تحقیق مقاله یک ذهن خلاق (نگاهی به ویژگی‌ ها و ضرورت‌ های تفکر خلاق)

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 11486
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله یک ذهن خلاق (نگاهی به ویژگی‌ ها و ضرورت‌ های تفکر خلاق)


    از دیدگاهی، تفکر، کارآمدترین و دم دست ترین ابزار حل مسئله است. اما همه مسائل از یک نوع نیستند، بنابراین روش‌ های تفکر هم منحصر به یک نوع خاص نیستند. ولی واقعیت این است که قسمت اعظم آنچه در رابطه با آموزش رسمی تفکر انجام می‌شود، بر مهارت‌هایی همچون تدریس تحلیلی تاکید می‌کند. این که چگونه فراگیران ادعاها را درک کنند، استدلالی منطقی به وجود آورند، پاسخ‌ها را بفهمند، راه‌های نادرست را حذف کرده و بر راه‌های صحیح تمرکز کنند. با این وجود، روش تفکری دیگری هم وجود دارد که به بررسی ایده‌ها می‌پردازد، احتمالات را به وجود می‌آورد، به دنبال پاسخ‌های متعدد و صحیحی می‌گردد و تنها به یک پاسخ درست اکتفا نمی‌کند. در هر صورت، هر دو روش تفکر برای موفقیت در زندگی روزمره، حیاتی هستند، اما نوع دوم بیشتر نادیده گرفته می‌شود؛ یعنی تفکر خلاق.

    خلاقیت یعنی چه؟
    خلاقیت توانایی ایجاد ایده‌های تازه از طریق ترکیب، تغییر یا دوباره استفاده کردن از ایده‌های موجود است. برخی ایده‌های خلاق شگفت‌انگیز و هوشمندانه هستند، در شرایطی که برخی دیگر ساده، خوب و کاربردی بوده اما آنقدرها مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

    در فعالیتی چون حل کردن مسئله، هر دو نوع تفکر برای ما مهم تلقی می‌شود. اول، باید مسئله را تحلیل کنیم؛ سپس باید راه حل های ممکن را به وجود آوریم، پس از آن باید بهترین راه حل را انتخاب کرده و آن را کامل نماییم، و سرانجام باید تاثیر راه حل را ارزیابی کنیم. این فرآیند یک تناوب را بین دو نوع تفکر نقدی و خلاق آشکار می‌کند. عملاً این دو نوع تفکر بیشتر مواقع با هم عمل می‌کنند اما به یکدیگر وابسته نیستند.

    باید بگوییم که هر کس دارای توانایی خلاق ذاتی است. برای مثال، خلاقیت کودکان را در نظر بگیرید. در سنین بزرگسالی اغلب خلاقیت توسط آموزش سرکوب شده، اما هنوز وجود دارد و می‌توان آن را بیدار کرد. افراد خلاق به سختی و به طور مستمر کار می کنند تا به وسیله تغییرات تدریجی و پالایش کارهایشان، ایده‌ها و راه‌حل‌ها را اصلاح کنند.

    روش‌هایی برای به‌کارگیری تفکر خلاق

    برای ایجاد نتایج خلاق روش‌های بسیاری وجود دارد که در اینجا به چند روش اشاره می‌شود.
    تکامل تدریجی: این شیوه افزایش پیشرفت است. ایده‌های تازه‌ای که از دیگر ایده‌ها و راه‌حل‌های تازه‌ای که از راه‌حل‌های قبلی مشتق می‌شوند، ایده‌های تازه‌ای به وجود می‌آورند که این ایده ها و راه حل های تاره، نسبت به دیگر راه‌حل‌ها اندکی اصلاح شده‌اند. بسیاری از موارد پیچیده‌ای که امروزه از آن استفاده می‌کنیم، در طی یک دوره طولانی و افزایش مستمر به وجود آمده است. بهتر کردن چیز از زاویه های مختلف تدریجاً آن را بسیار بهبود می‌بخشد-،حتی ممکن است با ماهیت اصلی خود کاملاً تفاوت پیدا کند. برای مثال به تاریخ اتومبیل یا هر محصول پیشرفت تکنولوژی نگاه کنید. با تولید هر محصول جدیدی اصلاحات به وجود آمدند. هر مدل جدیدی براساس مجموعه خلاقیت‌های مدل قبلی ساخته می‌شود، تا این که در طول زمان، پیشرفت در اقتصاد و تداوم آسایش صورت می‌گیرد. دراین جا خلاقیت در پالایش، پیشرفت مرحله به مرحله نهفته است تا بوجود آوردن چیزی کاملاً جدید. شیوه تکامل خلاقیت همچنین تداعی کننده اصلی است که می‌گوید: هر مسئله ای که یکبار حل شده، برای بار دوم به شیوه ای بهتر قابل حل است.

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله یک ذهن خلاق (نگاهی به ویژگی‌ ها و ضرورت‌ های تفکر خلاق)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله یک ذهن خلاق (نگاهی به ویژگی‌ ها و ضرورت‌ های تفکر خلاق), مقاله در مورد تحقیق مقاله یک ذهن خلاق (نگاهی به ویژگی‌ ها و ضرورت‌ های تفکر خلاق), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله یک ذهن خلاق (نگاهی به ویژگی‌ ها و ضرورت‌ های تفکر خلاق), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله یک ذهن خلاق (نگاهی به ویژگی‌ ها و ضرورت‌ های تفکر خلاق), تحقیق درباره تحقیق مقاله یک ذهن خلاق (نگاهی به ویژگی‌ ها و ضرورت‌ های تفکر خلاق), مقاله درباره تحقیق مقاله یک ذهن خلاق (نگاهی به ویژگی‌ ها و ضرورت‌ های تفکر خلاق), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله یک ذهن خلاق (نگاهی به ویژگی‌ ها و ضرورت‌ های تفکر خلاق), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله یک ذهن خلاق (نگاهی به ویژگی‌ ها و ضرورت‌ های تفکر خلاق) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله یک ذهن خلاق (نگاهی به ویژگی‌ ها و ضرورت‌ های تفکر خلاق)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت