تحقیق مقاله اعلام اصول شش گانه انقلاب سفید

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 13786
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اعلام اصول شش گانه انقلاب سفید

    اعلام اصول ششگانه انقلاب سفید

    اصول ششگانه موسوم به انقلاب سفید در کنگره‌‌ای که علی‌الظاهر به‌نام دهقانان و در واقع توسط رژیم حاکم در 18 دی‌ماه 1341 در تالار ورزشی محمد‌رضا شاه (هفت تیر کنونی) تشکیل شده بود، با سروصدا و تبلیغات گسترده و با شعارهایی ظاهرفریب اعلام شد، این اصول که در واقع همان فرمول پیشنهادی و در اصل تحمیلی آمریکاییان به شاه (برای انجام اصلاحاتی اجتماعی و اقتصادی در عرصه کشور)‌ بود، در شرایط تعطیلی مجلس شورای ملی، تصویب و اجرای آن به رفراندوم عمومی گذاشته شد که این رفراندوم از سوی روحانیت به رهبری امام تحریم شد.

     

    در روز 6 بهمن 1341 و در حالی‌که رعب و وحشتی مثال‌زدنی بر فضای سیاسی   اجتماعی کشور سایه افکنده بود و در میان تدابیر شدید امنیتی و پلیسی، همه‌پرسی فرمایشی با تقلب‌های گسترده حکومت به اجرا درآمد و طبق آنچه پیش‌بینی می‌شد، رژیم اعلام کرد که اصول ششگانه با 5 میلیون و 600 هزار رای موافق در مقابل 4 هزار و 150 رای مخالف!‌ به تصویب رسید.
     
    حکومت که در آستانه برگزاری رفراندوم، شمار زیادی از مخالفان را دستگیر کرده بود، بزودی با مخالفت‌های گسترده‌تری روبه رو شد بویژه علما و روحانیون که از ماه‌ها قبل، مخالفت خود را با اصلاحات آمریکایی اعلام کرده بودند، در راس مخالفان قرار گرفته و از ماههای پایانی سال 1341 تحرکات سیاسی دامنه‌‌داری را بر ضد حکومت سامان دادند. که نهایتا در جریان قیام 15 خرداد 1342 به اوج خود رسید و به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم با رژیم پهلوی، مقدمه حرکت مستمر و پایان ناپذیری شد که تا سقوط نهایی رژیم پهلوی در بهمن 1357 ادامه یافت.

    تصویب اصول شش گانه و آغاز دوره ی دوم نهضت:

     

    شاه در ادامه ی اطاعت از سیاست های آمریکایی اعلام کردند که تصمیم دارد اصول شش گانه ای را به نام «اصول انقلاب شاه و ملت» به همه پرسی بگذارد. پس از اعلام این تصمیم امام خمینی با مراجع قم این همه پرسی را برخلاف قانون دانسته و آن را تحریم کردند و به دنبال آن تظاهراتی در تهران آغاز شد. در همین زمان مردم قم نیز به خیابان ها ریختند و این همه پرسی را محکوم کردند. با این وضع شاه تصمیم گرفت مسافرتی به قم داشته باشد و توجه مردم را به خود جلب کند. اما امام خمینی اعلامیه ای دادند و مردم را به ماندن در خانه ها فراخواندند و درنتیجه استقبال چندانی از شاه نشد.
    در بهمن ماه 1341 شاه همه پرسی مورد نظر خود را برای اجرای اصول شش گانه انجام داد. دو روز پس از انجام همه پرسی که مصادف با اول ماه رمضان بودامام خمینی و گروهی از علما در قم تصمیم گرفتند به منظور متوجه ساختن مردم به عواقب همه پرسی در آن ماه نماز جماعت و تبلیغ سخنرانی را در سراسر کشور تعطیل کنند. این حرکت رژیم را به وحشت انداخت.  

     

     

    منابع:
    محمد‌علی سفری، قلم و سیاست،‌ تهران، نامک 1373، 2 / 334  488 و غلامرضا نجاتی، تاریخ سیاسی بیست و پنج‌ساله ایران، تهران، رسا،  1371، 1 / 217  240‌

    پروفسور آگوست کرکهف استاد زبان شناسی در دانشسرای عالی مطالعات بازرگانی پاریسریا، اصالتا هلندی و مسلط به چندین زبان بود که شهرت خود را از پژوهش های زبانشناسی و کتابهای متعددی که در این خصوص و زبان وپولاک نوشته بود، کسب کرده است. شانی که وی در دنیای امنیت اطلاعات بدست آورده صرفا مرهون دو مقاله ای است که در سال ۱۸۸۳ در مجله علوم نظامی فرانسه (Le Journal des Sciences Militaires) چاپ کرد. این مقاله‌ها که با عنوان رمزنگاری نظامی منتشر شدند شامل شش اصل اساسی بودند که اصل دوم آن به عنوان یکی از قوانین اساسی در رمزنگاری مدرن مورد تایید دانشمندان و زیربنای فعالیت و پژوهش قرار گرفت. در زیر اصول ششگانه کرکهف آمده اند :

    1) سیستم رمزنگاری اگر نه به لحاظ تئوری که در عمل غیرقابل شکست باشد.

    2) سیستم رمزنگار باید هیچ نکته پنهان و محرمانه ای نداشته باشد بلکه تنها چیزی که باید سری نگاه داشت شود کلید رمز است.(اصل اساسی کرکهف) طراح سیستم رمزنگار نباید جزئیات سیستم خود را حتی از دشمنان مخفی نگاه دارد.

    3) کلید رمز باید به گونه ای قابل انتخاب باشد که اولا بتوان به راحتی آن را عوض کرد و ثانیا بتوان آن را به خاطر سپرد و نیازی به یادداشت کردن کلید رمز نباشد.

    4) متون رمزنگاری شده باید از طریق خطوط تلگراف قابل مخابره باشند.

    5) دستگاه رمزنگاری یا اسناد رمز شده باید توسط یک نفر قابل حمل باشد.

    6) سیستم رمزنگاری باید به سهولت قابل راه اندازی و کاربری باشند. چنین سیستمی نباید به آموزش های مفصل و رعایت فهرست بزرگی از قواعد و دستورالعملها نیاز داشته باشد.

    اندوم لوایح شش گانه

    رژیم شاه پس از چند شکست پى درپى، آخرین ترفند خویش، یعنى طرح امریکایى انقلاب سفید را در معرض افکار عمومى قرار داد و براى بستن دست مخالفان، مخالفت با هر کدام از اصول شش گانه(217) را به منزله ى نفى همه ى موارد و معارضه با اصلاحات قلمداد کرد.

    پوشش فریبنده ى این دام چنان بود که بسیارى از مخالفان رژیم، روشن فکران و کسانى را که ادعاى رهبرى مبارزات ملى را داشتند، فریب داد و آنان با شعار «اصلاحات آرى، دیکتاتورى نه» در حقیقت رژیم و اصلاحاتش را به رسمیت شناختند.

    امام خمینى(قدس سره)، با توجه به اهدافى که شاه و امریکا در پشت این طرح به ظاهر اصلاحى داشتند، و عمق خطرات ناشى از آن، قدم به صحنه ى مبارزه گذارد و با مطلع کردن علما و مراجع قم، و آگاهى دادن به مردمى که در آستانه ى یک فریب بزرگ قرار گرفته بودند، یورش همه جانبه اى را براى شکستن تهاجم جدید رژیم آغاز کرد.

    امام(قدس سره) بر اساس خط مشى کلى نهضت، نخست در نشست علما و مراجع قم، پرده از این توطئه برداشت و مقاصد شاه و امریکا را از اصول شش گانه، توضیح داد. در گام دوم از دولت خواسته شد نماینده اى براى تشریح مقصود خود در زمینه ى اصول شش گانه و انتقال نقطه نظرهاى علماى قم به دولت، به قم اعزام کند.

    همان طور که پیش بینى مى شد، توضیحات نماینده ى دولت براى مراجع قم نه تنها قانع کننده نبود، بلکه بر ابهام آن افزود و راه را براى امام براى برداشتن گام بلندتر، با یارى سایر مراجع، و به صحنه کشاندن مردم هموار کرد.

    از آن جا که هنوز برخى از علما و قشرهایى از مردم، به دلیل نداشتن آگاهى کافى از اوضاع سیاسى و جریانات پشت پرده، نسبت به سرانجام این مرحله از مبارزه تردیدهایى داشتند، رهبر نهضت براى اتمام حجت به این دو دسته، به منظور اخطار به دربار، از حضور مرحوم کمالوند که عالم متنفذ منطقه ى لرستان و از اساتید سابق قم بود و براى اطلاع از تصمیم مراجع به قم آمده بود، استفاده کرد و با جلب نظر علماى دیگر، وى را به مذاکره با شاه، براى انتقال نقطه نظرهاى حوزه در زمینه ى پى آمدهاى وخیم مخالفت با مبانى اسلام و خواسته هاى ملت تشویق کرد.

    ملاقات مرحوم کمالوند با شاه و هشدار خیرخواهانه ى این عالم بزرگ، تغییرى در خط مشى دولت بهوجود نیاورد، جز آن که براى پیشگیرى از اعتراض به رفراندوم که حتى رژیم در جریان محاکمه ى دکتر مصدق آن را غیرقانونى خوانده بود، نام رفراندوم را به تصویب ملى تغییر دادند.

    به دنبال بازگشت مرحوم کمالوند به قم زمینه براى دومین مرحله ى نهضت به طور کامل کاملاً آماده و جرقه ى آن با سخنرانى روشن گرانه ى امام زده شد.

    امام در سخنرانى هاى خود، توطئه ى مشترک شاه و امریکا را در پوشش انقلاب سفید، خطرى بزرگ علیه اسلام، ملت ایران و استقلال کشور نامید و شکست رژیم در این توطئه را به معنى سقوط رژیم پیش بینى کرد و بر اساس آن، هشدار داد که رژیم این بار عقب نشینى نخواهد کرد و علما و مردم باید خود را براى یک مبارزه ى سخت و طولانى آماده کنند و جوانب امر را به دقت بسنجند که در برابر خطرات و مصائبى که ممکن است در آینده با آن روبه رو شوند تا چه حد مى توانند استقامت نمایند.

    در سخنرانى ها، اعلامیه ها و پیام هاى بعدى رهبر نهضت، مسائل اساسى آگاهى بخش و هشداردهنده به تدریج مطرح شد و روحانیت و مردم با عمق نهضت و آرمان هاى آن آشنا شدند. براى اطلاع از این فرایند که تأثیر فراوانى در تکامل نهضت داشت، لازم است با عنوان هاى برخى از این مسائل آشنا شویم.

    1. اگر تهدید و تطمیع در کار نباشد و ملت بفهمد چه مى کند، اصلاحات، واقعى مورد تأیید جامعه ى روحانیت اسلام و اکثریت قاطع ملت است.

    2. رفراندومى که امروز سرنوشت ساز و قانونى شده است چگونه در گذشته ممنوع و جرم بود؟

    3. باید روشن شود کدام مقام صلاحیت اجراى رفراندوم را دارد.

    4. اصولى که براى مردم نامفهوم است، چگونه مى تواند مورد تصویب قرار گیرد؟

    5 . شرط اصلى یک رفراندوم و انتخابات، آزادى است، که وجود ندارد.

    6 . تخلفات قانونى مسئولین، رفراندوم را لوث خواهد کرد.

    7. کارگزاران اصلاحات اگر حسن نیت دارند و مى خواهند براى ملت کارى انجام دهند، چرا به برنامه ى اسلام و کارشناسان اسلامى رجوع نکرده اند و نمى کنند؟

    8 . اصلاحات ارضى به آن ترتیبى که در دستور کار دولت قرار گرفته است، بازرگانى و کشاورزى را یک جا نابود خواهد کرد، و کشاورزان را به روز سیاه خواهد نشاند.

    9. این رفراندوم اجبارى، مقدمه اى براى از بین بردن اصول اسلامى است.

    10. همان خطرهایى که علماى اسلام در مورد انتخابات انجمن هاى ایالتى و ولایتى، براى اسلام، قرآن و مملکت احساس کردند و به خاطر آن ها به مبارزه کشیده شدند، در مورد طرح جدید انقلاب شاه و امریکا نیز وجود دارد; با این تفاوت که مى خواهند همان مقاصد شوم را این بار توسط مردم اجرا کنند.

    انقلاب سفید

     

     

    برای اثبات‌پذیری کامل این مقاله، به منابع بیشتری نیاز است.
    لطفاً با توجه به سیاست ویکی‌پدیا در قبال منابع با ارائهٔ منابع معتبر این مقاله را بهبود بخشید.
    مطالب بی‌منبع ممکن است در آینده حذف شوند.

     

     
    انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم نام یک زنجیره اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در دوره پهلوی در ایران بود. منتقدان تصور می‌کنند محمد رضا پهلوی انقلاب سفید را (که مهم‌ترین بخش آن اصلاحات ارضی بود) به دلیل فشار سیاسی موجود و با تشویق دولت کندی رییس جمهور وقت آمریکا آغاز کرد.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اعلام اصول شش گانه انقلاب سفید

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اعلام اصول شش گانه انقلاب سفید, مقاله در مورد تحقیق مقاله اعلام اصول شش گانه انقلاب سفید, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اعلام اصول شش گانه انقلاب سفید, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اعلام اصول شش گانه انقلاب سفید, تحقیق درباره تحقیق مقاله اعلام اصول شش گانه انقلاب سفید, مقاله درباره تحقیق مقاله اعلام اصول شش گانه انقلاب سفید, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اعلام اصول شش گانه انقلاب سفید, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اعلام اصول شش گانه انقلاب سفید ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اعلام اصول شش گانه انقلاب سفید
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت