تحقیق مقاله امر به معروف و نهى از منکر در قرآن

تعداد صفحات: 26 فرمت فایل: word کد فایل: 13206
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله امر به معروف و نهى از منکر در قرآن

    مقدّمه‏

     


    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏
    واژه جهاد، بخشها و شاخه‏هاى گوناگونى از کوشش و تلاش انسانى راشامل مى‏شود؛ جهاد از مبارزه با نفس و هواهاى نفسانى آغاز، و به وقف‏نمودن خود براى خدا در قالب تشکل‏هاى ربّانى الهى و داوطلب شدن براى‏جنگ و پیکار در راه خدا پایان مى‏پذیرد، و با کوشش مداوم وخستگى‏ناپذیربراى برپاداشتن حق و انجام امر به معروف و نهى از منکر و مبارزه باستمگران، ادامه مى‏یابد.
    جهاد برترین وسیله‏اى است که مى‏توان با آن براى تقرّب به خدا توسّل‏جست و به حضرت حق نزدیکتر شد. خداوند متعال در قرآن مجید مى‏فرماید:)یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَه َ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ‏تُفْلِحُونَ(1)).
    »اى کسانى که ایمان آورده‏اید از خدا بترسید و وسیله‏اى براى تقرّب به او بجوئیدو در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.«
    از این آیه استفاده مى‏شود که جهاد یک وسیله الهى است که گاهى واجب‏ولازم است مانند جهاد براى دفاع از مسلمانان و دفاع از دین در برابر خطرها،و گاهى هم سنّت مؤکّد است مانند جهاد در راه تبلیغ رسالت خدا و اشاعه دین درجهان.
    در حدیث شریف نیز این تقسیم درباره جهاد وارد شده است. فضیل بن‏عیاض از امام صادق‏علیه السلام درباره جهاد پرسید که جهاد واجب است یا سنّت؟امام‏علیه السلام فرمود: جهاد بر چهار قسم: دو قسم آن واجب و قسم سوّم آن سنّت‏است امّا جز در کنار واجب، انجام نمى‏شود و یک قسم هم سنّت است. امّا دوقسم واجب عبارتنداز: مبارزه انسان با نفس خود در برابر گناهان و معصیت‏خداوند، و این والاترین جهاد است؛ و پیکار با کفّارى که به شما نزدیک‏هستند. امّا جهادى که سنّت است ولى جز با واجب برپا نمى‏شود، این است که‏جهاد با دشمن بر همه امّت واجب است و اگر همگى ترک کنند، عذاب الهى‏دامنگیر همه آنان مى‏شود، و این جهاد براى امام سنّت است که همراه امّت به‏میدان جنگ برود و با دشمن نبرد کند. امّا جهاد سنّت، هر سنّتى است که انسان‏آن را برپا دارد و در راه احیا و برپاداشتن آن مجاهدت نماید، زیرا کاروکوشش دراین راه از بهترین اعمال و موجب احیاى سنّت است. پیامبرگرامى اسلام‏صلى الله علیه وآله فرمود: »کسى که سنّت حسنه‏اى را ایجاد و برپا دارد،براى اوست پاداش آن سنّت و پاداش همه کسانیکه بدان عمل مى‏کنند بدون‏اینکه از پاداش خود آنان، چیزى کم شود.«(2)
    این حدیث از روایات محکمه‏اى است که درباره اقسام گوناگون جهاد به‏تفصیل سخن مى‏گوید. در آیات قرآن و روایات پیامبرصلى الله علیه وآله و اهل بیت طاهرین‏اوعلیهم السلام همه انواع جهاد شرح و بسط داده شده است، در حالیکه در فقه تنها دربخش »جنگ و پیکار در راه خدا« به تفصیل سخن گفته شده است. و ما به‏پیروى از قرآن و حدیث و سیره فقهارحمهم الله در این کتاب ابتدا درباره همه بخشهاى ‏جهاد و اقسام آن بحث کرده‏ایم و سپس به حسب روش فقها درباره موضوع‏جنگ در راه خدا نیز سخن گفته‏ایم.
    البتّه در مورد جهاد با نفس تنها به متن آیات و روایات اکتفا نموده‏ایم، زیرامتن آیات قرآن و احادیث شریف اثر بخش‏تر وروشن‏تر است در حالیکه بعضى‏از مسائل فقهى را از آیات و روایات جهاد بر ضد ستمگران الهام گرفته ‏ایم. و درموضوع جنگ و قتال در راه خدا روش فقها را در پیش گرفته‏ایم، و همچنین‏بخش اخیر کتاب را به »امر به معروف و نهى از منکر« اختصاص داده و آن رابه روش فقها بررسى نموده‏ایم.
    از خداوند سبحان مى‏خواهیم که به ما توفیق دهد تا به آنچه مى‏گوئیم عمل‏کنیم، و عمل ما را قبول فرماید و ذخیره روز قیامت قرار دهد، و به فضل‏ورحمت خود، عمل به این رساله مختصر را مجزى گرداند. انّه سمیع الدّعاء.
    محمّدتقى المدرسى‏
    5 / جمادى الاُولى / 1418ه. ق‏

    : امر به معروف و نهى از منکر

    امر به معروف و نهى از منکر بر همه ملت واجب است .

    سفارش به حق ، که امر به معروف است و نهى از منکر است ، بر همه مسلمین‏واجب است .

    اگر یک حکم ظالمى بر مردم مسلط شد ، علماى ملت ، دانشمندان ملت بایداستنکار کنند ، باید نهى از منکر کنند .

    شما و ما موظفیم که هم در تمام امورى که مربوط به دستگاههاى اجرایى است امربه معروف کنیم ، و اگر اشخاصى پیدا مى‏شوند که خلاف مى‏کنند ، معرفى کنیم به‏مقاماتى که براى جلوگیرى مهیا هستند ; و مشکلات را هم تحمل کنیم .

     شما از اول اگر جلوى فساد را نگیرید ، معلوم نیست که به وضع سابق منتهى‏نشود .

    از آنچه در نظر شرع حرام ، و آنچه بر خلاف مسیر ملت و کشور اسلامى ، ومخالف با حیثیت جمهورى اسلامى است ، به طور قاطع اگر جلوگیرى نشود همه‏مسئول مى‏باشند .

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله امر به معروف و نهى از منکر در قرآن

    فهرست:

     مقدّمه‏

     امر به معروف و نهى از منکر

     

     وجوب امر به معروف و نهى از منکر

     شرایط امر به معروف و نهى از منکر

     مراتب و مراحل انکار و نهى از منکر

     آداب امر به معروف و نهى از منکر

    منابع

     

    منبع:

    نام کتاب:    الفقه الاسلامى - احکام جهاد

    نویسنده:     آیت الله حاج سید محمد تقى مدرسى   
    مترجم:       آژیر

     

    2)-            http://www.almodarresi.com/persion/fbook/fbook1.htm

تحقیق در مورد تحقیق مقاله امر به معروف و نهى از منکر در قرآن , مقاله در مورد تحقیق مقاله امر به معروف و نهى از منکر در قرآن , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله امر به معروف و نهى از منکر در قرآن , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله امر به معروف و نهى از منکر در قرآن , تحقیق درباره تحقیق مقاله امر به معروف و نهى از منکر در قرآن , مقاله درباره تحقیق مقاله امر به معروف و نهى از منکر در قرآن , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله امر به معروف و نهى از منکر در قرآن , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله امر به معروف و نهى از منکر در قرآن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله امر به معروف و نهى از منکر در قرآن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت