تحقیق مقاله رایگان مردم سالاری دینی در سیره نبوی

تعداد صفحات: 2 فرمت فایل: word کد فایل: 13450
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان مردم سالاری دینی در سیره نبوی

    دموکراسی و مفاهیمی که مرتبط با آن میباشد ، در جهان کنونی به قدری مهم تلقی میشود که تمامی نهادهای حکومتی خود را دموکرات و مردم سالار معرفی می کنند .

    مردم سالاری به قدری در بین جوامع اهمیت و ارزش یافته است که دیکتاتورترین حکومت ها با تمامی مخالفتهایی که با دموکراسی دارند ، خود را مردم سالار و اهمیت دهنده به حقوق مردم میدانند و به طور خلاصه هیچ دستگاه سیاسی در دنیا خود را جدا از دموکراسی معرفی نمی کند .

    نکته مهم در مردم سالاری،تقابلی است که این مفهوم با انواع امور اعم از فرهنگ ، اقتصاد ، دین و ... بوجود می آورد .

    در جوامعی مانند ایران که دین جزو ارکان جامعه به حساب می آید ، بحث های متعددی در این باب مطرح شده و نظریات گوناگونی ارائه گشته است .

    در سالهای اخیر ، آنچه از طرف دکترین کشور مطرح شده است مفهومی است بنام مردم سالاری دینی ، مفهومی که در آن سعی شده است معانی و احکام دینی را در کنار معنای مردم سالاری قرار داده و به اصطلاح آشتی بین آنان برقرار سازد .

     به نظر بنده بین دین و مردم سالاری هیچ منافاتی وجود ندارد ، بدین صورت که در صورت قبول دینداری فرد از جرگه طرفداران دموکراسی حذف نمی شود و بالعکس .

    در زمان رسو ل خدا (ص) که اصلی ترین منبع جهت ایجاد حکومت برای مسلمانان میباشد ثابت شده است که بین مردم سالاری و دین هیچ منافاتی پیش نیامده بود .

    دین داری احکام و اصول خاصی است که برخی از این اصول غیر قابل تغییر می باشد . بدین صورت که حتی اگر تمامی مردم رای به تغییر آن حکم دهند،آن اصل غیر قابل تغییر میباشد ، مانند اصل توحید .

    اما آنجا که موضوع مردم و حکومت پیش می آید دست مردم باز است .

    آنچه در سیره نبوی از مشورت با دیگران ، احترام به نظر آحاد مردم . در نظر گرفتن حقوق اقلیت ها ، دستگیری از مستمندان و در نظر گرفتن حقوق شهروندی برای افراد گوناگون ، همه نشانه هایی از احترام رسول اکرم (ص) به مبانی دموکراسی میباشد .

    دموکراسی دارای اصول خاصی است که آن اصول عبارتند از : ظلم نکردن به مردم ، ارتباط سازنده بین نهاد ها سیاسی و مردم ، احترام به حقوق فردی ، در نظر گرفتن حقوق بشر ، آزادی عقیده ، عدم تجاوز به حق شهروندی ، قرار گرفتن در دستگاه حکومتی به عنوان قبول مسئولیت نه امتیاز شخصی و ... .

    حال با یک بررسی اجمالی متوجه می شویم که دین اسلام علاوه بر اینکه با هیچ یک از این اصول مخالفتی ندارد بلکه خود مروج آنها نیز می باشد .

    دستور اکید به عدم ظلم ، برخورد شدید با ظالمان ، احترام گذاردن به تمامی انسانها ، دخالت دادن مردم از طریق مشاوره در نهاد های تصمیم گیری ، برخوردی همرا با ملاطفت با انسان ها ، آزادی در انجام امور دینی اقلیت ها مذهبی و بالاتر از آنها در بین مردم و برای مردم زیستن پیامبر همه حاکی از احترام رسول اکرم به اصول مردم سالاری است .

    اما نکته ظریف همانطوریکه گفته شد این است که دین دارای اصولی است که هرگز نمیتوان خدشه ای بر آنها وارد کرد .

    پیامبر علیه بت پرستی و شرک قیام کرده بود ، حال نمی توان با هیچ بهانه ای انتظار داشت دین با شرک دست دوستی دهد .

     چنین انتظاری از دموکراسی علاوه بر اینکه درست نمی باشد ، بلکه جای تعجب نیز داشته و با اصول دموکراسی منافات دارد . چرا که دموکراسی به آزادی اندیشه اعتقاد داشته و هرگز اجازه نمی دهد به نام دموکراسی و مردم سالاری ، ارکان یک اندیشه متزلزل شود .

    بنا براین در سیره نبوی با در نظر گرفتن و حراست از اصول دینی ، دموکراسی و مردم سالاری همیشه مورد تائید و تاکید بوده است . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان مردم سالاری دینی در سیره نبوی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان مردم سالاری دینی در سیره نبوی, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان مردم سالاری دینی در سیره نبوی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان مردم سالاری دینی در سیره نبوی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان مردم سالاری دینی در سیره نبوی, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان مردم سالاری دینی در سیره نبوی, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان مردم سالاری دینی در سیره نبوی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان مردم سالاری دینی در سیره نبوی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان مردم سالاری دینی در سیره نبوی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان مردم سالاری دینی در سیره نبوی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت