تحقیق مقاله حدود و موقعیت ایلام

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 15443
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله حدود و موقعیت ایلام

    اطلاع مابر ایلام تا چهل سال قبل منحصر به ذکر مجملی بود که تورات از آن کرده و اسم کدرلاعمر پادشاه ایلام را در ضمن حکایتی برده است. مورخان عهد قدیم هم چنان که از نوشته های آن معلوم است اطلاعاتی راجع به ایلام نداشتند. و حال بدین منوال بود تا اینکه حضریات شوش پیش آمد این سرزمین از ماداکتور بر روی کرخه تا ایذج (ایذه،مالمیر) در خاک بختیاری و از هایدالو در محل خرم آباد کنونی تا حدود رامهرمز و بوشهر امروز امتداد داشت بنابراین ایلام در عهد قدیم به مملکتی اطلاق می شد که از ولایات خوزستان، لرستان، پشت کوه و کوههای بختیاری ترکیب یافته بود. از طرف مشرق قسمتی از پارس،از سمت شمال راهی که از بابل به همدان می رفت و از سمت جنوب خلیج پارس تا بوشهر بود. شهرهای مهم این مملکت را چنین نامیده اند: 1- شوش که مهم ترین شهر ایلام و از قدیم ترین شهرهای عالم بود. 2- ماداکتو روی رود کرخه. 3- خایدالو که گمان می رود در جای خرم آباد کنونی بنا شده بود. 4- اهواز. اهالی ایلام دولت خود را آنزان سوسونکا می نامیدند. لفظ ایلام چنانکه محققین تصور می کنند سامی است و اطلاق به آن قسمتی می شد که کوهستان است. طوایف ماد و پارس ایلامی ها را خوجه، خوز یا هوز می خواندند به نظر میاید که با سایر اقوام آسیایی یا قفقازی نواحی زاگرس مثل گوتی ها و لولوبی ها و کاسی ها ارتباط داشتند و تمدن نخستین آنها تا حد زیادی با تمدن سومریهای باستانی ارتباط دارند. این تمدن حتی پس از آغاز هزاره ی دوم قبل از میلاد هم روی به توسعه داشت.

     

    نژاد ایلامی ها

    راجع به مردمان بومی این مملکت عقیده ی دیولافوا و دمرگان این است که بومی های اولیه این مملکت حبشی بودند. برخی عقیده دارند که سواحل خلیج پارس هم تا مکران و بلوچستان از حبشی ها مسکون بوده بعد از قرون زیاد مردم سومری به این مملکت آمده و تسلط کردند. بعد از آنها مردمان سامی نژاد به این مملکت آمدند ولی غلبه ی آنها در نقاط کوهستانی دوام نیافت.

     

    زبان مردم ایلام

    قدیمی ترین زبان اهالی این مملکت زبان آنزانی است که به عقیده ی دمرگان در سه هزار سال ق.م متروک شد و پس از آن زبان سومری و زبان سامی در اینجا رواج یافت. بعد می بینیم که در 1500 سال ق.م مکررا زبان آنزانی زنده و استعمال شده و از اینجا می توان حدس زد که زبان آنزینی در میان مردم معمول بود ولی کتیبه ها به زبان سومری ها و سامی نوشته می شده، زیرا اگر زبانی مرد دیگر زنده نمی شود.

    مذهب ایلامیها

    ایلامی ها همانند دیگر اقوام باستان خدایان متعددی چون خدای خورشید، زمین، ماه و رود را می پرستیدن از زمانی که شوش پایتخت این تمدن شد، خدای بزرگ خود را این شوشیناک نامیدند و پرستش او فقط به پادشاهان و کاهنه اختصاص می داشت. ایلامی ها مجسمه ی خدایان خود را می ساختند و وقتی مجسمه ی شهری را به شهر دیگر می بردند عقیده داشتند که خدای آن شهر را انتقال داده اند. بطور کلی مذهب آنها شرک و بت پرستی بوده مردم معتقد بودند که خدایان قدرت اسرار آمیز دارند و در مراسنات برای جلب رضایتشان قربانی می کردند هنگام اجرای مراسم موسیقی می نواختند و با پای برهنه در مراسم شرکت می کردند. برگزار کننده ی مراسم مذهبی شاتن بود که در مقابل مجسمه ی خدایان در صف اول عبادت کنندگان می ایستاد و نیایش می کرد. معابد محل نگهداری خدایان بود. این معابد چند طبقه ساخته می شد. برای نمونه می توان معبد چغازنبیل  را نام برد. در قسمت ورودی این معبد پیکرهای عظیم شیر و گاو نر برای حفاظت نصب می شد. هنگام آداب دینی نذرهایی به خدایان پیشکش می شد. تمام تلاش مردم حفظ پیکره ی خدایان بود زیرا انتقال مجسمه از یک شهر به شهر دیگر نشانه ی ضعف و سستی بود. ایلامی ها به زندگی پر از مرگ اعتقاد داشتند و همراه مردگان خود یک کوزه ی گلی دفن می کردند و آب را که مایه ی حیات بود از راه کانالی در قبر می ریختند تا مردگان تشنه نمانند.

     

    هنر و معماری

    مهارت ایلامی ها در ساختن ظرفهای سفالی، قیدی، فلزی، پیکره سازی، مهرسازی و نقش های برجسته ی روی سنگ و معماری بود. ویژگی های هنری آنان در تندیس ظرفهای فلزی با بدن و سر جانوران چشم هر بیننده ای را خیره می کند. در بناها از آجرهای لعابدار آبی و سبز استفاده می کردند. نخستین کسانی  بودند که آجرهای لعابدار را برای تندیس بناها ابداع کردند. پژوهشگران بنیانگذاری تمدن بوشهر را به ایلامی ها نسبت می دهند این منطقه در آن زمان لیان خوانده می شد و یکی از مراکز مهم تجاری و فرهنگی بود و به منزله ی پل بود که تمدن ایلام را به اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا ارتباط می داد. وجود بناها و معابد مذهبی بسیاری در عصر طلایی ایلام در این منطقه ساخته شده که آثار اندکی از آنها بجا مانده است

    مقام و منزلت زن در ایلام

    در دوره ای از تاریخ ایلام مردانی که از وارثان ملکه نخستین بودند اجازه ی سلطنت داشتند، زنان خاندان شاهی حق فرمانروایی داشتند اما در عمل مردان وظایف آنها را انجام می دادند. پرستش الهه های زن در ایلام متداول بود زیرا زن جاودانه و قابل احترام بود و نسب خانواده را حفظ می کرد. الهه ی مادر در راس خدایان ایلامی قار داشت و موجب باروری و سود بخش همه ی پدیده های طبیعت می شد. در ایلام بر اساس گل نوشته ها- مرد هنگام مرگ مایملکش را با رضایت کامل به همسرش می داد و پس از آنها تنها فرزندانی می توانستند وارد خانه شوند که حرمت مادر را نگه می داشتند. بیشتر ثروت خانه هم به فرزندی که بیشتر حرمت مادر را داشت می رسید. باستان شناسان پیکره های بسیاری از الله های مادر را کشف کرده اند که حاکی از مقام و منزلت زن بود و یاشاتن های زن که از جایگاه اجتماعی آنان خبر می دهد. ایلامی ها حیوانات بسیاری برای الله ی مادر قربانی می کردند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله حدود و موقعیت ایلام

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله حدود و موقعیت ایلام, مقاله در مورد تحقیق مقاله حدود و موقعیت ایلام, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حدود و موقعیت ایلام, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حدود و موقعیت ایلام, تحقیق درباره تحقیق مقاله حدود و موقعیت ایلام, مقاله درباره تحقیق مقاله حدود و موقعیت ایلام, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حدود و موقعیت ایلام, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حدود و موقعیت ایلام ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله حدود و موقعیت ایلام
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت