تحقیق مقاله اثرات طلاق بر روی کودکان

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 15600
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اثرات طلاق بر روی کودکان

    چکیده :

     

    طلاق ، از مهم ترین پدیده های حیات انسانی محسوب می شود . این پدیده دارای اضلاعی است ، به تعداد جامعه انسانی. طلاق ، در ادبیات فارسی به معنای انفصال و جدایی بین دو نفر ، جدا شدن زن وشوهر از یکدیگر ، رها شدن از قید و بند نکاح و زناشویی آمده است .

    طلاق ، یک پدیده روانی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و ... است که در کل بر فرآیند خانواده تأثیر به سزایی می گذارد و عوارض بسیار ناگواری بر روی فرد و جامعه به دنبال دارد . در اسلام از آن به عنوان « ابغض الحلال » یاد می شود .

     

    کلید واژه : طلاق – کودکان .

     

    مقدمه :

    طلاق و فروپاشی خانواده ضمن بر هم زدن تعادل روانی – عاطفی افراد خانواده ، موجب بروز آسیب های اجتماعی مانند فرار فرزندان از خانه ، سرقت ، قتل ، جنایت و...  می شود .  با توجه به آسیبهای اجتماعی پیامد طلاق و آثار بدی که به سلامت روانی – عاطفی افراد خانواده و به خصوص کودکان دارد ، بایستی تدابیر لازم برای حفظ و انسجام خانواده به کار برد .  در حال حاضر جهان با روند رو به افزایش طلاق مواجه است .

    آمار جهانی در ارتباط با طلاق مؤید این واقعیت است که در آمریکا 20 درصد کودکان در خانه هایی زندگی می کنند که فقط یکی از والدین ( به طور معمول مادر ) عهده دار خانواده است . ( کاپلان و سادوک ، 1991 م )

     

    طلاق ، به هر دلیلی درست یا نادرست ، پیامهایی برای فرد و جامعه دارد . تأثیر طلاق بر فرزندان بسیار پیچیده و اسفبار است ، به طوری که آنها بطور ناخواسته درگیر تضادهایی می شوند که نه توان درک آنها را دارند و نه تاب تحمل و کنار آمدن با آن را .

     

     روند سیر طلاق بدین صورت است ، که ابتدا تنش و درگیری  میان زن و شوهر آغاز می شود و این روند در تکامل خود به بی علاقگی های عاطفی ، دوست نداشتن و سپس دشمنی علنی و واقعی با همسر منجر می شود .

    مرحله بعدی پیدایش فکر طلاق در یک یا هر دو زوجین است و روی آوردن یکی از طرفین به فرد یا افراد دیگر به عنوان محرم راز، در این جاست که خانواده ، شادابی خود را از دست می دهد ، آنگاه جدایی و طلاق صورت می گیرد .

     

    عوامل مؤثر بر طلاق :

    الف ) عوامل زیستی : شامل عدم تناسب سن ، ازدواج در سنین پایین ، بیماری های مسری ، عقیم بودن مرد و نازا بودن زن و ...

    ب ) عوامل روانی و اخلاقی :  شامل تزلزل پایه های  ایمان و سقوط مبانی اخلاقی ، بدبینی ، سخت گیری ها و لجاجت زوجین نسبت به یکدیگر ، دروغگویی و ...

    ج ) عوامل اجتماعی :  شامل ناهماهنگی طبقاتی ، دخالتهای بی مورد دیگران ، ازدواج های اجباری ، تعدد زوجین و ...

     

     

    اثرات طلاق بر روی کودکان :

    اکثر والدین مطلقه ، در مورد واکنشهای کودکشان نسبت به جدایی و طلاق ، خیلی نگران هستند . آنها می خواهند بدانند آیا کودک من سالم و شاداب رشد خواهدکرد ؟ 

    جامعه  شناسان و روان شناسان ، اطلاعات قابل قبولی درباره ‌ اثرات طلاق بر روی کودکان ، در دسترس قرار داده اند .  تحقیقات ، نشان می دهد ، که اثرات طلاق بستگی به سن کودک هنگام طلاق دارد .  همچنین اثر طلاق بر کودک به فاکتورهایی مثل جنسیت ، شخصیت ، میزان ناسازگاری ، و درگیری والدین و حمایت های خانواده و دوستان کودک بستگی دارد .

     

    سن کودک :

    درباره ‌اثرات طلاق بر روی کودک کوچکتر از 2 تا 3 سال ، اطلاعات بسیار کم است .  بچه های خردسال در صورت وقوع طلاق به طور معمول رنج نمی برند ، گرچه در صورتی که رابطه یا پیوند نزدیک ، بین یکی از والدها و کودک آسیب ببیند ، ممکن است مشکل به وجود آید .

    والدین ، بایستی نسبت به برنامه های سرپرستی و مراقبت از کودک به توافق برسند ،  آنچنان که کودک در حالی که ناسازگاری بین والدینش را تجربه می کند ، به رشد و نمو خود ادامه دهد .

     

    نوزادی :

    نوزادان ، نمی توانند تعارض را درک کنند ، اما ممکن است ، نسبت به تغییرات خلقی و سطح انرژی والدینشان واکنش نشان دهند . آنها ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند یا دچار اضطراب شوند .

     

    کودکان پیش دبستانی :

    کودکان از 2 تا 5 سالگی به این اعتقاد می رسند که باعث طلاق و جدایی والدین شان شده اند .  به طور مثال ، ممکن است ، فکرکنند ، که اگر آنها شامشان را خورده بودند ، پدر از آنها دور نمی شد .  کودکان پیش دبستانی ، از تنها ماندن یا ترک کامل ، هراس دارند .  آنها به طور معمول تغییرات را انکار کرده و همکاری نمی کنند و ممکن است افسرده یا خشمگین شوند .   همچنین ، ممکن است پرخاشگرانه و نافرمان عمل کنند ، اگر چه خواستار امنیت در پناه یک بزرگسال هستند .

     

    کودکان سن مدرسه ای :

    بسیاری از روان شناسان معتقدند ، سازگاری نسبت به جدایی و طلاق برای کودکان مدرسه ابتدایی از کودکان کودکستانی یا بزرگتر مشکل تر است . کودک مدرسه رو به اندازه کافی بزرگ است ، تا درد و رنج و ناشی از جدایی والدینش را درک کند و در عین حال برای درک یا کنترل واکنش نسبت به این درد و رنج ، خیلی کم سن و سال است .  او ممکن است غم ، خجالت ، رنجش ، وفاداری دوطرفه و عصبانیت شدید را تجربه کند . توانایی کودک در بازی ،  فعالیت وتعامل با کودکان دیگر ،  ممکن است ، کمک کند تا از عهده ‌ وضعیت زندگی خانوادگی اش برآید .

    کودکان در این سن امید دارند ، والدین شان نزد یکدیگر باز گردند .  کودک ، ممکن است ، احساس طرد شدگی از سوی والدی که او را ترک کرده است ، داشته باشد و از سردرد یا دل درد شکایت کند.

     

    نوجوانی :

    نوجوانان 10 تا 19 ساله خشم ، ترس ، تنهایی ، افسردگی و گناه را تجربه می کنند .  برخی از آنها احساس می کنند ، اگر در کارهای روزمره شان یا مراقبت از خواهر و برادرشان احساس مسئولیت کنند .  روبه بزرگسالی دارند .

    نوجوانان با انرژی پایین و میزان استرس بالا به طلاق والدین پاسخ می دهند که تلاش برای کنترل و حفظ کل خانواده  است .  درک عوامل که به جدایی والدین منجر شد ه و به یاد آوردن استرس طلاق ممکن است ، به توانایی نوجوان در حل مشکلات در خانواده اش صدمه بزند .

     

    تأثیر جنسیت :

    امروزه ، محققان دریافتند ، که پسران و دخترانی که به ترتیب نزد پدر و مادرشان تربیت شده اند .  از بچه هایی که به وسیله والد جنس متفاوت تربیت یافته اند ، بهتر عمل می کنند .  پسرهای محصلی که با پدرشان زندگی می کنند ، به نظر می رسد ، در برنامه های سرپرستی کمتر پرخاشگر باشند .  همچنین مشکلات هیجانی کمتری نسبت به پسرهایی که با مادرشان زندگی می کنند ، دارند .

    دخترانی که به وسیله ‌ مادر  تربیت می شوند ، نسبت به آنهایی که توسط پدر تربیت می شوند مسئولیت پذیرتر و بالغ تر هستند و این درحالی است ، که تربیت یک پسر خردسال توسط مادر ودختر توسط پدر دردسر ساز تر است. در هر حال، سازگاری کودکان با طلاق بیشتر به کیفیت رابطه والد-کودک بستگی دارد تا جنسیت و من کودک.

     

    پیامد های طلاق :

    طلاق ، در هر صورت پیامدهای مخربی برای زن و مرد ایجاد می کند ، از قبیل مسائل ومشکلات روانی ، اجتماعی ، اقتصادی و ...  گذشته از اینها کسانی هستند که در این میان ، سرانجام روزهای تیره و تاری در انتظارشان هست . آنها ،  کودکانی هستند که در اثر طلاق پدر و مادر سردرگم هستند و آینده ‌ خود را درخشان نمی بینند .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اثرات طلاق بر روی کودکان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اثرات طلاق بر روی کودکان , مقاله در مورد تحقیق مقاله اثرات طلاق بر روی کودکان , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اثرات طلاق بر روی کودکان , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اثرات طلاق بر روی کودکان , تحقیق درباره تحقیق مقاله اثرات طلاق بر روی کودکان , مقاله درباره تحقیق مقاله اثرات طلاق بر روی کودکان , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اثرات طلاق بر روی کودکان , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اثرات طلاق بر روی کودکان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اثرات طلاق بر روی کودکان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت