تحقیق مقاله تجارت الکترونیک

تعداد صفحات: 29 فرمت فایل: word کد فایل: 12934
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تجارت الکترونیک

     

    چکیده
    تجارت الکترونیکی را می توان انجام هرگونه امورتجاری بصورتon-line وازطریق اینترنت بیان کرد ، این تکنیک در سالهای اخیر رشد بسیاری داشته است .در آینده نه چندان دور تجارت فقط از طریق اینترنت میسر خواهد بود.
    این متن به معرفی تجارت الکترونیک ،انواع آن و روشهای امنیت آن می پردازد.

     

    مقدمه
    ابزارهای استاندارد ی جهت ساختن یک Web Site تجارت الکترونیکی وجود دارد .
    شما نیز جهت متمایز ساختن سایت خود قدم اول را با انتخاب نرم افزاری مناسب بردارید. از آنجایی که اینترنت یک زمینه فعالیت پویا وبا قابلیت انعطاف بالا را جهت تبادل کالا وخدمات واطلاعات مابین کمپانی ها ومشتریان و… فراهم کرده است ،کمپانی های تجاری همگی به این ابزار روی آورده اند تا به بازار فروش گسترده تری دست یابند .

     

    تجارت الکترونیکی چیست ؟
    تجارت الکترونیکی خریدوفروشی است که به طور مستقیم از طریق اینترنت صورت می پذیرد .
    هیچ تعریف پذیرفته شده ای برای تجارت الکترونیکی وجود ندارد .با این حال تجارت الکترونیکی به هر گونه معامله ای گفته می شود که که در آن خرید وفروش کالا ویا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد وبه واردات ویا صادرات کالا ویا خدما ت منتهی می شود.
    تجارت الکترونیکی معمولا کاربرد وسیع تری دارد ،یعنی نه تنها شامل خریدو فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبه های فعالیت تجاری ،مانند خریداری ،صورت بردار ی از کالاها ،مدیریت تولید وتهیه وتوزیع وجابه جایی کالاهاوهمچنین خدمات پس از فروش را در بر می گیرد.
    تعاریف تجارت الکترونیک در یک نگاه :
    لینکهای مفید ومتعددی وجود دارد که از طریق آن می توان تعاریفی در خصوص انواع موضوعات مربوط به تجارت الکترونیک را از حروف a تا z یافت :
    NMM.COM
    ECOMMERCE-GUIDE.com

     

    تاریخچه
    تجارت الکترونیکی ازسال ۱۹۷۰ هنگامیکه شرکتهای بزرگ اقدام به تهیه شبکه های خصوصی کامپیوتری بین خود جهت تبادل اطلاعات تجاری بین شرکا وتولید کنندگان خود کردند پدید آمد.
    این عمل به نام EDI تبادل اطلاعات الکترونیک معروف شد .این انتقال اطلاعات که بصورت ساده شده وتحت استانداردهای لازم EDI ما بین شرکتهای تجاری صورت می گرفت مسایل اداری سنتی بر کاغذ ووجود نیروها ی انسانی در این بخشها را بطور چشم گیری کاهش داد.
    درحال حاضر نیز در حدود ۹۵% از هزار شرکت بدلیل کاهش هزینه هاوبالا بردن راندمان کار از EDI استفاده می کنند. در واقع پایه واساس تجارت الکترونیک EDI بوده وهست !
    امروزه تماسهای تجاری بر روی اینترنت که بواسطه تجارت الکترونیکی است رو به افزایش گذاشته است .بطور مثال با آمدن EDI بر روی اینترنت این امکان را برای شرکتها بوجود آورده است تا سیستمهای قدیمی مربوط به شبکه های خصوصی خود را جمع نموده وپول آنها را پس انداز نمایند وبا سرمایه گذاری وگسترش برروی زنجیرهای جدید تجاری به دادوستدهای بیشتری در این زمینه نایل آیند.سایر شرکتها نیز به سادگی معاملات خود را ،از آنجاییکه نیازی به رعایت کردن استاندارد های لازم برای EDI در محیط وب نیست ،بر روی وب منتقل کرده اند.
    آوازه تجارت الکترونیک را احتمالا از طریق رادیو ، تلویزیون ، روزنامه و یا سایتهایی که بفروش
    on-line بر روی اینترنت اشتغال دارند شنیده واز آن با خبر شده اید وهمینطور از خرده فروشان on-line بر روی اینترنت که سرویسهای خوب ومناسبی را به خریداران خود ارایه کرده اند مطلع شده اید.
    خرده فروشی بصورت on-line حدودا ازچهار سال پیش برروی اینترنت آغاز شد که پیشگامان آن شرکتهای بزرگ ایترنتی بودند که فروش موارد جزیی (خرده فروشی ) به روش سنتی را ادامه ندادندکه از آنجمله AMAZON وبه تازگی CD می باشد.

    اخیرا نامها و مارک های معروف تجاری ماننند (گپ و وال مارت ) و شرکتهایی از این قبیل اقدام به تاسیس فروشگاههای خود بر روی اینترنت کرده اند ودر این رابطه متخصصین امر اظهار داشته اند که این شرکتها وسایر شرکتهای نام آشنا می توانند با این اقدام برای مدتها بر روی اینترنت حضور داشته باشند چرا که امروزه تنها چیزیکه یک فرد به آن نیاز دارد داشتن یک دستگاه کامپیوتر ،یک نمایشگر ودسترسی به اینترنت است تا بتوانند به راحتی هر آنچه را که بخواهند از جزیی ترین تا کلی ترین کالا (ماشین) از این طریق خریداری نمایند.

     

    حتما در دوسال گذشته راجع به تجارت الکترونیکی اززوایای مختلف مطالبی شنیده اید.
    برای نمونه شما در موردتمام شرکتهایی که ارایه دهنده تجارت الکترونیکی هستند شنیده اید .
    -تمامی اخبار مر بوط به تحول وحرکت به سوی تجارت الکترونیکی وتبلیغات اغراق آمیز شرکتهایی که با تجارت الکترونیکی کار می کنند را خوانده اید.
    -شاهد آن بوده اید که در بازار سهام چه ارزش فراوانی به شرکتهایی که در بازار سهام آنها با سیستم
    web کار می کندداده می شود حتی اگر سودی عاید این شرکتها نشود.
    امکان دارد شما نیز کالایی رااز طریق web خریداری کرده باشید که در این صورت تجربه شخصی در مورد تجارت الکترونیکی دارید.
    با این وجود ممکن شما احساس کنید که درک درستی از تجارت الکترونیک ندارید.
    این تبلیغات اغراق آمیز چیست؟چرا به تجارت الکترونیک بهای زیادی داده می شود؟اگر شما نظری در مورد تجارت الکترونیک دارید چگونه می توانید آنرا اجراکنید؟
    در صورتیکه سوالاتی از این قبیل دارید این مقاله که در مورد چگونگی عملکرد تجارت الکترونیکی است با قرار دادن شما در فضای کامل تجارت الکترونیکی پاسخگوی شما خواهد بود.
    قبل از اینکه تجارت الکترونیک را به طور کامل مورد بحث قرار دهیم بهتر است تا تصویر درستی از تجارت ساده وسنتی داشته باشیم .در صورتیکه فهمیدن ودرک کلمه تجارت بسط وتعمیم مفهوم تجارت الکترونیکی نیز به آسانی صورت می گیرد.
    در فرهنگ لغت Merriam Websters Collegiate تجارت اینگونه تعریف شده است .
    ۱-روابط اجتماعی –تبادل افکار ،عقاید واحساسات
    ۲-مبادله ویا خریدوفروش کالا در مقیاس وسیع شامل حمل ونقل از مکانی به مکان دیگر.
    ما علاقه مندیم تا در خصوص دومین معنی ارایه شده در تجارت بحث کنیم .
    وقتی به تجارت به روشهای متفاوت نظر بیاندازید متوجه چندین نقش مختلف در امر تجارت خواهید شد.
    خریداران :کسانی هستند که می خواهند با پرداخت پول کالایی را خریداری ویا از سرویسی بهره مند شوند .
    فروشندگان :کسانی هستند که کالاویا خدماتی را به خریداران عرضه می کنند .معمولا فروشندگان
    به دو صورت مختلف می باشند ، خرده فروشانی که بطور مستقیم اجناس خود را به مصرف کننده می فروشند وعمده فروشان ویا توزیع کنندگان کالا که اجناس وتولیدات خود را به خرده فروشان ویا دیگر طالبان کالا می فروشند .
    تولیدکنندگان :کسانی هستند که محصولاتی را که توسط فروشندگان ارایه می شود را تولید می کنند،
    یک تولید کننده همواره ضرورتا یک فروشنده نیز هست زیرا تولید کننده محصولات تولید شده خود را به عمده روشان ،خرده فروشان ویا بطور مستقیم به مصرف کننده عرضه داشته وبفروش می رسانند.

     

    اصول تجارت
    در ذیل فهرستی از اصول مهم یک فعالیت تجاری آمده است .این موارد شامل عملکرد فروش یک کالا توسط یک خره فروش به مشتری است .

     

    ۱-وجود داشتن چیزی برای فروش
    اگر خوسته باشید چیزی را به یک مشتری بفروشید اصل مطلب آنست که چیزی برای فروش داشته باشید. این کالا می تواند هر چیزی باشد ، از بی ارزش ترین کالا تا با ارزش ترین آن ، شما میتوانید
    این کالا را مستقیما از تولید کنندگان آن ویا از طریق توزیع کنند گان کالا خریداری نمایید ویا اینکه خود تولید کننده وعرضه کننده آن کالا باشید.

     

    ۲-مکان
    شما می بایست همچنین مکانی برای عرضه کالاهای خود داشته باشید .داشتن یک مکان برای ارایه کالا ضروری است .این مکان گاهی اوقات می تواند بسیار موقتی حتی به شکل یک شماره تلفن باشد! که این شماره تلفن در تجارت به عنوان مکان شما قلمداد می شود.

     

    ۳-جلب مشتری
    برای جلب وجذب مشتری نیازمند یافتن روشهایی می باشید که به این فرآیند بازاریابی گویند.چنانچه کسی از امکانات شما اطلاعاتی نداشته باشد ، هرگز قادر به فروش کالای خود نخواهید شد. یکی از روشهای جذب مشتری قرار دادن محل فروش در مراکز پر رفت وآمد تجاری است . تهیه و ارسال کاتالوگ مربوط به پذیرش سفارشات پستی نیز خود نوعی دیگر از این موارد است . روشهای دیگری شامل دادن آگهی ،جارزدن در خیابان ویا حتی گذاشتن فردی درلباس عروسکی در کنارخیابان تا با
    دست تکان دادن برای ماشینهای در حال عبور جلب مشتری نمود.

     

    ۴-سیستم در یافت پول
    سیستمی برای دریافت پول اجناس سفارش داده شده از طرف مشتری نیز بایستی وجود داشته باشد . بطور مثال در فروشگاههای بزرگ ومعتبر پرداخت اجناس خریداری شده بصورت نقدی یا چک ویا از طریق کارتهای اعتباری انجام می شود.از طرفی دیگر در بعضی از شرکتها نیازی نیست تا پول خرید
    کالا ویا سرویس ارایه شده در زمان تحویل آنها پرداخت شود وبرخی از محصولات وخدمات پیوسته در
    حال ارایه شدن هستند (آب ،برق و….)که هزینه آنها بافرستادن صورتحساب دریافت می گردد.

     

    ۵-تحویل کالا
    روش وسیستمی است برای تحویل محصول ویا خدمات به مشتری لازم لست وجود داشته باشد . در فروشگاهی مانند (وال-مارت) این عمل به صورت خودکار انجام می شود .
    مشتری کالای مورد نظر خود رابرداشته پول آنرا پرداخت می نماید و از فروشگاه خارج می گردد . در خرید و فروشهایی که از طریق سفارشات پستی صورت می گیرد کالای مورد نیاز مشتری بسته بندی شده واز طریق پست فرستاده می شود.
    اجناس بزرگ نیز توسط کامیون ویاقطار ارسال می گردد.

     

    ۶-کالای مر جوعی
    گاهی اوقات مشتری کالای خریداری شده را نمی پسندد ،بنابراین می بایست روشی برای پذیرفتن کالای مرجوعی خود بیابید. بطور قطع مبلغی را برای پس فر ستادن کالا از طرف مشتری منظور
    خواهید کرد وهمواره مشتریان خود را نسبت به عدم باز پس گرفتن کالای فروخته شده واینکه در
    صورت پس فرستادن آن بعنوان جریمه هزینه ای کسر خواهد شد شد ، مطلع وآگاه سازید.

     

    ۷-معیوب شدن کالا
    گاها یک کالای فروخته شده دچار اشکال ویا خرابی می شود در این حالت می بایست در صورت داشتن ضمانت نامه در مورد کالای فروخته شده به تعهدات آن عمل کرد که این مسیله در مورد خرده فروشان وفروشندگان جز این قسمت از کار اغلب توسط تولید کنندگانی که جنس را در اختیار آنها قرار داده اند تا بفروش رسانند انجام می شود وتعهد این کار بر عهده آنها می باشد.

     

    ۸- سرویس وخدمات پس از فروش
    امروزه بسیاری از محصولات آنقدر متنوع وعملکرد آنها پیچیده شده است که نیازمند خدمات وارایه سرویس پس از فروش به مشتری می باشند،در این حالت نیازمند داشتن بخشی تحت همین عنوان می باشد تا موارد مربوط به راهنمایی و کمک به مشتری جهت استفاده از آن کالا را انجام دهند.
    کامپیوتر در این زمینه می تواند مثال بسیار خوبی باشد . کالاهایی مانند تلفن همراه که مدام در حال تغییر وتحول هستند ، نیازمند دگرگونی وتغییر در خدمات پس از فروش نیز می باشند زیرا مشتر ی خواهان آنست تا این خدمات در طول زمان تغییر نماید .
    در فروشگاههایی که از طریق تجارت الکترونیکی صورت می گیرد تمامی این عناصر وجود دارد.

     

    برای اداره کردن تجارت الکترونیک عوامل زیر مورد نیاز است :
    ۱-داشتن یک محصول برای عرضه کردن

    ۲-مکانی برای فروش-در تجارت الکترونیک محصولات بر روی وب سایت عرضه می گردند ووب سایت حکم مکان رادارد که در آن اجناس وخدمات ارایه میگردد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تجارت الکترونیک

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تجارت الکترونیک , مقاله در مورد تحقیق مقاله تجارت الکترونیک , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تجارت الکترونیک , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تجارت الکترونیک , تحقیق درباره تحقیق مقاله تجارت الکترونیک , مقاله درباره تحقیق مقاله تجارت الکترونیک , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تجارت الکترونیک , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تجارت الکترونیک ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تجارت الکترونیک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت