تحقیق مقاله شیخ بهلول در مبارزات سیاسی

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: word کد فایل: 12135
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله شیخ بهلول در مبارزات سیاسی

    مقام معظم رهبری: ایشان (شیخ بهلول) حق بزرگی بر گردن انقلاب دارند

    اولین حضور شیخ بهلول در صحنۀ مبارزات سیاسی  

    رضا شاه پهلوی شاه ایران، مصطفی کمال پادشاه ترکیه در کشور انگلستان با هم عهد بستند که ممالک خود را به صورت کشورهای اروپایی در آورند، جهت تحقق بخشیدن به این هدف امان الله خان شاه افغانستان با خانمش سفری را در ایران آغاز کرد که رضا شاه نیز آنها را همراهی می کرد.

    رضا شاه آنها را از مرز بازرگان ترکیه وارد ایران کرد و از تبریز و ... ومشهد عبورداد و از تربت جام به وطنشان فرستاد

    مقصود رضا شاه از این حرکت چه بود؟

    مقصود رضا شاه از گردش امان الله خان با زن بی حجابش در شهرهای ایران پیشرفت بی حجابی بود ، چرا که رضا شاه می خواست که زن های مملکت با بی حجابی الفت گیرند و در عین حال جواب مقدّسین را هم بتواند بگوید و اگر از او گله کنند ؛ بگوید زن من که بی حجاب نشده ، زن پادشاه افغانستان است .

    در این سفر که رضا شاه همسفر و مهماندار امان الله بود به هر شهری که می رسیدند باغ ملّی آن شهر را زینت می کردند و جشن می گرفتند و یکی دو ساعت از آنها پذیرایی می شد. در این پذیرایی ها شراب خوری رقص زنان فاحشه و انواع منکرات و ممنوعات شرع اجرا می شد اتّفاقاً ورود امان الله خان به سبزوار (درآن زمان شیخ بهلول به همراه پدر و مادرش در سبزوار زندگی می کردند ) مصادف با شب اول محرّم آن سال بود . باغ ملّی سبزوار را آیین یستند و مشروبات الکلی و زنان رقصنده را برای پذیرایی از امان الله آماده کردند.

    (ادامه واقعه از زبان شیخ بهلول)

    "بنده که از واقعیات پیش غمگین ودشمن دولت بودم در این روز به قدری دلتنگ بودم که با شدّت گرسنگی نوانستم غذا بخورم .

    بنده آن روز به منزل پنج نفر از پیش نماز های سبزوار رفتم و به آنها گفتم که برای جلو گیری از این جشن منحوس قیام کنند تا من هم آنها را همراهی کنم ولی هیچ یکشان حاضر نشده و همه گفتند که در کارهای دولت دخالت کردن حکم انتحار و خودکشی دارد و شرعاً و عقلاً ممنوع است ."

    بعد از اینکه شیخ بهلول از همه جا نا امید می شود در ساعت4 بعد از ظهر به باغ ملّی محل جشن می رود تا شخصاً دست به کار شود حضور شیخ در باغ ملّی باعث تعجّب مردم شد مردم در اطراف ایشان جمع می شوند و علّت حضور شیخ بهلول را جویا می شوند .

    جواب شیخ : من به تماشا نیامده ام،من تأسف دارم که باید شب اول محرّم شهر ما مثل شهر شام زینت شود و دشمنان دین در این باغ عیش و نوش و کارهای خلاف شرع انجام دهند .

    تا یک ساعت بعد(ساعت5 بعد از ظهر)حدود150 نفر اطراف شیخ جمع می شوند که همگی هم نظر با شیخ بودند.

    شیخ بهلول:همه به بدی اینکار اقرار دارید و هیج غیرتی نشان نمی دهید.

    یکی از حاضران:اینکار وظیفۀ علما است باید آنها پیش قدم شوند تا ما از آنها پیروی کنیم. اگر یک روحانی برای منع این کار حاضر شود همه او را یاری می کنند.

    شیخ بهلول: اکر من هم که مجتهد نیستم قیام کنم من را همراهی می کنید؟مردم در جواب شیخ گفتند بلی ، ما تو را از مجتهدین شهر خود محترم تر می دانیم.

    شیخ بهلول: دو نفر شجاع بروند  و به شهردار  سبزوار بگویند که یک دسته از مؤمنین در باغ ملّی جمع شده اند و با شما کار دارند.

    شهردار پس از خبر دادن به شهربانی به باغ ملّی می آید.

    شیخ بهلول به شهردار : به نام دین و وجدان از تو می خواهیم که این بساط را برچینی، زیرا شب اول محرّم در شهر شیعه نباید جشن و آینه بندی باشد.

    شهردار در جواب شیخ گفت این بساط امر اعلیحضرت پهلوی است و هیچ کس حق مداخله ندارد و...

    شیخ بهلول می گوید:((در حالی که شهردار صحبت می کرد دو نفر پلیس از طرف شهربانی پیدا شدند و به طرف ما می آمدند ولی پیش از اینکه به ما برسند پلیس دیگری با عجله از عقبشان آمد و به آنها چیزی گفت و هرسه به طرف شهربانی برگشتند  بنده  از این منظره فهمیدم که شهربانی شکست خورده و اول دو پلیس را به عقب من فرستاده و بعد که دیده جمعیت در تزاید است خود را کنار کشیده قوّت قلبم زیاد شد و به اطرافیان گفتم اکنون که شهردار حاضر نیست این بساط را برچیند؛ شما آن را بر چینید.))

    برادر زن شیخ (عبد الوهّاب)پیش دستی کرده و یک شیشه برق را به زمین زده و می شکند.

    شهردار مضطرب شده و با صدای لرزان می گوید:آقایان بی نظمی نکنید ما خودمان ابن بساط را جمع می کنیم.

    شیخ بهلول: پانزده دقیقه مهلت دارید تا ما به مسجد رفته و نماز بخوانیم و بر گردیم؛ اگر این بساط باقی بود هر کاری که بخواهیم انجام خواهیم داد .

    شبخ بهلول به همراه جمعیت که100 الی200 نفر بودند بودند به مسجد می رود و زمانی که برمی گردد دیگر اثری ازجشن باقی نبود .

    این اولین حضور شیخ بهلول در صحنۀ مبارزات سیاسی بود بنا به گفتۀ ایشان

    ((در این وقت برایم معلوم شد که بنده آن قدر که خودم را کوچک می بینم کوچک نیستم و دولت آن قدر که مردم آن را  بزرگ می دانند بزرگ نیست بلکه مردم اگر همّت کنند هر دولتی را می توانند از پای در آورند.))

    بعد از این واقعه شیخ بهلول تصمیم می گیرد تا به قم سفر کرده و به طورجدّی تری مبارزات خود  را بر علیه رژیم پهلوی دنبال کند . «خاطرات سیاسی بهلول»با تخلیص و تصرّف.

    قیام گوهرشاد

    در سال 1314 خورشیدى هنگامى که قانون تغییر لباس و استفاده از کلاه بین‏المللى «شاپو» با خشونت و اعمال زور به اجرا درآمد و زمزمه‏هاى حجاب‏زدایى از طرف مقامات مملکتى در جشنها و سخنرانیها مطرح گردید، رهبران روحانى که با این تغییرات مخالف بودند طى سخنرانیهایى براى مردم، از آنان خواستند که با جمع شدن و تظاهرات در برابر این تجاوزها ابراز مخالفت نمایند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله شیخ بهلول در مبارزات سیاسی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله شیخ بهلول در مبارزات سیاسی, مقاله در مورد تحقیق مقاله شیخ بهلول در مبارزات سیاسی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شیخ بهلول در مبارزات سیاسی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شیخ بهلول در مبارزات سیاسی, تحقیق درباره تحقیق مقاله شیخ بهلول در مبارزات سیاسی, مقاله درباره تحقیق مقاله شیخ بهلول در مبارزات سیاسی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شیخ بهلول در مبارزات سیاسی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شیخ بهلول در مبارزات سیاسی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله شیخ بهلول در مبارزات سیاسی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت