تحقیق مقاله جنگ و صلح در قرآن

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 13185
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله جنگ و صلح در قرآن

    مقدمه

    آیا انسان ‏ها ذاتا از یکدیگر بیگانه‏اند یا در ذات خود به همکارى و همگرایى تمایل دارند؟ در صورت همگرایى ذاتى انسان‏ها، چه عواملى باعث تفرقه و واگرایى و فروپاشى وحدت مى‏شود؟ به نظر مى‏رسد با توجه به آموزه‏هاى اسلامى، دلایل فراوانى مبنى بر وجود زمینه‏ها و عناصر همگرایى، وفاق، اتحاد و تعاون و در یک کلام امت واحده در انسان‏ها وجود دارد که در این مقاله به مطالعه و بررسى این موضوع مى‏پردازیم .

    منظور از «وحدت انسان‏ ها» ، توحید اعتقادى و دینى و کنار گذاشتن اختلافات فکرى و اعتقادى و سلیقه‏اى میان آنها نیست، بلکه مراد این است که با حفظ این اختلافات، نسبت‏به هم همدلى پیدا کنند و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و مصالح متقابل را رعایت کنند . همچنین منظور از «وحدت امت اسلامى‏» ، وحدت مواضع اعتقادى و فقهى و عدم بیان آنها نیست، بلکه مقصود این است که نخست فرقه‏هاى اسلامى به طور صحیح یکدیگر را بشناسند، از مواضع فکرى و اعتقادى هم کاملا مطلع شوند و براى حفظ و گسترش کیان اسلام از نزاعى که قرآن کریم آن را نهى کرده «لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم‏» (1) بپرهیزند و براى دفاع از ساحت قران و اصول ثابت و مشترک اسلامى، ید واحده باشند .

    از دیدگاه قرآن کریم، انسان‏ها وحدت در خلقت دارند، چون خداوند آنها را از «نفس واحده‏» آفریده است . «نفس‏» به معناى عین است و نفس هر شئ‏یعنى عین آن شئ، و نفس انسان آن چیزى است که قوام انسان به آن است و انسان به واسطه آن، انسان است و آن مجموع روح و جسم انسان در این دنیا و روح به تنهایى در برزخ است . (2)

    در آیات ذیل بر مفهوم نفس واحده تاکید شده است:

    [1 . ] یا ایها الناس اتقوا ربکم الذى خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا کثیرا و نساء; (3) اى مردم، از پروردگارتان پروا کنید، همو که شما را از یک تن یگانه بیافرید و همسر او را هم از او پدید آورد و از آن دو مردان و زنان بسیارى پراکند .

    علامه طباطبایى و فخر رازى معتقدند مراد از «نفس واحده‏» در آیه شریفه حضرت آدم علیه السلام و مراد از «زوجها» همسرش حواست که این دو والدین انسان‏ها هستند و خلقت‏حوا نیز از آدم علیه السلام است; بنابراین خلقت همه انسان‏ها به حضرت آدم منتهى شده و وحدت در خلقت دارند . (4)

    محمد رشید رضا نیز با تاکید بر این که همه انسان‏ها از نفس واحده خلق شده‏اند و وحدت در خلقت دارند، مى‏گوید: در این که آن «نفس واحده‏» کیست، اقوال مختلفى است لکن منافاتى ندارد که مراد حضرت آدم علیه السلام باشد . (5)

    فخر رازى در تفسیر آیه فوق مى‏گوید: این امر که همه انسان‏ها از «نفس واحده‏» خلق شده‏اند مى‏طلبد که نوعى انس و اتحاد بین انسان‏ها برقرار باشد تا موجب زیادتر شدن محبت و ترک تفاخر و تکبر بریکدیگر شود . (6)

    [2 . ] و هو الذى انشاکم من نفس واحده فمستقر و مستودع قد فصلنا الآیات لقوم یفقهون; (7) و اوست که شما را از تن یگانه‏اى پدید آورد و آن گاه [شما را] قرارگاه و ودیعت گاهى است . به راستى که آیات [خود] را براى قومى که در مى‏یابند به روشنى بیان کرده‏ایم .

    و محمدرشید رضا (10) درباره این آیه مى‏گویند: مراد از «انشاکم‏» در آیه شریفه، «خلقکم‏» است و به این معناست که ذریه انسان با همه فزونى و گستردگى‏اش به حضرت آدم علیه السلام منتهى مى‏شود و بعضى از این ذریه، خلق شده و در زمین مستقرند و برخى نیز هنوز به دنیا نیامده‏اند و در صلب‏ها و رحم‏ها هستند و در آینده متولد خواهند شد . (11)

    همان طور که بیان شد، طبق مفاهیم قرآن، همه انسان‏ها از «نفس واحده‏» یعنى حضرت آدم خلق شده‏اند . از دیدگاه قرآن، این وحدت بشر در آفرینش، باید به وحدت در امت‏بینجامد; انسان‏ها فطرتا با هم دوستى و الفت دارند و امتى واحد، متحد و همبسته را تشکیل مى‏دهند .

    قرآن کریم تشکیل امت واحد را یک برنامه وسیع و جهانى براى تحقق حکومت جهانى واحد مى‏داند . براى تحقق این آرمان در ادیان مختلف به ظهور مصلح آخر الزمان نوید داده است که وى این امت جهانى را بنیان مى‏نهد . (12)

    آیات «امت واحده ‏»

    در قرآن «امت‏» به چند معنا آمده است: (13)

    1 . ملتى که دینى واحد دارند: «ان هذه امتکم امه واحده ‏» . (14)

    2 . امت‏به معناى جماعت: «و ممن خلقنا امه یهدون بالحق و به یعدلون‏» . (15)

    3 . امت‏به معناى چند سال: «و لئن اخرنا عنهم العذاب الى امه معدوده ‏» . (16)

    4 . امامى که پیشوا و مقتداى سایرین است: «ان ابراهیم کان امه قانتا لله‏» . (17)

    «امت واحده‏» در نه آیه قرآن آمده است که این آیات را مى‏توان به سه دسته تقسیم کرد:

    دسته اول: آیاتى که خطاب به پیامبران بوده و فرمان الهى را براى تشکیل امت واحد به آنان یادآور مى‏شود و بیان مى‏کند که مردم به طور فطرى و غریزى امت‏یگانه‏اى هستند و سرشت آنها اقتضا مى‏کند که در این جهت‏حرکت کنند، اما اختلافاتى که پیش مى‏آید آنان را به تفرقه مى‏کشاند . تاکید بر وحدت فطرى امت‏ها در این آیات به این معناست که پیامبران باید موانع این وحدت را بردارند . این دسته آیات هشدار مى‏دهد که تنها خدا شایسته سرورى است و باید فقط او را عبادت کرد که این خود مى‏تواند موضع وحدت امت نیز باشد; سپس بیان مى‏کند که امت‏هاى پیامبران در طور تاریخ عصیان کرده و به تفرقه کشیده شده‏اند; این آیات عبارتنداز:

    [1 . ] ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم فاعبدون و تقطعوا امرهم بینهم کل الینا راجعون; (18) این امت‏شماست که امتى یگانه است و من پروردگار شما هستم، پس مرا بپرستید، ولى آنان در کار خود اختلاف پیدا کردند و همگى شان به سوى ما باز مى‏گردند . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله جنگ و صلح در قرآن

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله جنگ و صلح در قرآن, مقاله در مورد تحقیق مقاله جنگ و صلح در قرآن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله جنگ و صلح در قرآن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله جنگ و صلح در قرآن, تحقیق درباره تحقیق مقاله جنگ و صلح در قرآن, مقاله درباره تحقیق مقاله جنگ و صلح در قرآن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله جنگ و صلح در قرآن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله جنگ و صلح در قرآن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله جنگ و صلح در قرآن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت