تحقیق مقاله خانواده

تعداد صفحات: 23 فرمت فایل: word کد فایل: 14099
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله خانواده

    مقدمه :  

    خانواده واحدی است اجتماعی که ازبدو خلقت انسان پدید آمده و در زمان های گوناگون ، اشکال مختلفی به خود گرفته است . هر چند که برای انسان امروز خانواده در شکل تک همسری به همراه یک یا چند فرزند ، یا به عبارتی خانواده ای هسته ای ، پذیرفته شده است ، لیکن پیش از این و حتی در برخی جوامع موجود ، اشکال دیگری از خانواده وجود داشته و دارد که گاه از مفهوم آشنای خانواده در نزد مت فاصله ی زیادی می گیرد .

    خانواده ی گسترده ، که در آن علاوه بر پدر و مادر ، پدربرزگ و مادربزرگ و عموها و عمه ها و همراه با خانواده ی خود ، در یک مجموعه زندگی می کنند . شکلی آشنا از خانواده است که هنوز در برخی از جوامع وجود دارد و برای مردم ، نیز صورتی شناخته شده است .

    تعداد زوجات یا چند زنی نیز مفهومی آشنا از خانواده است . لیکن چند شوهری معنای غریبی برای ما دارد .

    این مفاهیم و چندین مطلب دیگر در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد از آن جمله توسعه اقتصادی و نقش آن بر خانواده ، ازدواج و شکل گیری خانواده ، طلاق و گسستگی خانواده و دیگر مفاهیم . [1]

    تعاریف

    خانواده  

    بروس کوئن خانواده را این گونه معرفی می کند : خانواده یک گروه خویشاوند است که در اجتماعی کردن فرزندان و برآوردن برخی از نیازهای بنیادی دیگر جامعه ، مسئولیت اصلی را به عهده دارد . خانواده از گروهی آدمها ترکیب می شود که از راه خونی ، زناشویی و یا فرزند پذیری با یکدیگر ارتباط می یابند و طی یک دوره ی زمانی نامشخص با هم زندگی می کنند . [2]

    برگس و لاک در اثرشان خانواده به سال 1953 می نویسند : خانواده گروهی است متشکل از افرادی که از طریق پیوند زناشویی ، همخونی و یا پذیرش ( بعنوان فرزند ) با یکدیگر به عنوان شوهر ، زن ، مادر ، پدر ، برادر و خواهر در ارتباط متقابلند و فرهنگ مشترکی پدید آورده و در واحد خاصی زندگی می کنند . [3]

    مرداک نیز تعریفی از خانواده ارائه می دهد با این عنوان که : خانواده یک گروه اجتماعی خاص است که دارای محل سکونت واحد ، فعالیت اقتصادی مشترک و کارکرد تجدید نسل است . به نظر وی ، خانواده از افراد بالغی مرکب از دو جنس ترکیب می یابد که حداقل دو نفر از آنها دارای روابط جنسی هستند . [4]

    تعریفی دیگر از خانواده وجود دارد که نخستین سلول یا واحد زندگی اجتماعی و یکی از اساسی ترین نهادهای جامعه است مرکب از زن و مرد که ممکن است کودکانی هم داشته باشند . روابط زناشویی و خویشاوندی معینی که مورد قبول جامعه است و حقوق و تکالیف افراد نسبت به یکدیگر از ویژگیهای خانواده شمرده می شود . [5]

    در کل خانواده عبارت است از یک واحد اجتماعی مشتمل بر دو یا چند نفر که با هم زندگی می کنند و از طریق خون ، ازواج یا فرزند پذیری به هم می خورند .

    خانواده ، کارکردهایی را فراهم می آورد که برای بقای جامعه ضروری است . از این رو ، خانواده به مجموعه است از افراد گفته می شود که در فضایی مشترک زندگی می کنند و سه خصوصیت ریال زندگی مشترک آنها را تحت عنوان خانواده مرزبندی می کنند :

    تولید مثل :

    خانواده برآورنده نیاز جسمانی است ، شکی نیست که اگر این نیاز در انسان وجود نداشت خانواده نیز تشکیل نمی شد ؛ زیرا روابط جنسی و زاد و ولد موجب تداوم و استمرار زندگی خانوادگی است .

     

    اقتصاد

    از عوامل مهم حفظ و بقای خانواده یاریگریهای اقتصادی براساس تقسیم کار بین زن و شوهر است .

     اجتماعی کردن فرزندان :

    کودک در دامان مادر و در کنار پدر پرورش می یابد و شخصیت اش در فضای خانواده شکل می گیرد و در اینجاست که با هنجارهای گروهی همنوا می گردد . [6]

     

     

    خانواده و خانوار

    خانوار یک واحد آماری است که با ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی معینی ، مرکب از افرادی که در یک کانون زندگی می کنند ( وحدت زندگی ) ، زیر یک سقف می خوابند (وحدت محل سکونت) ، هم خرج هستند ( وحدت بودجه ) و دور یک میز یا سفره غذا می خورند ( هم سفره گی ) .

    با توجه به این تعریف و تعاریف خانواده تفاوت هایی می توان بین خانواده و خانوار دریافت کرد :

    خانوار یک مفهوم جمعیت شناختی است در حالی که خانواده مفهومی است جامعه شناختی .  

    در تعریف خانوار شرط خویشاوندی وجود ندارد اما اساسی ترین عنصر تعریف خانواده وجوه گونه ای خویشاوندی میان اعضای آن است .

    یک نفر به تنهایی می تواند به عنوان خانوار مستقل در نظر گرفته شود در صورتی که صحبت از خانواده ی یک نفری درست نیست .

    هر خانواده ای خانوار است اما هر خانوار نمی تواند الزاما" خانواده باشد زیرا خانوار مفهومی است اعم . [7]

    مرکز آمار ایران ، خانوار را مرکب ازچندنفر می داند که در یک اقامتگاه زندگی می کنند ، با یکدیگر هم خرج هستند و معمولا" با هم غذا می خورند . خانوار یک واحد آماری است و به این اعتبار فردی که به تنهایی زندگی می کند نیز خانوار تلقی می شود . [8]

     

     

    انواع خانواده :

    جامعه شناسان از مدل های مختلف برای ساختار خانواده استفاده می کنند تا آن را تجزیه و تحلیل نمایند :

    الف ) خانواده ی گسترده : یعنی آن نوع خانواده ای که چند نسل با یکدیگر و به طور مشترک در یک جا زندگی میکنند . چنین خانواده ای در گذشته فراوانی بیشتری را به خود اختصاص داده است . یعنی تولیدات سنتی ، اقتصاد کشاورزی ، زندگی همراه با دامداری ، تولیدات خانگی و امثال آنها ، زمینه پا بر جایی چنین خانواده ای را فراهم می کرد . در خانواده های گسترده ارتباطات خویشاوندی به گونه ای طبیعی در حد وسیعی به چشم میخورد .

    ب : خانواده ی هسته ای یا خصوصی :  چنین خانواده ای که خانواده مسلط در جامعه شناخته شده است و اکثریت خانواده ها را در بر می گیرند ، زن و مرد جدای از فرزندان خود زندگی می کنند . در چنین خانواده هایی ارتباط خویشی درحداقل آن صورت میگیرد .  این مدل ساختار خانواده دستاوردی از انقلاب صنعتی به حساب می آید . [9]

    خانواده را می توان از نظر ابعاد گوناگون خانواده به نوعی دیگر هم تقسیم بندی نمود :

    خانواده زیستی

    خانواده ای است برخوردار از مشروعیت اجتماعی ولیک فاقد توان یا قصد حضانت از فرزندانش . آن زمانی است که پدر و مادر صرفا" به صورت والد و والده ایفای نقش نمایند ، یعنی فقط رابطه ی زیستی با فرزندان داشته باشند ؛ فرزندان از خون و تبار آنان پدید آمده اند اما در راه اجتماعی کردن فرزندانشان اقدامی صورت نمی دهند و مسئولیتی در این جهت احساس نمی کنند . بی هیچ شبهه ؛ خانواده ، در این صورت فقط ابعاده زیستی خواهد داشت .

    خانواده مرکب

    گروهی اجتماعی است شامل دو یا چند خانواده ی هسته ای که در یک خانه زندگی می نمایند ، مانند یک خانواده ی چند زنی ؛ یک خانواده ی گسترده در شرایطی معین می تواند بدین نام خوانده شود .

    خانواده زن و شوهری :

    خانواده ای است که در آن تاکید بر روابط زن و شوهر است ، نه بر روابط بین خویشان به معنای گسترده ، در این نوع خانواده که بعضی آن را با خانواده هسته ای مترادف می دانند ، استقلال زن و شوهر در قبال والدین ، فاصله مکانی آنان و گذران زندگی در خانه ی والدین شوهر یا زن یکی در خانه ی دیگر ، بیشترحاصل می شود .

    خانواده گسترده :

    خانواده ای است که درون آن چند نسل با یکدیگر زندگی می کنند . گسترش خانواده می تواند به طور عمودی با ورود عروس به خانه ی مرد و به طور افقی با افزوده شدن مرد به خانه عروس باشد . چنین خانواده ای فاقد تحرک جغرافیایی است . بدین معنی که در صورت از بین رفتن عرضه و تقاضای نیروی انسانی در محل و پیدایی اصطحکاکی خانواده گسترده ، امکان تحرک وسیع نخواهد داشت و در نتیجه جامعه را به نوعی بیکاری غیر واقعی مبتلا می سازد .

    خانواده راه یابی :

    خانواده ای که شخص از آن بر می خیزد . بدان خانواده ی خاستگاه نیز می گویند .

    خانواده فرزند زایی :

    خانواده ای که فرد خود با ازدواج بنا می کند .

    خانواده ناقص :

    خانواده ای که فقط با یکی از والدین ادامه حیات می دهد . [10]

     

    وظایف خانواده  

    خانواده گرچه بعنوان یک نهاد یا به عبارتی یک نهاد جهانی ، ساختار اصلی خود را طی زمان حفظ کرده است ، لیکن وظایف آن تا حد زیادی تحت تأثیر قرار گرفته است ؛ به این معنی که مواردی به آن اضافه شده است و مواردی دیگر از آن جدا شده است .

    وظایف خانواده ی سنتی

    تولید مثل : فرزندآوری و بزرگ کردن آنان در واقع مهمترین و اصلی ترین وظیفه ی خانواده در تمام جوامع ، به ویژه جوامع سنتی بوده است ؛ به طوری که در برخی از جوامع عشایری و روستایی معمولا" تنها هدف تشکی خانواده فرزندآوری وازدیاد نیروی کارکن خانوادگی است .

    اجتماعی کردن کودکان : اجتماعی شدن عبارت است از جریان فراگیری رفتارها و ارزشها و به طور کلی فرهنگ جامعه و قابلیت لازم برای ایفای نقش های اجتماعی خاص . وظیفه اجتماعی کردن انتقال افکار و اعتقادات ، ارزش ها ، هنجارها و مفاهیم عمیق اجماعی به کودکان است .

    خانواده مهمترین آموزشگاه کودک پیش از آغاز تحصیلات رسمی او محسوب میشود . در جوامع سنتی خانواده نخستین و مهمترین کانون پرورش کودکان است . در این جوامع تربیت کودکان از هر جنبه در اختیار خانواده است که ممکن است به روش های مختلف انجام گیرد . دستورات مستقیم و امر و نهی ، تشویق و تنبیه کودکان ، تقلید آگاهانه یا ناآگاهانه کودکان از بزرگترها و غیره از روش هایی هستند که ممکن است در تربیت اعضای خانواده به وسیله ی پدر و مادر و یا اعضای دیگر آن مورد استفاده قرار گیرند .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله خانواده

    فهرست:

    مقدمه

    تعاریف

    خانواده و خانوار

    انواع خانواده

    وظایف خانواده

    روندهای مختلف خانواده

    الگوی قدرت در خانواده

    خانواده و نظارت اجتماعی

    خانواده و قدرت اجتماعی

    دیدگاه مذهب در خانواده

    تنظیم خانواده و کنترل موالید

    اهداف تنظیم خانواده

    آسیب شناسی خانواده

    نتیجه گیری

    منابع

    منبع:

     

    نظام حقوقی زن در اسلام – مطهری مرتضی – دی ماه 1359

    نظام حقوقی زن در اسلام – مطهری مرتضی – انتشارات صدرا – 1375

    مجله ی پیوند – شماره ی 291 دی ماه 1382

    مبانی جمعیت شناسی – تقوی نعمت اله – انتشارات جامعه پژوهش – 1378

    جامعه شناسی مفاهیم کلیدی – تألیف قنادان منصور ، مطیع ناهید ، ستوده هدایت اله  انتشارات آوای نور – 1383

    درآمدی بر جامعه شناسی – کوئن بروس – ترجمه ثلاثی محسن – انتشارات توتیا – 1379

    جامعه شناسی تاریخی خانواده – سگالن مارتین – ترجمه الیاسی حمید – انتشارات نشر مرکز – 1370

    جامعه شناسی خانواده – تقوی نعمت اله – انتشارات دانشگاه پیام نور – 1374

    مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده – ساروخانی باقر – انتشارات سروش – 1375

    10-گرد شهر با چراغ – روح الامینی محمود – انتشارات عطار – 1385

    جامعه شناسی زنان و خانواده – شیخی محمدتقی – انتشارات سهامی انثار – 1380

    آسیب شناسی اجتماعی – ستوده هدایت اله – انتشارات آوای نور – 1383 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله خانواده , مقاله در مورد تحقیق مقاله خانواده , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله خانواده , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله خانواده , تحقیق درباره تحقیق مقاله خانواده , مقاله درباره تحقیق مقاله خانواده , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله خانواده , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله خانواده ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله خانواده
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت