تحقیق مقاله راشیتیسم یا نرمی استخوان

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 15341
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله راشیتیسم یا نرمی استخوان

    راشیتیسم یا بیماری نرمی استخوان در نتیجه کمبود شدید و طولانی مدت ویتامین د بروز می کند که منجر به نرم شدن و نیز ضعیف شدن استخوان ها در کودکان می شود.

     

    به گزارش سرویس « بهداشت و درمان » خبرگزاری دانشجویان ایران ویتامین د به بدن کمک می کند تا کلسیم و فسفات جذب کند که البته کودکان به این دو ماده برای ساخته شدن استخوان های قوی در بدنشان احتیاج دارند.

    ویتامین د در واقع علیه بیماری راشیتیسم مبارزه می کند و بخصوص برای کودکان لازم و ضروری است . عوارض ناشی از این کمبود نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز خطرناک است .

    منابع مناسب خوراکی حاوی ویتامین د شیر و فرمول های غنی شده از این ویتامین هستند. همچنین مقدار توصیه شده برای مصرف این ویتامین به طور روزانه 200 واحد بین المللی برای نوزادان و کودکان است . کودکانی که مقادیر کافی از این ویتامین را مصرف نمی کنند بیشتر در معرض ابتلا به راشیتیسم هستند.

    این ویتامین همچنین در جوانه گندم شیر کره تازه پنیرهای چرب زرده تخم مرغ روغن مایع روغن های مایع نباتی و ماهی وجود دارد.

    ویتامین د از هوای آزاد نور خورشید و اشعه ماورای بنفش نیز بدست می آید. این عوامل در برابر چربی طبیعی پوست بدن تولید ویتامین د می کنند و به همین جهت نوزادی که در برابر هوای آزاد و نور آفتاب قرار نمی گیرد با وجودی که خوب تغذیه می شود ممکن است به بیماری راشیتیسم مبتلا شود.

    آکادمی اطفال آمریکا در این باره اعلام کرده است نوزادانی که مدت زیادی پس از تولد تنها از شیر مادر تغذیه می کنند ممکن است نتوانند مقادیر کافی از این ویتامین را تنها از شیر مادر دریافت کنند; لذا این آکادمی توصیه می کند که این نوزادان باید پس از رسیدن به دو ماهگی حتما در کنار شیر مادر از مکمل های ویتامین د و یا از شیر غنی شده با این ویتامین در روز مصرف کنند.

    از عوامل دیگری که به استثنای کمبود ویتامین د در بروز بیماری راشیتیسم دخیل هستند می توان به دو عامل وراثت و نیز کمبود قرار گرفتن در معرض نورخورشید اشاره کرد.

    خورشید اصلی ترین منبع تولید این ویتامین است . هورمون مرتبط با ویتامین د که در پوست وجود دارد. اشعه های فرابنفش نور خورشید را جذب کرده و سپس به سمت کبد و کلیه ها حرکت می کند.

    در مطالعه بر روی افرادی که در مناطق ابری زندگی می کنند محققان به این نتیجه رسیده اند که 20 تا 60 درصد افراد بالای 50 سال با کمبود ویتامین د مواجه هستند.

    علاوه بر این ها بیماری مزمن کلیه یکی از عوامل مهم راشیتیسم در کودکان و استثومالاسی در بزرگسالان است زیرا کلیه های سالم نقش مهمی در متابولیسم ویتامین د دارند.

    نشانه ها و علائم بیماری راشیتیسم عبارت از خمیدگی پاها شکستگی پا و رشد ناقص احساس درد در استخوانهای بازو پا فقرات و لگن خمیدگی استخوان فقرات خمیدگی استخوان لگن شکل غیرطبیعی دندان ها تاخیر در شکل گرفتن دندان ها تسریع و افزایش پوسیدگی دندان ها فلج عضلانی ضعف رو به پیشرفت و بالاخره تب و بی قراری به ویژه به هنگام شب است .

    پزشک می تواند این بیماری را از طریق انجام آزمایشات خون به منظور اندازه گیری سطح کلسیم و فسفات و یا از طریق رادیوگرافی با اشعه ایکس از استخوان های آسیب دیده تشخیص دهد.

    اهداف درمان بیماری راشی تیسم عبارت از بهبود علائم بیماری و نیز اصلاح علت اصلی بروز بیماری برای جلوگیری از بروز مجدد آن است .

    اگر این بیماری در حالی که کودک هنوز در سن رشد است درمان نشود استخوان بندی بدن شکل غیرطبیعی به خود گرفته و کودک برای همیشه دچار کوتاهی قد می شود; اما اگر در همان دوران کودکی درمان شود اغلب حالت غیر طبیعی استخوان ها کاهش پیدا کرده و یا با گذر زمان به طور کلی از بین می رود.

    علائم این بیماری با جایگزین کردن کلسیم فسفر و یا ویتامین د که بدن با کمبود آن مواجه شده است امکان پذیر است .

    به لحاظ بیولوژیکی همچنین برای درمان این بیماری می توان از مصرف شکل فعال ویتامین د برای افرادی که بدن آن ها در تبدیل این ویتامین به نوع فعال با مشکل مواجه است بهره جست .

    همچنین بخش دیگری از درمان این بیماری افزودن مواد خوراکی چون ماهی کبد و شیر غنی شده به رژیم غذایی بیمار است چراکه این مواد منابع غنی از ویتامین د هستند.

    بهبودی طولانی مدت به درمان بیماری اصلی بستگی دارد. در موارد بسیار نادر ممکن است بیمار به درمان تا پایان عمر احتیاج داشته باشد.

    بهبود تغییر غیر طبیعی شکل بدن معمولا با نگهداشتن بدن در یک وضعیت مناسب امکانپذیر است اما البته در برخی موارد که این تغییر شکل شدید است باید از روش جراحی استفاده کرد.

    به طور کلی محققان توصیه می کنند که برای پیشگیری از کمبود ویتامین د بهتر است اجازه دهید که برای دقایقی نور خورشید به پوست بدنتان بتابد.

    بررسی ها نشان می دهد که تابش نور خورشید می تواند تمام نیاز بدن را به ویتامین د تامین کند. البته درست است که این روزها با توجه به بیماری های ناشی از قرار گرفتن به طور مستقیم در معرض نور خورشید این کار کمی خطرناک است اما تنها برای چند دقیقه این کار ساده ترین راه برای برطرف کردن نیاز بدن به ویتامین د است . زندگی در آپارتمان ها و فضاهای بسته کاری آلودگی هوا از مهمترین عواملی هستند که جذب ویتامین د را از طریق خورشید تقریبا به صفر می رسانند و به همین دلیل بسیاری از ما با کمبود این ویتامین مواجه می شویم .

    بدون نور خورشید بدن ذخیره این ویتامین را به سرعت و تنها ظرف مدت چند هفته به مصرف می رساند.

    بعلاوه دانشمندان امروزه در حال بررسی تاثیر کمبود ویتامین د بر روی بیماری هایی مانند سرطان فشار خون دیابت و پوکی استخوان هستند.

    محققان با گذشت زمان به شواهدی دست پیدا می کنند که نشان می دهد علاوه بر نقش ویتامین د در جلوگیری از ابتلا به بیماری راشی تیسم این ویتامین نقش مهمی در تمام جنبه های مربوط به سلامت انسان دارد.

    در عین حال متخصصان توصیه می کنند که افراد باید هر سال یک بار خون خود را برای آگاهی از سطح ویتامین د موجود در آن آزمایش کنند.

     

    عملکرد ویتامینD چیست؟

     

    1) نقش اصلی ویتامینD، حفظ تعادل کلسیم و فسفر است. 2) این ویتامین در تمایز سلولی تأثیر دارد. رشد استخوانی، استحکام استخوانها و دندانها، سلامت استخوان در دوران کهنسالی و عدم ابتلا به استئوپروز یا پوکی استخوان همه به دلیل تأثیر ویتامین D در حفظ تعادل کلسیم و فسفر است.

     

    ویتامین D ازیک سو موجب افزایش جذب کلسیم و فسفر از روده‌ها، کاهش دفع از کلیه‌ها و کنترل متابولیسم در استخوان می‌شود و از سوی دیگر این ویتامین در رشد سلولهای استخوانی نیز مؤثر است. تأثیرآن در رشد سلولها، به دلیل عمل آن در ترجمه ژنهای هسته سلول است. مطالبی که بیان شد میزان اهمیت و نحوه عملکرد ویتامین D را بیان می‌دارد. در مورد نیاز شدید کودکان به مکمل‌های ویتامین D مطالب زیر را مطالعه کنید. شیرخواران، کودکان و نوجوانان باید از مکمل‌های ویتامین D به صورت قطره یا قرص برای سلامتی استخوانها مصرف کنند. بویژه شیرخوارانی که از شیرمادر استفاده می‌کنند به‌دلیل کم بودن میزان ویتامین D در شیر مادر دچار اختلال رشد می‌شوند. علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد خیلی از کودکان قبل از بروز علائم راشیتیسم، دچار کمبود طولانی مدت ویتامین D هستند. راشیتیسم، بیماری نرمی استخوان است که به علت کمبود دریافت ویتامین D ایجاد می‌شود. استخوانهای ضعیف شده در بچه‌های کوچک منجر به شکل گیری پاهای پرانتزی، نرمی جمجمه و به تأخیر افتادن سینه خیز رفتن کودک می‌شود. متخصصین بر این عقیده هستند که در سال‌های اخیر تعداد کودکان مبتلا به راشیتیسم افزایش یافته است. نور خورشید منبع عمده ویتامین D است، زیرا پوست می‌تواند این ویتامین را تولید کند. اگر چه تماس زیاد با نورخورشید برای کودکان کم سن خطرناک است. بنابراین به والدین شیرخواران زیر 6 ماه توصیه می‌شود از قرار دادن کودکان در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنند زیرا احتمال سرطان پوست به میزان زیادی افزایش می‌یابد. بیشتر بچه‌هایی که از شیر خشک استفاده می‌کنند، میزان کافی ویتامین D به دست می‌آورند، زیرا در این شیرها میزان کافی ویتامین D اضافه شده است. اگر چه پزشکان به منظور تقویت ایمنی نوزاد، مادران را تشویق به شیردادن می‌کنند، اما این نگرانی وجود دارد که در طی روند رشد کودک دچار کمبود ویتامین D شود. علائم ضعیف شدن استخوانها خفیف و مخفی است. بنابراین ممکن است قبل از اینکه مشکلات تکاملی کودک پدیدار شود این صدمات ایجاد شده باشد. مولتی ویتامین به شکل قطره برای شیرخواران بدون نسخه در دسترس همگان وجود دارد. در چند ماه اول زندگی حداقل 200 واحد بین‌المللی ویتامین D در روز تکامل مناسب کودک را تسریع می‌کند. این میزان دارو باید در تمام طول دوران کودکی و نوجوانی ادامه پیدا کند. در حقیقت در تمام طول زندگی باید روزانه 200 واحد ویتامین D مصرف شود و بعد از 65 سالگی ممکن است نیاز به میزان کمتری از ویتامین وجود داشته باشد. راشیتیسم در حقیقت مشکل اطفالی است که فقط با شیرمادر تغذیه شده‌اند، به خصوص اگر رنگ پوست آنها تیره باشد.

    عوارض مصرف زیاد ویتامین  D:

    استفاده بیش ازحد از این ویتامین مخصوصا اگر همراه با مصرف زیاد کلسیم باشد منجر به مسمومیت می‏گردد.استفاده از قرص و آمپول ویتامین دی بطور مستمر باعث مشکلاتی مانند رسوب کلسیم در بافت‌های نرم مثل کلیه‌ها، ریه‏ها، قلب و گوش می‏شود که در کلیه‌ها باعث سنگ کلیه، در ریه‌ها و قلب منجر به عوارض ریوی و قلبی، و در گوش به اختلالات شنوایی و حتی کری می‏انجامد. همچنین عوارض مانند سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف، تشنگی زیاد، افزایش حجم ادرار، یبوست، تاخیر در رشد در طفل‏های شیرخوار ، مشکلات گوارشی و شکنندگی استخوان نیز از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین دی می‏باشد.

    پیشگیری از راشیتیسم :

    شیرخواران نارس به علت انباشتگی ناکافی کلسیم و فسفر پیش از ولادت در معرض خطر استئوپنی نارسی Osteopenia of prematurity یا راشیتیسم نئوناتالneonatal rickets می‌باشند. اگر این حالت درمان نشود، بیماری به شکستن استخوان‌ها، تغییرات راشیتیسمی و پیدایش قامت کوتاه درسنین بعد منتهی می‌شود.

     

     

    نوزادانی که پیش از هفته‌ی 28 بارداری به دنیا می آیند در معرض بالاترین خطر استئوپنی هستند و این حالت معمولاً در سن 2 تا 4 ماهگی تشخیص داده می‌شود. استخوان‌بندی شیرخواری که به موقع به دنیا آمده است به طور متوسط حاوی 25 گرم کلسیم و 13 میلی‌گرم فسفر است. اما کلسیم تام استخوان در هفته‌ی 26 بارداری فقط  5گرم است و تا زمان زایمان به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. بنابراین، به نوزاد نارس باید فورمولا یا شیر مادر تقویت شده با کلسیم (200 تا 230 میلی‌گرم به ازای کیلوگرم روزانه)، فسفر (110 تا 123 میلی‌گرم به ازای هرکیلوگرم در روز) و ویتامین D (400 میلی‌گرم در روز) داد تا رشد استخوان طبیعی باشد. وقتی شیرخوار توانست روزانه 20 تا 30 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم شیرمعمولی یا شیرمادر تقویت نشده را تحمل کند، باید استفاده از شیر تقویت شده آغاز شود.

     

              استفاده از فرمولای شیرخوار نارس یا شیرتقویت شده‌ی انسان باید تا زمانی ادامه یابد که شیرخوار به 6 ماهگی می‌رسد یا سرعت رشدش در حدود طبیعی است.

     

              طول قد و مقدار وزن و نیز تراز کلسیم، فسفر و الکالن فسفاتاز  را هر 1 تا 4 هفته باید پیگیری کرده‌ و اندازه‌گیری نمود. در مورد نسبت‌ها باید محتاط بود. ممکن است در شیرخوار هیپرکلسمی ایجاد شود یا در صورتی که میزان مواد معدنی نامتعادل باشد، ممکن است جذب این مواد صورت نگیرد. در صورتی که هیپرکلسمی در شیرخوار موجود باشد، اولین موضوعی که باید مورد بررسی قرارگیرد پایین بودن میزان فسفر است.

     

              نتایج بررسی‌های اخیر حاکی از آن است که تمرین روزانه‌ی حرکت‌های پاسیو عضوی در شیرخواران نارس موجب افزایش تراکم مواد معدنی استخوان می‌شود و به این جهت می‌توان از تمرین‌های حرکتی اکستانسیون، فلکسیون اندام‌های انتهائی فوقانی و تحتانی استفاده کرد و ضمن آن از انجام حرکاتی پرهیز کرد که ممکن است سبب شکستگی یا استرس شیرخوار می‌شود.

     

    تشخیص استئوپنی نارسی معمولاً با استفاده از نتایج آزمایشگاهی و ابزار رادیولوژیایی انجام می‌شود. پائین بودن فسفات یا بالا بودن الکالن فسفاتاز از نشانه‌های استئوپنی است. برای تشخیص رادیولوژیک از ساعد راست یا رادیوگرافی قفسه‌ی سینه برای بررسی شکستگی‌های اتفاقی یا لوسنسی بخش کورتیکال استخوان و یا در نهایت از اندازه گیری تراکم استخوان با روش جذب سنجی یا سونوگرافی استفاده می‌شود. مشاهده‌ی میزان تغییرات استخوان با رادیوگرافی ماهانه انجام  می‌گردد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله راشیتیسم یا نرمی استخوان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله راشیتیسم یا نرمی استخوان , مقاله در مورد تحقیق مقاله راشیتیسم یا نرمی استخوان , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله راشیتیسم یا نرمی استخوان , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله راشیتیسم یا نرمی استخوان , تحقیق درباره تحقیق مقاله راشیتیسم یا نرمی استخوان , مقاله درباره تحقیق مقاله راشیتیسم یا نرمی استخوان , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله راشیتیسم یا نرمی استخوان , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله راشیتیسم یا نرمی استخوان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله راشیتیسم یا نرمی استخوان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت