تحقیق مقاله شغل روزنامه نگاری

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 14716
سال: 1383 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله شغل روزنامه نگاری

    پیشگفتار

    تنوع و گسترش روز افزون رشته های تحصیلی و شغلی ما ضرورت راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای را بیش از پیش ایجاب نموده است . این نیاز محدود به دوره خاصی نمی گردد و راهنمایی شغلی و حرفه ای از ابتدایی تا دانشگاه باید تداوم داشته باشد .

    راهنمایی شغلی و حرفه ای علاوه بر افزایش دانش بازار کار ، موجب ایجاد انگیزه و هدف در دانش آموزان برای ادامه تحصیل می گردد ، دانش آموزان با شواهد و دلایلی که در زمینه انتخاب شغل جمع آوری می کنند ، تشویق می شوند تا در زمینه کسب مهارتها و شرایط لازم برای آینده شغلی خود ، پیش بینی و برنامه ریزی مناسب داشته باشند .

    هدایت و راهنمایی شغلی در مدارس ، نیاز به برنامه ریزی جامع ، سازماندهی و منابع متنوع اطلاع رسانی دارد و مستلزم همکاری های درون سازمان می باشد .

    درس برنامه ریزی با توجه به ویژگی های سنی و روان شناختی دانش آموزان  سال اول دبیرستان پی ریزی شده  و به عنوان واحد درسی در برنامه هفتگی گنجانده شده است ، که دانش آموزان می توانند با تحقیقاتی که انجام می دهند شغل آینده خود را پی ریزی بنمایند .

    بنابراین لازم است از راهنماییهای صادقانه و بی دریغ دبیر این واحد درسی خانم عزیزی صمیمانه سپاسگذاری نموده و توفیق روز افزون نامبرده را از خداوند سبحان آرزومندم .

     

    مقدمه :

    بسیاری از دانشمندان قرن بیستم را قرن انفجار اطلاعات معرفی کرده اند ؛ بدین معنا که انتشار و جا به جایی اطلاعات در آن بسیار بیشتر از قرون دیگر است  . در امر جابه جایی اطلاعات بسیاری از رسانه های خبری از جمله رادیو ، تلویزیون ، روزنامه ، بیشترین نقشها را دارند .

    در میان رسانه های خبری ، یکی از این رسانه ها که دچار تحولات و تغییرات جدی شده روزنامه و حرفه مربوط به آن روزنامه نگاری می باشد . روزنامه نگاری به عنوان یک شغل در قرن بیستم با آنچه در گذشته وجود داشت به کلی فرق کرده است . روزنامه در قرنهای هجدهم و نوزدهم ابتدا بوسیله کسانی که ذوق ادبی داشتند به وجود آمد ، هنوز هم در برخی از کشورها روزنامه نگاران همان نویسندگان ادبی هستند .

    پیشرفت سریع علوم مختلف و تکنولوژی و افزایش توقعات و انتظارات خوانندگان نشریات مختلف سبب شد تا از ابتدای قرن بیستم تحولات سریعی در مطبوعات و چاپ انتشار روزنامه بوجود آید . این موضوع موجب شد تا آموزشهای رسمی برای تربیت روزنامه نگاران حرفه ای پدید آید . و کشورهای مختلف جهان با توجه به سرعت انتقال اطلاعات در دنیای امروز می کوشند تا در جهت آموزش حرفه ای روزنامه نگاری سرمایه گذاری کنند و به این حرفه جنبه ی تخصصی تری بدهند .

    بنابراین می توان روزنامه نگاری را حرفه ای جدّی و پرجاذبه  و شغلی تمام وقت و ارزشمند دانست که امروزه جایگاه بلند اجتماعی دارد و تلاشی هنری - فنی محسوب می شود .

    روزنامه نگاری دیروز و روزنامه نگاری امروز

    روزنامه نگاری در سالهای گذشته به عنوان حرفه وجود نداشت و تنها برخی از افراد که ذوق ادبی داشتند قسمتی از اوقات خود را صرف نگارش مطالب در روزنامه می کردند . و چون هیچ آموزشی درباره ی کار خود ندیده بودند و آموزش رسمی هم وجود نداشت اینان تنها با تجربه ی شخصی که در ادبیات و نگارش داشتند کار روزنامه نگاری را انجام  می دادند . و مطالبی را برای خوانندگان روزنامه خود  می نوشتند . بدون آنکه از کار روزنامه نگاری اطلاع یا آگاهی داشته بانشد کار نوشتن را انجام می دادند .

    اما امروزه تخصصی شدن روزنامه نگاری سبب شده است تا در دانشگاهها رشته های مربوط به این حرفه گسترش یابد و هر ساله تعداد زیادی از دانش آموزان با انتخاب این رشته تحصیلی در دانشگاه و با بدست آوردن تخصص لازم در این زمینه وارد بازار کار مطبوعات شوند .

    امروزه روزنامه نگاران علاوه بر تحصیلات دانشگاهی ، در دوره های مختلف آموزشی و فنی مربوط به کار خود شرکت می کنند و آموزشهای لازم را برای کار روزنامه نگاری فرا می گیرند . و می توانند با تسلط بیشتری مسئولیتهای مختلف را به عهده بگیرند . در ایران اولین دوره ی رسمی آموزش روزنامه نگاری در سال 1317 در دانشکده حقوق دانشگاه تهران آغاز شد . و اولین کتاب مربوط به روزنامه نگاری در سال 1333 در تهران به چاپ رسید . از همین سالها بود که روزنامه نگاری به عنوان آموزش رسمی در دانشگاههای ایران تدریس شده  و به عنوان رشته ای تحصیلی در میان رشته های مختلف شاخه ی علوم انسانی جای گرفت . هم اکنون تعداد زیادی دانشجو در دانشگاههای دولتی و آزاد در رشته علوم ارتباطات اجتماعی که دو شاخه‌ی روزنامه نگاری و روابط عمومی را دارد مشغول به تحصیل هستند .

    با نموداریکه در زیر رسم شده است شروع دوره ی آموزش روزنامه نگاری مشخص شده است .

    (نمودار در فایل Word قرار دارد.)

    البته لازم به ذکر می باشد که کلیه ی رشته های متوسطه نظری مجاز به انتخاب رشته دانشگاهی روزنامه نگاری می باشند .

     

    مهارتهای حرفه ای روزنامه نگاری

    برای موفقیت بیشتر در هر شغلی کسب مهارتهای لازم و کاربردی برای پیشرفت کار و کیفیت بخشیدن به امور بسیار ضروری است .

    در زمینه ی روزنامه نگاری هم کسب مهارتهای خاص و تخصصی برای انجام کار هر کدام از قسمت های مختلف روزنامه بسیار مهم و لازم است . به عنوان مثال عکاسی در مطبوعات  یکی از حرفه هایی است که همه به دانش عکاسی در سطح عالی نیازمند می باشد . و هم اینکه باید تجربه عملی را هم کسب کرده باشد .

    با ورود کامپیوتر و کاربردهای آن امروزه روزنامه نگاران با استفاده از این وسیله توانسته اند کار گردش روزنامه را به صورت فنی و تخصصی انجام دهند . که این امر نیازمند آموزشهای لازم می باشد تا روز نامه نگاران بتوانند تخصص لازم کار با کامپیوتر در امر ویرایش روزنامه را پیدا کنند . در غیر این صورت اگر قرار باشد کار روزنامه نگاری مانند گذشته و بدون کسب مهارت و آموزش و اطلاعات کافی در امر کار روزنامه نگاری انجام شود . مسلماً روزنامه دوران ترقی را طی نمی کند و ممکن است به عنوان یک حرفه روزنامه نگاری از میدان مشاغل خارج شود . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله شغل روزنامه نگاری

    فهرست:

    روزنامه نگاری دیروز و روزنامه نگاری امروز  

    مهارتهای حرفه ای روزنامه نگاری

    نگاهی به زمینه ها مختلف کار در این حرفه  

    مصاحبه با یکی از خبرنگاران  

    مراحل مختلف روزنامه نگاری 

     

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله شغل روزنامه نگاری, مقاله در مورد تحقیق مقاله شغل روزنامه نگاری, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شغل روزنامه نگاری, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شغل روزنامه نگاری, تحقیق درباره تحقیق مقاله شغل روزنامه نگاری, مقاله درباره تحقیق مقاله شغل روزنامه نگاری, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شغل روزنامه نگاری, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شغل روزنامه نگاری ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله شغل روزنامه نگاری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت