تحقیق مقاله فرخی سیستانی

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 14799
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فرخی سیستانی

     

    فرخی سیستانی شاعر شیرین سخن و بلندآوازه و باریک‌اندیش و ساده‌گوى  اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم است.
     فرخى که در ۴۲۹ هجرى درگذشته است باید پس از سال ۳۷۰ پاى به جهان  هستى نهاده باشد. مؤید این نظر آنکه پیوستن او به دربار چغانیان پس از  دقیقى شاعر مدّاح آن خانواده بوده است و دقیقى در فاصلهٔ ۳۶۷ تا ۳۶۹  هجرى کشته شده است و امیر چغانى که فرخى مدح او گفته ، یعنى امیر  ابوالمظفر احمدبن محمدبن محتاج چغانى پس از غلبه بر پسر عم خود ابو  یحیى طاهربن فضل چغانی، در سال ۳۸۱ هجرى به امارت چغانیان رسیده و  شاعر پس از ازدواج در زادگاه خود سیستان به چغانیان رفته است و سن  ازدواج را طبق معمول زمان باید حدود 20سالگى فرض کنیم و باز شاعرى که  چنان قصاید بلند در آغاز پیوستن خود به آن دربار بتواند بسراید ناچار باید  سنینى از نوجوانى را صرف ممارست در شاعرى کرده باشد و آغاز این  دوران لااقل همین حدود بیست سالگى باید باشد نه کمتر، پس وى در  حدود سال ۳۹۰ هجرى یا یکى دو سال بیشتر از آن است که رهسپار دربار  چغانیان شده است.

     

    اما پیوستن او از دربار چغانیان به بارگاه محمود غزنوى به دبار سلطانى که در  رسماً به سلطنت نشسته است یاپس از جنگ با ایللک خان نصر ویوسف  قدرخان و امراء ترکستان یعنى جنگ کَتَر (در ۳۹۶) و تسلط کامل این شاه بر  خراسان بزرگ باید باشد و یا به احتمال قوى‌تر پس از سال چهارصد هجرى ،  زیراکه مدح احمدبن حسن میمندى رادر دورهٔ اول وزارت (۴۰۱ تا ۴۱۵هجرى)  در دیوان او مى‌بینیم امّا از وزیر فضل‌دوست و ادب پرورى چون فضل ‌بن احمد  اسفراینى حامى فردوسى که پیش از او وزارت داشته است مدیحه‌اى در  ضمن اشعار او نمى‌یابیم.
     

    شاعر جز امیر چغانى، و کدخداى او امیر اسعد و سلطان محمود غزنوى و دو  پسر او امیر محمد و امیر مسعود و برادر او یوسف بن ناصرالدین ، احمد بن  منصور و حسنک وزیر و ابوبکر حصیرى ندیم و ابوسهل دبیر و طاهر دبیر و  بوسهل عراقى و بوسهل حمدوى و ابوبکر قهستانى عارض سپاه و ایاز ایماق  غلام محبوب محمود غزنوى وچند تن دیگر از بزرگان دربار غزنوى را مدح گفته  است .

     

     
     
    تاریخچه شاعری فرخی

     

     
    فرخى از سیستان بود پسر جولوغ، غلام امیر خلف بانو. طبعى بغایت نیکو  داشت و شعر خوش گفتى و چنگ تر زدى وخدمت دهقانى کردى از دهاقین سیستان و این دهقان او را هر سال دویست کیل پنج منى غله دادى و صد  درم سیم نوحى او را تمام بودى اما زنى خواست هم از موالى خلف وخرجش  بیشتر افتاد و دبه و زنبیل در افزود فرخى بى‌برگ ماند و در سیستان کسى  دیگر نبود مگر امرا ایشان. فرخى قصه به دهقان برداشت که مرا خرج بیشتر  شده است چه شود که دهقان از آنجا که کرم اوست غلهٔ من سیصد کیل کند  و سیم صد و پنجاه درم تا مگر با خرج من برابر شود. دهقان بر پشت قصه  توقیع کرد که: ”اینقدر از تو دریغ نیست و افزون ازین را روى نیست“. فرخى  چون بشنید مأیوس گشت و از صادر و وارد استخبار مى‌کرد که در اطراف و  اکناف عالم نشان ممدوحى شنود تا روى بدو آرد باشد که اصابتى یابد تا  خبر کردند او را از امیرابوالمظفر چغانى به چغانیان که این نوع را تربیت میکند  و این جماعت را صله و جایزهٔ فاخر همى دهد و امروز از ملوک عصر و امراء  وقت درین باب او را یار نیت قصیده‌اى بگفت و عزیمت آن جانب کرد:

      با کاروان حُلّه برفتم ز سیستان با حُلّه تنیده ز دل بافته ز جان  الحق نیکو قصیده ایست و درو وصف شعر کرده است در غیت نیکوئى و مدح خود بى‌نظیرست. پس برگى بساخت و روى به چغانیان نهاد و چون به حضرت چغانیان رسید بهار گاه بود و امیر به داغگاه ، و شنیدم که هجده هزار مادیان زهى داشت هریکى را کره‌اى در دنبال وهر سال برفتى و کرگان داغ فرمودى و عمید اسعد که کدخداى امیر بود به حضرت بود و نزلى راست مى‌کرد تا در پى امیر برد. فرخى به نزدیک او رفت و او را قصیده‌اى خواند و شعر امیر بر او عرضه کرد. خواجه عمید اسعد مردى فاضل بود وشاعردوست شعرفرخى را شعر دید تر و عذب ، خوش و استادانه ، فرخى را سگزئى دید بى ‌اندام  جبه‌اى پیش و پس چاک پوشیده و دستارى بزرگ سگزى‌وار در سر پاى و  کفش بس ناخوش و شعرى در آسمان هفتم، هیچ باور نکرد که این شعر  آن سگزى را شاید بود، بر سبیل امتحان گفت: ”امیر به داغگاه است و من  مى‌روم پیش او و ترا با خود ببرم به داغگاه که داغگاه عظیم خوش جائى  است جهانى در جهانى سبزه بینى پر خیمه و شراع و ستاره، از هر یکى  آواز رود مى‌آید و حریفان در هم نشسته و شراب همى نوشند و عشرت  همى کنند و به درگاه امیر آتشى افروخته چند کوهى و کرگان را داغ همى  کنند و پادشاه شراب در دست و کمند در دست دیگر شراب مى‌خورد و  اسب مى‌بخشد، قصیده‌اى گوى لایق وقت و صفت داغگاه کن تا ترا پیش  امیر برم“. فرخى آن شب برفت و قصیده‌اى پرداخت سخت نیکو و بامداد  در پیش خواجه عمید اسعد آورد و آن قصیده این است:  چون پرند نیلگون برروى پوشد مرغزار  پرنیان هفت رنگ اندر سر آرد کوهسار چون خواجه عمید اسعد این قصیده بشنید حیران فرو ماند که هرگز مثل آن  به گوش او فرو نشده بود، جملهٔ کارها فروگذاشت و فرخى را برنشاند و روى  به امیر نهاد و آفتاب زرد پیش امیر آمد و گفت: ”اى خدا تو را شاعرى آورده‌ام  که تا دقیقى روى در نقاب خاک کشیده است کس مثل او ندیده است “ و  حکایت کرد آنچه رفته بود. پس امیر فرخى را بار داد، چون درآمد خدمت کرد.  امیر دست داد وجاى نیکو نامزد کرد و بپرسید و بنواختش و به عاطفت خویش  امیدوارش گردانید و چون شراب دورى چند درگذشت فرخى برخاست و به  آواز حزین و خوش این قصیده بخوابد که:

    با کاروان حله برفتم ز سیستان ...  چون تمام برخواند امیر شعرشناس بود و نیز شعر گفتى، ازاین قصیده بسیار  شگفتیها نمود. عمید اسعد گفت: اى خداوند باش تا بهتر بینی. پس فرخى  خاموش گشت و دم در کشید تا غایت مستى امیر، پس برخاست وآن قصیده داغگاه برخواند. امیر حیرت آورد پس در آن حیرت روى به فرخى آورد و گفت:  ”هزار سر کوه آوردند همه روى سپید و چهار دست و پاى سپید ختّلى راه تو  راست، تو مردى سگزى و عیارى چندان که بتوانى گرفت بگیر ترا باشد“.

    فرخى شراب تمام دریافته بود اثر کرده و بیرون آمد و زود دستار از سر فرو  گرفت خویشتن را در میان فسیله افکند و یک گله در پیش کرد و بدان روى  دشت بیرون برد و بسیار بر چپ و راست و از هر طرف بدوانید که یکى  نتوانست گرفت آخرالامر رباطى ویران بر کنار لشکرگاه پدید آمد کرگان در آن  رباط شدند، فرخى به‌غایت مانده شده بود در دهلیز رباط دستار زیر سر نهاد و  حالى در خواب شد از غایب مستى و ماندگی. کرگان را بشمردند چهل و دو  سر بودند، رفتند و احوال با امیر بگفتند. امیر بسیار بخندید و شگفتى‌ها نمود  و گفت: ”مردى مقبل است کار او بالا گیرد او را و کرگان را نگاه دارید و چون  او بیدار شود مرا بیدار کنید“. مثال پادشاه را امتثال کردند دیگر روز به طلوع  آفتاب فرخى برخاست و امیر خود برخاسته بود و نماز کرده بار داد و فرخى  را بنواخت و آن کرگان را به کسان او سپردند وفرخى را اسب با ساخت خاصه  فرمود و دو خیمه و سه استر و پنج سر برده و جامهٔ پوشیدنى و گستردنی،  و کار فرخى در خدمت او عالى شد و تجملى تمام ساخت، پس به خدمت  سلطان یمین‌الدوله محمود رفت و چون سلطان محمود را متجمل دید به  همان چشم درو نگریست و کار او بدانجا رسید که تا بیست غلام سیمین  کمر از پس او برنشستندى 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فرخی سیستانی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فرخی سیستانی , مقاله در مورد تحقیق مقاله فرخی سیستانی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فرخی سیستانی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فرخی سیستانی , تحقیق درباره تحقیق مقاله فرخی سیستانی , مقاله درباره تحقیق مقاله فرخی سیستانی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فرخی سیستانی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فرخی سیستانی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فرخی سیستانی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت