تحقیق مقاله زن و استقلال اجتماعی

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: word کد فایل: 14215
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله زن و استقلال اجتماعی

    "اتفاقا او را خیلی دوست دارم و جز او کسی دیگر را دوست ندارم و زن کسی غیر ازاو نخواهم شد.اما چون پدرم بدون آنکه نظر مرا بخواهد این کار را کرده است،عمداآمدم با شما سؤال و جواب کنم تا از شما این جمله را بشنوم و به همه زنان اعلام کنم ازاین پس پدران حق ندارند سر خود هر تصمیمی که می‏خواهند بگیرند و دختران را به‏هر کس که دل خودشان می‏خواهد شوهر دهند."

    این روایت را فقها مانند شهید ثانی در مسالک و صاحب جواهر در جواهر الکلام از طرق عامه نقل کرده‏اند.در جاهلیت عرب،مانند جاهلیت غیر عرب،پدران خود رااختیاردار مطلق دختران و خواهران و احیانا مادران خود می‏دانستند و برای آنها درانتخاب شوهر اراده و اختیاری قائل نبودند;تصمیم گرفتن حق مطلق پدر یا برادر و درنبودن آنها حق مطلق عمو بود.

    کار این اختیار داری به آنجا کشیده بود که پدران به خود حق می‏دادند دخترانی را که‏هنوز از مادر متولد نشده‏اند،پیش پیش به عقد مرد دیگری درآورند که هر وقت متولدشد و بزرگ شد آن مرد حق داشته باشد آن دختر را برای خود ببرد.

    شوهر دادن قبل از تولد

    در آخرین حجی که پیغمبر اکرم انجام داد،یک روز در حالی که سواره بود وتازیانه‏ای در دست داشت،مردی سر راه بر آن حضرت گرفت و گفت:

    شکایتی دارم.

    -بگو.

    -در سالها پیش در دوران جاهلیت،من و طارق بن مرقع در یکی از جنگها شرکت‏کرده بودیم.طارق وسط کار احتیاج به نیزه‏ای پیدا کرد.فریاد برآورد:کیست که‏نیزه‏ای به من برساند و پاداش آن را از من بگیرد؟من جلو رفتم و گفتم:چه پاداش‏می‏دهی؟گفت:قول می‏دهم اولین دختری که پیدا کنم برای تو بزرگ کنم.من قبول‏کردم و نیزه خود را به او دادم. قضیه گذشت.سالها سپری شد.اخیرا به فکر افتادم واطلاع پیدا کردم او دختردار شده و دختر رسیده‏ای در خانه دارد. رفتم و قصه را به یاداو آوردم و دین خود را مطالبه کردم.اما او دبه درآورده و زیر قولش زده،می‏خواهدمجددا از من مهر بگیرد.اکنون آمده‏ام پیش تو ببینم آیا حق با من است‏یا با او؟

    -دختر در چه سنی است؟

    -دختر بزرگ شده.موی سپید هم در سرش پیدا شده.

    -اگر از من می‏پرسی،حق نه با توست نه با طارق.برو دنبال کارت و دختر بیچاره رابه حال خود بگذار.

    مردک غرق حیرت شد.مدتی به پیغمبر خیره شد و نگاه کرد.در اندیشه فرو رفته‏بود که این چه جور قضاوتی است.مگر پدر اختیاردار دختر خود نیست؟!چرا اگر مهرجدیدی هم به پدر دختر بپردازم و او به میل و رضای خود دخترش را تسلیم من کند، این کار نارواست؟

    پیغمبر از نگاههای متحیرانه او به اندیشه مشوش او پی برد و فرمود:

    مطمئن باش با این ترتیب که من گفتم،نه تو گنهکار می‏شوی و نه رفیقت طارق.

    معاوضه دختران یا خواهران

    نکاح‏«شغار»یکی دیگر از مظاهر اختیارداری مطلق پدران نسبت‏به دختران بود.

    نکاح‏«شغار»یعنی معاوضه کردن دختران.دو نفر که دو دختر رسیده در خانه‏داشتند با یکدیگر معاوضه می‏کردند،به این ترتیب که هر یک از دو دختر مهر آن دیگربه شمار می‏رفت و به پدر او تعلق می‏گرفت.اسلام این رسم را نیز منسوخ کرد.

    پیغمبر اکرم دخترش زهرا را در انتخاب شوهر آزاد می‏گذارد

    پیغمبر اکرم خود چند دختر شوهر داد.هرگز اراده و اختیار آنها را از آنها سلب نکرد. هنگامی که علی بن ابیطالب علیه السلام برای خواستگاری زهرای مرضیه علیها السلام نزد پیغمبراکرم رفت،پیغمبر اکرم فرمود:تا کنون چند نفر دیگر نیز به خواستگاری زهرا آمده‏اند ومن شخصا با زهرا در میان گذاشته‏ام.اما او به علامت نارضایی چهره خود را برگردانده‏است. اکنون خواستگاری تو را به اطلاع او می‏رسانم.

    پیغمبر رفت نزد زهرا و مطلب را با دختر عزیزش در میان گذاشت.ولی زهرابر خلاف نوبتهای دیگر چهره خود را برنگرداند،با سکوت خود رضایت‏خود رافهماند.پیغمبر اکرم تکبیر گویان از نزد زهرا بیرون آمد.

    نهضت اسلامی زن،سفید بود

    اسلام بزرگترین خدمتها را نسبت‏به جنس زن انجام داد.خدمت اسلام به زن تنها درناحیه سلب اختیارداری مطلق پدران نبود;به طور کلی به او حریت داد،شخصیت داد،استقلال فکر و نظر داد،حقوق طبیعی او را به رسمیت‏شناخت.اما گامی که اسلام درطریق حقوق زن برداشت،با آنچه در مغرب زمین می‏گذرد و دیگران از آنها تقلیدمی‏کنند دو تفاوت اساسی دارد:

    اول در ناحیه روانشناسی زن و مرد.اسلام در این زمینه اعجاز کرده است.ما درضمن مقالات آینده در این باره حث‏خواهیم کرد و نمونه‏ها از آن به دست‏خواهیم داد.

    تفاوت دوم در این است که اسلام در عین آنکه زنان را به حقوق انسانیشان آشنا کردو به آنها شخصیت و حریت و استقلال داد،هرگز آنها را به تمرد و عصیان و طغیان وبدبینی نسبت‏به جنس مرد وادار نکرد.

    نهضت اسلامی زن،سفید بود،نه سیاه و نه قرمز و نه کبود و نه بنفش;احترام پدران رانزد دختران و احترام شوهران را نزد زنان از میان نبرد،اساس خانواده‏ها را متزلزل‏نکرد،زنان را به شوهرداری و مادری و تربیت فرزندان بدبین نکرد،برای مردان مجردو شکارچی اجتماع که دنبال شکار مفت می‏گردند وسیله درست نکرد،زنان را ازآغوش پاک شوهران و دختران را از دامن پر مهر پدران و مادران تحویل صاحبان‏پست اداری و پولداران نداد;کاری نکرد که از آن سوی اقیانوسها ناله به آسمان بلندشود که ای وای کانون مقدس خانواده متلاشی شد،اطمینان پدری از میان رفت،بااینهمه فساد چه کنیم؟با اینهمه بچه کشی و سقط جنین چه کنیم؟با چهل درصد نوزادزنا چه کنیم؟نوزادانی که پدران آنها معلوم نیست و مادران آنها چون آنها را در خانه‏پدری مهربان به دنیا نیاورده‏اند علاقه‏ای به آنها ندارند و همینکه آنها را به یک مؤسسه‏اجتماعی تحویل می‏دهند هیچ وقت‏به سراغ آنها نمی‏آیند.

    در کشور ما نیازمندی به نهضت زن هست اما نهضت‏سفید اسلامی،نه نهضت‏سیاه وتیره اروپایی،نهضتی که دست جوانان شهوت پرست از شرکت و دخالت در آن کوتاه‏باشد،نهضتی که براستی از تعلیمات عالیه اسلامی سرچشمه بگیرد نه اینکه به نام‏تغییر قانون مدنی قوانین مسلم اسلامی دستخوش هوا و هوس قرار گیرد،نهضتی که دردرجه اول به یک بررسی عمیق و منطقی بپردازد تا روشن کند در اجتماعاتی که نام‏اسلام بر خود نهاده‏اند چه اندازه تعلیمات اسلامی اجرا می‏گردد.

    اگر به یاری خدا توفیق ادامه این مقالات همراه باشد،پس از آن که در همه مسائل‏لازم بحث‏خود را به پایان رساندیم کارنامه نهضت اسلامی زن را منتشر خواهیم کرد. آن وقت زن ایرانی خواهد دید می‏تواند نهضتی بپا کند که هم نو و دنیا پسند و منطقی‏باشد و هم از فلسفه مستقل چهارده قرنی خودش سرچشمه گرفته باشد،بدون اینکه‏دست دریوزگی به طرف دنیای غرب دراز کرده باشد.

    مساله اجازه پدر

    مساله‏ای که از نظر ولایت پدران بر دختران مطرح است این است که آیا در عقددوشیزگان-که برای اولین بار شوهر می‏کنند-اجازه پدر نیز شرط است‏یا نه؟

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله زن و استقلال اجتماعی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله زن و استقلال اجتماعی, مقاله در مورد تحقیق مقاله زن و استقلال اجتماعی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله زن و استقلال اجتماعی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله زن و استقلال اجتماعی, تحقیق درباره تحقیق مقاله زن و استقلال اجتماعی, مقاله درباره تحقیق مقاله زن و استقلال اجتماعی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله زن و استقلال اجتماعی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله زن و استقلال اجتماعی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله زن و استقلال اجتماعی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت