تحقیق مقاله ویژگی های رهبری انقلابی امام خمینی (ره)

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 14425
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم سیاسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ویژگی های رهبری انقلابی امام خمینی (ره)

    ... نیز جزو عناصر مهم مقام و موقعیت وی در دوره پس از انقلاب است که خصوصیت آن مبارزه مشکل برای مشروع سازی، سازمان دهی و تثبیت نظم سیاسی انقلابی می باشد.

    پیروزی انقلاب اسلامی درایران، که با بیرون راندن شاه در فوریه ۱۹۷۹ به اوج رسید، و بنیانگذاری جمهوری اسلامی که پس از آن رخ داد، به میزان فراوان مدیون ویژگیهای رهبری امام خمینی(ره) است. امام راحل تمام ویژگیها و کارهای بزرگی را که برای عزیزساختن ایشان نزد توده های مسلمان به عنوان یک قهرمان واقعی در سنت اسلامی لازم بود، دارا بودند: صداقت شخصی استثنایی و عدم خودخواهی در روش زندگی، اراده و توانایی یک رهبر قدرتمند، جرأت باورنکردنی و استواری در برابر مشکلات بزرگ، ظرفیت غیرمعمولی برای مقاومت و برقرارساختن همدلی با رنجبران و پابرهنه ها و لگدمال شده های اجتماع، و ارتباطات فوق العاده و مجذوب کننده و مهارتهای سخنوری از ویژگیهای ایشان بود.

    ظهور امام خمینی(ره) به عنوان رهبر بی چون وچرای جنبش انقلاب اسلامی بیشتر از ویژگیهای منحصر به فرد ایشان مشتق می شود. روش زندگی شجاعانه و پرهیز گارانه که از زروزیور دنیایی دوری می جست، همیشه ملامت گر و سرزنشی برای اسراف و حرص و آز خاندان فاسد، خودسر و زروزیور خواه پهلوی بود.با وجود برخورداری ها ، امام خمینی(ره) هم پیش از انقلاب و هم پس از آن زندگی با تواضع و غیرمسرفانه ای داشتند .

    ایشان غذاهای ساده می خوردند، لباس ساده می پوشیدند، روی زمین می خوابیدند و با پشتکار مداوم نماز شب می خواندند. امام خمینی(ره) جلسات قرآن را هر روز تا پایان عمرشان برگزار می کردند.

    به خاطر چنین نظمی که در میان افراد قدرتمند هم در جهان اسلام و هم در جاهای دیگر نادر است، شگفت نیست که وی به طور گسترده به عنوان یک رهبر صادق مورد احترام بوده است. روش زندگی وی، هم انکار دنیاپرستی و هم تایید عدالت اجتماعی و مساوات و برابری بود. یک سنگ بنای دیگر رهبری انقلابی امام خمینی(ره) توانایی و محبوبیت ایشان در متحدساختن اپوزیسیون (مخالفان) نظام تثبیت شده بر محور بالاترین درخواست ها یعنی پایان دادن به استبداد سلطنتی و وابستگی به غرب بود. برای رسیدن به این هدف، ایشان انگشت خود را روی نبض مردم نگه داشته بودند، و با مهارت، خلقیات نهان آنان را که بر توده های ایرانیان مستولی می شد و حکایت از تنفر آنها از خاندان خودکامه پهلوی می کرد، ردیابی می نمودند. به دنبال رهایی ایشان از زندان در آگوست ۱۹۶۳(۱۳۴۲) امام خمینی نطقی ایراد کردند که در آن فتوایی دایر بر ممنوعیت سازش با دولت صادر شد و اعلام شد که: «سکوت در این زمان تایید حکومت خودکامه است و کمک به دشمنان اسلام می باشد». ایشان نیز بر علما تکلیف کردند، «سعی کنند شریعت را زنده نگه دارند». و «تنفر خود را علیه دولت خائن» اعلام کنند. به رغم ستمگری و شدت سرکوبی دولت، ایشان بر رد کامل رژیم سلطنتی اصرار ورزیدند و با هر نوع «بازیافت» آن از راه اصلاح قانون اساسی مخالفت نمودند، و پافشاری کردند که شاه نه می تواند سلطنت کند و نه حکومت.

    اما رهبری موثر، ویژگیهایی بیش از فقط قاطعیت، پشتکار و صداقت شخصی دارد. در حقیقت، مهمترین ویژگی رهبری امام خمینی(ره) در توانایی ایشان برای بسیج منابع و مهارتهای قشرهای ایرانیان برای رسیدن به تغییرات انقلابی قرار دارد.

    در این ارتباط، ایشان مهارتهای سازماندهی فوق العاده از خود نشان دادند و توانایی بهره برداری از گزینه های مختلف ارتباطات با اقشار مختلف مردم را در برابر انحصار قدرت سیاسی و سیطره بر رسانه ها در رژیم پهلوی داشتند.

    به منظور نگه داشتن تماس با منبع طبیعی قدرت جنبش انقلابی، یعنی مردم، امام خمینی(ره) از شبکه پیچیده موجود موسسات مذهبی، که حول محور مساجد و مدرسه ها دور می زد بهره برداری می کردند. این موسسات محیط موثری برای ارتباط جمعی فراهم ساختند که در شکل گیری عقاید و باورهای عمومی تاثیرگذار بود. تحت رهبری ایشان، روشهای سازماندهی ماهرانه از سوی یک شبکه علمای انقلابی بکار رفته و این به منظور بکارگرفتن موسسات در بسیج دیدارها و تظاهرات اقشار مردم بود.

    از این رو، این موسسات هسته های جنبش گسترده مردمی در تمام کشور شد. امام خمینی ( ره ) که آزادی بیان و دسترسی ا شان به رسانه های جمعی محدود شده بود، برای رساندن پیام شان به مردم و پرهیز از محدودیتهای تحمیل شده از سوی رژیم، از «رسانه های کوچک» سود جستند. از تبعیدگاه خود در نجف و سپس در پاریس، ایشان پیامهای خود را با نوار ضبط صوت و تلفن به ایران می فرستادند. این نوارها بعداً در شمار هزارها تکثیر و در تمام کشور توزیع می شد. در بسیاری موارد، سخنرانی های ایشان روی کاغذ پیاده و برای توزیع انبوه تکثیر می گردید.

    سخنرانی های امام خمینی (ره) به زبانی نوشته شده بود که به ویژه با اقشار گسترده و مختلف اجتماع به طور پرمعنا و ساده ارتباط برقرار می کرد. ایشان پیامهای خود را به سادگی می نگاشتند، آنها مستقیم و عاری از اختلالات غیراسلامی بود، و به طور پیوسته و سازگار به پیروان خود می گفتند سلسله پهلوی باید برود و آنان باید خود را آماده سرنگونی شاه سازند. از جهات مختلف، موفقیت امام خمینی(ره) در رهبری انقلاب به سوی نتیجه پیروزمندانه اش وابسته به توانایی هوشمندانه از ترکیب «رسانه های کوچک» -که بیشتر تلفن مستقیم، دستگاه فتوکپی، و فناوری ضبط صوت است - با سامانه های ارتباطات محلی بود. این توانایی به این حقیقت که پیام ایشان مربوط به استقلال، آزادی، و جمهوری اسلامی بود یک عنصر وحدت دهنده به انقلاب بخشید.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ویژگی های رهبری انقلابی امام خمینی (ره)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ویژگی های رهبری انقلابی امام خمینی (ره), مقاله در مورد تحقیق مقاله ویژگی های رهبری انقلابی امام خمینی (ره), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ویژگی های رهبری انقلابی امام خمینی (ره), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ویژگی های رهبری انقلابی امام خمینی (ره), تحقیق درباره تحقیق مقاله ویژگی های رهبری انقلابی امام خمینی (ره), مقاله درباره تحقیق مقاله ویژگی های رهبری انقلابی امام خمینی (ره), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ویژگی های رهبری انقلابی امام خمینی (ره), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ویژگی های رهبری انقلابی امام خمینی (ره) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ویژگی های رهبری انقلابی امام خمینی (ره)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت