تحقیق مقاله آرمان های حکومت از دیدگاه امام علی (ع) ---(عدالت)

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 15414
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آرمان های حکومت از دیدگاه امام علی (ع) ---(عدالت)

     

    مقدمه

    دولت و حکومت، همواره یکی از اصلی ترین مباحث علوم سیاسی بوده است، تا جایی که سیاست به عنوان "هنر حکومت کردن یا حکمرانی" تعریف گشته است. یکی از سؤالات شایع در این حوزه، هدف یا وسیله بودن دولت و حکومت است. برخی ایده آلیستها دولت را یک هدف و واحدی فوق مردم و فرد می دانستند و برخی دیگر از مکاتب و اندیشه گران سیاسی، دولت و حکومت را وسیله ای برای عمل به برخی اهداف مورد نظر جامعه انسانی به شمار می آوردند و ارزش ذاتی را مختص فرد دانسته و دولت را ابزاری مکانیکی و مصنوع دست بشر برای دستیابی به اهداف خویش محسوب می نمودند. همچنین متفکران سیاسی از منظرهای مختلفی به آرمانها و اهداف دولت نگریسته اند. به عقیده ارسطو، هدف راستین حکومت تحقق زندگی خوب است. "جان لاک" معتقد بود هدف حکومت "خیر عمومی" یا "خیر نوع بشر" است. "آدام اسمیت" بر این نظر بود که دولت سه هدف بزرگ دارد؛ نخست: حفظ حکومت و مملکت از تجاوز خارجی یا خشونت بین المللی؛ دوم: حمایت از افراد در برابر بی عدالتی یا سرکوب از سوی اعضای دیگر جامعه ؛ سوم: ایجاد و حفظ آثار خاص و نهادهای عمومی که هیچ فرد یا گروهی تمایل به ایجاد و حفظ آنها ندارند. به گمان "هولزندورف" اندیشه گر آلمانی، دولت سه هدف دارد؛ نخست: توسعه قدرت ملی؛ دوم: حفظ آزادی فرد؛ سوم: پیشبرد ترقی اجتماعی و رفاه عمومی.

    "گارنر" ضمن رتبه بندی اهداف و آرمانهای حکومت بر این باور است که هدف اصلی و اولیه و بلاواسطه دولت، حفظ صلح و نظم و امنیت و عدالت در میان افرادی است که آن را به  وجود می آورند؛ هدف دوم که فراتر از خواستهای فردی است توجه به تأمین رفاه عمومی در راستای پیشرفت و ترقی ملی است، اما هدف نهایی و آرمان عالی دولت، اعتلای تمدن بشری است.

    به عقیده "ویلسون"، از مؤلفه های جدید برای دولت، این اهداف را می توان بر شمرد:

    1 ترضیه اراده ها و پاسخگویی به خواسته ها؛

    2 کسب ترقی اخلاقی؛

    3 تحقق بیشترین سعادت برای بیشترین افراد؛

    4 رشد شخصیت فرد؛

    5 حفظ حقوق؛

    6 متوازن کردن و نیز حمایت از منافع .

     

    به عقیده "پنوک" هدفهای اصلی "دولت نو" در مفهوم عام عبارتند از: تأمین امنیت؛ عدالت؛ آزادی و رفاه. این هدفها و آرمانها توجیه کننده موجودیت دولت و نیز فراهم آورنده زمینه های تکلیف سیاسی اند.  مبحث مهم دولت و حکومت و همچنین آرمانها و مقاصد عالیه آن در منابع اسلامی، از جمله
    نهج البلاغه، به وفور مورد اشاره است و امام علی(ع) با فطانت و درایت در این مقوله چنان سخن
    گفته اند که از عالیترین و نابترین اندیشه های سیاسی قدیم و جدید، گوی سبقت را ربوده اند.

     

    از دو منظر می توان به دیدگاههای امام(ع) در آرمانهای حکومت نگریست؛ منظر عام و
    منظر خاص. در بخشهایی از نهج البلاغه همانند عهدنامه مالک اشتر، ایشان در بخشهایی، اهداف
    عالیه حکومت را برشمرده اند و در منظرهای خاص به صورت مباحثی فرعی، مقاصد و آرمانها
    را تصریح کرده اند.

    عدالت ،رمز بقا و امنیت نظام سیاسی

    علی(ع) عدل را «رستگاری و کرامت»، «برترین فضایل»، «بهترین خصلت» و «بالاترین موهبت الهی»،۲۲ فضیلت سلطان، «سپر و نگهدارنده دولتها» «مایه اصلاح رعیت» و «باعث افزایش برکات»، «مایه حیات آدمی و حیات احکام» و «مأنوس خلائق» ذکر می فرمایند و «حکومت را مشروط به دادگستری دانسته» و «نظام آمریت را مبتنی بر عدل می دانند» از این دیدگاه «ملاک حکمرانی و قویترین بنیان عدل است» بنیانی که «قوام عالم به آن مبتنی است»

    مسأله مهم در سیره علی(ع) این است که ایشان هیچوقت به بهانه حفظ امنیت و نظام سیاسی از عدالت به نفع امنیت کاذب و قدرت، عقب ننشسته اند بلکه برعکس، رعایت عدالت را ضامن امنیت و حفظ نظام و مایه روشنی چشم زمامداران و رسوخ محبت آنان در دل مردم می دانند.

    امام(ع) در عهدنامه مالک اشتر می فرمایند:

    «تحقیقاً بهترین چیز (نور چشم) برای حاکمان اقامه عدالت و استقرار عدالت در سطح کشور و جذب قلوب ملت است و این حاصل نشد مگر به سلامت سینه هایشان (به خالی بودن از کینه و بغض حاکمان).

    پس اگر زمامداران عادل پیشه باشند قلبها به سوی آنان جذب و عقده ها از دلها گشوده می گردد و این خود تضمین کننده استحکام ارکان دولت پیوند محکم او با ملت است. عدل محوری نظام سیاسی باعث می شود مردم برای رسیدن به آرمانها و حقوق خود، راههای منطقی را انتخاب و طی نمایند در غیر این صورت، یأس از عدالت، انسانها را به خشونت، نیرنگ، سؤ استفاده و خلافکاری و تضعیف اخلاق عمومی و از هم پاشیدگی اجتماعی خواهد کشانید که خواه ناخواه نتیجه آن تزلزل در ثبات سیاسی نظام سیاسی و دولت است. از دید امام(ع)، رعایت عدالت از سوی رهبران و کارگزاران نظام اسلامی در سطوح مختلف سیستم سیاسی منتج به نتایج مثبت فراوانی است. این آثار برای شخص رهبران عبارتست از: «استقلال و توان»، «نافذ شدن حکم»، «ارزشمندی و بزرگمقداری»، «بی نیازی از یاران و اطرافیان» (از جهت وابستگی به آنها)، «مورد ستایش قرار گرفتن زمان حکمرانی آنان» و «بالا رفتن شأن، عظمت و عزت» ایشان.

    امام علی(ع) معتقدند که «هیچ چیزی مانند عدالت دولتها را محافظت نمی کند» و عدل چنان سپر محکمی است که رعایت آن موجب تداوم قدرت واقتدار نظام سیاسی می گردد. اما مهمترین و فراگیرترین اثر عدالت در سازندگی و اصلاح جامعه متبلور می شود چرا که «عدل سبب انتظام امور مردم و جامعه می باشد و «هیچ جیز به اندازه عدالت نمی تواند مرد را اصلاح» نماید. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آرمان های حکومت از دیدگاه امام علی (ع) ---(عدالت)

    فهرست:

    ندارد.
     

     

    منبع:

    بازرگان، عبدالعلى: دین و حکومت (مجموعه سخنرانى در انجمن اسلامى مهندسین)، مؤسسه خدمات رسا، تهران / .1378

    بلوم، ویلیام تى: نظریه‏هاى نظام سیاسى، ترجمه احمد تدین، نشر آران، تهران / .1373

    تیندر، گلن: تفکر سیاسى، ترجمه محمود صدرى، شرکت انتشارات علمى و فرهنگى، تهران / .1374

    جعفرى، محمدتقى: حکمت اصول سیاسى اسلام، بنیاد نهج‏البلاغه، تهران / .1369

    سروش، عبدالکریم: مدارا و مدیریت، صراط، تهران / .1376

    مطهرى، مرتضى: سیرى در نهج‏البلاغه، انتشارات صدرا، قم / .1368

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آرمان های حکومت از دیدگاه امام علی (ع) ---(عدالت), مقاله در مورد تحقیق مقاله آرمان های حکومت از دیدگاه امام علی (ع) ---(عدالت), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آرمان های حکومت از دیدگاه امام علی (ع) ---(عدالت), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آرمان های حکومت از دیدگاه امام علی (ع) ---(عدالت), تحقیق درباره تحقیق مقاله آرمان های حکومت از دیدگاه امام علی (ع) ---(عدالت), مقاله درباره تحقیق مقاله آرمان های حکومت از دیدگاه امام علی (ع) ---(عدالت), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آرمان های حکومت از دیدگاه امام علی (ع) ---(عدالت), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آرمان های حکومت از دیدگاه امام علی (ع) ---(عدالت) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آرمان های حکومت از دیدگاه امام علی (ع) ---(عدالت)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت