تحقیق مقاله پرتوی از سیره و سیمای محمد(صلی الله علیه وآله وسلم)

تعداد صفحات: 23 فرمت فایل: word کد فایل: 12761
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله پرتوی از سیره و سیمای محمد(صلی الله علیه وآله وسلم)

    حضرت محمّد(صلی الله علیه وآله وسلم)، فرزند عبداللّه بن عبدالمطّلب بن هاشم بن عبدمناف، در مکّه،به،دنیاآمد.پیش،از،ولادت،پدرش،عبداللّه،درگذشته،بود.محمّد(صلی الله علیه وآله وسلم) شش سال،داشت،که،مادرش،آمنه،رانیزازدست،داد.او تا هشت سالگی زیر سرپرستی جدّش عبدالمطّلب بود و پس از مرگ جدّش در خانه عمویش ابوطالب سُکنا گزید.

    رفتار و کردار او در خانه ابوطالب، نظر همگان را به سوی خود جلب کرد و دیری نگذشت که مهرش در دلهاجای،گرفت.او برخلافِ کودکانِ همسالش که موهایی ژولیده و چشمانی آلوده داشتند، مانند بزرگسالان موهایش را مرتّب میکرد و سر و صورتِ خود را تمیز نگه میداشت.

    او به چیزهای خوراکی هرگز حریص نبود، کودکان همسالش، چنان که رسم اطفال است، با دستپاچگی و شتابزدگی غذا میخوردند و گاهی لقمه از دست یکدیگر میربودند، ولی او به غذای اندک اکتفا و از حرص ورزی در غذا خودداری میکرد.

    در همه احوال، متانت بیش از حدِّ سنّ و سالِ خویش از خود نشان میداد.

    بعضی روزها همین که از خواب برمیخاست، به سر چاه زمزم میرفت و از آب آن جرعهای چند مینوشید و چون به وقت چاشت به صرف غذا دعوتش مینمودند، میگفت: احساس گرسنگی نمیکنم.او نه در کودکی و نه در بزرگسالی، هیچ گاه از گرسنگی و تشنگی سخن به زبان نمیآورد.

    عموی مهربانش ابوطالب او را همیشه در کنار بستر خود میخوابانید.

    همو گوید: من هرگز کلمهای دروغ از او نشنیدم و کار ناشایسته و خنده بیجا از او ندیدم.
    او به بازیچههای کودکان رغبت نمیکرد و گوشه گیری و تنهایی را دوست میداشت و در همه حال متواضع،بود.آن حضرت در سیزده سالگی، ابوطالب را در سفر شام، همراهی کرد.
    در همین سفر بود که شخصیّت، عظمت، بزرگواری و امانتداری خود را نشان داد.
    بیست و پنج سال داشت که با خدیجه دختر خویلد ازدواج کرد.

    محمّد(صلی الله علیه وآله وسلم) در میان مردم مکّه به امانتداری و صداقت مشهور گشت تا آنجا که همه،او،رامحمّدامین،میخواندند.در همین سنّ و سال بود که با نصب حجرالاسود و جلوگیری از فتنه و آشوب قبایلی، کاردانی و تدبیر خویش را ثابت کرد و با شرکت در انجمن جوانمردان مکّه (= حلفالفضول)انساندوستی،خودرابه،اثبات،رساند.پاکی و درستکاری و پرهیز از شرک و بتپرستی و بیاعتنایی به مظاهر دنیوی و اندیشیدن در نظام آفرینش، او را کاملاً از دیگران متمایز ساخته بود.

    آن حضرت در چهل سالگی به پیامبری برانگیخته شد و دعوتش تا سه سال مخفیانه بود.
    پس از این مدّت، به حکم آیه «وَ أَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الاَْقْرَبینَ»; یعنی: «خویشاوندان نزدیک خود را هشدار ده!»، رسالت خویش را آشکار ساخت و از بستگان خود آغاز کرد و سپس دعوت به توحید و پرهیز از شرک،بتپرستی،رابه،گوشِ،مردم،رساند.از همین جا بود که سران قریش، مخالفت با او را آغاز کردند و به،آزارآن،حضرت،پرداختند.حضرت محمّد(صلی الله علیه وآله وسلم) در مدّت سیزده سال در مکّه، با همه آزارها و شکنجه های سرمایه داران مشرک مکّه و همدستان آنان، مقاومت کرد و از مواضع الهی،خویش،هرگزعقب،نشینی،ننمود.پس از سیزده سال تبلیغ در مکّه، ناچار به هجرت شد.

    پس از هجرت به مدینه زمینه نسبتاً مناسبی برای تبلیغ اسلام فراهم شد، هر چند که در طی این ده سال نیز کفّار، مشرکان، منافقان و قبایل یهود، مزاحمت های بسیاری برای او ایجاد کردند.
    در سال دهم هجرت، پس از انجام مراسم حجّ و ترک مکّه و ابلاغ امامت علی بن ابیطالب(علیه السلام) در غدیر خم و اتمام رسالت بزرگ خویش، در بیست و هشت صفر سال یازدهم هجری، رحلت فرمود.

    اخلاق و سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)

    رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) کاملترین انسان و بزرگ و سالار تمام پیامبران است.
    در عظمت آن حضرت همین بس که خداوند متعال در قرآن مجید او را با تعبیر «یا ایّها الرّسول» و «یا ایّها النّبی» مورد خطاب قرار میدهد و او را به عنوان انسانی الگو برای تمام جهانیان معرّفی مینماید: «لَقَدْ کانَ لَکُم فی رَسُول اللّهِ أُسْوَه ٌ حَسَنَه ٌ»; «در] سیره و سخن[ پیامبر خدا برای شما الگوی نیکویی است.»او به حقّ دارای اخلاقی کامل و جامعِ تمام فضایل و کمالات انسانی بود.

    خدایش او را چنین میستاید: «إِنّک لَعَلی خُلُق عَظیم»; «ای پیامبر تو دارای بهترین اخلاق هستی.» «وَلَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ»; «اگر تندخو و سخت دل میبودی مردم از اطرافت پراکنده میشدند.» از این رو، یکی از مهمترین عوامل پیشرفت اسلام، اخلاق نیکو و برخورد متین و ملایم،ان،حضرت،بان،مردم،بود.در طول زندگانی او هرگز دیده نشد وقتش را به بطالت بگذراند.

    در مقام نیایش همیشه میگفت: «خدایا از بیکارگی و تنبلی و زبونی به تو پناه میبرم.»، و مسلمانان،را،به،کار،کردن،تحریض،مینمود.او همیشه جانب عدل و انصاف را رعایت میکرد و در تجارت به دروغ و تدلیس، متوسّل نمیشد و هیچ گاه در معامله سختگیری نمیکرد و با کسی مجادله و لجاجت نمینمود و کار خود را به گردن دیگری نمیانداخت.

    او صدق گفتار و ادای امانت را قوام زندگی میدانست و میفرمود: این دو در همه تعالیم پیغمبران تأکیدوتأییدشده،است.در نظر او همه افراد جامعه، موظّف به مقاومت در برابر ستمکاران هستند و نبایدنقش،تماشاگرداشته،باشند.میفرمود: برادرت را چه ظالم باشد و چه مظلوم، یاری نما! اصحاب گفتند: معنی یاری کردن مظلوم را دانستیم، ولی ظالم را چگونه یاری کنیم؟ فرمود: دستش را بگیرید تا نتواند به کسی ستم کند!خواننده گرامی! از آنجا که ما در روزگار تباهی اخلاق و غلبه شهوات و آفات به سر میبریم، مناسب است که در اینجا سیمای صمیمی پیامبرانِ الهی را عموماً و چهره تابناک و حقیقتِ انسانی محمّد پیامبر اسلام را خصوصاً در تابلوی تاریخی مستند و شکوهمندی بیابیم که به حقّ در عصر ما برترین تصویر انسانی نزدیک به حقیقت از آن حضرات است.

    منشور سه بُعدی تاریخ، سه چهره را نشان میدهد: قیصران، فیلسوفان و پیامبران.
    پیامبران «سیمایی دوست داشتنی دارند، در رفتارشان صداقت و صمیمیّت بیشتر از اُبّهت و قدرت پیداست، از پیشانیشان پرتو مرموزی که چشمها را خیره میدارد ساطع است ، پرتویی که همچون «لبخندِ سپیده دم» محسوس است امّا همچون راز غیب مجهول.
    ساده ترین نگاهها آن را به سادگی میبینند امّا پیچیده ترین نبوغها به دشواری میتوانند یافت.
    روحهایی که در برابر زیبایی و معنا و راز حسّاسند، گرما و روشنایی و رمز شگفت آن را همچون گرمای یک «عشق»، برق یک «امّید» و لطیفه پیدا و پنهان زیبایی حس میکنند و آن را در پرتو مرموز سیمایشان، راز پرجذبه نگاهشان و طنین دامن گستر آوایشان، عطر مستیبخش اندیشه شان ، راه رفتنشان، نشستنشان، سخنشان، سکوتشان و زندگی کردنشان میبینند، مییابند و لمس میکنند.

    و به روانی و شگفتی، «الهام» در درونشان جریان مییابد و از آن پُر، سرشار و لبریز میشوند.
    و این است که هر گاه بر بلندی قلّه تاریخ برآییم انسانها را همیشه و همه جا در پی این چهره های ساده امّا شگفت میبینیم که «عاشقانه چشم به آنان دوخته اند.» ابراهیم، نوح، موسی و عیسی، پیامبران بزرگِ تاریخ این چنین بوده اند ، امّا محمّد(صلی الله علیه وآله وسلم)که خاتم الانبیا است چگونه است؟«در برابر کسانی که با وی به مشاجره برمیخاستند وی تنها به خواندن آیاتی از قرآن اکتفا میکرد و یا عقیده خویش را با سبکی ساده و طبیعی بیان میکرد و به جدل نمیپرداخت.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله پرتوی از سیره و سیمای محمد(صلی الله علیه وآله وسلم)

    فهرست:

    پرتوی از سیره و سیمای حضرت محمد(ص)                                                             1

    اخلاق و سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)                                                  4

    صفات و ویژگیهای پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)                                             8

    تلاش برای انسانیت                                                                                          10

    اخلاق فرماندهی                                                                                             11

    نظافت                                                                                                            13

    آداب معاشرت                                                                                                 14

    بخشایش و گذشت                                                                                            15

    حریم قانون                                                                                                    16

    احترام به افکار عمومی                                                                                            18

     

     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله پرتوی از سیره و سیمای محمد(صلی الله علیه وآله وسلم), مقاله در مورد تحقیق مقاله پرتوی از سیره و سیمای محمد(صلی الله علیه وآله وسلم), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پرتوی از سیره و سیمای محمد(صلی الله علیه وآله وسلم), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پرتوی از سیره و سیمای محمد(صلی الله علیه وآله وسلم), تحقیق درباره تحقیق مقاله پرتوی از سیره و سیمای محمد(صلی الله علیه وآله وسلم), مقاله درباره تحقیق مقاله پرتوی از سیره و سیمای محمد(صلی الله علیه وآله وسلم), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پرتوی از سیره و سیمای محمد(صلی الله علیه وآله وسلم), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پرتوی از سیره و سیمای محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله پرتوی از سیره و سیمای محمد(صلی الله علیه وآله وسلم)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت