تحقیق مقاله فمینیسم

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 11046
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فمینیسم

    مقدمه

    هر چند فمینیسم در دوره یکصد و پنجاه ساله حیات خود تحولاتی مهم را تجربه کرده و از جنبش اجتماعی به مرحله نظریه پردازی اجتماعی و از آن به طرح فلسفه و دانش‌های فمینیسمی و بالاخره به معرفت شناسی فمینیسمی گام نهاده است و هم اکنون نیز موج سوم را با طرح نظریه‌های پست مدرن و انتقاد از دیدگاه‌های یکپارچه و جهان شمول موج دوم، تجربه می‌کند، اما پیشرفت خود را بیش از هر چیز وامدار پیشینه سنتی، تحقیر آمیز و سخت گیرانه جهان غرب و مشرق زمین نسبت به زن، حاکمیت نگرش اومانیستی در جهان مدرن و نیز استفاده از ادبیات شعار محور می‌یابد تا طرح دیدگاه‌های عالمانه حضور فعال در کرسی‌ها و مجامع علمی.

     

    فمینیسم

    فمینیسم را می‌توان واکنش زن غربی مدرن، در برابر فرهنگ به جای مانده از عصر سنت اروپایی دانست، این نهضت از یک سو ریشه در مفاهیم جدید عصر روشنگری در حوزه فلسفه و علوم اجتماعی، از جمله اومانیسم، سوکولاریسم، تساوی حقوق بشر و آزادی‌های اجتماعی دارد که با پیروزی انقلاب فرانسه و تدوین قانون حقوق بشر در این کشور رسمیت یافت، و از سویی وامدار موج تحول گرایی اجتماعی و سیاسی حقوق محوری و فضای باز پس از انقلاب فرانسه و بالاخره از سوی دیگر، از موج صنعتی شدن غرب و شکل گیری طبقه‌ای به نام سرمایه داران و کارفرمایان متأثر است (حمید رضا حسنی، 1382: 13)

    واژه شناسی فمینیسم

    فمینیسم را گاه به جنبش‌های سازمان یافته برای احقاق حقوق زنان و گاه به نظریه‌ای که برابری زن و مرد از جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حقوقی معتقد است معنا کرده‌اند. این واژه با اندکی تغییر در تلفظ در زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی به یک معنا به کار می‌رود و از ریشه Feminine که معادل Feminin درفرانسوی و آلمانی می‌باشد، اخذ شده است. کلمه Feminin به معنای زن یا جنس مونث است که خود از ریشه لاتینی Femina گرفته شده است (حمید رضا حسنی 14:1382)

    سیرتاریخی فمینیسم

    فمینیسم ابتدا جنبش اجتماعی زنان فرانسه و دیگر کشورهای مغرب زمین در برابر نابرابری‌های حقوقی، اقتصادی و سیاسی، و اعتراض به عدم تعادل در اصطلاحات نوین بود و اصلاحات قانونی از دهه 1890 حق رأی همگانی مردان را به رسمیت شناخت و همین مسئله، تبعیض میان زن و مرد را بیش از گذشته، آشکار کرد. از این رو، توجه به اصلاحات حقوقی و سیاسی، نقطه بارز موج اول، فمینیسم است و بر همین اساس می‌توان آن را نهضت دفاع از حقوق زنان می‌دانست. فمینیسم موج دوم که از دهه 1960 و با طرح افکار ایدئولوژیک در تحلیل علل فرو دستی زنان و ترسیم آرمان فمینیستی آغاز شد در دهه هفتاد به طرح مباحث زنانه در علوم انسانی پرداخت و در دهه هشتاد، نگاه خود  را به معرفت شناسی فمینیستی معطوف کرد و نقد کلی فلسفه، معرفت شناسی، و تولید دانش پرداخت بر این اساس، موج دوم، مبتنی بر نظریه پردازی‌های مشخص علمی شکل گرفت.

    از نیمه دهه 1970 – 1990 زمینه‌های ظهور موج سوم فمینیسم شکل گرفت که بیش از هر چیز مرهون تحولات نظام سرمایه داری، مطرح شدن دیدگاه پست مدرن و عکس العمل‌های ناشی از تند روی و یک جانبه نگری موج دومی‌ها بود به گونه‌ای که امروزه بسیاری از طرفداران گرایش‌های موج دومی از منتقدان آن شمرده می‌شوند. چند ویژگی‌ مهم موج سوم را از موج دوم متمایز می‌سازد که مهمترین آن تأکید بر تفاوت‌ها است. به گونه‌ای که برخی، تلاش برای پاسخ به معضل تفاوت را ویژگی موج سوم دانسته‌اند. مسئله تفاوت، هم از سویی گروه‌های مختلفی از زنان، از جمله رنگین پوست‌ها و زنان آمریکای لاتین (که موج دوم را به دلیل نادیده گرفتن مشکلات خاص گروه‌های مختلف زنان و توجه خاص به مسائل زنان سفید پوست طبقه متوسط نقد می‌کرد، و هم از سوی پستاجددگرایان (که به ارائه : 1- تصویری جوهری، لایتغیر و یکپارچه از زن 2- تبیین‌های فراگیر و فارغ از زمینه‌های زمانی و مکانی در مورد پدر سالاری 3- راهبردهایی عام و جهان شمول، خط بطلان می‌کشند، و از نگاه آنان هر اقدامی برای ارائه نظریه واحد فمینیستی محکوم به شکست است و به تعداد گروه‌ها و اصناف و بلکه به ازای هر فرد یک پروژه فمینیستی وجود دارد) مطرح گردید.

    موج سوم، گرچه در تمام عمل، جنبش فمینیسمی را با بحران مواجه می‌سازد، اما در مقام نظر، گامی به پیش شمرده می‌شود. حرکت به سمت تولیدات نظری و نقد شاخه‌های مختلف علوم، از ویژگی‌های دیگر موج سوم است. (حمیرا مشیرزاده 369:1382)

    اخلاق فمینیسمی

    اخلاق فمینیسمی به مجموعه‌ای از مقوله‌های اخلاقی مربوطه به زنان گفته می‌شود که به طور خلاصه می‌توان این مقوله‌ها را به دو دسته تقسیم کرد: دسته‌ای به تبعیض‌ها و فشارهای اجتماعی و سیاسی اعمال شده بر زنان در طول تاریخ می‌پردازد و آرای کسانی را که معتقدند زنان به لحاظ عقلانی، اجتماعی و حتی اخلاقی، تابع مردان هستند، نقد می‌کند. از آنجا که فمینیست‌ها معتقدند در حال حاضر نیز نسبت به زنان ظلم و تبعیض روا می‌شود، هدف اصلی اخلاق فمینیستی را ارائه ایدئولوژی یا طراحی برای پایان بخشیدن به ظلم‌ها و تبعیض‌های اجتماعی و سیاسی علیه زنان اعلام می‌کنند. دسته دیگر از مقوله‌های اصلی اخلاق فمینیستی عمدتاً با دو ادعا سر و کار دارد: 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فمینیسم

    فهرست:

    مقدمه

    فمینیسم

    واژه شناسی فمینیسم

    مسیر تاریخی فمینیسم

    اخلاق فمینیسمی

    وضعیت زنان را چگونه ببینیم و چه تحلیلی از آن ارائه می‌دهیم؟

    توصیف و تحلبل وضعیت زنان از دیدگاه اسلام

    علت فرو دسبی تاریخی زنان چیست

    منابع 

     

    منبع:

    استفانی، گرت (1380) " جامعه شناسی جنسیت"، ترجمه کتایون بقایی، چاپ اول، نشر دیگر

    پاملا ابوت وکلروالاس (1376) "در آمدی به جامعه شناسی نگرش های فمینیستی"، ترجمه مریم خراسانی و حمید احمدی، چاپ اول، انتشارات دنیای مادر

    ریترز، جرج (1374) "نظریه جامعه شناسی در دنیای معاصر"، ترجمه محسن ثلاثی چاپ دوم، انتشارات علمی

    جین فریدمن (1381) "فمینیسم"، ترجمه فیروزه مهاجر، چاپ اول انتشارات آشتیان

    حسنی، حمید رضا (1382) "فمینیسم و دانش‌های فمینیستی"، مترجمان : عباس یزدانی، بهروز جندقی چاپ اول، انتشارات دفتر مطالعات و تحقیقات زنان

    مشیرزاده، حمیرا (1382) "ازجنبش تا نظریه اجتماعی، تاریخ دو قرن فمینیسم"، نشر شیراز

    منجم، رویا (1381) "زن -مادر" ، چاپ اول نشر مس

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فمینیسم , مقاله در مورد تحقیق مقاله فمینیسم , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فمینیسم , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فمینیسم , تحقیق درباره تحقیق مقاله فمینیسم , مقاله درباره تحقیق مقاله فمینیسم , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فمینیسم , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فمینیسم ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فمینیسم
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت