تحقیق مقاله ورزش کبدی چیست ؟

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 14658
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تربیت بدنی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ورزش کبدی چیست ؟

    ورزش کبدی

    کبدی یک ورزش تیمی است که از جنوب آسیا سازمان یافته است.این ورزش اکثراً توسط مردان جوان در هند، بنگلادش و پاکستان به بازی گرفته شده و در جنوب شرق آسیا از محبوبیت برخوردار می باشد کبدی همان ورزش «زو» ایرانی است. اصل و منشأ این بازی بومی و محلی بوده است. این بازی در تمام نقاط ایران انجام می شود. در گیلان به این بازی «شیرین دودو»، در خراسان، گلستان و مازندران «زو» و در خوزستان «اش تی تی» و در سیستان و بلوچستان «کبدی» یا همان «کی بودی» می گویند که ترکیبی از کشتی و راگبی است.

    بازی کبدی در داخل سالن (تاتامی)، در زمین خاکی و چمن بدون استفاده از هرگونه وسیله انجام می شود ولی بازی های بین المللی و رسمی باید بر روی تاتامی انجام شود که اندازه های ??* ??‎/? برای مردان و ? * ?? برای بانوان است.

    در این بازی ?? بازیکن، ? نفر در زمین و ? نفر ذخیره شرکت دارند. این بازی گروهی در دو نیمه ?? دقیقه ای برای مردان و ?? دقیقه ای برای بانوان با ?دقیقه استراحت بین نیمه انجام می شود.

    مهاجمان دوتیم در حالی که به طور مرتب کلمه «کبد ی کبدی» را تکرار می کنند با انجام حرکات حمله و دفاع و جابه جایی سعی می کنند با لمس یا گرفتن یار تیم مقابل بتوانند به بالاترین امتیاز دست یابند. تعویض در این بازی محدودیت ندارد. در صورت تساوی دو تیم در وقت قانونی، پنج حمله از سوی دو تیم انجام می شود و اگر باز هم مساوی شدند، حمله یک به یک پیگیری می شود.

    در طول بازی باید کلمه کبدی با صدای بلند و واضح از سوی بازیکن مهاجم تکرار شود. بطوری که قطع کردن کلمه (کبدی کبدی) یا نفس گیری در بازی به معنی قطع کردن محسوب می شود و مهاجم باید تا زمان برگشت به زمین خود آن را بگوید. نحوه کسب امتیاز هم بدین صورت است که اگر مهاجم با حریف یا حریف با مهاجم تماس پیدا کند و مهاجم به زمین خود برگردد، امتیاز کسب می شود. ولی اگر حریفان مهاجم رانگه دارند و در زمین خود متوقف کنند و اجازه رسیدن مهاجم به زمین خودش را ندهند مهاجم یک امتیاز از دست می دهد. بازی کبدی دارای خطوطی در زمین و قوانینی خاص است که در طول بازی باید رعایت شود. تیم ها به نوبت " مهاجم" را در طول خط مانع نیمه زمین ارسال نموده و تیمی که بیشترین امتیاز را در پایان بازی بدست آورده باشد برنده اعلام میشود. لازمه این ورزش واکنش سریع، ظرفیت ایده آل مربوط به جهاز تنقسی، هماهنگی عضلات و قابلیت بازتابی بازیکنان می باشد

    ورزش کبدی کاری کاملاً گروهی است و هماهنگی، سرعت عمل، چابکی و هوش سرشاری را می طلبد.

     

     

    محمدرضا مقصودلو» رئیس فدراسیون کبدی دیروز در نشست مطبوعاتی با بیان این مطلب افزود: از سال ۸۲ که در رقابت های رسمی آسیایی و جهانی شرکت کرده ایم بدون کسب عنوان دوم یا سوم به کشور بازنگشته ایم و تنها کشوری که بسیار پر قدرت است و هنوز نتوانسته ایم آن را شکست دهیم هندوستان است.
        وی گفت: تیم های هند، پاکستان، مالزی و تایلند جزو برترین های آسیا هستند و به گفته خود هندیها ایران در فینال با هند رقابت خواهد کرد تابرای عنوان اولی و دومی بجنگد. که البته با برگزاری اردوی تدارکاتی در پنجاب و بازی با تیم های هندی انگیزه تیم ملی ایران را برای غلبه بر این تیم دو چندان کرده است.
        مقصودلو بودجه در نظر گرفته شده توسط کمیته ملی المپیک را برای آمادگی دوحه ۳۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: از این مبلغ ۷۸ درصد آن پرداخت شده است. علاوه بر این بودجه، بودجه فدراسیون ۸۰ میلیون و بودجه هیأت ها در استان ها ۳۰ میلیون است که سازمان تربیت بدنی پرداخت کرده است.
        رئیس فدراسیون کبدی درباره برنامه های آتی فدراسیون به تدوین برنامه پنج سالهاشاره کرد و گفت: برگزاری لیگ سراسری کبدی با شرکت ۱۰ استان از دی ماه (بعد از بازی های دوحه قطر)، ساخت ۶ سالن کبدی (تاتامی) در استانها با کمک استانداریها، استعدادیابی از پنج استان برتر این رشته (اصفهان، گلستان، لرستان، خوزستان، همدان و سیستان و بلوچستان)، ساخت سالن در ورزشگاه تختی تهران، برگزاری رقابت های کبدی زنان اسلامی در تهران، اعزام بانوان با پوشش تصویب شده در کمیته ملی المپیک به رقابت های آسیایی و جهانی، شرکت در رقابت های جهانی با حضور ۲۴ کشور در بمبئی (دوم بهمن ماه) از برنامه های سال جاری است.
        مقصودلو درباره کبدی بانوان نیز گفت: فعالیت بانوان نیز در این رشته آغاز شده است و اعتقاد داریم بانوان ایران با اندک سرمایه گذاری می توانند رتبه های اول تا سوم آسیا را به دست آورند. حریفان پر قدرت زنان در آسیا، ژاپن و هند است و تیم بانوان ایران توانایی پیروزی بر آنها را دارند.
        > ورزش کبدی چیست؟
        کبدی همان ورزش «زو» ایرانی است. اصل و منشأ این بازی بومی و محلی بوده است. این بازی در تمام نقاط ایران انجام می شود. در گیلان به این بازی «شیرین دودو»، در خراسان، گلستان و مازندران «زو» و در خوزستان «اش تی تی» و در سیستان و بلوچستان «کبدی» یا همان «کی بودی» می گویند که ترکیبی از کشتی و راگبی است.
        بازی کبدی در داخل سالن (تاتامی)، در زمین خاکی و چمن انجام می شود ولی بازی های بین المللی و رسمی باید بر روی تاتامی انجام شود که اندازه های ۱۰* ۱۲‎/۵ برای مردان و ۸ * ۱۱ برای بانوان است.
        در این بازی ۱۲ بازیکن، ۷ نفر در زمین و ۵ نفر ذخیره شرکت دارند. این بازی گروهی در دو نیمه ۲۰ دقیقه ای برای مردان و ۱۵ دقیقه ای برای بانوان با ۵دقیقه استراحت بین نیمه انجام می شود.
        مهاجمان دوتیم در حالی که به طور مرتب کلمه «کبد ی کبدی» را تکرار می کنند با انجام حرکات حمله و دفاع و جابه جایی سعی می کنند با لمس یا گرفتن یار تیم مقابل بتوانند به بالاترین امتیاز دست یابند. تعویض در این بازی محدودیت ندارد. در صورت تساوی دو تیم در وقت قانونی، پنج حمله از سوی دو تیم انجام می شود و اگر باز هم مساوی شدند، حمله یک به یک پیگیری می شود.
        در طول بازی باید کلمه کبدی با صدای بلند و واضح از سوی بازیکن مهاجم تکرار شود. بطوری که قطع کردن کلمه (کبدی کبدی) یا نفس گیری در بازی به معنی قطع کردن محسوب می شود و مهاجم باید تا زمان برگشت به زمین خود آن را بگوید. نحوه کسب امتیاز هم بدین صورت است که اگر مهاجم با حریف یا حریف با مهاجم تماس پیدا کند و مهاجم به زمین خود برگردد، امتیاز کسب می شود. ولی اگر حریفان مهاجم رانگه دارند و در زمین خود متوقف کنند و اجازه رسیدن مهاجم به زمین خودش را ندهند مهاجم یک امتیاز از دست می دهد. بازی کبدی دارای خطوطی در زمین و قوانینی خاص است که در طول بازی باید رعایت شود.
        ورزش کبدی کاری کاملاً گروهی است و هماهنگی، سرعت عمل، چابکی و هوش سرشاری را می طلبد بطوری که (به گفته رئیس فدراسیون) کسانی که در رشته ریاضی موفق هستند در این ورزش گروهی نیز دارای موفقیت بسیاری بوده اند و اعضای تیم ملی اکثراً دارای تحصیلات دانشگاهی و یا ریاضی خوبی هستند. اگر در این ورزش کارگروهی صورت نگیرد به هیچ طریقی موفقیت کسب نمی شود.

     

    حرف تو حرف

    جنگ و کشمکش در سکوت

     

    وقتی فرماندهی نیروها را به عهده میگیری ابتدا تصور میکنی امیر و سردار سپاهی شدهای که حیات و مماتش در کف با درایت توست. هر چه پیشتر میروی، بیشتر احساس امیری میکنی. کم کم از دست دادن یک پیاده نظام احساساتت را جریحه دار میکند تا اینکه نوبت کیشو ماتها فرا میرسد. با هر کیش تا سراشیبی سقوط گام برمیداری و با هر رفع کیشی، خونی تازه در شریانهای سپاهت تزریق میشود تا سرانجام به کمک همان پیاده نظام کوچک و مهجور، طعم شیرین پیروزی را زیر زبانت میچشی. حالا دیگر وقت انداختن باد به غبغب است؛ باد انداختن هم دارد. پیروزی آن هم در یک نبرد تن به تن، آنجا که اندیشه ها به جان هم میافتند و حرف اول و آخر این مبارزه را در همان صفحه دو رنگ 64 خانهای روشن میکنند.

     

    جنگ و کشمکش در سکوت، مبارزهای جدی در صفحهای با 64 خانه سیاه و سفید مانند مرگ و زندگی، با 16 مهره برای هر بازیکن، حکومت قوانینی ساده و سخت. اگر مهره ای را لمس کردی ناچاری مهره را حرکت دهی. نبردی بر پایه منطق و سیاست که شانس در آن دخالتی ندارد. محاسبات پیچیده، تجسم صفحه بعد از حرکت، پیش بینی حرکت بعدی حریف و اهمیت زمان در شطرنج اشتباه جایی ندارد.ورزشی چنان مسحور کننده که فعالترین و پرجنب وجوشترین کودکان را میتواند چند ساعت بر جای خود میخکوب کند و به تفکر وادارد.

     

    برخی معتقدند شطرنج ابداع ایرانیان است و برخی نیز آن را ابداع هندیها میدانند. تاریخچه شطرنج به درستی معلوم نیست و اختراع آن را به یونانیان، رومیان، بابلی ها، سکاها، مصریان ، ایرانیان، چینی ها و اعراب نسبت دادهاند. آنچه که امروز مقبول است این که شطرنج در اصل هندی بوده و از آنجا به ایران آمده و از ایران به اعراب منتقل شده و از آنجا به اروپا رفته است. هر روز بر تعداد علاقهمندان به شطرنج در جهان اضافه میشود. به طوری که اکنون در جهان میلیونها نفر شطرنج بازی میکنند. شطرنج را مبارزهای مدنی میدانند. چنانکه حتی در جهت صلح و بشردوستی در جامعه از آن بهره میبرند.

     

     

     بازی بزرگان با تمام تعابیر فلسفی اش

    در دوره ساسانیان، سربازان عرب که در همسایگی ایرانیها زندگی میکردند در حین تاخت و تاز به ایران این بازی را از آنها یاد گرفتند. پس از آنکه اعراب به اسپانیا تاختند، سربازان این ورزش را به اسپانیاییها یاد دادند و پس از آنکه ماتادورها به سرعت این ورزش را فرا گرفتند به فاصله کوتاهی در سراسر اروپا منتشر شد. این اروپایی ها بودند که نام امروزیChess را برای آن برگزیدند. ایرانیها به این بازی Shatranj و هندی ها Shaturanga میگفتند. اگرچه امروز این نامها که برای ورزشها انتخاب شده چندان جدید و مدرن نیست ولی هزاران سال پیش این اسامی جلوه خاصی داشته ، همانطور که افراد با انتخاب نام خود تفاوتشان را با سایر قشرهای جامعه نمایش میدادند.برخی شطرنج را یک سرگرمی میدانند وعدهای دیگر آن را یک ورزش رزمی ذهنی محسوب میکنند. موفقیت در این ورزش بیش از هر چیز به توان تحلیل و فهم انتزاعی ذهن وابسته است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ورزش کبدی چیست ؟

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ورزش کبدی چیست ؟, مقاله در مورد تحقیق مقاله ورزش کبدی چیست ؟, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ورزش کبدی چیست ؟, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ورزش کبدی چیست ؟, تحقیق درباره تحقیق مقاله ورزش کبدی چیست ؟, مقاله درباره تحقیق مقاله ورزش کبدی چیست ؟, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ورزش کبدی چیست ؟, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ورزش کبدی چیست ؟ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ورزش کبدی چیست ؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت