تحقیق مقاله موقوفات فاطمه ( س )

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: word کد فایل: 11901
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: زندگینامه مشاهیر و بزرگان
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله موقوفات فاطمه ( س )

    زندگى کوتاه زهراى مرضیه(س) برکات بى‏شمارى را به دنبال داشت، برکات معنویش سراسر تاریخ اسلامى را فرا گرفت، حکایت‏هاى پیامبر(ص) و ائمه اهل بیت(ع) از رفتار خداپسندانه‏اش بالاترین مدرسه انسان‏سازى آنان بود، مفسران ژرف‏اندیش در ذیل سوره کوثر، فاطمه(س) و فرزندانش را مصداق حقیقى کوثر - خیر کثیر - دانسته‏اند (1) ، که خداوند آنها را به پیامبرش عنایت کرد پس نمى‏توان برکات وجودى فاطمه(س) را منحصر در امور معنوى تنها دانست، عملکرد و سیره پیامبرگونه‏اش در امور مادى و معنوى هر دو برکت را به دنبال داشت. او در باب صدقات و موقوفات برترین بانوى جهان بوده و هست، هر چه را مالک بوده بر اساس سیره پدر بزرگوارش تقدیم به فقراء و مستمندان مى‏نمود و علاوه بر کمک ‏هاى مقطعى کمک‏هاى جاویدان و مستمرى - موقوفات و صدقات - داشته است.

    علامه عالیمقدار مجلسى (ره) مى‏گوید:

    سید بن‏طاووس(ره) رو به فرزندش نمود، گفت: پسرم، موقوفات و صدقات جده‏ات فاطمه زهرا(س) همانند العوالى - حیطان سبعه - و ... از اموالى بود که رسول خدا(ص) آنها را بدون جنگ و درگیرى مالک گردید و کسى در آن شریک نبوده و ملک خالص آن حضرت شد و «فئ‏» محسوب شد. بعدا پیامبر خدا(ص) آنها را در زمان حیات خویش به دخترش به صورت هبه (بخشش) واگذار کرد. فاطمه(س) هم آنها را در راه خدا وقف نمود - غیر از فدک که توضیحش خواهد آمد - و سپس «موقوف علیهم‏» - کسانى را که مى‏توانند از آن موقوفات استفاده نمایند - مشخص کرد.

    سپس سید بن‏طاووس(ره) اضافه کرد و گفت فرزندم: در ارزش آنها همین‏قدر بس که بعضى از آن اموال سالانه بین 24000 تا 70000 درهم درآمد داشته است. (2)

    اسامى صدقات صدیقه طاهره(س)

    الف) ام‏العیال: چشمه‏اى است که به برکت آن روستایى بزرگ در کنارش ساخته شده، این روستا در نزدیکى قلعه‏هاى «آره ‏» که بین راه مکه و مدینه است واقع شده، در آن روزگار بیش از 20000 نخل خرما داشته است و امروز هم در آنجا میوه‏هاى مختلف مانند لیمو، انگور، موز به عمل مى‏آید، ام‏العیال در یکصد و هفتاد کیلومترى مدینه منوره و پنجاه و شش کیلومترى شرق «سقیا» قرار دارد. (3)

    عرام بن‏اصبغ سلمى که شخصى مورد اطمینان است و در سال‏هاى 275 هجرى قمرى زندگى مى‏کرده و در شناسایى منطقه «تهامه‏» از خبرگى ویژه‏اى برخوردار بود (4) مى‏گوید: ام‏العیال قریه صدقه فاطمه الزهراء بنت رسول الله (صلى الله علیه و آله); روستاى ام‏العیال صدقه و موقوفه فاطمه زهرا(س) دختر رسول خدا(ص) است. (5)

    امروز هم فرزندان فاطمه(س) از آن بهره مى‏گیرند.

    این چشمه و این سرزمین از سوى صدیقه طاهره(س) بر سادات حسینى وقف گردیده است. (6)

    چه بسا وقف بر سادات حسینى از آن جهت‏بوده که بنا بر پیش‏بینى فاطمه(س) امامت در نسل و فرزندان حسین بن‏على - علیهما السلام - استمرار پیدا مى‏کرده و از سوى دیگر بعد از شهادت ابا عبدالله الحسین(ع) فرزندان آن حضرت بیشتر مورد غضب و ناخوشایندى حاکمان بنى‏امیه واقع مى‏شدند و نیاز به یک پشتوانه مالى خاص داشتند. از این رو «ام‏العیال‏» را وقف سادات حسینى مى‏نماید و در بین مسلمانان روشن و مسلم است که اموال موقوفه باید صرف «موقوف علیهم‏» گردد.

    سمهودى نیز مى‏نویسد: ام‏العیال، چشمه‏اى است که متعلق به فاطمه زهرا(س) بوده سپس آن را وقف نمود. توسط این چشمه بیش از بیست هزار نخل آبیارى مى‏گردیده و جعفر بن‏طلحه بن عبیدالله تیمى دویست‏هزار دینار جهت احیاء آن و اطراف آن صرف کرده است. (7)

    ب: دیگر موقوفات صدیقه طاهره در وصیت‏نامه‏اش به على بن‏ابیطالب(ع) چنین آمده است: ابوبصیر مى‏گوید: امام محمد باقر(ع) فرمود: آیا وصیت‏نامه مادرم فاطمه(س) را در این مورد بخوانم؟ ما تقاضا و درخواست نمودیم که قرائت کند. حضرت ظرف کوچک (و یا زنبیلى) را بیرون آورد و نوشته‏اى را از آن میان به دست گرفت و چنین قرائت کرد:

    «بسم الله الرحمن الرحیم، هذا ما اوصت‏به فاطمه بنت محمد رسول الله - صلى الله علیه و آله - اوصت‏بحوائطها السبعه ، العواف و الدلال و البرقه و المیثب و الحسنى و الصافیه و ما لام ابراهیم الى على بن‏ابى‏طالب فان مضى على فالى الحسن فان مضى الحسن فالى الحسین فان مضى الحسین فالى الاکبر من ولدى. شهد الله على ذلک و المقداد بن الاسود و الزبیر بن عوام و کتب على بن ابى‏طالب - علیه السلام -»; (8) این وصیت‏نامه‏اى است که فاطمه زهرا(س) دختر محمد پیامبر خدا(ص) بدان وصیت نمود. در آن وصیت نمود که زمین‏ها و باغ‏هاى دیوار شده هفت گانه: العواف، الدلال، البرقه، المثیب، الحسنى، الصافیه و مشربه ام ابراهیم، در اختیار على بن‏ابى‏طالب(ع) است و چنانچه على(ع) از دنیا رفت در اختیار فرزندم حسن بن‏على - علیهما السلام - قرار مى‏گیرد و چنانچه او از دنیا رفت در اختیار فرزند دیگرم حسین بن‏على - علیهما السلام - خواهد بود و بعد از او در اختیار بزرگترین فرزندانم قرار خواهد گرفت. گواهى مى‏دهد بر این وصیت‏نامه خداوند متعال و سپس افرادى همانند مقداد بن‏اسود کندى و زبیر بن‏عوام. که وصیت‏نامه توسط امیرمؤمنان على بن‏ابیطالب [علیه‏السلام] نوشته شد. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله موقوفات فاطمه ( س )

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله موقوفات فاطمه ( س ) , مقاله در مورد تحقیق مقاله موقوفات فاطمه ( س ) , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله موقوفات فاطمه ( س ) , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله موقوفات فاطمه ( س ) , تحقیق درباره تحقیق مقاله موقوفات فاطمه ( س ) , مقاله درباره تحقیق مقاله موقوفات فاطمه ( س ) , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله موقوفات فاطمه ( س ) , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله موقوفات فاطمه ( س ) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله موقوفات فاطمه ( س )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت