تحقیق مقاله حلال های آلی

تعداد صفحات: 25 فرمت فایل: word کد فایل: 14096
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی شیمی
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله حلال های آلی

    حلال ها ، جزو مواد آلی ساده هستند که در دمای اتاق مایعند و در شرایط جوی استاندارد ، واکنش زا و قادر به حل دامنه ی وسیعی از مواد در ترکیبات آلی هستند : ( مثلاً : چربی دوستند ) اغلب حلال ها به شدت فرارند : در این تعریف استثنائاتی وجود دارد ، که اکثراً در مورد حلال های مورد استفاده در صنعت صادق است . از حلال ها ممکن است به عنوان حلال انتخابی مواد مخلوط استفاده کنند : ( مثل : استخراج شیمیایی ) ، جهت کاهش دادن میزان وسکوزیته ی مواد دیگر ، یا به عنوان مواد خام در صنایع سنتزی نیز کاربرد دارد.

    بعضی حلال ها مثل الکل های خاص چون گازوئیل و دیگر ترکیبات آلیفاتیک ، به عنوان سوخت به کار می روند : کار حلال های آلی متنوع خصوصاً در صنعت است . حلال های آلی متداول ، مورد استفاده شامل ، آلیفاتیک های حلقوی ، هالوژنه شده ها ، کتون ها ، آلدهید ها ، الکل ها و غیره است. 

    در حدود 49 میلیون تن حلال های آلی در سال 1984 در ایالات متحده ساخته شده است . (1) حلال ها موادی هستند که جهت ساخت یا تولید دامنه ی وسیعی از محصولات جدید بدان ها نیازمندیم . از جمله رنگ ، جلا و دیگر آسترها ، رنگ بوها ، سوخت ها ، چسب ها ، جوهرهای مرکب و جوهر چاپگر ها ، دیگر مواد پاک کننده ها ، پلاستیک ، محصولات کشاورزی و دارو سازی.

    (2) حلال ها روی سیستم عصبی ، کبد ، کلیه ها و پوست اثر می گذارند . تعداد معدودی از آن ها در انسان اثرات سرطان زائیشان ، شناخته شده است ؛ بقیه دارای اثرات سرطان زایی در حیوانات اند و در انسان مشکوک به سرطان زایی هستند : اثرات نورولوژیکی ماده مربوط به حلال های با خاصیت هوشبری است که دارای اثرات آشکاری چون ، اثرات گذرایی چون ، منگی و گیجی است رزم مزمنی که می تواند در اثر حلال های غیر قابل باز یافت ایجاد شود شامل کاهش فعالیت های ذهنی ، است که شرحش آمد با حلال های آلی دارای پتانسیل کاهش بیماری های کبدی هستند .

    هیدروکربن های هالوژنه شده قادر به القای زنجیره های چربی و ایجاد سیروز هستند .

    سمیت کلیوی حلال ها شامل نکروز حاد توبول ها و گلومرولو تقویت است ؛ درماتیت های  تماسی می تواند در مواجهه با حلال ها در حین ترکیب ، به وجود آید که باعث حذف چربی پوست آن قسمتی می شوند که در تماس با حلال بوده است . حلال های ذکر شده از عوامل مرتبط با ایجاد سرطان ریه و سرطان سیستم خونساز هستند ؛                                            

    مواجهه :

    مؤسسه ملی ایالات متحده در مورد ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH  ) در سال 1974 ، میزان کارگرانی را که دارای مواجهه ی شغلی با حلال ها بوده اند ، حدود 8/9 میلیون نفر بر آورد کرده است ؛ چون حلال ها در گستره ی وسیعی از محصولات و پروسه ها به کار می روند ، کارگران زیادی نیز در معرض ریسک مواجهه با آنند ، مواجهه با حلال ها در بین نقاشان و جلا دهندگان سطوح ، رنگ برها ، چاپگرها و خشک شویی ها ، صنایع پتروشیمی و کارگران پالایشگاه ، و سازندگان صفحه های فایبر گلاس رایج است .

    در اروپا سال 1980 ، موارد مصرف حلال های آلی بدین صورت بود ؛ 43% کل حلال های آلی را که در رنگ و جلا به کار می رفتند ، 10% در پاک کردن فلزات ، 1/8% در محصولات خانگی ، 7/6% در چسب ، 1/6% در تولیدات دارویی ، 9/3% در خشک شویی ها ، 20% در سایر موارد . (3)

    هیدروکربن های آروماتیک و آلیفاتیک ، از جمله 50% حلال های مورد استفاده در اروپای غربی در سال 1980 بوده است . در یک ارزیابی جزئی نگرانه در مرد حلال ها در دانمارک ، متوجه شدند که تعداد 93 حلال مختلف در صنایع مصرف می شود ، که رایج ترین آن ها اتانول ، گازوئیل ، تولوئن ، ایزو پروپانول و استون است . (4) در یک پژوهش مرتبط ، بالاترین مواجهه در دانمارک ، در صنایع شیمیایی و صنایع رنگ رخ داده است . (5) این نکته را باید گفت که ، تعداد زیادی از کارگران در معرض ریسک مواجهه با حلال ها بودند ، یعنی تنها تعداد معدودی از آن ها مواجهه بالا نداشته اند ، بلکه همه به یک اندازه دارای ریسک مواجهه بوده اند .

    مثلاً یک مکانیک اتومبیل ممکن است به صورت مکرر در معرض مواجهه با حلال ها قرار گیرد ، و این در حالتی است که کار نیازمند تمیز کردن قطعات با حلال Bath که یکی از مواد مصرفی رایج در تعمیرات است ، باشد ؛ اغلب مواجهه های شغلی با حلال ها در مواجهه های شغلی ناشی از ترکیب حلال ها با یکدیگر است ، مثل صنایع رنگ ، نازک کاری ، نفت سفید ، گازوئیل ، سوخت جت ، جوهرهای معدنی باکه رایج ترین نام برای یک حلال مخلوط ، ترکیبی از مواد آروماتیک و آلیفاتیک است ؛ استفاده ی زیاد از حلال ها مشکل زا است که باید استفاده از آن ها محدود شود و یا اینکه بایستی تلاش شود تا حدود قابل قبولی برای مواجهه تصویب و منتشر ساخت .

    بعضی از نویسندگان دو نوع فعالیت شغلی را مهم تر از همه می دانند : ( استعمال و تولید ، که در مواجهه ی شغلی با حلال ها حائز اهمیت است . (6) کاربرد شغلی شامل اخت سطوح رو باز از حلال هایی که قابل تغییرات که معمولاً با سطح بالایی از مواجهه به طور مکرر مطابقت دارد ؛ نقاشی و رنگ بوی چند نمونه و مثال هستند ، مواجهه با حلال ها در این موارد می تواند بسیار متغیر باشد و که به هر دوی وضعیت محیط کار و تهویه ی آن وابسته است . (7) کار در محیط های بسته خصوصاً ، ایجاد سطوح مواجهه ای که دارای پتانسیل حاد و بالایی از خطر سازی است ، می کنند ؛

    پروسه ی شغلی اغلب در صنایع پتروشیمی و داروسازی به چشم می خورند ؛ که در آن ها حلال ها مخصوصاً به خاطر کاهش میزان مواجهه و جلوگیری از هدر رفتن ماده در محیط های بسته مصرف می شود . در این محیط ها مواجهه با حلال در اثر نشتی یانقص سیستم های بسته ، در حین انتقال ، یا تعمیر و نگهداری آن رخ می دهد . بر آورد میزان تماس با حلال ها مشکل است چون :

    a) مواجهه با تفاوت های متنوعی در طی روز کاری ممکن است رخ دهد که می تواند از میزان کم تا مواجهه های بالا باشد . (7) :

    b) در افراد به طرق مختلف مواجهه می تواند رخ دهد ؛ حتی در آن هایی که کارهای مشابهدارند ، (15-8 )

    c) جهت ورود راه های متعدد وجود دارد .

     d) و ممکن است از وسایل حفاظت شخصی استفاده کنند ، و

     e) و یا ممکن است که مخلوطی از حلال ها مورد استفاده قرار می گیرد ؛ در مورد ارزیابی میزان مواجهه با حلال ها روش های متعددی وجود دارد ، که شامل پایش محیطی ، پایش بیولوژیک ، و بر آورد نیمه کیفی بررسی مواجهه است .

    پایش اقلیمی یا محیطی :

    پایش محیطی شامل اندازه گیری غلظت بخار حلال در هوایی است که توسط کارگران طی تنفس فرو داده می شود ؛ هر دوی روش های نمونه برداری و قرائت مستقیم در دسترس هستند . دستگاه قرائت مستقیم شامل یک سری تیر بهای نمایشگر ، گاز کروماتوگراف قابل حمل و آنالیزور های مادون قرمز قابل حمل است ، در بین دیگر روشها این روش ارزیابی مواجهه ، معتبر و مفید تر است . خصوصاً در مورد آلاینده های هوا برد حلال ها روش خوبی شناخته شده است .

    روش های نمونه برداری شامل استفاده از روش گراب سمبل ، جمع آوری نمونه های وزنی زمانی ، استفاده از لوله های جاذب ، و کیسه های انتشاری هوا است .

    اندازه گیری محیطی میزان مواجهه می تواند از مکان های ثابت در محیط کارگاه صورت گیرد و به عنوان نمونه های محیطی از آن ها یاد کرد . نمونه ها از منطقه تنفسی می تواند گرفته شود . به صورتی که کارگر یک وسیله ی قابل حمل را که از هوای نزدیک به دهان و بینی نمونه می گیرد ؛ به لباس خود نصب کند . پایش محیطی می تواند به صورت سالانه برای هر حلال موجود در هوا صورت گیرد ، جذب حلال به فاکتور های متعددی بستگی دارد و به علاوه به غلظت حلال در هوا نیز بستگی دارد ، که شامل هر دوی تماس پوستی و بار کاری شخص می شود . ( توکسیکو کینتیک پائین را نگاه کنید ؛ )

    از معایب استفاده از روش پایش محیطی به عنوان ، تنها شاخص ، این است که دخالت سایر فاکتورها در جذب حلال اندازه گیری نمی شود و بنابر این میزان دز واقعی ممکن است خیلی کمتر بر آورد شود .

    پایش بیولوژیک :

    پایش بیولوژیک منظور ارزیابی تماس داخلی ارگانیسم ها با آن ماده شیمیایی است . ( مثل : دز داخلی ) ، توسط یک روش بیولوژیک .(11) یا در عمل به معنی اندازه گیری مواد یا متابولیت های آن در واسطه های بیولوژیک چون خون ، ادرار ، هوای باز دمی ، مو ، بافت چربی و غیره . (11) روش های پایش بیولوژیک در مورد تعدادی از حلال های صنعتی شرح داده شده است که شامل : بنزن ، تولوئن ، گزیلن ، استون ، تری کلرو اتیلن ، تترا کلرو ایتان ، 1،1،1،تری کلرو اتان و دی متیل فرم آمید ، است ؛ مزایای روش پایش بیولوژیک این است که :

    One)         در مورد تمامی رش های جذب به کار می رود ؛

    Two)        توسط آن مواجهه های غیر شغلی ارزیابی می شود .

    Three)  تفاوت های فردی در میزان تماس که به علت استفاده از وسایل حفاظت خودی یا مواجهه ی ثانویه کاری ، یا دیگر فاکتورهای مرتبط است .

    معایب پایش بیولوژیک شامل :

    One)         نیاز گرفتن واسطه ی بیولوژیکی از کارگران .

    Two)        درک معدودی از ارتباط ما بین میزان مواجهه ی بیولوژیک و سلامتی شخص وجود دارد.

     C) تعداد معدودی از حلال ها در این اندازه گیری های بیولوژیک ، در دسترس ماست.

    برآورد میزان مواجهه با حلال از طریق پرسش نامه :

    در مطالعات اپیدمیولوژیکی در مورد اثرات بهداشتی مواجهه با حلال ها ، اغلب یکی از کیس ها این است که هیچ اطلاعات بیولوژیک یا محیطی در دسترس نیست ، نهایتاً مواجهه با حلال های مختلفی در شرایط متغیر و متفاوت صورت می گیرد ؛ علاوه بر این ، میزان مواجهه های معمول محیطی یا بیولوژیک ، ممکن است مواجهه های قبلی یا تجمعی را نشان ندهد ؛ در این زمان مواجهه اغلب مورد استفاده محققین قرار می گیرد، که از آن جهت بیان مواجهه ی کلی واقعی استفاده می کنند .

    خصوصاً که این تنوع به شدت وابسته به سن ، است و این نکته ممکن است که در آنالیز اثرات مواجهه ، اشتباه ایجاد کند . اخیراً تلاش بر این است که شاخص میزان مواجهه با حلال را برای نقاشانی که اطلاعات پرسش نامه ای در اختیار دارند ، با توجه به یک طرح وزنی برای فاکتورهایی که مواجهه های فردی را تغییر می دهند ، تعیین کنند ، که شامل : استفاده از رسپراتور ، روش مصرف رنگ ، و تهویه است . ( 14,15)

    مشکل حلال های ترکیبی :

    به استثنای استایرن ، مواجهه با مخلوطی از حلال ها یک امر گریز نا پذیر و رایج است . در حقیقت این امر سبب افزایش پیچیدگی ارزیابی مواجهه با حلال می شود ، چون همان طور که حلال ها متفاوت اند ، قدرت سمیت آن ها نیز متفاوت است ؛

    یکی از طرح های توسعه ی طبقه بندی مواجهه با حلال های ترکیبی که نسبت به حلال های ساده دقت بالاتری دارد ، استفاده از یک خلاه نوشته ای است که اثرات بهداشتی را مورد اندازه گیری قرار داده است ، اثرات بهداشتی همانی است که برای تمامی حلالها در یک ترکیب امکان بروز دارد ، که میزان واقعی مواجهه با هر حلال به حداکثر تماس مجاز هر یک از حلال ها تقسیم می شود ،

     از موارد استفاده ی این شاخص این است که حداکثر تماس مجاز برای تمامی حلال ها یکسان است و هیچ اثر سینرژی هم رخ نمی دهد ؛ (16) ایکیدا ، به بررسی اثرات تحریک زای چند گانه ناشی از مواجهه شیمیایی حلال ها پرداخت ؛او در مورد بروز اثرات تشدیدی ناشی از مواد شیمیایی که اثر سمیت مشابه به هم دارد ، بحث کرد ، و دریافت که در مقایسه با میزان التزام در در موارد وابسته ، نهفته ، یا آنتاگونسیم ، اثرات بهداشتی آن مورد تأیید تر است و صفت بیشتری دارد .

    ­         جذب :  

    استنساق و جذب پوستی حلال ها در بهداشت حرفه ای از دو راه ورودی امکان پذیر است . جذب از طریق تنفس به غلظت حلال در هوای استنشاق شده بستگی دارد ، و نیز به ضریب تقسیم هوا خونی ، تهویه ی اکوئولی ، اتشار ریوی و مدت زمان مواجهه بستگی دارد . چون هر دوی تهویه ی اکوئولی و انتشار ریوی جزو عملکرد های نفوذی فیزیکی یا بارکاری هستند ، کارهای دستی می توانند تنوع زیادی در جذب حلال ها ایجاد کنند ؛ جذب ریوی از طریق انتشار ساده صورت می گیرد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله حلال های آلی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله حلال های آلی , مقاله در مورد تحقیق مقاله حلال های آلی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حلال های آلی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حلال های آلی , تحقیق درباره تحقیق مقاله حلال های آلی , مقاله درباره تحقیق مقاله حلال های آلی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حلال های آلی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حلال های آلی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله حلال های آلی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت