تحقیق مقاله تربیت در اسلام

تعداد صفحات: 18 فرمت فایل: word کد فایل: 11358
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تربیت در اسلام

    مقدمه:

    اَعْوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم

    بِسْم اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم

    اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبّک الذّی خَلَقْ، خَلَقَ اْالإنْسانَ مِنْ عَلَقْ، اِقْرَأ و رَبکُّ ألأکْرَمْ، اَلذَّی عَلَّمَ بِاْلقَلَمِ، عَلَّمَ ألإنسانَ مالَمْ یَعْلَمْ.

    سپاس و ستایش مر خدای را جَلَّ وَ جَلاله. که آثار قدرت او  بر چهره روز روشن تابانست و انوار حکمت او در دل شب تاری درخشان.

    بخشاینده‌ای که تار عنکبوت را سدّ عصمت دوستان کرد، جبّاری که نیش پشه را تیغ قهر دشمنان گردانید و آدمیان را به فضیلت نطق و مزّیت عقل از دیگر حیوانات ممیّز گردانید، و برای ارشاد و هدایت او انبیاء و روسلانی فرستاد تا خلق را از ظلمت جهل برهانیدند و صحن گیتی را به نور علم و معرفت آذین بستند.

    پس الهی، اگر مذنب نباشد، غفّار کیست؟ و اگر قبیح نباشد ستّار کیست؟ الهی، راز دل با تو خود راز دلی، دانه و بال و پرو پرواز دلی.

    و سلام و دورد بر اسوه‌های تعلیم و تربیت، و اسوه‌های حسنه و اسوه‌های تاریخ بشریت از آدم تا خاتم. بِالتَعلیم اُرسِلَتْ

    یعنی، من فرستاده شدم برای تعلیم و تَعلُّم در آن داستان معروفی که پیامبر اکرم صلّ الله عَلیه وَ الهِ وَسَلَّم وارد مسجد شدند و در آن مسجد دو گروه و یا دو حلقه جعیت از مردم را دیدند که حلقه زدند، یک گروه مشغول عبادت بودند و یک گروه دیگر مشغول تعلیم و تعلُّم بودند و پیامبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند «کَلا هُما خََیْرٍ» هر دو جمعیت ویا  هر دو گروه کار خوبی می‌کنند، «وَ لکِن بِالتَّعْلیم اُورْسْلِت»

    ولی من برای تعلیم و تعلّم فرستاده شدم،

    و بعد خود آن حضرت آمدند در آن جمعیت که مشغول تعلیم و تعلّم بودند نشتند.

    پس اسلام به طور کلی دعوت به تعلیم و تعلم کرده است، یعنی هدف اسلام  جزء خواسته‌های اسلام، عالم بودن امت اسلامی است.

    «طَلَبَ العِلْمِ فَریضَه عَلی کُلَّ مُسْلِمٍ»

    و همچنین درود بی پایان و تحیات پیاپی و پیوسته بر رسول و فرستاده گرامی خدا، حضرت محمّدبن عبدالله « صلّ الله عَلیه وَ الهِ وَسَلَّم» و خاندان ارجمندش که سراسر عمر و مساعی خود را جهت تعلیم و ارشاد جوامع بشری بی‌هیچ وقفه‌ای مصروف داشتند و آنی از روشنگری و ایجاد بینش دینی بازنماندند.

    و تقدیم سلام خالصانه و عرض ادب به شهیدان گرانقدر، شهیدان صدر اسلام، شهیدان صحرای کربلا، شهیدان انقلاب  اسلامی و شهیدان جنگ تحمیلی ایران و عراق، بلاخص سالار شهیدان حسین‌بن‌علی علیه السلام و دورد و سلام بر بدنهای پاک و مطهرشان که همدمی جز نسیم صحرا و مو نسی جز مادرشان فاطمه زهرا سلام‌‌الله علیها ندارند.

    و در پایان سلام به معلمان و مربیان مؤمن ومخلص، سنگرداران و سنگرسازان بی سنگر که ذخیره گنجینه‌شان را به رایگان تقدیم می‌دارند، و در هر لحظه از عمر خود و هر زمان از انجام تکالیف در امر تعلیم و تربیت خداوند سبحان و خداوند الرحمن والرحیم را شاهد و ناظر دانسته و در نور پاک ولایت پیرو رهبریت، و در تعلیم و تربیت پیرو بزرگانی هستند همچو پیامبر اکرم صلوات الله علیه که خود یک معلّم بشریت بوده است، و فرموده‌اند: بِالتَّعلیمِ اُرسِلْت

    پیشگفتار

    بِسْم اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم

    در زندگی مادی گرای امروز، همه ارزشها عالی انسان بتدریج کنار نهاده شده و بی اعتبار شد. و همه چیز، حتی ارزشهای اخلاقی، تنها در حدود ملاحضات مادی اعتبار و ارزش پیدا کرده است.

    هر قدر پیشرفت تمدن مادی بیشتر شده. نیازمندیهای مصرفی انسان نیز رو به فزونی گذارده و راههای تأمین این نیازمندیها پیچیده‌تر شده است. تا آنجا که بسیاری ازمردم سلامت زندگی و حتی سلامت جسمی و اخلاقی خود را هم در این راه فدا کرده و می‌کنند.

    مادی‌گری واقتصاد زندگی چنان در اثر ما ریشه دوانده که او را به صروت یک ماشین تولید و مصرف درآورده، یا در حدّ قوت لایموت یا در طریق دست‌یابی به زندگی مجهز و لوکس و وسائل تفنّنی هر چه لوکس‌تر و این وضع چنان همه‌گیر شده است که زندگی بیشتر انسانهای زمان ما از هر نوع محتوای ارزنده‌ی دیگر خالی شده است.

    انسانی که یک روز کرامت خود را در آزادی و آزادگی می‌یافت و در این راه جان فدا می‌کرد، اینک غلام حلقه بگوش تولید ومصرف شده.

    در سوره مبارکه حدید آیه شریفه 20 می‌فرماید:

    اَعْلَمُوا أنَّما الحیوهُ الدّنیا لَعِبُ و لَهْوُ وَ زینَهُ و تَفاخُرَ بَیْنَکُمْ و تَکاثُرُ فی اْلأموالِ وَاْلمأَ ولَدِ و.....

    آگاه باشید که زندگی دنیا بازیچه‌ای برای سرگرمی است، خودآرایی و فخرفروشی و افزون طلبی در ثروت و فرزندان این چنین زندگی خشک و بی محتوا همانند بارانی است که ببارد و گیاه فراوانی برویاند، بدانگونه که کشاورزان حیرت زده شوند، اما بزرودی این صحرا سرسبز پژمرده شود و به مشتی خس و خاشاک تبدیل می‌گردد. ولی همانطور که تجربه ثابت کرده و همچنین مشاهده گردیده،

    به عقیده خودم باید گفت: همیشه یک عده باید نابود گردند، یک عده باید نادیده گرفته شوند، یک عده باید از بین بروند، تا عده ای دیگر بتوانند در عالم راحتی سربلند کنند و به قیمت آن نابودی راحتی پیدا کنند، و در مقابل آن جزع و فزع، ایجاد فرح نمایند، که در طول تاریخ این چنین بوده و هست و....

    و ضمناً در سوره مبارکه نور، آیات شریفه 35 الی 40 قرآن کریم این نوید دهنده دلها، این آرامش قلب و آرامش دلها چنین می‌فرماید:

    تلاش انسانهای بی‌خدا همچون سرابی است در بیابان که انسان لب تشنه بدنبال آب می‌گردد و همین که پیش می‌رود چیزی نمی‌یابد وتنها خدا را می‌یابد که تمام و کمال به حسابش می‌رسد، یا ظلماتی در دریای ژرف که امواج متراکم پوشیده و برفراز ان ابری تیره برآمده همه جا تاریک، تاریکی بالای تاریکی، بدون امکان دید، حتی اگر دست خویش به گریبان درآورد آنرا نتواند دید، آری کسیکه خدا بر سر راهش پرتوی بیفکند، هیچ پرتو و روشنگری فرا راه خویش ندارد.

    و همچنین در آیات شریفه 15 الی 16 سوره مبارک هود می‌فرماید:

    هر کس تنها زندگی دنیا و تجمّل و زیور آن را بجوید آن را کم‌و بیش بدین آروزها خواهیم رساند و در این حوزه زندگی به بازده کار خود بدون هیچ کمبودی خواهند رسید. اما برای این مردم در پایان جز آتش رنج و حسرت چیزی نیست، سرانجام کاخ عظیمی که ساخته‌اند فرو می‌ریزد و همه اعمالشان بر باد می‌رود.

    الهی آفریدی رایگان، روزی دادی رایگان، بیامرز رایگان، که تو خدائی نه بازرگان

    الهی به عزت و جلالت، به رحمان و رحیمت، به کرم و کریمت، به جنّات نعیمت، و به رزوان عظیمت، ترک معصیت، صفات انسانیت، و حالت بندگی عطا فرما.

    آمین یا رب العالمین

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تربیت در اسلام

    فهرست:

    مقدمه ....................................................................................................................... 1

    پیشگفتار .................................................................................................................. 3

    تربیت در اسلام ....................................................................................................... 6

    تربیت غلط .............................................................................................................. 8

    تربیت صحیح اسلامی ............................................................................................ 11

    نقش خانواده در تربیت .......................................................................................... 13

    نقش مادر در خانواده ............................................................................................. 13

    نمونه تربیت صحیح اسلامی و الگوی آن ............................................................ 15

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تربیت در اسلام, مقاله در مورد تحقیق مقاله تربیت در اسلام, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تربیت در اسلام, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تربیت در اسلام, تحقیق درباره تحقیق مقاله تربیت در اسلام, مقاله درباره تحقیق مقاله تربیت در اسلام, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تربیت در اسلام, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تربیت در اسلام ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تربیت در اسلام
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت