تحقیق مقاله امام علی (ع)

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: word کد فایل: 15454
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله امام علی (ع)

     مقام: امام اول شیعیان و خلیفه الله بلافصل بعد از رسول الله خاتم النبیین

     نام: علی (ع) ( بیش از 1000 نام برای ایشان در کتب مختلف نوشته شده. که مشهورترین همه آنها علی ست که قبل از ایشان احدی به این نام خوانده نشده بود. این نامیست از جانب خداوند بر روی لوح سبز رنگی برای آن حضرت انتخاب گردید (( خصصتما بالولد الزکی و الطاهر المنتخب الرضی فاسمه من شامخ علی علی اشتق من العلی... شما به فرزند پاک و طاهر که انتخاب شده و پسندیده خداست اختصاص یافته اید نام او از جانب خداوند بلند مرتبه علی است نام علی از نام خداوند گرفته شده است)) اسامی دیگر وی اسدالله، یدالله، عین الله، نورالله، حیدر و... است.

     القاب:

    امیرالمومنین (ابن شهر آشوب بیش از 850 لقب برای او ذکر نموده است.نزد اهل آسمان معروف به شمساطیل است، در زمین جمحائیل، در لوح قنسوم، در قلم منصوم، در عرش معین ، نزد رضوان امین، نزد حورالعین اصب ، در صحف ابراهیم (ع) حزبیل ، در عبرانیه بلقیاطیس، در سریانیه شروحیل، در تورات ایلیا، در زبور اریا، در انجیل بریا ، در صحف حجرعین، در قرآن علی است.) و بیش از 400 لقب برای آن حضرت آورده شده است. که مشهورترین آنها: امیرالمومنین، امام المتقین، یعسوب الدین، قائد الغر المحجلین، صدیق اکبر، فاروق الحق والباطل، خیر الوصیین، سید الموحدین، امیر البرره، سید المسلمین، حجت، وصی و... است.

     

     کنیه:

    ابوالحسن ( کنیه ی آن حضرت در لسان پیامبر (ص) ابا الحسنین، ابوالریحانتین و ابوالسبطین بوده است. و نیز در حدیثی پیامبر به ایشان فرموده: تو شایسته ی کنیه ی بوتراب هستی. امام حسن (ع) پدر را اباالحسین و امام حسین (ع) اباالحسن می خوانده اند. )

     پدر آن حضرت:

     ابوطالب (ع) ( نام مبارکش عمران، پدرشان جناب عبدالمطلب و مادرشان فاطمه بنت عمر وبن عائذ است.ایشان با جناب عبدالله پدر پیامبر و زبیر برادر تنی بودند و سایر اولاد جناب عبدالمطلب از دیگر همسران وی متولد شده بودن. جناب عمران (ع) یکی از ده پسر جناب عبدالمطلب بود و کنیه ی ایشان ابوطالب است و ملقب به شیخ بطحا بوده اند. از شعرای معروف عرب و از قهرمانان به شمار می رفتند. از سطور برجسته ی زندگانی ابوطالب دو سطر است: کفالت محمد امین برادرزاده ی یتیم خود- حمایت از منظور مقدس آن حضرت که در این راه بیش از 53 سال خدمت و فداکاری کرد. ایشان بعد جناب عبدالمطلب کفالت پیامبر را برعهده داشت.هیچگاه عبادت بت نکرد و پیرو دین جدش ابراهیم(ع) بود. بنابر نقلی سن آن حضرت هنگام رحلت81 سال بوده است و در 26 رجب سه سال قبل ازهجرت و در سال 10 بعثت از دنیا رفت. بعداز رحلت او جبرئیل بر پیامبر اکرم نازل شد و عرض کرد:((یاور تو از دنیا رفت،هجرت کن)) )

     مادر آن حضرت :

     فاطمه (س) ( پدرشان اسد بن هاشم بن عبد مناف و مادرشان فاطمه [عاتکه]  بنت هرم بن رواحه بن حجر ... بن لوی است. در مکه و حدود سال 61  قبل از هجرت به دنیا آمد. پیرومذهب ابراهیم بود. حدود 10 سالگی به ازدواج جناب ابوطالب درآمد. پیامبر از او به عنوان معدود کسانی که مقام شفاعت را از خداوند بدست آورده نام می برد. از راویان نور بوده و46 حدیث از پیامبر روایت نموده. یازدهمین نفر و دومین زنی ست که اسلام آورد. بعد از وفات حضرت خدیجه(س) فرزند او حضرت فاطمه زهرا(س) را که حدود 5 سال بیشتر نداشت در دامان پر مهر خود پرورش داد. وی اولین بانویی بود که پای پیاده هجرت کرد و در مدینه بر پیامبر وارد شد. اول زن هاشمیه است که خلیفه ی هاشمی به وجود آورد. تنها کسی ست که دیوار کعبه برایش شکافته شد و در آنجا وضع حمل نمود.اولین زن هاشمی است که فرزند هاشمی به دنیا آورد. به روایاتی سن آن حضرت هنگام رحلت 60 یا 65 یا 70سال بوده و درسال چهارم هجرت از دنیا رفته است. در روز وفاتش پیامبر(ص) خود برای تجهیزش رفت و پیراهن خود را به عنوان کفن او اختصاص داد و به دست خود لحد را گذاشت و فرمود: او بهترین خلق خدا بود و من پیراهنم را برای کفن او دادم تا از فشار قبر در امان باشد. )

     تاریخ ولادت:

    جمعه 13 رجب 30 سال بعد از عام الفیل(در هنگام تولد او زنان بهشتی حوا ، ساره ، آسیه ، مادر موسی  و مادر عیسی  و پیامبران الهی حضرت آدم ،حضرت نوح ، حضرت ابراهیم ، حضرت موسی ، حضرت عیسی حضور داشتند.

     

     محل ولادت:

    مکه ( در کعبه معظمه که قبل از او و بعد از او مولودی در آنجا به دنیا نیامده و نخواهد آمد. سه روز پس از تولد به همراه مادرش از کعبه خارج شد.)

     تعداد برادران و خواهران:

    سه برادر به نام های طالب (حدودا همسن پیامبر بوده و بنابر اقوال تاریخی وی زود از دنیا رفت ) ، عقیل ( حدود چهل سال قبل از هجرت پیامبر به دنیا آمد . پیامبر از دو جهت او را دوست می داشت یکی از جهت ابی طالب و دیگری از جهت فرزندش مسلم که در راه دوستی با امام حسین(ع) به شهادت رسید. ) ، جعفر ( حدود سه سال قبل ازهجرت درمکه به دنیا آمد. در جنگ موته ایشان پرچم اسلام را به دست راست گرفت و سوار بر اسب به قلب لشگر دشمن حمله کرد  که در آنجا  دست راستش را قطع کردند او پرچم را به دست چپ گرفت و به جنگ ادامه داد ، دست چپش را نیز قطع کردند ، آنگاه پرچم را با دو بازوی بریده اش به سینه چسبانید تا به شهادت رسید.) برادران به ترتیب هر یک 10 سال با هم تفاوت سنی داشتند و حضرت علی(ع) کوچکترین آنها بود. و دو خواهر به نام های فاخته (مشهور به ام هانی بوده. همسر ابووهب هبیره بن عمروبن عامر مخزومی. به مانند مادرش از راویان نور بوده است.) و جمانه (مشهور به اسماء یا ریطه بوده. همسر سفیان بن الحارث بن عبدالمطلب.) 

     

     تعداد فرزندان:

    به روایت شیخ مفید 12 پسر و 16 دختر ( حسن (ع)، حسین(ع)، محسن(ع)، زینب کبری(س) و ام کلثوم(س) از فاطمه زهرا(س) - محمد حنفیه از خوله بنت جعفر بن قیس حنفیه ( ایشان در زمان حکومت عمربن الخطاب به دنیا آمد و در سن 65 سالگی در ربیع الاول سال 81 هجری از دنیا رفت. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله امام علی (ع)

    فهرست:

    ندارد.
     

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله امام علی (ع), مقاله در مورد تحقیق مقاله امام علی (ع), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله امام علی (ع), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله امام علی (ع), تحقیق درباره تحقیق مقاله امام علی (ع), مقاله درباره تحقیق مقاله امام علی (ع), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله امام علی (ع), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله امام علی (ع) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله امام علی (ع)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت