تحقیق مقاله ارث و وراثت در اسلام

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 11289
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ارث و وراثت در اسلام

    جوانه های تربیتی

    اسلام عنایت خاصی به تربیت , رشد و شکوفایی شخصیت افراد داشته و عوامل مختلفی را در رسیدن به این هدف معرفی می کند. یکی از این عوامل «وراثت» می باشد. البته شاید نتوان وراثت را از عامل همپای آن , «محیط» جدا کرد و مجزا از آن بحث نمود ، بنابراین ناگزیریم در کنار بحث از وراثت، گریزی به مسأله محیط هم داشته باشیم.

    روایات وارده در زمینه وراثت زیاد و گسترده است که برخی از آنها مستقیماً و برخی دیگر به طور ضمنی بر مسأله وراثت دلالت می کنند. به همین جهت ما به طور گذرا فقط به برخی از روایات اشاره می کنیم و بررسی بیشتر را به خوانندگان گرامی واگذار می کنیم.

     

    وراثت در اسلام

     قرآن و مسأله وراثت، در قرآن آیه ای نیست که به طور مستقیم به مسأله وراثت اشاره داشته باشد ، بلکه از مفهوم آیه می توان این موضوع را برداشت کرد. که در اینجابه طور مختصر به آیه ای در این زمینه اشاره می شود:

    خداوند متعال در سوره نوح آیه27 می فرماید: «اِنّک لاتَذَرهُم یضِلّوا عِبادک وَ لایلِدُوا اِلاّ فاجِراً وَ کفّارا » نوح گفت: « پروردگارا هیچ یک از کافران را زنده نگذار چرا که اگر آنها را باقی بگذاری، بندگانت را گمراه می کنند و جز نسلی فاجر و کافر به وجود نمی آورند.»

    این آیه هم بیانگر تأثیر محیط می تواند باشد و هم تأثیر وراثت. نوح_علیه السلام_ این سخن را به عنوان علت برای درخواستش بیان می کند: اگر درخواست کردم که همه آنها را هلاک کنی، برای این بود که هیچ فایده ای در بقای آنان نیست؛ نه برای مؤمنان و نه برای فرزندان خودشان. اما برای مؤمنان فایده ندارد؛ زیرا که فرزند صالح نمی آورند. نوح_علیه السلام_ معنای اینکه کفار فاسق در آینده جز فاجر و کافر نمی زایند ، را از راه وحی فهمیده بود.1

     

    وراثت در منظر روایات

     تعداد روایاتی که به طور مستقیم به وراثت اشاره دارد اندک است و باقی روایاتی که در این مجال به آنها اشاره می کنیم، جزء روایاتی است که به طور ضمنی بر مسأله وراثت اشاره دارد. از جمله روایاتی که دربردارنده مضمون وراثت است عبارتند از:

    پیامبر اکرم_صلی الله علیه و آله و سلم_ می فرمایند: «اگر اسپرم مرد بر تخمک زن غالب شود، پسر شبیه مرد و فامیل او می شود و اگر تخمک زن غالب شود، فرزند شبیه مادر و بستگان او می شود.»2

    این روایت در واقع بیانگر صفت غالب و مغلوب بودن ژنهاست. ژن هریک از والدین که غالب شود، خصوصیت او در فرزند ظاهر و فرزند شبیه او می شود.

    در روایت دیگری از امام علی_علیه السلام_ است که فرمودند: «سجایای اخلاقی دلیل پاکی وراثت و فضیلت ریشه خانوادگی است.»3

    مطلب دیگری که در برخی از روایات به آن تصریح شده ، این است که راه انتقال صفات را فقط از پدر و مادر به فرزندان نیست، بلکه نسلهای گذشته را تا پنج یا ده پشت مؤثراست.

    در روایتی از امام صادق_ علیه السلام_ آمده است: «خداوند زمانی که اراده کند فردی را خلق کند، تمام صورتهای بین او و بین آدم را جمع می کند واو را به صورت یکی از آنان خلق می نماید... .»4

    این احادیث  به طورمستقیم به اثبات وراثت می پردازد. اما احادیثی را که به طور ضمنی به اهمیت مسأله وراثت و اثبات آن دلالت دارد، می توان به سه زمان محدود کرد:

    1. قبل از ولادت و انعقاد نطفه.

    2. حین انعقاد نطفه، در زمانی که والدین در اندیشه فرزند آوری هستند.

    3. بعد از انعقاد نطفه و در دوران بارداری. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ارث و وراثت در اسلام

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ارث و وراثت در اسلام, مقاله در مورد تحقیق مقاله ارث و وراثت در اسلام, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ارث و وراثت در اسلام, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ارث و وراثت در اسلام, تحقیق درباره تحقیق مقاله ارث و وراثت در اسلام, مقاله درباره تحقیق مقاله ارث و وراثت در اسلام, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ارث و وراثت در اسلام, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ارث و وراثت در اسلام ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ارث و وراثت در اسلام
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت