تحقیق مقاله سیستم خنک کنندگی ترانس های قدرت

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 14922
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سیستم خنک کنندگی ترانس های قدرت

    اصولا در ترانسهای قدرت در اثر القای متقابل سیم پچها ، تولید گرما و حرارت می شود که بسته به بار اعمالی به ترانس این گرما میتواند حتی منجر به آسیب دیدن سیم پیچ ها  شود . یکی از اجزای اصلی در خنک شدن ترانس ها روغن ترانس است که با توجه به ویسکوزیته آن و مدت زمان بهره برداری از ترانس میتواند نقش مهمی در خنک شدن ترانس داشته باشد . در ترانسهای با کار کرد بالا تر بدلیل رسوبات روغن و ناخالصی های موجود در آن میزان خنک شوندگی ترانس کمتر خواهد شد.عموما در ترانس ها با قدرت بالا ، از رادیاتورها استفاده میشود که در ترانسهای با قدرت 500 کیلو ولت آمپر به بالا تنها از پره های خنک شونده و در ترانسهای 1000 کیلو ولت آمپر به بالا از رادیاتورهایی که روغن  در آن به جریان می افتد استفاده می شود. در ترانسفورماتورهای با توان بالا و ولتاژ بالا از سیستمهایی چون فن های کنترل شونده و پمپ ها جهت خنک کردن ترانس استفاده میشود که به هر یک اشاره خواهیم کرد .

     

    ساختمان ترانس های قدرت روغنی :
    قسمتهای اصلی در ساختمان ترانسفورماتور های قدرت روغنی عبارتند از:
     ١ - هسته یک مدار مغناطیسی
     ٢- سیم پیچ های اولیه و ثانویه
     ٣- تانک اصلی روغن
    به جز موارد فوق اجزا دیگری نیز به منظور اندازه گیری وحفاظت به شرح زیر وجوددارند :
    ١- کنسرواتوریا منبع انبساط روغن
    ٢ - تپ چنجر
    ٣ - ترمومترها
     ٤- نشان دهنده های سطح روغن
     ٥ - رله بوخهلتز
    ٦- سوپاپ اطمینان یا لوله انفجاری / شیر فشار شکن 
     ٧- رادیاتور یا مبدلهای حرارتی
     ٨- پمپ و فن ها
    ٩- شیرهای نمونه برداری از روغن پایین و بالای تانک
    ١٠ - شیرهای مربوط به پرکردن و تخلیه روغن ترانس
    ١١ - مجرای تنفسی و سیلیکاژل مربوط به تانک اصلی و تب چنجر
    ١٢ - تابلوی کنترل
    ١٣ - تابلوی مکانیزم تب چنجر
    ١٤ - چرخ ها 

     ١٥ - پلاک مشخصات نامی

     

    ساختمان ترانسهای قدرت روغنی :
    قسمتهای اصلی در ساختمان ترانسفورماتورهای قدرت روغنی عبارتند از:
     ١ - هسته یک مدار مغناطیسی
     ٢- سیم پیچ های اولیه و ثانویه
     ٣- تانک اصلی روغن
    به جز موارد فوق اجزا دیگری نیز به منظور اندازه گیری وحفاظت به شرح زیر وجوددارند :
    ١- کنسرواتوریا منبع انبساط روغن
    ٢ - تپ چنجر
    ٣ - ترمومترها
     ٤- نشان دهنده های سطح روغن
     ٥ - رله بوخهلتز
    ٦- سوپاپ اطمینان یا لوله انفجاری / شیر فشار شکن 
     ٧- رادیاتور یا مبدلهای حرارتی
     ٨- پمپ و فن ها
    ٩- شیرهای نمونه برداری از روغن پایین و بالای تانک
    ١٠ - شیرهای مربوط به پرکردن و تخلیه روغن ترانس
    ١١ - مجرای تنفسی و سیلیکاژل مربوط به تانک اصلی و تب چنجر
    ١٢ - تابلوی کنترل
    ١٣ - تابلوی مکانیزم تب چنجر
    ١٤ - چرخ ها 

     

     ١٥ - پلاک مشخصات نامی
       ١- هسته :
    هسته ترانس یک مدار مغناطیسی خوب با حداقل فاصله هوایی و حداقل مقاومت مغناطیسی است تا فورانهای مغناطیسی براحتی از آن عبور کنند . هسته بصورت ورقه ورقه ساخته شده و ضخامت ورقه ها حدود0.3 میلیمتر و حتی کمتر است . برای کاهش تلفات فوکو ورقه ها تا حد امکان نازک ساخته می شوند و لی ضخامت آنها نباید بحدی برسد که از نظر مکانیکی ضعیف شده و تاب بردارد .
    در ترانسهای قدرت ضخامت ورقه ها معمولاً 0.3 یا 0.33 میلیمترانتخاب می شود که این ورقه ها توسط لایه نازکی از وارنیش عایقی با یک سیم نازک عایقی ، نسبت به هم عایق می شوند .
    ٢- سیم پیچی های ترانس
    در ساختمان سیم پیچ های ترانس باید موارد متعددی در نظر گرفته شوند که در ذیل به مهمترین آنها اشاره می نمائیم :
    ١  - در سیم پیچ هاباید جنبه های اقتصادی که همان مصرف مقدار مس و راندمان ترانس می باشد ، مراعات شود .
     ٢ - ساختمان سیم پیچ ها برای رژیم حرارتی که باید در آن کار کند محاسبه شود ، زیرا در غیر این صورت عمر ترانس کاسته خواهد شد .
    ٣- سیم پیچ ها در مقابل تنش ها و کشش های حاصل از اتصال کوتاه های ناگهانی مقاوم شوند
     ٤ - سیم پیچ ها باید در مقابل اضافه ولتاژهای ناگهانی از نقطه نظر عایق ، مقاومت لازم را داشته باشند .
    سیم پیچ ترانس ها نسبت به هم در نوع سیم پیچ ، تعداد حلقه ها درجه و اندازه سیمها و ضخامت عایق بین حلقه ها متفوت خواهند بود . هر چه ولتاژ ترانس بالا برود ، تعداد حلقه های سیم پیچ بیشتر می شود و هر چه ظرفیت ترانس بیشتر شود ، اندازه سیم ها بزرگتر می گردد .
    در ترانس با هسته ستونی ، سیم پیچها اعم از فشار قوی ، متوسط و فشار ضعیف و سیم پیچ تنظیم – بصورت استوانه متحدالمرکز روی ستونهای هسته قرار می گیرند . معمولاً سیم پیچ فشار ضعیف در داخل و فشار قوی در خارج واقع می شوند و ترتیب فوق به این دلیل رعایت می شود که عایق کاری فشار ضعیف نسبت به هسته راحت تر است .
      ٣- تانک اصلی روغن
    تانک ترانس یک ظرف مکعب یا بیضوی شکل است که هسته و سیم پیچ های ترانس در آن قرار می گیرند و نقش یک پوشش حفاظتی را برای آنها ایفا می کند داخل این ظرف از روغن پر می شود بطوریکه هسته و سیم پیچ کاملاً در روغن فرو می روند . سطح خارجی تانک تلفات گرمایی داخل ترانس را به بیرون منتقل می کند از هر مترمربع سطح تانک حدوداً 400 الی 450 وات توان گرمایی به خارج منتقل می شود ، بطوریکه در ترانسهای کوچک ، همین سطح برای خنک کاری کافی است و به تمهیدات دیگری نظیر رادیاتور وفن نیاز نمی باشد . در ترانسهای تا KVA 50 بدنه تانک از ورق ساده فولادی به ضخامت حدوداً MM3 میلیمتر ساخته می شود ، سطح آن صاف بوده و نیازی به میله های تقویتی یا لوله های خنک کن ندارد . هر 4 وجه ترانس از یک ورق یک پارچه درست می شود و فقط در یک گوشه جوشکاری می گردد .
     
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سیستم خنک کنندگی ترانس های قدرت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله سیستم خنک کنندگی ترانس های قدرت, مقاله در مورد تحقیق مقاله سیستم خنک کنندگی ترانس های قدرت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سیستم خنک کنندگی ترانس های قدرت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سیستم خنک کنندگی ترانس های قدرت, تحقیق درباره تحقیق مقاله سیستم خنک کنندگی ترانس های قدرت, مقاله درباره تحقیق مقاله سیستم خنک کنندگی ترانس های قدرت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سیستم خنک کنندگی ترانس های قدرت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سیستم خنک کنندگی ترانس های قدرت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله سیستم خنک کنندگی ترانس های قدرت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت