تحقیق مقاله نقش نماز جمعه در نوآوری و شکوفایی

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 13324
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نقش نماز جمعه در نوآوری و شکوفایی

    مقدمه
    نماز جمعه از مهمترین وبرجسته ترین مناسبت هایی است که مسلمانان در آن گرد می آیند . نماز جمعه ازشعائر سیاسی دینی است وشایسته نیست که ستمگران در گمراه کردن مردم و تحمیل خود ازآن سوء استفاده کنند و این گردهمایی با طاغیان وگردنکشان اجازه را امکان می دهد که از منبری که انبوه مردم گرد آمده اند برای گمراه کردن اجتماع سوء استفاده کنند. این فریضه الهی که اهمیت زیاد در جایگاه والایی برخوردار میباشد ولی ما کمتر اهمیت می دهیم.
    کنگره سالانه حج بزرگترین کنگره اسلامی می باشد . چرا که پیامبر اکرم (ص) فرموده است که:(جمعه حج کسانی است که قادر به شرکت در مراسم حج نیستند (.      
    در اسلام به سه اجتماع بزرگ اهمیت زیادی می دهند و ما هم به این اجتماعات جامع عمل بپوشانیم .
    اول : اجتماعات روزانه که در نمازجماعت حاصل می شود .   
    دوم : اجتماع هفتگی که در مراسم نماز جمعه است     
    سوم :اجتماع عظیم حج که درکنار خانه خدا هرسال یکبار انجام می شود .      
    نقش نماز جمعه در این میان بسیار مهم است به خصوص که یکی ازبرنامه های خطیب در خطبه نماز جمعه مسائل مهم سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی میباشد و باید تلاش کنیم که این اجتماعات هرهفته با شکوه بیشتری برگزار گردد انشاءالله امید آن دارم هر چند که این تحقیق مختصر وناکافی است توانسته باشم گامی کوچک در این راه بردارم و مثمر ثمر واقع گردد و مورد قبول حضرت بقیه الله الاعظم روحی الفداء عج قرار گردد.
    والعاقبه للمتقین

    تاریخ و پیشینه نمازجمعه     
    در روایات اسلامی آمده است که مسلمانان مدینه قبل از آن که پیامبر اکرم (ص) هجرت کند با یکدیگر صحبت می کردند و میگفتند که یهود در یک روز هفته اجتماع میگذارد (روز شنبه) ونصاری یک روزهفته را اجتماع می گذارد (روز یکشنبه ) و خوب است ما هم روزی را قرار دهیم و درآن روز جمع شویم و ذکر خدا را به جا آوریم آنها روز قبل ازشنبه راکه درآن زمان (یوم العروبه )نامیده می شد برای هدف خود برگزیدند و به سراغ اسعد ابن زراره (یکی ازبزرگان مدینه رفتند)
    ایشان نمازرا به صورت جماعت با آنها به جا آورد و به آنها اندرز داد آن روز (روز جمعه) نامیده شد زیرا روز اجتماع مسلمین بود و این نخستین جمعه ای بود که دراسلام شکل گرفت
    اما اولین جمعه ای که رسول خدا (ص) با اصحاب خود تشکیل دادند هنگام مهاجرت به مدینه بود و درآن جا در محله بنی سالم مراسم نماز جمعه رابر پا داشت و این اولین جمعه ای بود که رسول اکرم (ص) دراسلام به جا آورد و امروز به برکت انقلاب اسلامی و باهوشیاری حضرت امام (ره) نمازجمعه به یک سنت پایدار در کشور تبدیل شده است چون قبل از انقلاب اسلامی مردم ما با معنا و حقیقت نماز جمعه آشنا نبودند و نمی گذاشتند که این اجتماعات عظیم بر پا گردد چون می دانستند به نفع مستکبرین نخواهدبود وبرای آنها این اجتماعات گران تمام می شد .
    آری این لطف الهی بر ملت ایران بود و یکی از برکات انقلاب اسلامی محسوب می شود که توانستیم این دریچه دل گشا به سمت معنویت و آگاهی به روی خود باز کنیم و این فریضه الهی را به جا آوریم .

    پدیده نامگذاری سال‌ها به نام‌ها، عناوین و موضوعات مختلف توسط رهبر معظم انقلاب، امری مبارک است و عنوان تعیین شده برای سال 1387 عنوان زیبای “نوآوری و شکوفایی” است که در این ارتباط به نظر می‌رسد سوالات ذیل برای دستیابی به نوآوری و شکوفایی قابل طرح باشند.     
    نوآوری و شکوفایی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، فناوری و هر یک از زیربخش‌های این عرصه‌ها چه مفهومی دارد؟           
    نوآوری و شکوفایی در چه محیطی و در چه فضایی قابل بروز و ظهور است؟      
    مشوق‌ها و محرک‌های توسعه‌ نوآوری و شکوفایی چیست؟     
    موانع و عوامل محدودکننده یا بازدارنده در این حوزه کدامند؟  
    کیفیت اعتماد وارتباط مردم با نظام چه تاثیری در نوآوری و شکوفایی دارد؟       
    نقش دولت، مجلس و قوه قضائیه در این زمینه چیست؟  
    نقش دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی بویژه رسانه ملی و نهاد آموزش و پرورش در توسعه و تحقق اهداف نوآوری چیست؟   
    امید به آینده در بین جوانان یا بی‌انگیزگی و بی‌تفاوتی آنان چه تاثیری بر موضوع خواهد گذاشت؟          
    نمادها و شاخصه‌های نوآوری و شکوفایی که قابل اندازه‌گیری باشند کدامند؟     
    نقش نهاد نماز جمعه چیست؟     
    و چندین سوال مشابه که هر یک قابل تبدیل به سوالات دقیق‌تر و جزئی‌تر نیز می‌باشند. در این ارتباط می‌توان طرح نمود که شایسته است مسئولان امر به صورت ویژه به آن بپردازند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نقش نماز جمعه در نوآوری و شکوفایی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نقش نماز جمعه در نوآوری و شکوفایی, مقاله در مورد تحقیق مقاله نقش نماز جمعه در نوآوری و شکوفایی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش نماز جمعه در نوآوری و شکوفایی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش نماز جمعه در نوآوری و شکوفایی, تحقیق درباره تحقیق مقاله نقش نماز جمعه در نوآوری و شکوفایی, مقاله درباره تحقیق مقاله نقش نماز جمعه در نوآوری و شکوفایی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش نماز جمعه در نوآوری و شکوفایی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش نماز جمعه در نوآوری و شکوفایی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نقش نماز جمعه در نوآوری و شکوفایی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت