تحقیق مقاله تب مالت

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 13751
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تب مالت

     

    از شایعترین بیماری های مشترک بین انسان و دام بیماری تب مالت یا بیماری هزار چهره است که میزان ابتلا به آن در چند سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
    دکتر زهرا احمدی نژاد، متخصص بیماری های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران واحد علوم پزشکی تهران گفت: بیماری های مشترک بین انسان و دام بیماری هایی هستند که عامل بیماری در درجه اول در حیوان ایجاد بیماری کرده و انسان به طور اتفاقی در معرض ابتلا به آن قرار می گیرد.
    وی افزود: این بیماری های مشترک گاهی به طور مستقیم و بدون واسطه از دام به انسان منتقل می شوند مانند تب مالت و گاهی از طریق یک واسطه که به عنوان مثال از طریق کنه که دام آلوده را نیش زده به انسان منتقل می شوند مانند تب کریمه کنگو و گاهی از هر دو طریق امکان آلودگی انسان وجود دارد.
    وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین بیماریهای مشترک بین انسان و دام که در ایران نیز شیوع قابل توجهی دارد تب مالت است گفت: تب مالت که راه عمده انتقالش مصرف لبنیات محلی به خصوص شیر و پنیر است از طریق تماس مستقیم با ترشحات یا نسوج آلوده حیوان و یا از طریق آلودگی اتفاقی در آزمایشگاه (در هنگام کار با میکروب بروسل لا) و یا به ندرت از طریق تزریق خون نیز قابل انتقال است.
    دکتر احمدی نژاد ادامه داد: از نظر علائم بالینی تب مالت به بیماری هزار چهره معروف است، بنابراین، این بیماری می تواند هر تظاهر بالینی داشته باشد و قسمتهای مختلف بدن به ویژه سیستم استخوان و مفصل، کبد، طحال و مغز استخوان را گرفتار کند.
    وی افزود: این بیماری برخلاف نامش (تب مالت) الزاماً در تمامی بیماران بروز تب را ندارند و الزاماً بیماران مبتلا به آن ساکن جزیره مالت نیستند، بنابراین تب مالت با علائم متنوع و مختلف و در افراد ساکن مناطق مختلف مشاهده می شود اما یافته های بالینی شایع آن خستگی زودرس، ضعف، بی حالی، تعریق (به ویژه تعریق شبانه) دردهای پراکنده استخوانی، عضلانی، بی اشتهایی و کاهش وزن می باشد.
    این متخصص بیماریهای عفونی اظهار داشت: در صورت تأخیر در تشخیص، احتمال جایگزین میکروب در احشاء داخلی و دریچه های قلب نیز وجود دارد که در این صورت برای بیمار مشکلات بالینی جدی ایجاد شده و حتی در موارد عفونت دریچه ممکن است منجر به فوت بیمار شود.
    عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تشخیص این بیماری براساس یافته های بالینی و شواهدی دال بر مصرف لبنیات محلی و یا سرو کار داشتن با دام و یافته های آزمایشگاهی می باشد و اصول درمان آن درمانی دراز مدت (حداقل 2 ماه) و با استفاده از چند دارو (حداقل 2 دارو) می باشد و از اقدامات اساسی جهت پیشگیری این بیماری نیز می توان به کنترل بیماری در دام، پرهیز از مصرف لبنیات محلی و درمان بیماران مبتلا به بروسلوز نام برد.

    مقدمه و اهمیت موضوع

    تأمین سلامت و ارتقای سطح بهداشتی جامعه یکی از اصول برنامه‏های اجتماعی و اقتصادی کشور می‏باشد، که با کاهش بیماری‏ها و معلولیت‏های ناشی از آن و پرورش انسان‏هایی با توانایی بالای جسمی و روحی و جامعه سالم شکل خواهد گرفت.

    بیماری تب مالت در حیوان به نام بیماری سقط جنین واگیر موسوم می‏باشد و با نام‏های دیگری نظیر تب مواج، تب دیوانه و تب مدیترانه‏ای نیز نامیده می‏شود.

    امروزه تب مالت در کشور ما یکی از شایعترین بیماری‏های مشترک انسان و دام بوده و به عنوان یکی از مشکلات اقتصادی بهداشتی جامعه نیز مطرح می‏باشد. صدمات اقتصادی این بیماری در دام‏ها، منحصر به سقط جنین، کاهش وزن و کمبود شیر نبوده، بلکه مانع تجارت بین المللی به عنوان مسأله‏ای عمده در اقتصاد دولت‏ها به حساب می‏آید.

    عامل بیماری

    عامل بیماری به نام بروسلا، یک کوکو باسیل کوچک، غیر متحرک، گرم منفی و بدون اسپور می‏باشد که در محیط هوازی رشد می‏نماید. در مقابل خشک شدن نسبتاً مقاوم بوده و مدت طولانی در دمای پایین و مواد بیولژیکی زنده می‏ماند. مواد ضد عفونی کننده مانند فرمالوئید، هیپوکلریت، فنل و... ارگانیسم را از بین می‏برند. این میکرب با پاستوریزاسیون نیز کشته می‏شود.

    وضعیت بیماری در جهان

    بیماری در تمام جهان، به خصوص در کشورهای اطراف مدیترانه (اروپای جنوبی، شمال و شرق آفریقا)، خاورمیانه، هندوستان و آسیای مرکزی مشاهده می‏شود. تا به حال 17 کشور (جزایر دریای مانش، نروژ، سوئد، فنلاند، دانمارک، سوئیس، چک و اسلواکی، رومانی، انگلستان، ولز، اسکاتلند، هلند، ژاپن، اتریش، لوکزامبورگ، قبرس، بلغارستان، ایسلند و مجمع الجزایر ویرجینیا) این بیماری را ریشه کن کرده‏اند.

    وضعیت بیماری در ایران

    این بیماری در ایران، از سالیان پیش، به صورت بومی وجود داشته و نخستین بار بروسلا توسط کارشناسان انستیتو پاستور ایران در سال 1311، از خون یک بیمار جدا شد. از آن سال به بعد پژوهش‏های زیادی به منظور تعیین تنگناها و مشکلات مربوط به این بیماری صورت گرفته و پیشرفت‏های قابل ملاحظه‏ای در زمینه تهیه انواع واکسن‏های دامی بروسلا به دست آمده است. نتیجه کلی آخرین بررسی‏ها نشان می‏دهد:

    1 بیماری در تمام سنین وجود دارد، ولی وفور آن در سنین 45- 15 سالگی می‏باشد. یعنی نیروی فعال و کارآمد کشور در معرض خطر این بیماری هستند.

    2 بیماری در هر دو جنس دیده می‏شود، ولی با اختلاف کمی در مردان (55%) بیشتر از زنان (45%) می‏باشد.

    3 این بیماری را نمی‏توان منحصراً یک بیماری شغلی محسوب نمود، ولی شغل به عنوان یک عامل خطر در ابتلا به بیماری مطرح می‏باشد.

    4 این بیماری در تمام فصول وجود دارد، اما در فصل بهار و تابستان، یعنی فصل زایش و شیردهی دام‏ها بیشتر دیده می‏شود.

    5 پراکندگی بیماری در استان‏های مختلف کشور به شرح زیر می‏باشد:

    الف) استان‏های با آلودگی شدید (بروز بیش از 225 درصد هزار):

    لرستان، ایلام، همدان

    ب) استان‏های با آلودگی متوسط (بروز کمتر از 225 درصد هزار و بیشتر از 114 درصد هزار):

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تب مالت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تب مالت , مقاله در مورد تحقیق مقاله تب مالت , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تب مالت , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تب مالت , تحقیق درباره تحقیق مقاله تب مالت , مقاله درباره تحقیق مقاله تب مالت , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تب مالت , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تب مالت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تب مالت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت