تحقیق مقاله مقایسه سبک سیاسى امام خمینى و مهاتما گاندى

تعداد صفحات: 31 فرمت فایل: word کد فایل: 13416
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم سیاسی
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مقایسه سبک سیاسى امام خمینى و مهاتما گاندى

     مقدمه: یکى از راههاى شناخت‏بیشتر شخصیتهاى بزرگ سیاسى و مذهبى، مقایسه شیوه زندگى سیاسى و بویژه سبک مبارزه آنها با دشمن و خدماتشان به نوسازى سیاسى کشور است. اینکه آنها در چه زمان و تحت چه شرایطى ظهور کردند، با چه کسى یا کسانى به مبارزه برخاستند و چرا و چگونه، بعضى از مهمترین محورهاى این مقایسه‏اند. دو نمونه از این شخصیتهاى بزرگ، امام خمینى (ره) و گاندى بودند. به رغم پاره‏اى تفاوتهاى مهم میان این دو شخصیت‏برجسته، شباهتهاى زیادى بین سبک سیاسى آن دو و خدمتشان به نوسازى سیاسى ایران و هند وجود دارند.

    هدف این مقاله، بررسى و ارزیابى این تفاوتها و شباهتها به منظور تعمیق و بسط شناختمان از شخصیت امام خمینى، نوع و سبک مبارزه، و کمک ایشان به نوسازى سیاسى ایران است.

    1- مذهب و سیاست: بهره‏بردارى نوین و عقلانى از سنت در نیمه اول قرن بیستم، گاندى و در نیمه دوم قرن امام خمینى به عنوان یگانه مثالهاى سیاستمداران مذهبى شناخته شدند. مهمترین ویژگى مشترک هر دو، آن است که هیچکدام جدایى بین مذهب و سیاست را نپذیرفتند. از یک سو، هر دو به سنت و ارزشهاى مذهبى سخت وفادار بودند. (1) از سوى دیگر، این وفادارى نه تنها باعث کناره‏گیرى هیچکدام از صحنه سیاست نشد بلکه آنهارا به حضور و فعالیت در این صحنه واداشت. اظهارات مکرر گاندى و امام خمینى در این باره مؤید این ادعاست. براى مثال، گاندى گفته است: "دلبستگى من به حقیقت مرا به قلمرو سیاست کشانید و بدون تامل و در نهایت فروتنى مى‏گویم کسانى که مدعى‏اند دین با سیاست وجه اشتراکى ندارد، از دین هیچ نمى‏دانند. " (2) براى گاندى، سیاست محروم از مذهب، کثافتى است که همواره باید ازآن اجتناب جست. (3) در این باره گاندى مى‏گوید: "من نمى‏توانم حتى یک ثانیه هم بدون مذهب زندگى کنم. بسیارى از دوستان سیاسى‏ام از وضع من نا امید و مایوس مى‏شوند زیرا مى‏گویند که سیاست من نیز از مذهب ناشى مى‏شود و آنها درست مى‏گویند. سیاست من و تمام فعالیتهاى دیگرم همه از مذهبم ناشى مى‏شوند. " (4) او حتى از این هم فراتر مى‏رود و اظهار مى‏دارد: "هرگونه عمل و فعالیت‏یک مرد مذهبى باید از مذهبش ناشى شود. . . " (5)

    امام خمینى نیز داراى همین دیدگاه بود. او هم بارها بر غیر قابل تفکیک بودن دین و سیاست تاکید ورزید به نمونه‏هایى از سخنان امام در این مورد بنگرید: " اسلام یک دین عبادى سیاسى است که در امور سیاسیش عبادت منضم است و در امور عبادیش سیاست . . . رسول الله پایه سیاست را در دیانت گذاشته است" (6) ، "والله اسلام تمامش سیاست است"، (7) "دین اسلام یک دین سیاسى است که همه چیزش سیاست است، حتى عبادتش". (8)

    بدین ترتیب، سیاست امام خمینى و گاندى بر زمینه دینى و سنتى استوار بود. از آنجا که هر دو، سیاست را نوعى تحقق اخلاق دینى مى‏دانستند، (9) به قدرت سیاسى دل نبستند هر چند که آن را پذیرفتند. به عبارت دیگر، برخلاف اکثر انقلابیون و سیاستمداران امروزى که قدرت سیاسى بر ایشان هدف است، براى گاندى و امام خمینى تنها یک "وسیله" بود; وسیله‏اى که به مردم امکان مى‏دهد تا وضع خویش را در تمام مظاهر زندگى بهبود بخشند. (10)

    در واقع، این نبوغ منحصر به فرد امام و گاندى بود که با فراست و زیرکى به سنتهاى تشیع و هندو توجه کردند و نیک دریافتند که با آنها چه کنند و از آنها چگونه بهره بگیرند. هر دو شخصیت، آمیزشى از نو و کهن بودند. بعضى از گرانبهاترین و والاترین سنتهاى مذهبى در آنها تجسم یافته بود. در زندگى شخصى، قدیسانى بودند که لذتهاى دنیوى را رها کرده بودند و با تقوا و پارسایى مى‏زیستند. همه نهادهایى را که میان توده‏ها رواج مى‏دادند و روشهایى را که به کار مى‏بستند، عناصرى غنى از سنتهاى گذشته بود.

    وفادارى و عمل آن دو شخصیت‏به سنت را نباید به معناى پیروى چشم بسته‏شان از مذهب تلقى کرد. هم امام و هم گاندى، هر گونه مذهب را که با "عقل" و "منطق" سازش نداشته و با اخلاق متضاد باشد نمى‏پذیرفتند. به عبارت دیگر، یکى از ویژگیهاى مهم آن دو رهبر، "واقع‏بینى "شان بود. (11) و هر دو، هر موقعیت و پیشامدى را با نگاه خردمندانه خود مى‏نگریستند و از مشاهداتشان راه حلى بیرون مى‏کشیدند که هم بسیار تازگى داشت و هم بسیار عملى و در خور آن موقعیت‏بود، هر چند که در "حقانیت" آئین گاندى جاى تردید زیادى است.

    این نحوه نگرش گاندى و امام به مذهب و سنت، بیانگر این حقیقت است که گرچه آن دو "نوگرایى" و "نوسازى" را تایید کردند ولى با "غربى شدن" و "غربزدگى" مخالف بودند. (12) هرچند که به نظر مى‏رسد گاندى به دلیل بعضى از اعتقادات مذهبى از جمله آزار نرساندن به حیوانات و تاکید بر گیاهخوارى ودر مقایسه با امام خمینى کشش و رغبت کمترى دراستقبال از تکنولوژى وصنعت غربى از خود نشان داد. دلیل اصلى مخالفت آن دو با غرب، آن است که غربى به جاى خویشتن جوئى در پى نسیان و هدر دادن خویشتن است. همین فراموشى باعث‏شده است‏به همان اندازه که سلطه غربیها بر محیط افزایش یابد، تسلطشان بر نفس کاهش یابد. (13)

    این ادعا که امام خمینى و گاندى اگر نه بى‏بدیل‏ترین لااقل نادرترین شخصیت‏هایى بودند که به ضدیت‏با فرهنگ و ارزشهاى غربى برخاستند، ادعاى گزافى نیست. بسیارى از انقلابیون - از مائوتسه تونگ گرفته تا هوشى مینه، از چه گوارا تا فرانتس فانون - تقریبا نسبت‏به غرب دیدى مبهم و دوپهلو داشتند. آنان جملگى تسلط سیاسى و اقتصادى غرب را رد مى‏کردند و در عین حال راه و رسم سنتى زندگى مردم خویش، مخصوصا عناصر مذهبى آن را که بنیان فرهنگهاى باستانى آفریقا و آسیا را تشکیل مى‏دهد، مردود مى‏شمردند و مخالف نوسازى و توسعه به حساب مى‏آوردند; در نتیجه شکلهاى سیاسى و فنى غربى را جانشین آن مى‏کردند. (14) اما ایران خمینى و هند گاندى تنها استثنایى از این قاعده تسلیم به غرب است. (15)

    البته گاندى، برخلاف امام خمینى، در اوایل زندگى دچار تردید بود که آیا سبک و شیوه زندگى غربى، بویژه انگلیسى، را انتخاب کند یا سبک و شیوه زندگى هندى را. (16) در این دوره، وى معتقد به مبارزه از راهى قانونى بود. (17) نسبت‏به انگلستان خوش بین بود و اعتقاد داشت که امپراتورى بریتانیا با بى‏نظرى به همه کسانى که زیر حکومتش هستند توجه دارد. (18) در اوایل سفر به انگلستان براى ادامه تحصیل، مجذوب شیوه زندگى انگلیسى شد: در کلاسهاى آداب و رقص نام نوشت و به آموختن زبان فرانسه و نواختن ویولون پرداخت. آوازها و تصنیفهاى مد روز مى‏خواند، کراوات مى‏زد و به سبک انگلیسى لباس مى‏پوشید و معاشرت مى‏کرد. (19) حتى به شکل خطرناک و نه چاره ناپذیر به زنان متمایل شد. (20) در حالى که امام از همان آغاز جوانى راه رستگارى را تشخیص داد و بدون کمترین تردید و تزلزل، با قاطعیت و صمیمیت آن را استمرار بخشید و به سرانجام رساند.

    بدین ترتیب، امام و گاندى، هر دو، در این اصل مهم اتفاق نظر داشتند که براى مقابله با مسائل و مشکلات جدید، باید به مذهب بازگشت و منابع سنتهاى خود را از نو بازیافت، آن دو از همین سنتها به قدرتى نایل شدند که هم پاسخگوى نیازهاى مردم فقیر ایران و هند بود و هم آن دو را به عنوان رهبران مبارز و خلاق در راه نبرد با استعمار شناساند. با وجود این، مذهب امام و گاندى یکى نبود. گاندى پیرو مذهب هندو بود. و تاکید اصلیش بر "سایتاگراها" یا "نیروى حقیقت" بود. (21) از نظر او، حقیقت‏خداست: "من خدا را فقط به عنوان حقیقت مى‏پرستم و مى‏ستایم" (22) یا حقیقت"آن چیزى است که صداى درون به شما مى‏گوید". (23) در صورتى که امام خمینى پیرو مذهب تشیع بود و حقیقت را در اصول متعالى این مذهب از جمله توحید، نبوت، امامت، عدالت، معاد، انتظار، شهادت، دفاع از مظلوم، و. . . جستجو مى‏کرد. از نظر وى، خدا حقیقت است. و نه حقیقت، خدا، گاندى، یک غیر موحد بود، در صورتى که امام، یک موحد; بدین ترتیب، میان اصول اعتقادى این دو رهبر تفاوت ژرف است.

    2- شیوه‏هاى مبارزه اگر گاندى در اوایل قرن بیستم عزم خود را جزم کرد تا با استعمار بریتانیا به مبارزه برخیزد، امام خمینى در اواخر همین قرن، نظام پادشاهى منحط و مستبد پهلوى را از یک سو استعمار آمریکا را از سوى دیگر به مبارزه‏اى سخت و بى‏امان طلبید. نکته جالب در مبارزات این دو رهبر، شیوه‏هایى است که هر یک براى نبرد با دشمن و متحد و بسیج کردن مردم خود بر ضد او برگزیدند. این شیوه‏هاى مبارزه به رغم پاره‏اى تفاوتها، تا حدود زیادى به هم نزدیک و شبیه هستند و از شرایط خانوادگى، تاریخى یا مذهبى امام خمینى و گاندى ناشى مى‏شوند.

    گرچه خانواده هر دو مذهبى بود، اما اعتقادات خانواده گاندى اختلاطى عجیب بود از معتقدات و فرهنگ چینى، هندویى و اسلام. (24) در صورتى که خانواده امام از پیروان جدى مذهب تشیع‏اند. هم گاندى و هم امام در دوران نوجوانى، با مشکلات و سختیهایى روبرو بودند. امام در کودکى پدر و در نوجوانى مادر و عمه‏اش را از دست داد و این حوادث بر اندیشه و افکار وى تاثیر عمیق گذاشتند.

    اما از آن مهمتر، تاثیرى است که مرگ پدر گاندى بر وى گذاشت. او که بشدت به پدرش علاقمند بود وقتى که خبر بیماریش را شنید به وحشت افتاد. چند لحظه قبل، کنار تخت پدر محتضرش ایستاده بود و پاهاى او را به آرامى مى‏مالید.

    گاندى مشکلات و مسائل دیگرى نیز در دوران نوجوانى و جوانى داشت. خجالت و ترس بیش از حد، (25) دروغگویى، گوشتخوارى، اختلاف با همسر، و بدرفتارى با او و دزدى و اقدام به خودکشى، از جمله نمونه‏هایى از این مشکلات هستند. (26) زندگى امام خمینى برى از این لغزشها بود. او از همان آغاز جوانى به عبادت و خودسازى رو آورد و شرایط مذهبى حاکم بر خانواده و شهرش آن را تقویت کرد. قاطعیت و سرسختى خویشان امام در مجازات قاتلین پدرش، وضعیت نا امن شهر محل سکونتش، و بویژه فرهنگ و مذهب مورد اعتقادش ، همگى زمینه‏ساز سبک مبارزه وى که سرسختانه و انعطاف‏ناپذیر بود، محسوب مى‏شود.

    به رغم این تفاوتها، شیوه‏هاى نبرد هر دو رهبر با متجاوز از پاره‏اى جهات به هم نزدیک و شبیه بودند: هر دو نوع شیوه، برگرفته از مذهب یا سنت‏بود. هر دو نوع شیوه، ترکیبى از "نمادگرایى سنتى" و "عقاید اصلاح‏طلبى" بود. هر دو شیوه معطوف به "عمل" و در عین حال برگرفته از "آرمان" بود. هر دو سبک، از این توانایى برخوردار بود که تمام اقشار یک جامعه را، از توده‏هاى سنت‏گرا گرفته تا نخبگان غربگرا، براى ایجاد یک "انقلاب سیاسى" با هم متحد و یکپارچه و بسیج کنند. 26

    همچنین شیوه‏هاى نبرد هر دو رهبر، تکمیل روشهاى مبارزه قبل بود. پیش از ورود گاندى به عرصه سیاست هند، مبارزه آزادیخواهانه دو روند کلى داشت:

    1- روشهاى تروریستى

    2- خط مشى قانون اساسى که به خوش طینتى انگلیسیها دلبسته بود. هر دو جریان به طرز ناگوارى شکست‏خورد و کشور به خط مشى و رهبرى نوینى نیاز داشت. (27) همین روند دقیقا در ایران و در رابطه با رهبرى امام تکرار شد. زیرا سبک نبرد وى نیز نه مبتنى بر شیوه‏هاى خشونت‏آمیز و تروریستى گروههاى رادیکال مذهبى و چپى بود و نه مبتنى بر شیوه سازشکارانه قبول سلطنت و تاکید بر قانون اساسى و حرکت گام به گام که گروههایى چون جبهه ملى و نهضت آزادى حامى آن بودند. حال ببینیم به طور مشخص شیوه‏هاى مبارزه این دو رهبر چیست و چه شباهتها و تفاوتهایى میان آن دو وجود دارد.

    2- 1- جرات و بسیج ‏سیاسى: امام خمینى براى بسیج و اتحاد مردم بر ضد استبداد داخلى و استعمار خارجى از دو اصل "انتظار" و "شهادت" که جزیى از سنت تشیع محسوب مى‏شوند، بهره گرفت. گاندى نیز براى نبرد با استعمار بریتانیا از سنتهاى هندو بهره‏بردارى کرد و از دل آن اصل "آهیمسا" یا "عدم خشونت" را بیرون کشید و از نو تفسیر کرد. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مقایسه سبک سیاسى امام خمینى و مهاتما گاندى

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مقایسه سبک سیاسى امام خمینى و مهاتما گاندى , مقاله در مورد تحقیق مقاله مقایسه سبک سیاسى امام خمینى و مهاتما گاندى , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مقایسه سبک سیاسى امام خمینى و مهاتما گاندى , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مقایسه سبک سیاسى امام خمینى و مهاتما گاندى , تحقیق درباره تحقیق مقاله مقایسه سبک سیاسى امام خمینى و مهاتما گاندى , مقاله درباره تحقیق مقاله مقایسه سبک سیاسى امام خمینى و مهاتما گاندى , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مقایسه سبک سیاسى امام خمینى و مهاتما گاندى , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مقایسه سبک سیاسى امام خمینى و مهاتما گاندى ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مقایسه سبک سیاسى امام خمینى و مهاتما گاندى
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت