تحقیق مقاله پیامبر سراج منیر سیمای رسول اکرم (ص) در سوره احزاب

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 12790
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله پیامبر سراج منیر سیمای رسول اکرم (ص) در سوره احزاب

    برای شناخت رسول اکرم(ص) راههای متعددی وجود دارد. از جمله مطالعه سیره و تاریخ زندگی ایشان در کتابهای تاریخ و سیره و کتبی که سنن و سیره حضرت محمد(ص) را از زبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و اصحاب برگزیده ایشان بیان می دارد.    
    احادیث نبوی و سخنان گهربار آن حضرت نیز طریق دیگری برای آشنا شدن با شخصیت حضرت محمد(ص) است و اما بهترین، موثق ترین و جامع ترین منبع برای نیل به سیما و سیره رسول اکرم(ص)، قرآن کریم است. در میان سوره های قرآن سوره احزاب در شناسایی ویژگیهای پیامبر گرامی اسلام شاخص و شایان دقت است. قبل از آنکه صفات و ویژگیهای رسول اکرم(ص) را در این سوره دنبال کنیم هدف سوره را مشخص می کنیم.      

    یکی از اهداف این سوره استوار داشتن شخصیت رسول اکرم(ص) و درهم شکستن اهداف منافقان در ایجاد جنگ روانی و لطمه وارد کردن به شخصیت حضرت است.   
    منافقان در دو بعد برای تحقق این هدف می کوشند:     
    الف) بعد سیاسی          
    ب) بعد فرهنگی و اخلاقی       
    در بعد سیاسی، با القای شبهه و ایجاد شک و تردید در دل مؤمنان نسبت به وعده های خدا و رسول (ص) و پیروزیها و شکستهای مسلمانان از جمله آیات (12-13-14-15-19-20) و در بعد فرهنگی و اخلاقی، با شایعه پراکنی و نجواهای پیدا و پنهان درباره تصمیمات خانوادگی پیامبر(ص) از جمله آیات(37-50-53-60) که قرآن کریم توطئه آنان را در هر دو بعد رسوا کرده و هدف آنها را عقیم ساخته است. آیات 53-59-29-34 وغیره.      
    در سوره مبارکه احزاب پیامبر اکرم(ص) مأموریت از میان برداشتن یک سنت به جا مانده از دوران جاهلیت را بر عهده دارد. پس خداوند باید حضرت رسول را تقویت کند و او را مؤید از جانب خود نشان دهد. به همین خاطر است که سوره، با خطاب«یا ایهاالنبی» آغاز می شود تا نشان دهد که پیامبر، از جانب خود، کاری انجام نمی دهد و تنها مأموری از سوی خداست. 
    سپس توصیه به تقوای الهی مطرح شده است تا نشان دهد رسول اکرم(ص) در تصمیماتش خدا را در نظر دارد و هرگز هوای نفسانی خویش را در امور دخالت نمی دهد.         
    خطر دیگری که باید دفع شود، قرار گرفتن تحت تأثیر طعنه ها، آزارها و شبهه سازیهایی است که منافقان و کفار ایجاد می کنند. از سویی پیامبر باید تنها از وحی و اوامر الهی، اطاعت کند. و از سوی دیگر باید مراقب دخالت هوا و هوسها و توطئه های دشمنان باشد و چون چنین مأموریت خطیری جز با توکل و اتکا به خدای یگانه میسر نیست دستور توکل صادر می شود.(آیه 3)
    در سوره احزاب یک سنت جاری و نادرست باید در هم شکسته و ملغی و یک سنت پسندیده و تازه برقرار گردد و بار سنگین این مأموریت با توجه به مقاومت افکار عمومی در برابر تغییر سنتها و عادتها و خرافات، تنها بر دوش پیامبر اکرم(ص) است. در این سوره مردم باید مطمئن شوند که پیامبر همان کسی است که از سوی خدا برای این کار برگزیده شده است. این سوره می خواهد مطلب را تثبیت کند که: همسران شما، مادر شما نیستند و با الفاظ شما مادر نخواهند شد. اما همسران پیامبر، مادران شما هستند.(آیه6-53)
    خداوند در سوره احزاب روشن می کند که مؤمن حقیقی بدون اینکه دچار تزلزل و شبهه شود، پیرو پیامبر و احکام الهی باقی می ماند و گمان سوء به خود راه نمی دهد. همان طور که در زمان جنگ احزاب(خندق) چنین استواری و استحکامی از مؤمنان راستین مشاهده شد و برخلاف منافقان که با سوء ظن به خدا و رسول در برابر دشواریهای جنگ دچار تزلزل شدند(آیه 12-30) از مؤمنان، جز ظن و گمان نیکو به خدا و رسول مشاهده نشد.(آیه22) آنان تسلیم کامل حق بوده و به انتظار قضای محتوم الهی در حق خویش، لحظه شماری می کردند تا هرچه زودتر مسؤولیت بندگی خود را به اتمام برسانند.(آیه23)           
    لازم است وظایفی را که خداوند با صیغه امر به پیامبر اکرم(ص) در سوره احزاب گوشزد می نماید، استخراج کنیم و سپس به استخراج صفات و خصوصیات رسول اکرم(ص) بپردازیم:
    فهرست وظایف پیامبر اکرم(ص) در سوره احزاب:      
    1- تقوای الهی یعنی خدا را در نظر داشتن.(آیه 1)      
    2- تبعیت نکردن از کفار و منافقین و تحت تأثیر آنان قرارنگرفتن(آیه 486)   
    3- تبعیت کامل از وحی الهی(آیه3)   
    4- توکل به خداوند و سپردن امور به او(آیه3 و 48)  
    5- بی اعتنایی به آزار کفار و منافقان(آیه 48)
    6- مخیر کردن همسران خویش بین دو روش متفاوت زندگی: 
    الف) گزینش حیات دنیوی و محروم شدن از زندگی در کنار رسول خدا(ص) با ادای کامل حقوق مادی آنان(آیه 28)    
    ب) گزینش خدا ورسول و سرای باقی و ماندن در کنار رسول خدا(ص) و برخورداری از اجر مضاعف در صورت نیکوکاری و ایمان(آیه29)      
    7- بشارت به فضل بزرگ از سوی خدا به مؤمنان        
    8- ابلاغ فرمان حجاب به همسران و دختران خویش و زنان مسلمانان.  
    9- پیامبر در برابر اوامر و سنتهای الهی نباید احساس تنگی و فشار و رودربایستی داشته باشد و ملاحظه سنتهای نادرست رایج مانع او شود(آیه 38)     
    باید توجه داشت که فرمان خدا به رسولش مبنی بر تقوای الهی یا توکل به خدا و مانند آن، منافاتی با اوج تقوا و توکل حضرتش ندارد. همان طور که پیامبر(ص) موظف است در رأس همه مسلمانان، روزانه بارها و بارها از خداوند، هدایت به صراط مستقیم را طلب کند.
    همچنین، اطاعت نکردن پیامبر از منافقین به معنای نپذیرفتن رأی و مشورت آنان و تحت تأثیر مکر و حیله آنان قرار نگرفتن و مساعدت نداشتن با ایشان در هیچ کاری می باشد. پس در حقیقت، همه وظایف نام برده از آنجا که حضرت رسول (ص) از آنها تخطی نخواهد کرد، جزو صفات و ویژگیهای آن حضرت قرار می گیرد. 
    ویژگیهای رسول اکرم(ص) در سوره احزاب   
    ویژگیهای رسول اکرم(ص) در سوره احزاب به ترتیب زیر قابل توجه است:     
    1- پیامبر اکرم(ص) با لفظ «یا ایهاالنبی» مورد خطاب قرار گرفته است. باید توجه داشت که در کل قرآن کریم، پیامبر(ص) هرگز با لفظ یا محمد، خوانده نشده است بلکه همه خطابها با عبارات «یا ایهاالرسول» و «یا ایهاالنبی» بیان شده است. و این در حالی است که دیگر انبیا حتی پیامبران اولوالعزم به اسم مورد خطاب قرار گرفته اند. از جمله یا نوح، یا ابراهیم، یا موسی، یا عیسی، مفسران این پدیده را ناشی از عظمت مقام رسول اکرم(ص) دانسته و چنین عنوان کرده اند که مخاطب نساختن پیامبر اسلام(ص) به اسم، به قصد تعظیم و بزرگداشت حضرتش و برای نشان دادن شرف و برتری ایشان بر بقیه انبیاء انجام شده است.(1)  

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله پیامبر سراج منیر سیمای رسول اکرم (ص) در سوره احزاب

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله پیامبر سراج منیر سیمای رسول اکرم (ص) در سوره احزاب , مقاله در مورد تحقیق مقاله پیامبر سراج منیر سیمای رسول اکرم (ص) در سوره احزاب , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پیامبر سراج منیر سیمای رسول اکرم (ص) در سوره احزاب , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پیامبر سراج منیر سیمای رسول اکرم (ص) در سوره احزاب , تحقیق درباره تحقیق مقاله پیامبر سراج منیر سیمای رسول اکرم (ص) در سوره احزاب , مقاله درباره تحقیق مقاله پیامبر سراج منیر سیمای رسول اکرم (ص) در سوره احزاب , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پیامبر سراج منیر سیمای رسول اکرم (ص) در سوره احزاب , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پیامبر سراج منیر سیمای رسول اکرم (ص) در سوره احزاب ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله پیامبر سراج منیر سیمای رسول اکرم (ص) در سوره احزاب
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت