تحقیق مقاله آسیه همسر فرعون

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 15208
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آسیه همسر فرعون

    آسیه همسر فرعون

    دیگر زن اسوه و نمونه قرآن، آسیه بنت مزاحم است که هرچند پرورش یافته دربار فرعونیان و همسر فرعون زمان بود از استکبار و فساد پیرامون خویش رها شد و یکباره به‏همه تعلقات دنیوى پشت نمود و نه تنها اسوه زنان، بلکه اسوه تمام مؤمنان شد؛ چه، قرآن، او و حضرت مریم را اسوه و نمونه اهل ایمان معرفى کرده است:

    وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِى عِنْدَکَ بَیْتاً فِى الجَنّه ِ؛(1)

    و براى کسانى که ایمان آورده‏اند، خدا همسر فرعون را مثل آورده، آن‏گاه که گفت: پروردگارا پیش خود در بهشت خانه‏اى برایم بساز.

    و شکى نیست که اسوه بودن براى تمام مؤمنان بالاترین ستایشى است که در قرآن براى یک زن ابراز شده است. در روایات نیز از او به عنوان یکى از چند اسوه برتر زنان عالم یاد شده است: إنّ الله اختار من النساء أربع: مریم و آسیه و خدیجه و فاطمه؛ خداوند از میان زنان چهارتن را برگزیده است: مریم، آسیه، خدیجه و فاطمه(علیهن‏السلام).(2)

    آسیه، اسوه ایمان در شرایط سخت

    مهم‏ترین شاخصه آسیه آن است که على‏رغم زندگى در محیط پر از شرک و استکبار به خداخواهى روى مى‏آورد و جاذبه‏هاى دنیوى را به هیچ مى‏انگارد و تا سرحدّ جان در راه ایمان پابرجا و استوار مى‏ماند.

    امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِى عِنْدَکَ بَیْتاً فِى الجَنّه ِ؛(3)

    همسر فرعون ( را مثل آورده) آن‏گاه که گفت: پروردگارا، پیش خود در بهشت خانه‏اى براى من بساز.

    او گر چه بزرگ ترین و زیباترین کاخ‏هاى دنیا را در اختیار دارد، خانه‏اى بهشتى از خداوند مى‏طلبد چون جانش از ایمان لبریز شده و در کاخ فرعونى نمى‏گنجد. نیز از فرعون و از اخلاق فرعونى رهایى مسألت مى‏نماید. این ثمره دعوت انبیاست که انسان غرق شده در دنیا و مظاهر آن را چنان دگرگون مى‏کند و فارغ از دید تنگ مادى، افقى بلند و درخشان و وسیع فرا روى او مى‏گشاید که در اثر آن، یک لحظه او را یاراى تحمل محیط کفر نیست و راه گریزى به وادى نور و افق ایمان مى‏جوید؛

    وَنَجِّنِى مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِى مِنَ القَوْمِ الظّالِمِینَ؛(4)

    و مرا از فرعون و کردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان.

    و این زن فرعون است که طوفان کفر اطرافیانش او را متزلزل نکرد، حتى در قصر فرعونى با تبرّى از فرعون و قوم ستمکار، از خدا طلب نجات و طلبِ خانه‏اى در بهشت نمود. کسى که در تمام مملکت پهناور فرعون، زنى به جلالت و قدرت او نبود. و اینچنین بر تمام مظاهر دنیوى کفر غالب و چیره گردید.(5)

    شیوه ‏هاى تبلیغى آسیه

    این اسوه قرآنى نیز شیوه‏هاى مستقیم تبلیغى ندارد و تنها مى‏توان از برخوردها و رفتارش، شیوه‏هایى عملى‏را استخراج نمود که به طور غیرمستقیم مبلّغ ایمان، فداکارى وخداجویى است:

    1. قصد جدى گریز از محیط کفرو فساد

    اولین شیوه‏اى که از زندگى آسیه برداشت مى‏شود این است که چون توان تغییر عقاید فرعونیان واصلاح مفاسد آن دستگاه حکومتى را نداشت، از وظیفه فردى خود غافل نگشت و یک تنه عقیده وایمان خود را ابراز داشت و از خدا رهایى از فضاى کفر واستکبار را طلب کرد. باید توجه داشت که او حتى قبل از ایمان به رسالت موسى در کودکى او به وى پناه داده بود و بارها فرعون را از تصمیم بر کشتن این فرزند خوانده برحذر مى‏داشت، که این همه بیانگر فطرت سلیم و آمادگى روحى او براى پیوستن به صف مؤمنان بود و مرحله به مرحله مسیر هدایت را مى‏پیمود؛

    گفته‏اند آسیه همسر فرعون به محض آن که عصاى موسى دروغپردازى ساحران را بلعید، ایمان آورد و فرعون بسیار او را شکنجه کرد و در نهایت او را به شکلى فجیع به قتل رساند.(6)

    2. برائت از ستم و ستمگر

    آسیه تا آن‏جا که توان داشت از ظلم ظالمانى چون فرعون به ویژه در مقابل موسى جلوگیرى کرد، اما آن‏گاه که به کلى از تغییر و اصلاح عقیده و عمل آنان ناامید گردید، به صورت علنى از فرعون و اعمال ننگین و ظالمانه و مستکبرانه‏اش بیزارى جست و خود را به‏طور کامل از صف فرعونیان جدا کرد؛

    وَنَجِّنِى مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِى مِنَ القَوْمِ الظّالِمِینَ؛(7)

    و مرا از فرعون و کردارش نجات ده و مرا از دست قوم ستمکار برهان.

    برائت آسیه را داراى دو مرحله مى‏توان دید؛ مرحله اول که در راز و نیاز او با خدایش جلوه‏گر است و چون از خدا خانه‏اى در بهشت مى‏طلبد، مفهوم آن ناخشنودى از خانه دنیوى و مصاحبت فرعون است. و مرحله دوم که در آن از فرعون صریحاً بیزارى مى‏جوید و از خدا رهایى از چنگال کفر و ستم او را مى‏طلبد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آسیه همسر فرعون

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آسیه همسر فرعون, مقاله در مورد تحقیق مقاله آسیه همسر فرعون, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آسیه همسر فرعون, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آسیه همسر فرعون, تحقیق درباره تحقیق مقاله آسیه همسر فرعون, مقاله درباره تحقیق مقاله آسیه همسر فرعون, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آسیه همسر فرعون, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آسیه همسر فرعون ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آسیه همسر فرعون
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت