تحقیق مقاله امام علی (ع) معیار کمال

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: word کد فایل: 11816
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله امام علی (ع) معیار کمال

    اهداء

    با صاحب ولایت مطلقه الهیه

    امیرالمومنین علیه السلام

    پروردگارا ترا شکر گزاریم که نعمت اسلام و ولایت و محبت ائمه اطهار(ع) عنایتمان فرمودی. و در این مقطع زمانی که بندگانت به سوی مکاتب مادی گرایی کشانده می شوند، و روز بروز بر دلهره و اضطرابشان افزوده می گردد، افتخار داریم که تشیع اشک و خونرا از سرگرمی این مکاتیب و صفحات سیاه شده از اباطیل رنگارنگ و ظاهر فریب بنام کتاب بر کنار داشتی، و در دامن لطف و عنایت اهل بیت عصمت علیهم السلام با ورود بمکتب و احادیث آنان کرامت دادی.

    از نعمت های بزرگ توست توفیق پژوهش در موضوع مقدسی چون«امام علی(ع) معیار کمال». این هدیه ناچیز را به پیشگاه خلیفه بلافصل پیامبرمان، امیرالمومنین علی بن ابی طالب صلوات الله و سلامه علیه اهداء می کنم، و امیدوارم مورد توجه ساحت مقدس فرزندش حضرت بقیه الله الاعظم(عج) قرار گرفته و عنایتی به راقم سطور و والدینش بفرماید.

    پائیز 87

    حمید منصوری

     

     

    مقدمه:

    فضایل اهل بیت از لسان پیامبر(ص):

    در کتاب اسرار ال محمد(ص) به نقل از سلیم بن قیس آمده است:

    آنگاه که پیامبر خدا در بستر بیماری بود؛ فاطمه(ع) وارد شد، چون حال رسول الله را دید بغض گلویش را گرفت بصورتیکه اشک بگونه اش جاری شد. پیامبر فرمود: دخترم، چرا گریه می کنی؟ عرض کرد: نسبت به خودم و بچه هایم بعد از تو ترس دارم. حضرت در حالیکه اشک از چشمانش جاری میشد فرمود: فاطمه ام آیا نمی دانی ما خانواده ای هستیم که خداوند برای ما آخرت را بدنیا ترجیح داده... خداوند تبارک و تعالی توجهی بر زمین کرد و مرا از میان اهل زمین انتخاب کرد و به پیامبری برگزید. بار دیگر توجهی بر زمین کرد و شوهر ترا انتخاب کرد و به من دستور داد تا تو را به ازدواج وی درآورم، و او را برادر و عزیز و وصی و جانشین خود در میان امت قرار دهم.

    پدر تو بهترین پیامبران و شوهرت بهترین اوصیا و بهترین وزرا است، ... تو رئیس زن های اهل بهشتی و دو فرزندت(حسن و حسین) دو پسر و آقای اهل بهشتند. و نه تن از فرزندان حسین اوصیاء من اند که پس از برادرم علی(ع) و حسن و حسین در یک مقام در بهشت هستند.

    سپس فرمود: علی بن ابی طالب هشت دندان برنده و شکننده دارد(برتری هایی که هیچکس ندارد:

    1- به خدا و فرستاده اش قبل از همه کس ایمان آورده.

    2- به همه کتاب خدا و سنت من علم دارد.

    3- تو ای دخترم همسر او هستی.

    4- دو نوه ام حسن و حسین فرزندان من اند.

    5- امر به معروف او.

    6- نهی از منکر او.

    7- خداوند به او حکمت آموخت.

    8- فصل الخطاب حق و باطل را نیز به وی آموخت.

    فضائل امام علی(ع):

    درباره، فضائل و منزلت بالای امام علی(ع) در متون روایی مطالب زیادی آمده است که بیانگر این واقعیت است، امام علی(ع) خود بهترین یار و نزدیک ترین صحابه پیامبر بود.

    سلیم بن قیس می گوید: ابوذر و سلمان و مقداد برای من روایت کردند، سپس این حدیث را از علی(ع) هم شنیدم: روزی مردی به علی(ع) فخر کرد، پیامبر(ص) به علی فرمود برادرم تو فخر کن بتمام عرب چون تو از جهت پسر عمو و پدر و برادر و روحیه و نسبت و همسر و فرزند و عمو بر همه آنان برتری داری، و همچنین رنج و مشقت تو بجان و مالت بزرگترین، حلم و حوصله و علم تو بیشتر از آنهاست. تو به خواندن کتاب خدا آشناتر و به سنت های خدا داناتر از آنهایی، دل تو شجاعتر و دست تو بخشنده تر و بدنیا بی میل تر در کوشش و اجتهاد سخت تر، اخلاقت نیکوتر، زبانت راستگوتر، محبت تو بخدا و من زیادتر از آنهاست.[1]

    ابان می گوید این حدیث را برای حسن بعدی از قول ابوذر نقل کردم، او گفت: «سلیم و ابوذر راست گفته اند. علی بن ابی طالب دارای سبقت در دین برتری در علم و حکمت و فقه و نظریه و صحت، صاحب فضیلت و وسعت در دانش و مزاج است. از جهت اقوام و دامادی، بزرگی، شجاعت، کارزار، بخشش، نفع رسانی بمردم، علم بقضاوت، خویشاوندی و گرفتاری از همه بالاتر است.»

    علی در همه امورش در مرتبه عالی است رحمت و صلوات خدا بر او باد. سپس حسن بصری گریست بطوری که محاسنش تر شد.[2]

    امام علی علیه السلام درباره فضایل خود در نهج البلاغه خطبه 192 می فرماید.«من در خردسالی، بزرگان عرب را به خاک افکندم و شجاعان دو قبله معروف«ربیعه» و «مضر» را در هم شکستم! شما موقعیت مرا نسبت به رسول خدا(ص) در خویشاوندی نزدیک در مقام و منزلت ویژه می دانید، پیامبر مرا در اتاق خویش می نشاند، در حالی که کودک بودم مرا در آغوش خود می گرفت، و در بستر مخصوص خود می خوابانید، بدنش را به بدن من می چسباند، و بوی پاکیزه خود را به من می بویاند، و گاهی غذایی را لقمه لقمه در دهانم می گذارد، هرگز دروغی در گفتار من، و اشتباهی در کردارم نیافت. از همان لحظه ای که پیامبر(ص) را از شیر گرفتند، خداوند بزرگترین فرشته(جبرئیل) خود را مامور تربیت پیامبر(ص) کرد تا شب و روز، او را به راه های بزرگواری و راستی و اخلاق نیکو راهنمایی کند، و من همواره با پیامبر بودم چونان فرزند که همواره با مادر است. پیامبر هر روز نشانه تازه ای از اخلاق نیکو را برایم آشکار فرمود، و به من فرمان داد که به او اقتدا نمایم:

    پیامبر چند ماه از سال را در غار حراء می گذراند، تنها من او را مشاهده می کردم، و کسی جز من او را نمی دید، در آن روزها، در هیچ خانه اسلام راه نیافت جز خانه رسول خدا(ص) که خدیجه هم در آن بود و من سومین آنان بودم. من نور رسالت و وحی را می دیدم، و بوی نبوت را می بوییدم من هنگامی که وحی بر پیامبر(ص) فرود می آمد، ناله شیطان را شنیدم، گفتم ای رسول خدا، این ناله کیست؟ گفت: شیطان است که از پرستش خویش مایوس گردید و فرمود«علی! تو آنچه من می شنوم، می شنوی، و آنچه را من می بینم، می بینی، جز اینکه تو پیامبر نیستی، بلکه وزیر من بوده و به راه خیر می روی[3]»

    مولود کعبه:

    ولادت حضرت علی (ع) همانند اوصاف و شمائلش بی نظیر بوده، و در تاریخ بشریت کسی همانند او دیده نشده است!«فاطمه بنت اسد» مادر گرامی آن سرور در حالی که همانند سایر مردم، خانه«کعبه» را طواف می نمود، درد زایمان، وی را فرا گرفت، و در میان زائرات خانه خدا در حالی که به شدت متاثر بود، مناجاتی با صاحب کعبه کرد و گفت: پروردگارا! من به تو و به تمام پیامبران و سفیران آسمانی، و کتابهای آنان ایمان دارم، تو می دانی که من به«خلیل الله» حضرت«ابراهیم» ایمان داشته، و آئینش را با جان و دل می پذیرم، تو را به بنیانگذار بیت، و عظمت کعبه، و به احترام این مولود عزیزی که در شکم دارم، و او پیوسته با من انس گرفته و تکلم می نماید، مولودی که یکی از حجت ها و آیات تو می باشد، این ولادت را برایم آسان گردان.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله امام علی (ع) معیار کمال

    فهرست:

    1- اهداء...............................................................................................................

    2- فضایل اهل بیت از لسان پیامبر(ص)...................................................................

    3- فضایل امام علی(ع)..........................................................................................

    4- مولود کعبه.......................................................................................................

    5- اسوه انسانیت....................................................................................................

    6- خداشناسی علی(ع)..........................................................................................

    7- حجت خدا بعد از پیامبر....................................................................................

    8- روایات و آیات درباره علی(ع).........................................................................

    9- اعتراف............................................................................................................

    10- منابع

    منبع:

    اسرار آب محمد(ص)، سلیم بن قیس، ترجمه اولین کتاب شیعه در زمان امیرالمومنین، چاپ دوازدهم.

    2- اصول کافی، محمد بن یعقوب کلینی و آیاتی از قرآن کریم.

    3- اینترنت، سایت های، (imamalinet.net) و علی- ویکی پدیا.

    4- انسان کامل، مرتضی مطهری، انتشارات اسلامی، دیماه 1362.

    5- تفسیر موضوعی نهج البلاغه، مصطفی دلشاد تهرانی، دفتر نشر معارف چاپ دوم 1384.

    6- سیری در نهج البلاغه، مرتضی مطهری، انتشارات صدرا قم- خیابان ارم.

    7- سیره عبادی امام علی علیه السلام عباس عزیزی، انتشارات صلاه چاپ سوم زمستان 80.

    8- سیره ائمه اطهار علیهم السلام، مرتضی مطهری، تهران: صدرا 1378.

    9- جاذبه و دافعه علی(ع) مرتضی مطهری.

    10- شیعه، مذاکرات و مکاتبات هانری مربن با علامه طباطبائی، انتشارات ثریا چاپ چهار 1382.

    11- نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، انتشارات نسیم حیات چاپ دوم زمستان 79.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله امام علی (ع) معیار کمال, مقاله در مورد تحقیق مقاله امام علی (ع) معیار کمال, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله امام علی (ع) معیار کمال, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله امام علی (ع) معیار کمال, تحقیق درباره تحقیق مقاله امام علی (ع) معیار کمال, مقاله درباره تحقیق مقاله امام علی (ع) معیار کمال, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله امام علی (ع) معیار کمال, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله امام علی (ع) معیار کمال ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله امام علی (ع) معیار کمال
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت