تحقیق مقاله علل دین گریزی نسل جوان

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: word کد فایل: 13442
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله علل دین گریزی نسل جوان

    دین گریزی گروهی از جوانان – بویژه طیفی که زاد و پرورش یافته دوران انقلاب است – باید حکومت ، دست اند رکاران تعلیم و تربیت ، رسانه ها و خانواده ها و مخصوصا عالمان دین را به تفکر عمیق و چاره اندیشی دقیق وادار کند. دین گریزی علت نیست بلکه معلول است و فقط معلول تهاجم فرهنگی و یا هوا و هوس جوانان نیست ، بلکه علل ناقصه گونه گونی دارد تا علل این معلول واقع بینانه ، شجاعانه  و یا درد مندانه یافت و مرتفع نگردد معلول همچنان باقی خواهد ماند و مانند بیماری تمام اعضای جامعه را خواهد گرفت و آن را افسرده و رنجور خواهد نمود .

    اینک به برخی از این علل اشاره می کنیم :

    نبودن الگوی عملی در امر دین داری

    بیان غیر معقول برخی از مفاهیم دینی

    نبودن عدالت اجتماعی در توزیع قدرت ، ثروت ها و خزاین ها

    عدم توجه به نیاز های اساسی و اصیل جوان همانند همسر ، شغل، مسکن

    افتادن تعارض و تضاد بین برخی از نیاز های آغازین نسل جوان و مسایل دینی ( تقابل حق و تکلیف)

    بازیچه شدن دین در دست برخی از سیاستمداران برای منافع شخصی و یا گروهی

    عدم برنامه ریز ی فرهنگی برای نسل جوان

    تهاجم برنامه ریزی شده دشمن های داخلی و خارجی جهت انحراف نسل جوان

    هیچ متفکر و سیاست مداری نباید در اهمیت و جایگاه و نقش جوانمان در پویایی و تداوم حیات اجتماعی یک ملت و خود تردید راه دهد . تلاش و تکاپو ی فکری و عملی نسل جوان می تواند معجزه آفرین باشد .

    چنانچه در دوران انقلاب و 8 سال دفاع مقدس ملت ایران شاهد آن بودیم و برعکس رخوت و انحراف نسل جوان می تواند پایه های یک تمدن کهن و جامعه دیرپای فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و دینی را فرو ریزد .بر متفکران دین و حکومت لازم است که بگونه ای شایسته و پایسته برای هدایت و رهبری نسل جوان برنامه ریزی کنند و علل تنحراف و دین گریزی و موانع رشد او را مرتفع سازند.

    وظیفه و مسئولیت هدایت  نسل جوان مسئولیتی عمومی است؛زیرا« کلکم راع و کلم مسئول عن رعیته »البته هر کس یا گروهی باید در حد توان و تخصص خود گام در این راه بگذارد ؛ولی پیش از همه این مسئولیت متوجه عالمان دینی و حکومت دینی است زیرا اینانند که سمت رهبری دین داران از جمله نسل جوان را برعهده گرفته اند، جامعه چشم به راه عالمان و رهبران دین دار ، دردمند ، آگاه شجاع و وابسته ای است که پیامبر وار به رهبری و هدایت نسل جوان بپردازند .

    در این قسمت می خواهیم که از دیدگاه آیت ا.. مرتضی مطهری –به عنوان عالم دینی- درباره جوان آگاه شویم.

    جوان مورد خطاب شهید مطهری

    جوان را می توان به دو گونه تقسیم کرد :

    نخست طبقهای که دارای تن خواص و حالات روحی و روانی،اخساسات و نیاز های مخصوص است.

    دوم طبقه ای که به خاطر تحصیلات و آشنایی با اندیشه های جدید، و دارای سئولات تازه است. و حاضر نیست چون بسیاری از افارد نسل گذشته بدون دلیل عقلی و منطقی همه چیز را بپذیرد او م یخواهد در سرنوشت سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی جامعه  خود شریک باشد و از حقوق فردی و اجتماعی خود دفاع کند.

    نسل جوان بنا به هر دو طریق در نیاز های آغازین روحی ، جسمی و اجتماعی مشترک است و در معرض انواع انحرافات فکری ، جنسی ، دینی و.. قرار دارد ، به همین جهت به رهبری دینی نیازمند است .

    رهبری دینی نسل جوان به ویژه اندیشه جوان هم از اهمیت بسیاری برخوردار است وهم ازظرافت و دقت فوق العاده ای را می طلبد .

    زیرا به فرموده امام خمینی (ره) : « سرنوشت یک کشور و یک ملت و یک نظام بعد از توده های مردم در دست ظبقه تحصیل کرده است به همین خاطر هدف بزرگ استعمار به دست گرفتن مراکز این قشر است »

    مرحوم مطهری از جمله اندیشمندان مطهری بود که بیشترین تلتش خود را صرف رهبری نسل جوان نمود زیرا معتقد بود « فکر این نسل جوان از نظر مذهبی آنچنان که باید راهنمایی نشده است »

    حیات علمی ایشان حاکی از تلاش خالصانه برای رهبری اندیشه نسل جوان – بنا به تعریف دوم – است.

    « وقتی که می گوییم نسل جوان مقصود طبقه ای است که در اثر تحصیلات و آشنایی با تمدن جدید دارای طرز تفکر مخصوص است »

    زیرا ایشان نیز معتقد بود که :اگر فکری برای ادراه این نسل نشود آینده به کلی از بین خواهد رفت ، حساسیت و درد مندی استاد مطهری در خصوص نسل جوان هنوز نیز قابل ستایش است و می تواند بقرزای دیگران سر مشق و راهگشا باشد ، زیرا هنوز اهمیت رهبری نسل جوان مشخص نشده است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله علل دین گریزی نسل جوان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله علل دین گریزی نسل جوان, مقاله در مورد تحقیق مقاله علل دین گریزی نسل جوان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله علل دین گریزی نسل جوان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله علل دین گریزی نسل جوان, تحقیق درباره تحقیق مقاله علل دین گریزی نسل جوان, مقاله درباره تحقیق مقاله علل دین گریزی نسل جوان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله علل دین گریزی نسل جوان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله علل دین گریزی نسل جوان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله علل دین گریزی نسل جوان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت