تحقیق مقاله جوانان و بلوغ

تعداد صفحات: 29 فرمت فایل: word کد فایل: 14050
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله جوانان و بلوغ

    مقدمه :

    نخستین مطلبی که دانستن آن ضرورت می نماید این است که جوانان و نوجوانان عزیز که طالب خوشبختی و بهروزی هستند باید خود را بشناسند و قدر دوران جوانی را بدانند زیرا دوران پرطراوت جوانی بهنترین ایم برای رسیدن به پیروزی های زندگی است در جسم جان جوان به طور طبیعی نیروی وجود دارد که اگر به درستی مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد می توان تا پایان عمر موجبات سرافرازی انان را فراهم آورد .

    به هر حال دوران جوانی روزگار مواخذه و مسئولیت شخصی ، موقع کار و فعالیت دوران برنامه ریزی را جوای برنامه است . . کسانیکه که در بحبوحه جوانی به سعادت خود فکر نمی کنند و با سستی و سهل انگاری مهمترین روزهای عمر خود را به غفلت از دست می دهند سزاوار سرزنشند . البته این مطلب را هم باید در نظر داشت که در راه پرفراز و نشیب زندگی موانع و مشکلاتی هم وجود دارد که مانع بهره برداری صحیح از فرصت های گران بهای ایام جوانی می شود .

    خدایا :

    خدایا سعی خواهم کرد در ترنم عاشقانه ای همه روزه ام این عبارت ملکوتی را با همه وجودم ادا کنم که " ایاک نعبد و ایاک نستعین "

    بخش اول : رشد اجتماعی

    استقلال :

    یکی از نخستین نشانه های رشد اجتماعی استقلال است ." استقلال یعنی توانی انجام کارها بدون کمک گرفتن از دیگران " . " استقلال یعنی اینکه ما توانی ما توانی آن را داشته باشیم که گاهی هم تنها باشیم و از این تنها لذت ببریم یا به برخی کارها به تنهایی اقدام کنیم مثلا اگر شما تصمیم بگیرد که برای دیدن یک فیلم ، نمایشنامه یا مسابقه ورزشی یا حتی یک قدم زدن و گردش ساده بیرون بروید و همراهی پیدا نکردید باید بتوانید به تنهایی برنامه خود را جدا کنید همراهی نکردن دیگران نباید باعث چشم پوشی شما از علاقه مندی هایتان شود چرا که شما در حال سازندگی شخصیت خود و در پی استحکام ان هستید این آزادی یا استقلال نتیجه دو عامل است ؟

    نخست :

    احساس توانی شما در هدایت اعمالتان ، یعنی عدم احتیاج به دیگران برای انجام کارها و

    دوم :

    اعتمادی که خانواده شما به شما پیدا می کنند که این هم باز به علت توانی ها است که از خود بروز می دهد یکی از مهمترین ویژگی های یک نوجوان رشد یافته از نظر اجتماعی استقلال در تصمیم گیری ها است نوجوان در طول زندگی پیوسته ناچار از انتخاب و تصمیم گیری است این انتخاب ها و تصمیم گیری ها گاه مربوط به کارهای کوچک و جزء ای است مثل انتخاب یک لباس و گاه مربوط به مسائل مهم زندگی مثل ازدواج یا نپذیرفتن یک شغل است ف اگر شما واقعا به بلوغ اجتماعی رسیده باشید باید بتوانید در همه موارد شخصا تصمیم بگیرید البته اهمیت مشورت کردن با بزرگترها افراد مجرب و صدیق و دوستان خوب را نباید نادیده گرفت چون ممکن است آنها کسانی را دریابند و تذکر دهند که شما به آن توجه نداشته اید.

    اما پس از دریافت همه نظرات نهایتا این خود شما هستید که باید همه قضا را بسنجید و آخرین تصمیم را بگیرید .

    پذیرش مسئولیت :

    در ادبیات فرهنگ عامه بیشتر ملت ها شخصیت های هستند که مظهر فرار از مسئولیت اند و جمعیت همیشه صدها بهانه و دلیل برای انجام ندادن کارها و نپذیرفتن مسئولیت در آستین دارند اما یک نوجوان رشد یافته اجتماعی حتی اگر به آسانی بتواند از انجام کارها سرباز زند باز هم چنین کاری را نخواهد کرد و از پذیرفتن مسئولیت استقبال خواهد کرد اگر در مجمعی ،گروهی تیم بازی یا دوستانتان شما را به عنوان سرپرست انتخاب کردند باید آن را با کمال میل بپذیرید اگر در شغل خود موقعیتی بهتر با مسئولیت سنگین تر به شما پیشنهاد شد باید آن را به اطمینان و افتخار قبول کنید این مسلم است که ما از پیشرفت خود خوشحال کمی شویم و پیشرفت حاصل نمی شود مگر با پذیرفتن بیشتر وقتی شما نخستین گام را برای پذیرفتن کار دشوارتر بر می دارید یعنی از موفقیت کنونی خود یک قدم جلوتر می روید بنابراین در موفقیت تازه ، امکان پیشرفت بیشتر را برای خود فراهم می کنید در اینجا یک نکته مهم دیگر الست و آن داشتن پشتکاری و توانی کوشش مداوم و امیدواری است که اگر چنین نباشد ممکن است بار مسئولیت جدید چنان سنگینی کند که کار را نیمه کاره رها کنید خوب است که پیش از قبول مسئولیت برآوردی از توان و پشتکار خود نیز داشته باشید.

     

     

    3- آینده نگری

    ویژگی دیگر یک نوجوان رشد یافته اجتماعی ، آینده  نگری است او درک می کند که تصمیمات امروزش می تواند بر زندگی فرداها و سال های آینده اش تاثیر بگذارد. بنابراین هر چه را بدست می آورد خرج می کند یکی از نشانه های آشکار عدم رشد اجتماعی خرج کردن بی رویه پول و برداشتی این گونه از زندگی است امروز را عشق است اما آشکار است اگر امروز را عشق است معمولا فردا تلخ به دنبال دارد تردیدی نیست که پیری ، بیماری ، حوادث غیر مترقبه در انتظار همه ماست اگر برای چنین روزهایی به قدر کافی نیندیشیم و از پیش تدبیر نکنیم نیازمند دیگران خواهیم شد یعنی مسئولیت زندگی ما به دوش دیگران خواهد افتاد که به احتمال زیاد سنگینی آن موجب مسائلی خواهد شد که نهایتا به حرمت ما لطمه خواهد زد . مراقبت همیشگی و جدی از تندرستی خویش و کنار گذاردن اندکی از درآمد خود برای روزهای گرفتاری می تواند ما را از نیازمند شدن به دیگران و سربار شدن نجات دهد . البته تنظیم امور بدین ترتیب مستلزم داشتن ذهنی توانا در پیش بینی و برنامه ریزی است.

    4- میانه روی : مشخصه ی اصلی بلوغ اجتماعی :

    نشانه دیگر یک نوجوان رشد یافته اجتماعی این است که لذت ها و حتی کار خود را متعادل نگه می دارد و اگر هم برای او ممکن باشد که بیتر ساعات خود را صرف تفریح و لذت بردن بکند هرگز چنین کاری نمی کند و ساعات معینی را برای این کار در نظر می گیرد به طوری که به وظایف اصلی خود لطمه ی نزند و به تجدید قوا و تعدد اعصاب او کمک کند . اگر شما در مسیر و روند تکامل و رشد اجتماعی باشید کم و بیش این نکته را دریافته اید . مثلا دیدار دوستان خیلی لذت بخش است اما باید بتوان ساعاتی را تنها با خود سر کرد بازی کردن خیلی مفرح و نشاط آور است اما نباید هر روز بدان پرداخت برنامه شما باید به گونه ای باشد که به همه نوع فعالیت ، اعم از ضروری و تفریحی در حد خود برسید در سنین جوانی ورزشی ممکن است جای زیادی را اشغال کند این البته طبیعی است و حتی شایسته است اما هر چه سن انسان بالاتر می رود باید از میزان آن کاسته شود تا به حدی برسد که دیگر کمتر از آن برای بهداشت و تندرستی مفید باشد. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله جوانان و بلوغ

    فهرست:

    مقدمه

    بخش اول : رشد اجتماعی

    اهداف بخش

    استقلال

    پذیرش مسئولیت

    آینده نگری

    میانه روی : مشخصه اصلی بلوغ اجتماعی

    امیدواری و خوش بینی

    بخش دوم : مسائل روانی و اجتماعی

    اهداف بخش

    الف : مسائل روانی عاطفی و نوجوان

    تنهایی

    شخصیت سالم

    ب : ناکامی و اضطراب

    ج: مکانیزم های سازگاری

    مکانیزم های دفاعی

     

    بخش سوم : مسائل نوجوانی

    اهداف بخش

    الف : ویژگی های مختلف نوجوانی

    تغییرات جسمی

    ویژگی های روانی عاطفی

    مخالفت گری

    استقلال و مسئولیت پذیری

    مطلق گرایی و رشد ارزش های متعالی مذهبی و اخلاقی

    هیجان و عجله

    گرایشات جنسی

    ب : اثرات این ویژگی ها بر نوجوانان

    طغیان احساسات

    الف : زود رنجی

    ب : خشم و عصبانیت

    ج- محبت و عشق

    ترس

    گوشه گیری و کمرویی

    نتیجه گیری 

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله جوانان و بلوغ, مقاله در مورد تحقیق مقاله جوانان و بلوغ, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله جوانان و بلوغ, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله جوانان و بلوغ, تحقیق درباره تحقیق مقاله جوانان و بلوغ, مقاله درباره تحقیق مقاله جوانان و بلوغ, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله جوانان و بلوغ, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله جوانان و بلوغ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله جوانان و بلوغ
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت