تحقیق مقاله مسجد جامع فهرج یزد

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 12627
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مسجد جامع فهرج یزد

    معماری (سبک خراسانی)

    شیوه خراسانی در سده ی نخست هجری پدید آمد و تا سده ی چهارم ادامه یافت. آن چه درباره ی فرهنگ این زمان پیداست، این است که دگرگونی های فرهنگی، بیشتر در خراسان رخ می داد. این سرزمین زادگاه تحسین نمونه های هنر و معماری اسلامی است و از آن جا به شهرهایی چون دامغان و یزد رسیده است. از دیدگاه نیارشی، معماری شیوۀ خراسانی با شیوۀ پارتی تفاوتی نکرد. در این شیوه هم چفدهای مازه دار (بیز یا مرغانه ای) به کار می رفت، اما بلندای پاکار چفدها را کم می گرفتند و معمولاً کمی بیش از بلندای قد یک انسان بود و این چنین بلندای ساختمان را کوتاه          می ساختند.

    ساختمایه ای که در این شیوه به کار رفته «بوم آورد یا ایدری» بوده است، یعنی آن را از خود محل ساخت به دست می آورند، نه از جاهای دیگر. برای نمونه، در مسجد جامع فهرج، دیوارهای چینه ای از گل فهرج و ستون ها از خشت است.

    یکی از نمونه ساختمانهایی که در این شیوه پدیدار شد و در معماری ایران همواره جایگاه ارجمندی داشته و دارد، مسجد است.

    معماری مسجد های نخستین برگرفته از تهرنگ مسجد مدینه بود. همانگونه که در تاریخ آمده، جایگاه مسجد توسط شتر برگزیده شد.

    یکی از اصیل ترین ساختمان های شیوۀ خراسانی، مسجد جامع فهرج است. این مسجد شاید کهن ترین مسجد ساخته شده در ایران است که ویژگی های نیارشی شیوۀ پارتی (ساسانی) را داراست.

    تهرنگ آن و جایگاه میانسرا، شبستان و صفه ها، آشکارا آن را اثری از روزگار اسلامی معرفی می کند که از نخست برای مسجد ساخته شده و مانند مسجد های صدر اسلام، دارای طرحی ساده و بی پیرایه می باشد. آرایه های گچ بری شکنجی و پیچک های آن، همانند آرایه های کاخ کسری در تیسفون است.

    نقشه مسجد جامع فهرج بسیار ساده است، حتی ساده تر از تاریخانه ی دامغان.

    شبستانی با سه هانه دارد که دهانه ی میانی بزرگتر از دهانه ی چپ و راست است. چفدهای همه ی آن ها بیضی است. تاق ها نیز آهنگ (ناوی یا کوره پوش) است.

    میانسرای کوچک مسجد، از جنوب به سه دهانه شبستان و از شرق و غرب هر یک به دو دهانه رواق محدود می شود. پهلوی  شمالی میانسرا، چهار صفه دارد که با درگاه هایی به هم را داشته و اکنون بسته شده است. چفدهای بالای درگاه ها مانند درگاه های ساسانی، دارای هویه (نشانه) هستند و پاکار آن ها کمی از جرز های دو سوی درگاه پس نشسته است. جرزهای نمای میانسرا، چند تاقچه با چفدهای شکنجی دارد.

    یکی از ویژگی های جالب این مسجد، نقش درهای ساسانی است که با گچ، بر روی دیوار شرقی، نگاشته شده است. به طور کلی معماری این مسجد، به جز نقشه آن که چیز تازه ای است، معماری ساسانی است، حتی «زغره ها» و ستونک هایی که در چهار گوشه ستون های شبستان است و سه ستون و درگاه ها، همه به شیوه ی معماری پیش از اسلام آرایش شده است.

    آسمانه مسجد جامع فهرج، بلندای چشمگیری دارد و تلاشی برای کوتاه کردن و مردم واری در آن شده است. مسجد فهرج کلاً از خشت هایی به اندازه یک درش (فاصله نوک آرنج تا نوک انگشت میانی) و نمای سیمگل و گل ریگ دارد. کار بهره گیری از ساختمایه های بوم آورد در این مسجد به آنجا کشیده است که به جای کاه در کاهگل که شاید در فهرج کمیاب بود. ژاژ (خارشتر- آدور) آسیا شده بکار برده اند و همین کار اندودها را از آسیب موریانه برکنار داشته است.

    تاقچه های کوچک با نقش های شکنجی، نمای آن را آراسته اند. حتی نقش کنگره های تخت جمشید نیز در آن دیده می شود که این امر در معماری آن زمان، شگفت آور است. مردم می گفتند در زیر این مسجد نهان گاه هایی هست که در روزهای آشفتگی، مردم دارایی خود را در آن پنهان می کردند.

    منبر موجود در این مسجد متعلق به اول محرم 1406 می باشد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مسجد جامع فهرج یزد

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مسجد جامع فهرج یزد, مقاله در مورد تحقیق مقاله مسجد جامع فهرج یزد, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مسجد جامع فهرج یزد, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مسجد جامع فهرج یزد, تحقیق درباره تحقیق مقاله مسجد جامع فهرج یزد, مقاله درباره تحقیق مقاله مسجد جامع فهرج یزد, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مسجد جامع فهرج یزد, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مسجد جامع فهرج یزد ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مسجد جامع فهرج یزد
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت