تحقیق مقاله از زباله هم می شود پول درآورد

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 15103
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: محیط زیست و انرژی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله از زباله هم می شود پول درآورد

    مدیر عامل سازمان بازیافت: یکی از برنامه های آینده سازمان بازیافت، استخراج گاز متان از زیر 20میلیون تن زباله ای است که در طول 50 سال در کهریزک جمع شده است 

    روزانه 10 تن بطری نوشابه و 10 تن کاغذ و مقوا بازیافت می شود که حجم بازیافت بطری های نوشابه به زودی به 20 تن می رسد.

     

    به راحتی هرچه تمامتر می شود زمین را نابود کرد. تنها چند سال زمان می برد تا هدف مورد نظر به دست آید. اما تا پیدا شدن جایی دیگر که برای زندگی مناسب باشد باید کره خاکی را غنیمت شمرد، چه اینکه نابودکردنش چندان زمانی نمی خواهد، گرچه اگر ما هم بخواهیم زمین را به مکانی غیر قابل زیست تبدیل کنیم، کسانی پیدا می شوند که اجازه چنین کاری را به ما ندهند. آنها حداقل می دانند که سالهای سال نه مریخ برای ما زمین می شود و نه اصلا جایی بهتر از زمین وجود دارد.
    شاید به همین دلیل است که وقتی از دکتر ابراهیمی، مدیر عامل سازمان بازیافت شهرداری تهران میزان سودآوری بازیافت برای شهرداری را می پرسیم پاسخ می دهد: هیچ. ما باید خود هزینه کنیم تا راه باز شود. درحال حاضر اهداف زیست محیطی برای ما در گام اول قرار دارد. سودآوری بماند برای مراحل بعدی.
    گاز متان در کهریزک
    یکی از مراحل آینده که ابراهیمی آنها را می شمارد استخراج گاز متان از زیر 20 میلیون تن زباله ای است که در طول 50 سال در کهریزک جمع شده است. 10 میلیون لیتر گازمتان زیر زباله های کهریزک جمع شده است. ما طی مذاکراتی که با بانک جهانی داشتیم قرار شد این گاز استخراج شود. به گفته ابراهیمی تمام مراحل استخراج گاز متان از زیرزباله های کهریزک با مشورت مشاوران خارجی و همچنین مجریان غیر ایرانی انجام می شود، گرچه هر کدام از این مشاوران و مجریان، شریکی ایرانی دارند که علاوه بر تبادل اطلاعات بین طرفین، انتقال تکنولوژی روز هم نصیب شریک ایرانی خواهد شد.
    اما استخراج متان در صورتی سودآور است که وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند تا در نتیجه این همکاری، نیروگاهی گازی در همان کهریزک ساخته شده و برای سالها برق قسمتی از کشور را تامین کند. اگر با وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی توافق حاصل نشود، مجبور می شویم مانند پالایشگاه ها گاز را بسوزانیم.
    به گفته ابراهیمی مراحل استحصال گاز متان از زباله های کهریزک از طرح مطالعاتی به انعقاد قرارداد با مجریان رسیده است. مدت زمان این فعالیت 7ساله است که از اواسط امسال 2005 میلادی شروع می شود و سال 2012 به اتمام می رسد: پس از پایان پروژه، منطقه کهریزک تبدیل به پارک جنگلی خواهد شد که طرح ساخت آن هم در حال بررسی است.
    بانک جهانی پیشنهاد همکاری را به ایران داد تا طی مطالعات کلان و کامل، مراحل بهینه و عملی شدن بازیافت پسماند ها در تهران اجرا شود
    70 میلیون دلار در راه زباله های تهران
    هزینه های سنگین بازیافت زباله و ممانعت کردن از انباشته و تبدیل شدن به معضلی اجتماعی، اجازه نمی دهد تمام فعالیت های بازدارنده و سازنده به ثمر برسد. به همین دلیل است که بانک جهانی پیشنهاد همکاری را به ایران داد تا طی مطالعات کلان و کامل، مراحل بهینه و عملی شدن بازیافت پسماند ها در تهران اجرا شود: این پروژه یکی از برنامه های بین المللی سازمان بازیافت و قسمتی از دپارتمان زیست محیطی بانک جهانی است که در بودجه ای۸۳۰ هزار دلاری تعریف شده است. ما برای این پروژه پنج موضوع را در دستور کار قراردادیم که پس از طی مراحل مطالعاتی و تکمیل طرح پروژه، پیش بینی می کنیم بانک جهانی حداقل 70 میلیون دلار  برای اجرای سیستم های مدیریت مواد زاید و جامد شهر تهران طرح بدهد.
    اما طرح مطالعاتی این پنجگانه از یک سال پیش شروع شده است که موارد زیر را شامل می شود:
    ۱ تدوین استراتژی بازیافت زباله های شهر تهران 
    ۲ بررسی مطالعاتی زباله های بیمارستانی و طرح اجرایی ذخیره سازی، جمع آوری و امحای این زباله ها
    ۳ طراحی و ساخت ایستگاه های خدمات شهری به منظور تفکیک زباله های شهری در ایستگاه.
    ۴ ارزیابی اجتماعی و زیست محیطی انجام این پروژه ها
    ۵ طراحی مرکز دفن بهداشتی برای شهر تهران 
    پروژه بانک جهانی هم همانند بسیاری دیگر از پروژه های کلان سازمان بازیافت، طی مناقصات بین المللی و با روش بانک جهانی انجام می شود: با این کار ما پروژه خودمان را در بورد بانک جهانی قرار می دهیم و علاوه بر این، تکنولوژی و دانش روز را هم به داخل می کشانیم.
    این پروژه از اواسط سال 2005 شروع می شود که در مرحله اول تفکیک از مبدا، بهینه سازی سیستم جمع آوری زباله و ایستگاه های اجرایی شده و بعد صنایع بازیافت مدرن به شبکه بازیافت تهران اضافه می شود: از جمله این صنایع کمپوست صنعتی است که به ایران وارد می شود. پس از این هرچه باقی بماند و قابل بازیافت نباشد، دفن بهداشتی خواهد شد.
    همه چیز را بازیافت می کنیم 
    چندی پیش یکی از مدیران سازمان بازیافت اعلام کرده بود که 70 درصد از زباله های شهر تهران قابل بازیافت است. دکتر ابراهیمی هم چنین چیزی را تلویحا تایید می کند: در تهران روزانه حدود 6 هزار تن زباله خانگی تولید می شود که نیمی از آن را به کمپوست تبدیل می کنیم. تا سال گذشته این مقدار 300 تن در روز بود. 10 برابر شدن مقدار زباله های بازیافتی به دلیل بازسازی و استفاده بهینه از کارخانه های فعلی کمپوست صورت گرفته است.
    طبق برنامه ریزی سازمان بازیافت تا پایان سال 83 تمام زباله های خانگی تهران بازیافت می شود: قرارداد خرید کارخانه های جدید کمپوست بسته شده است که تا پایان امسال مراحل نصب و راه اندازی آنها انجام شده و از ابتدای سال 84 کار خود را شروع می کند که با این حساب تمام زباله های خانگی تهران به کمپوست تبدیل می شوند.
    اما تمام زباله های تهران خانگی نیست. درصد زیادی را بطری های یکبار مصرف و کاغذ تشکیل می دهند. به گفته ابراهیمی روزانه 10 تن بطری نوشابه و 10 تن کاغذ و مقوا بازیافت می شود که حجم بازیافت بطری های نوشابه به زودی به 20 تن می رسد.
    برنامه ما این است که بطری های یکبار مصرف به الیاف مصنوعی تبدیل شده و سوددهی مناسبی برای سازمان داشته باشند. طبق آمار ها هر تن PET بطری بازیافت شده 30 هزار تومان سود برای شهرداری و سازمان بازیافت در بردارد.
    غیر از این سازمان بازیافت با دفن نکردن سرشاخه های هرس شده درختان سطح شهر تهران و تبدیل کردن آنها به چیپس درختی و فروش به کارخانه های نئوپان سازی در ازای هر تن 12 هزار و 500 تومان از پیمانکار دریافت کرد که با توجه به 2 هزار تنی که در سال 82 فروخته شد بیش از 25 میلیون تومان سود روانه خزانه خالی بازیافت کرد.
    سرگردانی زباله های بیمارستانی 
    زباله های بیمارستانی، اما یکی از معضلات و کشمکش های چند ماه گذشته شهرداری و وزارت بهداشت و درمان بود. ابراهیمی با اشاره به قانون می گوید: مسوولیت جمع آوری زباله های بیمارستانی فعلا  به عهده سازمان بازیافت نیست اما به عنوان مدیریت شهری که متولی جمع آوری زباله هستیم به وزارت بهداشت و دولت اعلام آمادگی کردیم تا زباله های بیمارستانی را به شیوه نوین جمع آوری کنیم.
    البته سازمان بازیافت خواهان این است که بیمارستان ها هزینه جمع آوری، سوزاندن و دفن این زباله ها را متقبل شوند. آن طور که مدیر عامل سازمان بازیافت می گوید هزینه جمع آوری و دفن هر کیلو زباله بیمارستانی 300 تومان است که سازمان بیمارستان ها یک دهم آن را هم تامین نمی کند.
    با این حال باید در نظر داشت طرح جمع آوری و دفن زباله های بیمارستانی از جمله طرح های پروژه بانک جهانی است که باید اجرایی شود.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله از زباله هم می شود پول درآورد

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله از زباله هم می شود پول درآورد, مقاله در مورد تحقیق مقاله از زباله هم می شود پول درآورد, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله از زباله هم می شود پول درآورد, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله از زباله هم می شود پول درآورد, تحقیق درباره تحقیق مقاله از زباله هم می شود پول درآورد, مقاله درباره تحقیق مقاله از زباله هم می شود پول درآورد, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله از زباله هم می شود پول درآورد, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله از زباله هم می شود پول درآورد ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله از زباله هم می شود پول درآورد
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت