تحقیق مقاله نماز هاى دیگر

تعداد صفحات: 25 فرمت فایل: word کد فایل: 13277
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نماز هاى دیگر

    تا کنون،غیر از نماز هاى مستحبى و نوافل روزانه،که همراه باتعقیبات ذکر شد،نماز مسافر و نماز قضا نیز بحث‏شده،که این دو نیز،همان نمازهاى روزانه در شرایطى خاص(در سفر،یا در خارج وقت) بود.

    اما،چند نماز دیگر نیز هست که برخى واجب و بعضى مستحب‏مؤکد است،براى تکمیل بحث‏هاى نماز،به آنها هم به صورت گذراپرداخته مى‏شود.

    نماز جمعه

    در مراسم هفتگى اجتماعى مسلمین،«نماز جمعه‏»جایگاه والایى‏دارد و نه تنها یک عبادت، بلکه مظهر وحدت مسلمین و شکوه و عظمت‏اسلام است و آگاهى پیروان قرآن را بالا مى‏برد و«نماز عبادى، سیاسى‏»محسوب مى‏گردد.

    قرآن کریم،در باره نماز جمعه،مى‏فرماید:

    «یا ایها الذین آمنوا اذا نودى للصلوه من یوم الجمعه فاسعوا الى‏ذکر الله و دزوا البیع‏» (1) اى ایمان آوردگان!وقتى به نماز روز جمعه ندا داده مى‏شود،به سوى‏یاد خدا بشتابید و داد و ستد را رها کنید.

     

    کیفیت نماز جمعه

    نماز جمعه در عصر غیبت،واجب تخییرى است و انسان مى‏تواندنماز جمعه بخواند یا نماز ظهر.

    نماز جمعه دو رکعت است و حتما باید بصورت جماعت‏خوانده شود.

    پیش از نماز،دو خطبه واجب است که خطیب،در آنها علاوه بر دعوت‏به تقوا،مسائل اجتماعى-سیاسى مسلمانان را هم باید مطرح کند.

    وقت آن،از آغاز ظهر تا حدود یک ساعت پس از اذان است و از آن‏دیرتر روا نمى‏باشد.

    حداقل افرادى که با حضور آنان نماز جمعه تشکیل مى‏شود،پنج نفراست.

    فاصله دو نماز جمعه،نباید کمتر از یک فرسخ باشد.

    گوش دادن به خطبه‏هاى نماز جمعه واجب است.شرکت نکردن‏بدون عذر،در نماز جماعت، نشانه نفاق است.

    بهتر است که امام جمعه،در رکعت اول،پس از حمد،سوره جمعه رابخواند و در رکعت دوم، سوره منافقین را.

    رسول خدا(ص)فرموده است:خداوند با سوره جمعه،مؤمنان راگرامى داشته است،از این رو، پیامبر(ص)به عنوان بشارت آنان،جمعه‏را سنت کرده و بعنوان توبیخ منافقان،سوره منافقین را لازم ساخته‏است. (2)

    اهمیت نماز جمعه

    در این زمینه،احادیث‏بسیارى نقل شده که در اینجا مجال پرداختن‏به آنها نیست. (3) رسول خدا(ص)نماز جمعه را«حج مساکین‏»دانسته (4) و آنرا موجب آمرزش گناهان شمرده است. (5) نماز جمعه،نمایش وحدت و قدرت مسلمانان و میعاد نمازگزاران‏مؤمن است.

    رسول خدا(ص)در آغاز هجرت،وقتى به مدینه رسید،اولین نمازجمعه را براى مردم بپا داشت و این اجتماع شکوهمند و سازنده راپایه گذارى کرد.

    این نماز،بعد سیاسى و حکومتى دارد.خطیب و امام جمعه،یا حاکم‏مسلمین است،یا کسى که از طرف رهبرى،به این سمت منصوب شده‏است.

    برکات و آثار سازنده تربیتى و اجتماعى این عبادت سیاسى بسیار است،که به چند نمونه اشاره مى‏شود:

     

     

    1- تقویت روحیه اخوت و برادرى

    چرا که همه،از هر جا،در یک مجمع و مصلا گرد مى‏آیند و با رنگ‏هاو نژادهاى مختلف کنارهم مى‏نشینند.آنچه در نماز جماعت‏بود،به‏مراتب بیشتر و قوى‏تر در نماز جمعه،این تجمع هفتگى مسلمانان وجوددارد.

    2- تشکل نیروهاى اسلام

    این عبادت،به نوعى مسلمانان را بر محور عبادت و نماز،تشکل ویکپارچگى مى‏بخشد و مایه ارعاب دشمنان اسلام و خنثى شدن‏توطئه‏هاى تفرقه افکنانه و شایعه‏هاى آنان است.

    3- رشد فکرى-سیاسى مسلمانان

    به مقتضاى مطالب آگاهى بخشى که در خطبه‏هاى جمعه بیان‏مى‏شود،مردم از مسائل سیاسى کشور خود و جهان با خبر مى‏شوند و باآشنایى به وظایف اجتماعى خویش،در صحنه اجتماع حضور بیشترمى‏یابند.

    4- تقویت روحیه جمعى

    این نیز از آثار نماز جمعه است که قطره‏هاى پراکنده افراد انسانى رادر یک اقیانوس،گرد مى‏آورد و همه با ارتباط متقابل و شناسایى هم،روحیه اجتماعى پیدا مى‏کنند و انزوا و فردگرایى از بین مى‏رود.

    5- مرکزیت‏بسیج مردم

    سنگر نماز جمعه،بهترین جاى دعوت مردم به بسیج‏شدن براى جهادو دفاع و حل مشکلات اجتماعى و یارى رسانى به دیگران است.این‏قدرت عظیم مردمى که در نماز جمعه متجلى مى‏شود،همواره مورد توجه‏بوده و در صدر اسلام نیز،رسول خدا(ص)و امیرالمؤمنین(ع)از مساجد و پس از خطبه‏ها،افراد را بسیج کرده و به جبهه‏هاى جهاد،مى‏فرستادند.

    و بسیارى آثار دیگر... (6) 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نماز هاى دیگر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نماز هاى دیگر, مقاله در مورد تحقیق مقاله نماز هاى دیگر, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نماز هاى دیگر, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نماز هاى دیگر, تحقیق درباره تحقیق مقاله نماز هاى دیگر, مقاله درباره تحقیق مقاله نماز هاى دیگر, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نماز هاى دیگر, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نماز هاى دیگر ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نماز هاى دیگر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت