تحقیق مقاله رایگان اقامه نماز مولفه چه کسانی است؟

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: word کد فایل: 15434
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: اقامه نماز - نمازگزاران
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان اقامه نماز مولفه چه کسانی است؟

    مقدمه

    خدای منان از روی لطف بی پایان بر آدمیان منّت نهاده، به آنها اجازه معراج به عالم ملک و ملکوت عطا فرموده و نماز را نردبان ترقی و ابزار ارتقاء به عالم بالا قرار داده است.

    انسان خاکی که همواره اسیر امیال نفسانی و غرایز حیوانی است، به هنگام نماز پرده های ظلمانی جهان ماده را کنار می زند، جاذبه دست و پاگیر کره خاکی را می شکند، موانع نیرومند عالم شغلی را از جلوی پایش بر می دارد و به جهان بالا راه می یابد، با خدای خود بی واسطه سخن می گوید، و درد دل می نماید و خود را از چنگال نفس و شیطان می رهاند.

    نماز اوج معراج انسان، راز و نیاز با خدای سبحان، موجب نزول رحمت یزدان، سنگر مبارزه با نفس و شیطان، بازدارنده انسان از خطا و عصیان، وسیله ی تقرب پارسایان و رمز بندگی مخلصان است.

    نمازگزاران چه کسانی هستند؟

    در قرآن کریم  ضمن آیاتی خدای متعال نمازگزاران واقعی را معرفی می نماید و اینکه اقامه نماز چه تأثیری در زندگی مادی و معنوی انسان دارد را ذکر می کند که بدین وسیله اهمیت اقامه نماز را بیان می دارد.

    نماز؛ نشانه مومن

    " قل لعبادی الذین امنوا یقیمواالصلوه و ینفقوا مما رزقناهم سراً و علانیه من قبل ان یاتی یوم لا بیع فیه ولا خلال." (ابراهیم / 31)

    بگو به بندگان من که ایمان آورده اند، نماز را بر پا دارند و از آنچه به آنها روزی داده ایم پنهان و آشکار انفاق کنند، پیش از آن که روزی فرا رسد که نه چیزی توان خرید و نه دوستی کسی "جز خدا" به کار آید .

    در این آیه خداوند به وسیله پیامبراکرم(ص) به بندگانی که ایمان آورده اند دستور می دهد که تا روز قیامت او را رها نکنند که در آن روز هیچ مجالی برای جبران از دست داده ها نیست و از میان تمام راههایی که به خدا می رسد، اقامه نماز و انفاق – یقیمواالصلوه و ینفقوا – را بیان می کند. چرا که تمام دستورات دیگر (که اصلاح بین خدا و بندگان و بنده با بندگان دیگر است) از این دو رکن منشعب می شود و این تاکیدی دیگر بر اهمیت نماز است.

    در جای دیگر می فرماید:

    "انما المومنون الذین اذا ذکرالله وجلت قلوبهم و… . الذین یقیمون الصلوه و مما رزقناهم ینفقون." (انفال / 2- 3)

    مومنان کسانی هستند که چون ذکری از خدا شود، "از عظمت و جلال خدا " دلهایشان ترسان می شود و … . کسانی که نماز را به پا می دارند و از هر چه روزی آنها کردیم انفاق می کنند.

    در این آیه از جمله صفات بارز مومنان را اقامه نماز می داند. چرا که وقتی ایمان در دل مستقر گردید، انسان به سوی عبودیت معطوف شده و با اخلاص و خضوع، پروردگار خود را عبادت می کند که از بهترین مظاهر آن نماز است. "وجل" همان حالت خوف و ترسی است که به انسان دست می دهد که سرچشمه آن یکی از این دو چیز است: گاهی به خاطر درک مسئولیتها و احتمال عدم قیام به وظایف لازم در برابر خدا می باشد، و گاهی به خاطر درک عظمت مقام و توجه به وجود بی انتهای او است. مومنان در پرتو احساس مسئولیت و درک عظمت پروردگار و همچنین ایمان فزاینده و بلندنگری توکل، از نظر عمل دارای دو پیوند محکمند، پیوند و رابطه نیرومندی با خدا و پیوند و رابطه نیرومندی با بندگان خدا.

    تعبیر به اقامه نماز (به جای خواندن نماز) اشاره به این است که نه تنها خودشان نماز می خوانند بلکه کاری می کنند که این رابطه محکم با پروردگار همیشه و در همه جا بر پا باشد.

    خدای متعال در آیه دیگر می فرماید:

    "والمومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یقیمون الصلوه …" (توبه / 71)

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان اقامه نماز مولفه چه کسانی است؟

    فهرست:

    ندارد.
     

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان اقامه نماز مولفه چه کسانی است؟, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان اقامه نماز مولفه چه کسانی است؟, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان اقامه نماز مولفه چه کسانی است؟, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان اقامه نماز مولفه چه کسانی است؟, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان اقامه نماز مولفه چه کسانی است؟, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان اقامه نماز مولفه چه کسانی است؟, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان اقامه نماز مولفه چه کسانی است؟, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان اقامه نماز مولفه چه کسانی است؟ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان اقامه نماز مولفه چه کسانی است؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت