تحقیق مقاله فلسفه عاشورا

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 11758
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فلسفه عاشورا

    چکیده:

    عاشورا حیات اسلام . بانک رسای حق از همه حنجرهای بانک آبروو عزت مسلمین رکن کعبه . روح نماز و به طور کل عاشورا یک فرهنگ است یک مکتب فکری است و درخشانترین نمونه معروف گرائی و منکرتیزی است.

    عصر خاتمیت عصر  بداری و رشد فکری و هویدا شدن گوهرها و درهائی که در هزینه انسان پنهان  بود و انقلاب حسینی مهمترین نقشی که ایفا کرد و حیاءگری مردمی  بود که در اثر بدعتهای معاویه از مسیر اسلام منحرف شده بودند. لذا درسهائی که عاشورا به ما می دهد. این است که برای حفظ دین باید فداکاری کرد و در راه دین و قرآن همه باید فداکاری کنند . بزرگ – کوچک – پیر – جوان – مرد- زن – امام رعیت همه در یک صف قرار می گیرند و برای دفاع از دین بصیرت پیش از چیز دیگر برای انسان لازم است و این که امام حسین (ع) فرمود من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم. نشان دهنده این  است که امر به معروف و نهی از منکر از جایگاه ولائی در اسلام برخوردار است.

    واژه های کلیدی.

    عاشورا- فرهنگ – درس های عاشورا- فداکاری- بصیرت – ایثارگر- امر به معروف و نهی از منکر

    مقدمه:

    عاشورا را حیات اسلام . بانک رسای حق از همه حنجره های پاک ابروو عزت مسلمین . رکن کعبه . پایه قبله – روح نماز و به طور کلی عاشورا نام یک روز نیست بلکه عاشورا نام یک فرهنگ است. عاشورا امروز یک حادثه نیست . بلکه یک مکتب فکری و یک نظام سیاسی است . عاشورای حسینی در سیستم دفاعی اسلام ناب محمدی «ص» در طول قرون و اعصار است. چرا که عاشورای حسینی درخشانترین نمونه معروف گرائی و منکر تیزی در بهینه زمان و زمین است . عاشورا را نمایشگاه جاوید ارزشها و ضد ارزشها در ساحل فرات است.

    عاشورا دانشگاه عشق و عرفان و حماسه است . در این دانشگاه انسان می آموزد که چگونه به خدا عشق ورزد و کشتی نجات است محمد «ص» در برابر طوفان جهل و ترس و استعمار خارجی و استبداد داخلی است.

    عاشورا مکتب «عمل به تکلیف» و عزت گرائی و ذلت ستیزی است که فرمود هیهات منا الذله و با این فریاد سرخ خود سنت نبوی را احیاء نمود.

     

     

    یکی از فلسفه های عاشورا احیاگری بود.

    عصر خاتمیت زمان بیداری مردم و رشد فکری آنان بوده است . گوهرها  و درهای در خزینه انسان پنهان بود که توسط ظهور اسلام هویدا شد.در آن زمان قانون مرده نمی توانست تحول ایجاد کند و گنجهای مدفون در جامعه را پیدا نماید.

    آنچه که در جاهلیت عرب به وقوع پیوست پیدا کردن آنان از جهل و شرک و افکار مذموم و اوهام باطل بوده به گونه ای که پیامبر (ص) به جای این که معجزه حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) را تعقیب کند اشاعه فرهنگ و نشر حقائق و معارف الهی را عهده دار شد. و اذهان تاریک آن روز را به نور ایمام روشن نمود و لذا علی (ع) هدف بعثت نبی اکرم (ص) را چنین می فرماید.

    فبعث فهم رسله ..... و یحتجو اعلیهم بالتبلیغ.         (نهج البلاغه -  خ اول ص 33).

    خدا پیامبر (ص) را فرستاد تا اینکه از راه تبلیغ و اقامه برهان با جاهلیت عرب گفتگو نماید. و عقلهای پنهان شده را از جهل زدائی آشکار نماید.

    امام مجری احکامی است که پیامبر گرامی (ص) از ناحیه صاحب شریعت جهت اصلاح مردم آورده است. وقتی مقصد اصلی این همه مقررات و قوانین احیاء مردم است قهرا مجریان احکام غیر از بیداری آدمیان به چیز دیگری نمی اندیشند روی این جهت انقلاب حسینی (ع) مهمترین نقشی را که ایفاء نمود احیاء گری بود. مردم را که در اثر بدعتهای معاویه از مسیر اسلام منحرف شدند و پیوسته برده حلقه به گوش او بودند و حق هیچ گونه تصمیم گیری را نداشته اند. بلکه همیشه در زیر یوغ طاغوت زمان خود جرئت نفس کشیدن را نداشته و تسلیم محض او بودند . لازم بود از مثل سید الشهداء که روح مبارزه و تقوی و فضیلت است قیامی رخ دهد تا جامعه آنچنانی را احیاء نماید و جان تازه ای را به اسلام ببخشد . در این زمینه شواهدی ذکری گردد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فلسفه عاشورا

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

    - نام مشهور  – احدی امیرکلاتی – نام نویسنده : مهدی – نام کتاب – آموختنی های از عاشورا محقق مرکز تحقیقاتی جواد الائمه قم نوبت چاپ . چاپ سوم 1382 – انتشارات وفائی – مکان قم

    2- تدوین و تالیف – گروه مولفان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – نام کتاب پرسش وپاسخ های دانشجویان ویراستار – رحیم کارگر – چاپ پنجم بهار 85 – ناشر – دفتر نشر معارف 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فلسفه عاشورا, مقاله در مورد تحقیق مقاله فلسفه عاشورا, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فلسفه عاشورا, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فلسفه عاشورا, تحقیق درباره تحقیق مقاله فلسفه عاشورا, مقاله درباره تحقیق مقاله فلسفه عاشورا, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فلسفه عاشورا, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فلسفه عاشورا ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فلسفه عاشورا
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت