تحقیق مقاله آداب تعلیم و تعلم

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 15406
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آداب تعلیم و تعلم

    1. علم باید با عمل همراه باشد.

    2. نهى از گفتار و کردار بدون علم و آگاهى.

    3. چه دانشى سزاوار فراگیرى است.

    4. وظایف علما.

    1. علم باید با عمل همراه باشد

    سرانجام شوم عالم غیر عامل

    قال‏علیه السلام: و ان العالم العامل بغیر علمه کالجاهل الحائر الذی لایستفیق من جهله بل الحجه علیه‏اعظم والحسره له الزم و هو عند الله الوم; (1)

    عالمى که به غیر دانش خود عمل کند، همانند جاهل سرگردانى است که هرگز از جهلش بیرون‏نمى‏آید، بلکه حجت‏بر او عظیم تر و حسرت براى او ثابت‏تر و او نزد خدا سزاوار سرزنش بیشتراست.

    امام‏علیه السلام در تبیین و توصیف وضعیت اسفبار عالم بى‏عمل، ابتدا وى را مساوى‏جاهل سرگردانى قرار داده‏اند که از مسیر حق دور شده و در گرداب گمراهى غوطه‏وراست. پس از این تسویه، حال وى را بدتر از حال جاهل ترسیم نموده‏اند.

    اما وجه مساوات این است که: نتیجه علم بدون عمل، مانند نتیجه جهل است که‏عبارت است ازگمراهى و دورى از حق و سرگردانى در وادى حیرت.

    اما عالم بدون عمل از جاهل بدتر است، زیرا:

    اولا: الحجه علیه اعظم : اگر براى جاهل جایى براى عذر آوردن باشد براى عالم‏جایى براى عذر آوردن نیست و نمى‏تواند بگوید: انا کنا عن هذا غافلین.

    ثانیا: والحسره له الزم: راغب در معناى حسرت مى‏گوید:

    الحسره الغم على مافاته والندم علیه کانه انحسر عنه الجهل الذی حمله على ما ارتکبه اوانحسر قواه من فرط غم او ادرکه اعیاء عن تدارک ما فرط عنه;

    حسرت به معناى اندوه و غم است‏بر آنچه از دست رفته، گویا جهلى که بر ارتکاب عمل قبیح‏وادارش کرده بود، از وى رفته یا نیرویش از فرط غصه و اندوه زایل شده یا از یافتن چیز مفقود خسته‏شده است.

    اما این که چرا غم و اندوه و حسرت عالم بدون عمل از جاهل بیشتر است، از این‏جهت است که جاهل نمى‏داند چه کمالاتى را از دست داده، اما عالم چون مى‏داندلذات و بهجت‏هاى معنوى را در مقابل چه چیز بى‏ارزشى از دست داده، حسرت‏بیشترى دارد، مانند کسى که ارزش جواهر گرانقیمتى را مى‏داند و سرگرم کارهاى‏بیهوده شده و آن گوهر قیمتى را از دست مى‏دهد، این شخص حسرتش بیشتر است‏ازکسى که قیمت و ارزش آن گوهر را نمى‏داند. (2)

    قرآن کریم مى‏فرماید:

    وانذرهم یوم الحسره اذ قضى الامروهم فى غفله وهم لایؤمنون; (3)

    اى رسول ما! امت را از روز حسرت بترسان که آن روز دیگر کارشان گذشته است و مردم از آن‏روز غافلند و به آن ایمان نمى‏آورند.

    ثالثا: وهو عند الله الوم: عالم سزاوارتر است از جاهل بر سرزنش و ملامت، زیرا عالم‏با شناخت و آگاهى، راه سرکشى و مخالفت‏با خداى تعالى را انتخاب نموده است.

    نظیر عبارتى که در خطبه 110 نهج البلاغه گذشت نیز در کافى آمده:

    ایها الناس اذا علمتم فاعملوا بما علمتم لعلکم تهتدون ان العالم العامل بغیره کالجاهل الحائرالذى لایستفیق عن جهله بل قد رایت ان الحجه علیه اعظم والحسره ادوم على هذا العالم المنسلخ‏من علمه منها على هذا الجاهل المتحیر فی جهله وکلاهما حائر بائر; (4)

    اى مردم! به آنچه دانا شدید عمل نمایید، شاید که به هدایت راه یابید. عالمى که بر خلاف‏علمش عمل کند، همانند جاهل سرگردانى است که از نادانى به هوش نیاید، بلکه حجت‏بر او تمام‏ترو حسرت این عالمى که از علم خویش جدا شده، بیشتر است از حسرت جاهل سرگردان در جهالت،و هر دو سرگردان و خوابند.

    حاصل کلام این است که عالم بى‏عمل از جاهل بدتر است.

    از امام صادق‏علیه السلام روایاتى در این زمینه رسیده است:

    یغفر للجاهل سبعون ذنبا قبل ان یغفر للعالم ذنب واحد; (5)

    هفتاد گناه جاهل بخشیده مى‏شود، پیش از آن‏که یک گناه عالم آمرزیده گردد.

    قال عیسى بن مریم‏علیه السلام: ویل للعلماء السوء کیف تلظى علیهم النار; (6)

    واى بر علماى بد که چگونه آتش دوزخ برآنان زبانه مى‏کشد.

    اذا بلغت النفس هنا - واشار بیده الى حلقه - لم یکن للعالم توبه ثم قرء: انما التوبه على الله‏للذین یعملون السوء بجهاله ; (7) و (8)

    وقتى که جان به این جا رسد - با دست‏به گلویش اشاره نمود - براى عالم توبه اى نیست; سپس‏این آیه را تلاوت نمود: پذیرش توبه بر خدا فقط براى کسانى است که از روى نادانى بدى مى‏کنند.

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آداب تعلیم و تعلم

    فهرست:

    ندارد.
     

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آداب تعلیم و تعلم , مقاله در مورد تحقیق مقاله آداب تعلیم و تعلم , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آداب تعلیم و تعلم , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آداب تعلیم و تعلم , تحقیق درباره تحقیق مقاله آداب تعلیم و تعلم , مقاله درباره تحقیق مقاله آداب تعلیم و تعلم , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آداب تعلیم و تعلم , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آداب تعلیم و تعلم ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آداب تعلیم و تعلم
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت