تحقیق مقاله معاد از نظر صدر المتالّهین

تعداد صفحات: 33 فرمت فایل: word کد فایل: 13640
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله معاد از نظر صدر المتالّهین

    امثال ملا صدرا گفته‏اندمعاد جسمانى است اما همه معاد جسمانى را برده‏اند در داخل خود روح‏و عالم ارواح، یعنى گفته‏اند این خصایص جسمانى در عالم ارواح وجود دارد، این فاصله‏اى‏که قدما از قبیل بو على میان روح و جسم قائل بوده‏اند و فقط عقل را روحى مى‏دانستند و غیر عقل را روحى نمى‏دانستند،این فاصله وجود ندارد.اما البته این مطلب هم مشکل را حل نکرده‏است، یعنى ما این را با مجموع آیات قرآن نمى‏توانیم[تطبیق‏کنیم].با اینکه حرف خیلى خوبى است و آن را با دلایل علمى هم مى‏شود تایید کرد ولى معاد قرآن را بااین مطلب نمى‏شود توجیه کرد، چون معاد قرآن تنها روى انسان نیست، روى همه عالم است.قرآن اساسا راجع به عالم ماده بحث‏مى‏کند نه تنها انسان: «اذا الشمس کورت، و اذا النجوم انکدرت، و اذا الجبال سیرت‏»  مربوط به قیامت است، «یوم‏تبدل الارض غیر الارض‏» فقط ارض روح ما را نمى‏گوید، قرآن ارض(همین زمین)را دارد مى‏گوید، و سایر آیاتى که در قرآن هست. اینجا چیزهایى‏بوده است که علم قدیم قاصر بوده و نمى‏توانسته از اینجا یک قدم جلوتر برود، یعنى نه اینکه امثال ملا صدرا اینجا که‏رسیده‏اند کمیت‏شخصشان لنگ بوده، نه، اینجا که رسیده‏اند علم قدیم به شکلى بوده که اجازه نمى‏داده است‏یک قدم جلوتر بروند،ولى علم امروز در اینجا جلوى ما را باز کرده و همین راهى که آقاى مهندس رفته‏اند با اتکاء علم امروز بسیار راه‏مفیدى است.در میان قدماى ما فقط مرحوم آقا على مدرس با اینکه در عصر قدیم هم هست(متعلق به زمان ناصر الدین‏شاه است)و ظاهر هم این است که توجه به علم جدید نداشته ولى در عین حال در این زمینه حرفهایى زده که بوى این مطلب مى‏آید. چرا علم قدیم اجازه نمى‏داده است؟آن روز هم عرض کردم‏و حالا تکرار مى‏کنم: در علم قدیم این حرفها نمى‏توانسته مفهوم داشته باشد که خورشید یک روزى پیر شود واز بین برود، ماه پیر شود و از بین برود، زمین ما ساقط شود، چون بر اساس فلکیات قدیم بوده و افلاک یک حقایق ازلى و ابدى بوده‏اندو زمین هم یک موجودى بوده که براى همیشه باید در مرکز عالم باقى بماند.خراب شدن عالم به طور کلى، براى آنهانمى‏توانسته از نظر علمى مفهوم داشته باشد، هر وقت مى‏گفتند تعبدا مى‏گفتند ولى از نظر علمى نمى‏توانستند توجیه کنند. حالا که قرآن مى‏گوید: «و الارض جمیعا قبضته یوم القیامه ‏و السموات مطویات بیمینه‏»  تصریح قرآن است: زمین در آن روز در قبضه خداست و آسمانها به دست قدرت الهى درهم پیچیده مى‏شود، اگر ما این مرحله را هم توانستیم حل کنیم - که خود آقاى مهندس در این مرحله گامهاى خیلى مؤثرو مفیدى برداشته‏اند - یعنى مرحله‏اى که تمام عالم به سوى قیامت مى‏رود، که آن خواصى که عرض کردم[پدید مى‏آید]که‏نظامات عوض مى‏شود و تغییر مى‏کند و عالم مى‏رود به سویى که در آنجا انسانها دیگر پیرى ندارند، فرسودگى ندارند، مردن‏ندارند، تکلیف نمى‏تواند آنجا وجود داشته باشد، اجل و مهلت مقرر و از این حرفها نمى‏تواند وجود داشته باشد، وسوسه‏نمى‏تواند وجود داشته باشد و در آنجا حیات بر موت غلبه مى‏کند یا - به تعبیر ما - در آنجا روح بر جسم غلبه مى‏کند،نظام جنبه‏هاى حکومت روح بر جسم است نه جسم بر روح، اگر ما این مطلب راطى کنیم و برویم جلوتر، یک قدم بسیار بزرگى را برداشته‏ایم.تنهاآن[یعنى نظر ملا صدرا]نمى‏تواند معاد قرآن را حل کند.

     

    کیفیت معاد

    دلایل عقلى و نقلى به روشنى ثابت کرد که مرگ پایان زندگى انسان نیست، بلکه پس از مرگ، حیات دیگرى وجود دارد که در اصطلاح علم کلام، به آن «معاد» مى‏گویند. اکنون باید دید که کیفیت زندگى معاد چگونه است. آیا جسمانى است یا روحانى، و در صورت نخست، آیا بدن اخروى عین همان بدن طبیعى است که در این جهان با آن زندگى مى‏کرد، یا بدنى لطیف‏تر است که در اصطلاح به آن بدن مثالى یا برزخى مى‏گویند؟

    براى آگاهى بیشتر، اقوال و نظرات دانشمندان را در این جا یادآور مى‏شویم، سپس نظریه مشهور دانشمندان اسلامى را مطرح و دلایل آن را بازگو مى‏کنیم:

    .1 گروهى از متکلمان، شیوه معاد را، تنها جسمانى مى‏دانند و به وجود روحى جز جسم و مکانیسم بدن معتقد نیستند و در حقیقت روح در نظر آنان جسم لطیفى است که در بدن سریان دارد و همانند آتش در زغال، آب در گل و روغن در زیتون است.

    دلایلى که درباره اثبات روح و روان و تجرد آن از ماده اقامه شده است در نقد این نظر کافى است، و نظریه این گروه از متکلمان در شناخت شخصیت و واقعیت انسان، دست کمى از نظر مادى‏ها ندارد و این گروه انسان را صرفا یک موجود مادى مى‏پندارند و به چیزى جز بدن و فعل و انفعال‏هاى فیزیکى و شیمیایى آن عقیده ندارند.

    .2 گروهى از فلاسفه و بالأخص پیروان مکتب «مشاء» تنها به معاد روحانى معتقدند و مى‏گویند : پس از مرگ، علاقه روح نسبت به بدن قطع مى‏گردد، ولى از آن جا که روح، موجودى پیراسته از ماده است، فنا و نیستى در آن راه ندارد و پس از قطع علاقه از بدن، باقى و جاوید خواهد ماند.

    این گروه چون نتوانستند اشکالات معاد جسمانى را حل کنند ناچار به معاد روحانى پناه بردند و معاد جسمانى را انکار کردند.

    .3 گروهى از حکما، عرفا، دانشمندان علم کلام و شخصیت‏هایى از علماى امامیه، مانند شیخ مفید، شیخ طوسى، سید مرتضى، خواجه نصیر الدین طوسى و علامه حلى به هر دو معاد معتقدند و مى‏گویند: روح در سراى دیگر به بدن بازگشت مى‏کند. دارندگان این نظر، به دو گروه تقسیم شده‏اند که به گونه فشرده به آنها اشاره مى‏گردد.

    الف) روح در سراى دیگر به بدن طبیعى و عنصرى که داراى فعل و انفعال طبیعى و شیمیایى است باز مى‏گردد و آیات قرآن از این نظریه به روشنى پشتیبانى مى‏کند.

    ب) روح در سراى دیگر به بدن مثالى و برزخى که لطیف است و جرم و ماده ندارد، اما از مقدار و شکل برخوردار است، تعلق مى‏گیرد و این بدن لطیف به گونه‏اى عین بدن دنیوى است و هر کس آن را ببیند مى‏گوید: این همان انسانى است که در دنیا زندگى مى‏کرده، ولى از این نظر که داراى جرم و ماده نیست و قابلیت فعل و انفعال شیمیایى و فیزیکى ندارد، با آن تفاوت دارد.

    از افراد معروفى که طرف‏دار این نظریه است حکیم معروف شیخ شهاب الدین سهروردى است و مرحوم صدر المتألهین نیز نظریه‏اى قریب به آن دارد، که این جا محل بیان آن نیست.

    آرى، گاهى از برخى سخنان صدر المتألهین استفاده مى‏شود که وى به معاد با بدن عنصرى و طبیعى معتقد است (1) ، ولى چون در غالب کتاب‏هاى خود خلاف آن را انتخاب کرده است ناچار باید این سخن او را به نحوى تأویل کرد.

    اکنون وقت آن رسیده است که ببینیم، از میان این نظریات کدام صحیح و پابرجاست.

    قرآن بر جسمانى بودن معاد گواهى مى‏دهد

    هر چند دلایل عقلى، اصل معاد را مى‏پذیرد، اما هرگز کیفیت معاد و چگونگى آن را بیان نمى‏کند. دلایل عقلى نمى‏تواند ثابت کند که معاد چگونه است آیا روحانى محض است، یا روحانى و جسمانى است و بر فرض دوم، آیا این جسم، جسم عنصرى و مادى است یا جسم برزخى و مثالى؟ این‏ها مسائلى نیست که از طریق برهان عقلى بتوان آن را ثابت کرد. تنها چیزى را که مى‏توان با برهان عقلى ثابت کرد این است که معاد به صورت روحانى و یا روحانى و جسمانى، بى‏اشکال است، اما از میان این صورت‏هاى ممکن، کدام تحقق خواهد پذیرفت باید به آیات قرآن و احادیث صحیح مراجعه کرد و حقیقت آن را بازیافت.

    از این رو، حکیم بزرگ اسلام بوعلى سینا در این مورد سخنى دارد که ترجمه قسمتى از آن را نقل مى‏کنیم:

    باید دانست بخشى از معاد از طریق شرع نقل شده و شریعت آن را پذیرفته است و راهى براى اثبات آن نیست جز از طریق شرع و تصدیق پیامبر و این بخش مربوط است به زنده شدن بدن.

    مقصود بوعلى این است که لزوم اصل معاد، عقلى است و اما کیفیت و چگونگى آن، عقلى و برهانى نیست یعنى نمى‏توان آن را با عقل و برهان ثابت کرد، بلکه باید در این قسمت به قرآن و روایات مراجعه کرد.

    گاهى تصور مى‏شود چون معاد جسمانى، در نظر شیخ اشکالات عقلى داشته است و وى موفق به حل آنها نگاشته است، از این جهت راه تعبد را پیموده و امکان آن را از طریق وحى ثابت دانسته است ولى واضح است که هدف بو على همان است که گفته شد؛ زیرا اگر معاد جسمانى از نظر عقل به صورت یک امر ممتنع باشد هرگز نمى‏توان براى امکان و یا تحقق آن به ظواهر قرآن و حدیث تمسک کرد، بلکه باید به حکم عقل، ظاهر قرآن و حدیث را تأویل کرد.

    بنابراین لازم است درباره کیفیت معاد و این که آیا تنها روحانى است و یا روحانى و جسمانى و در صورت دوم با چه بدنى محشور خواهد شد به کتاب آسمانى و احادیث متقن مراجعه کرد.

     

     

    گواهى قرآن

    آیات قرآن، به روشنى گواهى مى‏دهد که معاد انسان‏ها تنها روحانى نبوده بلکه روحانى و جسمانى است و جسمى که روح به آن تعلق خواهد گرفت همان جسم عنصرى است که مبدأ یک رشته فعل و انفعال‏هاى فیزیکى و شیمیایى است و ما از میان آیات فراوان، تنها به نقل قسمت کمى از آنها اکتفا مى‏کنیم؟

    .1 برخى از آیات در پاسخ کسانى که زنده شدن استخوان‏هاى خاک شده را یک امر محال مى‏پنداشتند چنین مى‏گوید:

    قل یحییها الذى انشأها اول مره و هو بکل خلق علیم؛ (2)

    بگو استخوان‏ها را آن کس که آنها را بار نخست آفرید زنده مى‏کند و او به هر آفرینشى آگاه است.

    ایحسب الانسان ان لن نجمع عظامه بلى قادرین على ان نسوى بنانه؛ (3)

    آیا انسان تصور مى‏کند که ما استخوان‏هاى او را جمع نخواهیم کرد؟ آرى ما تواناییم انگشتان او را بسازیم.

    .2 برخى از آیات، گواهى مى‏دهند که انسان روز قیامت از قبر برخاسته و پاى محاسبه مى‏آید :

    افلا یعلم اذا بعثر ما فى القبور؛ (4)

    آیا نمى‏داند هنگامى که انسان‏ها از قبرها برانگیخته مى‏شوند.

    و نفخ فى الصور فاذاهم من الاجداث الى ربهم ینسلون؛ (5)

    در صور دمیده مى‏شود، پس ناگهان از قبرها به سوى پروردگار خود مى‏شتابند.

    و علاوه بر این آیات، قرآن گاهى از طریق ایجاد توجه به زندگى نخست، و گاهى با نشان دادن صحنه رستاخیز در زمین‏هاى مرده و گاهى با ارائه نمونه‏هایى از احیاى مردگان، براى امکان معاد استدلال مى‏کند، و گاهى از احیاى برخى از مردگان مانند «عزیز» و یا مرده نمایان مانند اصحاب کهف و زنده شدن مرغانى که به وسیله حضرت ابراهیم سر بریده شده بودند، سخن به میان مى‏آورد و از این مثال‏ها مى‏توان استفاده کرد که حیات مجدد انسان، با بدن عنصرى و مادى همراه خواهد بود.

    کیفیت معاد در احادیث اسلامى

    از سخنان امیر مؤمنان در نهج البلاغه به روشنى استفاده مى‏شود که معاد در سراى دیگر با بدن طبیعى و عنصرى صورت خواهد پذیرفت؛ مانند:

    اخرجهم من ضرایح القبور و اوکار الطیور و اوجره السباع، و مطارح المهالک سراعا الى امره مهطعین الى معاده؛ (6)

    مردگان را از دل گورها و ... بیرون مى‏آورد، در حالى که به سوى فرمان خدا مى‏شتابند و به محل بازگشت خود مبادرت مى‏نمایند.

    و نیز مى‏فرماید:

    و اخرج من فیها فجددهم على اخلاقهم و جمعهم بعد تفرقهم؛ (7)

    کسانى را که در زمین نهفته‏اند بیرون مى‏آورد سپس آفرینش آنان را پس از کهنه شدن تجدید مى‏کند و همه را پس از پراکندن گرد مى‏آورد.

    و اعلموا انه لیس لهذا الجلد الرقیق صبر على النار فارحموا نفوسکم؛ (8)

    بدانید براى این پوست نازک، صبر و بردبارى بر آتش نیست، پس به خودتان رحم کنید

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله معاد از نظر صدر المتالّهین

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ü   کتاب: منشور جاوید، ج 9، ص 190

            نویسنده: استاد جعفر سبحانى

     

    استاد شهید مرتضى مطهرى مجموعه آثار جلد 4 صفحه 792

     

    کتاب: عقاید اسلامى در پرتو قرآن، حدیث و عقل صفحه 581

           نویسنده: جعفر سبحانى

     

    کتاب: الهیات و معارف اسلامى، ص 437

            نویسنده: آیت الله جعفر سبحانى 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله معاد از نظر صدر المتالّهین, مقاله در مورد تحقیق مقاله معاد از نظر صدر المتالّهین, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله معاد از نظر صدر المتالّهین, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله معاد از نظر صدر المتالّهین, تحقیق درباره تحقیق مقاله معاد از نظر صدر المتالّهین, مقاله درباره تحقیق مقاله معاد از نظر صدر المتالّهین, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله معاد از نظر صدر المتالّهین, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله معاد از نظر صدر المتالّهین ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله معاد از نظر صدر المتالّهین
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت