز ایران و عراق حفر شد . در سال 1291 در مسجد سلیمان نفت کشف شد .

    شرکت ویلیام ناکس دارسی که یک شرکت خصوصی بود به خاطر هزینه بالای ساخت پالایشگاه در آبادان به مشکل مالی برخورده بود . از طرفی دولت انگلستان که می‌خواست قدرت اول پهنه دریاها باشد با نگرانی شاهد قدرتمندی رو به رشد نیروی دریایی آلمان بود و این کار جز با قدرت نفت و کشتیهایی که با نفت حرکت می‌کردند امکان پذیر نبود . از این رو ونیستون چرچیل وزیر دریا داری وقت انگلستان و نخست وزیر آینده این کشور به دولت پیشنهاد مشارکت در این شرکت خصوصی را به دولت انگلستان می دهد مشروط بر اینکه شرکت تحت نظارت اکید انگلستان باقی بماند . بنابراین ایران از آن پس نه فقط با یک شرکت خصوصی بلکه با «دولتی مقتدر که در هیئت یک تاجز ظاهر شده بود» سر و کار داشت . دولت ایران هیچگاه در این خصوص مورد مشورت قرار نگرفت ، گرچه امتیاز را صرفاً و منحصراً به یک فرد بخصوص یعنی دارسی واگذار کرده بود . به جای آن در برابر عمل انجام شده قرار گرفت به اواطلاع داده شد که شرکت نفت انگلیس و پوشیا از این پس تحت نظارت دولت انگلیس است . دولت انگلیس به منظور حصول اطمینان از این که منافع بریتانیا بر سیاستگذاری شرکت حاکم باشد رئیس هیئت مدیره شرکت را با حق وتو منصوب کرد . در جریان جنگ جهانی اول ، بازار کار شرکت نفت انگلیس و پرشیا رونق گرفت از قضا چاههای ایران مثل چاههای دیگر در دنیا نبود . یک چاه نفت در ایالات متحده به طور میانگین تنها  بشکه در روز نفت بیرون می داد در حالی که در مسجد سلیمان یک چاه به تنهایی 9100 بشکه در روز نفت بیرون می داد و برخلاف چاههای ایالات متحده ، رومانی ، روسیه یا اندونزی بازدهی نفت تا سالها ادامه پیدا کرد . شرکت نفت انگلیس و پرشیا (که بعداً در زمان سلطنت رضاخان به شرکت نفت انگلیس و ایران تغییر نام داد) به خاطر منفعت طلبی بی حد و حصر دولت انگلیس حتی به مفاد قرارداد پایبند نبود تا اینکه سرانجام ایران در سال 1329 (1951) نفت را ملی کرد . مواردی که شرکت با زیر پا گذاشتن‌انها مردم و رهبران آنان را به اعتراض وادار کرد به شرح زیر می باشد :

    1-براساس امتیاز دارسی دولت ایران اجازه می داد که صاحب امتیاز به منظور اجرای مفاد امتیاز یک یا چند شرکت تأسیس کند) و دولت ایران 16 درصد درآمد سالانه شرکت یا شرکت های تأسیس شده را دریافت کند . در آغاز این امر کاملاً بی اشکال به نظر می رسید ، اما به محض این که شرکت شعبه هایی در برونئی ، کویت و بحرین تأسیس کرد، انگلیسیها شروع به عقبگرد کردند آنها استدلال می کردند که دولت ایران چه حقی دارد سهمی از درآمد کارهایی را که هیچ ارتباطی به نفت ایران ندارد ، مطالبه کند؟ آنها تصمیم گرفتند که بابت هر بشکه نفت یک حق الامتیاز بپردازند ، در حالی که این نکته را از نظر دور داشته بودند که تمام شرکتهای تابعه از محل درآمدهای شرکت مادر تأسیس شده بود . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ملی شدن صنعت نفت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ملی شدن صنعت نفت, مقاله در مورد تحقیق مقاله ملی شدن صنعت نفت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ملی شدن صنعت نفت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ملی شدن صنعت نفت, تحقیق درباره تحقیق مقاله ملی شدن صنعت نفت, مقاله درباره تحقیق مقاله ملی شدن صنعت نفت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ملی شدن صنعت نفت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ملی شدن صنعت نفت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ملی شدن صنعت نفت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت