تحقیق مقاله سنسور های اندازه گیری دبی

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: word کد فایل: 13912
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: فیزیک
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سنسور های اندازه گیری دبی

    اندازه گیری دبی مواد در پروسس های شیمیایی ، نفت و فولاد ، صنایع غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است

    حضور دبی سنج ها با انواع وکیفیت های مختلف در بازار انتخاب مناسب  آن را دشوار کرده است.در اینجا هدف تشریح خصوصیات ومشخصات دبی سنج های مهم است که در صنایع مختلف کاربرد دارد.

    دبی سیال عبارتست از مقداری از سیال که در واحد زمان از یک مجرا عبور می کند. ممکن است با استفاده از عناصری ، اختلالاتی در جریان سیال به وجود آورده و در نتیجه منبعی برای دریافت اطلاعات مربوط به جریان سیال ایجاد نموده و بدین وسیله دبی سیال را اندازه گرفت، روشهای اندازه گیری دبی سیال به مقدار سیال ، جنس سیال ، درجه حرارت ، ویسکوزیته ، مقدار اجسام معلق در سیال و هدایت الکتریکی آن بستگی دارد. در اندازه گیری دبی سیالات در صنعت از یکی از اصول زیر استفاده می کنند :

    اندازه گیری حجمی : اندازه گیری حرارت لازم برای ثابت نگه داشتن درجه حرارت سیال اندازه گیری نیروی لازم برای شتاب دادن سیال در یک زانو ، اندازه گیری تغییر سرعت سیال در نتیجه تغییر سطح مقطع عبور جریان ، اندازه گیری نیروی وارد بر مانع قرار گرفته در مسیر سیال ، اندازه گیری سرعت گردش پروانه در مسیر سیال اندازه گیری گشتاور حاصله از جریان سیال روی یک پره و اندازه گیری ولتاژ حاصله از عبور سیال در یک میدان مغناطیس

    اندازه گیری دبی سیال به طریق حجمی

    اگر توسط سیال مورد اندازه گیری حجمی مرتبا پر و خالی شود به شرط آنکه حجم سیال باقی مانده ثابت باشد و تعداد دفعات پر و خالی شدن ظرف اندازه گیری شود می توان دبی سیال را مشخص نمود . از انواع این دبی سنج های حجمی ، دبی سنج پیستونی است که از یک طرف سیال وارد شده و پیستون را به انتهای مسیر خود می رساند . با رسیدن به انتهای مسیر یک مجرای دیگر از انتهای دیگر پیستون باز شده وطرف دیگر پیستون را که به طرف تغذیه وصل شده بود به طور خودکار به طرف مصرف وصل و در نتیجه پیستون به طرف عقب برگشت داده می شود. اگر تعداد دفعات رفت و برگشت مجموعا در هر دقیقه     وطول مسیر     و سطح پیستون     باشد  دبی سیال برای سیالی با دانسیته ی     از رابطه ی زیر به دست می آید :

     

    دبی سیال=ALN m/min=ρALN kg/min            

     

    دبی سنج توربینی

    یک دبی سنج توربینی دارای یک روتور با تعدادی پره است که در مسیر جریان سیال معمولا به صورت معلق قرار می گیرد . محور چرخشی روتور موازی جهت حرکت سیال است . سیال در موقع جریان به پره های روتور برخورد می کند و آن را به حرکت در می آورد که سرعت چرخش روتور متناسب با دبی جریان سیال است . پره ها که تعداد آنها معمولا بین 4 تا 8 عدد است از جنس فلزات فرو مغناطیسی ساخته شده اند و یا بر روی هر کدام از آنها یک قطعه ی مغناطیسی دائم قرار می دهند . هر پره در موقع چرخش در مقابل یک سیم پیچ که در خارج لوله بوده و در داخل آن یک مغناطیس طبیعی است ، قرار می گیردو به این طریق هر بار که یک پره از مقابل سیم پیچ رد می شود مدار مغناطیسی یک بار بسته می شود و پس از هر عبور از آنجا دوباره باز می شود. فرکانس ولتاژ سینوسی که در سیم پیچ القا می شود خود متناسب با سرعت زاویه ای روتور است و سرعت زاویه ای روتور با دبی جریان متناسب است و به این ترتیب می توانیم دبی سیال را اندازه بگیریم.

                                                     

    دبی سنج مغناطیسی

    مبنای کار دبی سنجهای مغناطیسی بر قانون فاراده است . اگر یک هادی به طول    با سرعت    عمود بر میدان مغناطیسی با چگالی         حرکت کند در آن هادی ولتاژ   القا می شود :

    e=kLBv

    که در آن    ضریب تناسب است . حال اگر سیال هادی با سرعت متوسط    از داخل یک لوله ی استوانه ای عمود بر میدان مغناطیسی    حرکت کند ولتاژ تولید شده بین دو الکترود برابر خواهد بود .

    E = B × D ×Vfluid

    با محاسبه ی سرعت از رابطه ی بالا می توان دبی جریان سیال را به دست آورد در این روش هادی با سیال باید هادی جریان باشد                                                                         

     

     

    Inline model    

    اگر سیم پیچ های الکتریکی در گرداگرد لوله حامل سیال باشند و جفت الکترودهادرمیان جداره داخلی لوله0باشند 

    Insertion Model

    اگر سیم پیچ های الکتریکی نزدیک لوله حامل سیال و در بالای آن  باشدو جفت  الکترودهادربیرون لوله باشند  

     

     

    خصوصیات کلی دبی سنج های الکترو مغناطیسی

    1- افت فشار در سیال به وجود نمی آورد، به دلیل اینکه الکترودها سر راه جریان سیال قرار نگرفته است افت فشار در بین دو نقطه ی سیال ( بین قبل و بعد از نقطه اندازه گیری ) به وجود نمی آید .

    2- این سنسور فقط در رابطه با اندازه گیری دبی با مایعاتی می تواند به کار گرفته شود که قابلیت هدایت آنها بزرگتر از                    باشد . این اصل تمام گازها و مایعات هیدروکربن را حذف می کند و بیشتر برای دوغاب ها صدق می کند که مشابه به حالت مایعی دارای قابلیت هدایت کافی است .

    3- این مبدل ها دارای صحت 1 % ± هستند و کالیبراسیون آنها بستگی ویسکوزیته فشار و چگالی و دمای سیال ندارد.

    4- سرعت سیالات مورد اندازه گیری بین     10  و      5.  است و قطر لوله هایی که دراین رابطه قابل بکارگیری هستند از     2 تا  1200 است .

    5- تلفات انرژی در این سیستم اندازه گیری در حدود کمتر از  30  است.

    دبی سنج کششی

    در این حالت با قرار دادن جسمی در مسیر جریان ،نیروی وارد بر آن را که با سرعت سیال طبق معادله ی زیر رابطه دارد به دست می آورند.

     

                                                                       

    در این رابطه    ضریب تناسب ،    سطح مقطع حساس ،   دانسیته ی سیال و   سرعت سیال است . نیروی وارد بر جسم توسط یک کشش سنج حس می شود و سرعت سیال را محاسبه می کنند .

     

      اندازه گیری دبی گازها

    اگر یک مقاومت الکتریکی در مسیر جریان هوا یا گاز قرار گیرد در اثر عبور هوا یا گاز گرمای عنصر به محیط داده می شود و مقاومت الکتریکی آن تغییر می کند. این تغییر مقاومت به سرعت سیال بستگی داشته و در نتیجه می تواند عامل مناسبی برای تعیین سرعت باشد.

    دبی سنج های التراسونیک

    استفاده از روش التراسونیک در سنجش جریان سیالات علاوه بر محاسن دبی سنج مغناطیسی معایب آن را ندارد . عدم احتیاج به سیال هادی جریان و لوله ای با جنس مخصوص در محل اندازه گیری که این امر از نظر قیمت و هم از نظر ایمنی بسیار مناسب است، از دیگر محاسن این نوع دبی سنج می باشد . با توجه به اینکه این سنسور با سیال در تماس نیست، بنابراین در رابطه با اندازه گیری دبی سیالات خطرناک از جمله سیالات سمی ،رادیو اکتیو و همچنین سیالات با قابلیت آتش گیری و انفجار، نسبت به سنسورهای دیگر مناسب تر است.

    نوع اول

    دبی سنج های ماورای صوتی نوع اول (دوپلر )

    از شرایط اساسی امکان استفاده از این روش حضور ذرات در تمام حجم سیال است که امواج ماورای صوتی ساطع شده از فرستنده به طرف گیرنده منعکس می کنند. این ذرات می توانند اجسام ریز یا حبابهای ریز در داخل سیال باشند. اگر ذرات معلق وجود نداشته باشند ،به صورت مصنوعی می توانیم وارد کنیم . ذرات به دلیل سرعت و جهت حرکتشان باعث تغییرفرکانس امواج دریافتی و انعکاس آنها می شوند. اندازه گیری این تغییر فرکانس امکان به دست آوردن سرعت سیال رابه ما می دهد.

    سیستم اندازه گیری ماورای صوتی در کل از یک زوج فرستنده و گیرنده امواج ماورای صوتی که در سطح خارجی لوله ی حاوی جریان سیال نصب می شود،تشکیل شده اند.

    بسته های امواج سینوسی با فرکانس 5. تا 20 مگا هرتز از فرستنده خارج و پس از برخورد با ذرات منعکس می شوند و به گیرنده می رسند .دلیل انتخاب این گستره فرکانسی تلاقی نداشتن ان با طیف فرکانس امواج صوتی است.

    سرعت جریان سیال از رابطه زیر محاسبه می شود:

     

     

     

    که درآن        فرکانس های امواج ماورای صوتی ارسالی و دریافتی از طرف فرستنده و گیرنده و     سرعت صدا در سیال و   زاویه ای که امواج تابیده و منعکس شده از ذره مورد نظر با محور لوله حاوی جریان سیال می سازد. دبی حجمی سیال جاری حاصل ضرب سرعت به دست آمده با سطح مقطع لوله است .صحت سیستم اندازه گیری بستگی به عوامل زیادی از جمله ضخامت دیواره لوله و تعداد و اندازه معلق در سیال و دقت در سرعت اندازه گیری شده سیال داردکه حدود 10% است.اما روشهای جدیدی وجود دارد که دقت را در حدود 5% کاهش می دهد مثلا فرستنده و گیرنده را در جداره داخلی قرار می دهند. به دلیل دقت و صحت پایین این نوع دبی سنجها بیشتر به عنوان نمایشگر استفاده می شوند.و نه به عنوان مبدل سیگنال کنترل .

     

     

    نوع دوم :

     دبی سنج های ماورای صوتی با اندازه گیری زمان انتقال پالس

    این نوع دبی سنجها برای اندازه گیری مایعات صاف و گازها به کار گرفته می شوند سیستم حاوی یک زوج مبدل است که در دو طرف لوله تحت زاویه ی      نسبت به محور نصب می شوند . هر کدام از این مبدلها دارای یک گیرنده و یک فرستنده هستند. با توجه به جهت جریان سیال داخل لوله و جهت حرکت امواج ماورای صوتی اختلاف بین زمان رفت امواج بازمان برگشت آنها می تواند مبنای محاسبه سرعت سیال در داخل لوله باشد

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سنسور های اندازه گیری دبی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله سنسور های اندازه گیری دبی, مقاله در مورد تحقیق مقاله سنسور های اندازه گیری دبی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سنسور های اندازه گیری دبی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سنسور های اندازه گیری دبی, تحقیق درباره تحقیق مقاله سنسور های اندازه گیری دبی, مقاله درباره تحقیق مقاله سنسور های اندازه گیری دبی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سنسور های اندازه گیری دبی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سنسور های اندازه گیری دبی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله سنسور های اندازه گیری دبی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت