تحقیق مقاله زن و دیدگاه های مختلف

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: word کد فایل: 15616
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله زن و دیدگاه های مختلف

    مقدمه

    افسانه زندگی زن را غالباً در ادبیات لطفیف و شورانگیز عاشقانه خوانده ایم که این وجود هستی بخش و الهام انگیز در تاریخ هنر و ادبیات هر قوم و ملتی از دیر باز محبل و انگیزه عشق و الهام و آیت لطف و ایثار پروردگار بوده است هم در قالب پدیده های لطیف زنانه و هم در تجلی عواطف پر مهر مادراند .

    نمودار زیبایی خلقت زن در ورای دنیای رویائی هنر ، وجود حسی و ملحوس او در خلاف جهت عشق و قداحست هنری مورد بی مهری و ستم و کم توجهی اطرافیان خود قرار گرفتند ، در حالی که همیشه کوله بار سنگین شفقت های زندگی را به دوش می کشید و سنگ زیرین آسیا بوده است . قرن های متمادی زن رامانند گوهر پر بهایی از بیم دستبرد نامحرمان در لایه ای از اختفا و اختناق نهان کرده اند . طوری که راه نفس کشیدن و هر گونه حرکت ارزنده را براو بسته اند .

    چه در دنیای قدیم که همانند بردگان ، راه نجاتی نداشت و چه اکنون در دنیای جدید علم و دانش و فرهنگ پیش رفته زمان ، هنوز در عرصه جامعه در تظاهرات هنری و عشق و فداکاری که پرتو واقعی نهاد اوست راه به جایی ندارد و به روال گذشته نقشی در فرم یک زن خدمتکارو مطیع و آشپز و در قالب یک زن بسیار ساده و معمولی هنری و نمایی بر صحنه ندارد .

    اختلاف حقوق زن و مرد در اسلام

    1 اختلاف حقوق زن و مرد :

    سخن گفتن از وضع زن در نیم قرن اخیر و اشاره به حقوق زنان و در این دوران که جامعه ما در دست دگرگونی ها و تحولاتی بوده است تا حدی از نظر کلمه مناسب نمی باشد زیرا در هر جامعه زن ومرد در همه تحولات زیر بنای آن به هر نحو با هم شریک و سهیم بوده و سرنوشت واحدی داشته اند و د رکلمه نهادهای فرهنگی ، سستی و سیاسی و خانوادگی و مشکلات اقتصادی با همه دشواری ها و فراز و نشیب های آن با هم هم دوش و همگام بوده اند .

    2 زن گوهر پر بها :

    قرن های متمادی زن را مانند گوهر پر بهایی از بیم دستبرد نامحرمان در لایه ای از اختفا و اختناق نهان کرده اند طوری که راه نفس کشیدن و هر گونه حرکت ارزنده را بر او بسته اند .

    چه در دنیای قدیم که همانند بردگان راه نجاتی نداشت و چه اکنون در دنیای جدید علم و دانش و فرهنگ پیش رفته زنان ، هنوز در عرصه جامعه در تظاهرات هنری و عشق و فداکاری که پرتو واقعی نهاد اوست راه به جای ندارد و به روال گذشته نقش در فرم یک زن خدمتکار و مطیع و آشپز در قالب یک زن بسیار ساده و معمولی هنری و نمایی بر صحنه ندارد .

    3 انسان در پی کسب حقوق اولیه :

    انسان در پی کسب حقوق سیاسی و امتیازات اجتماعی در خور لیاقت و شایسگی و نیز آزادی های عقیدتی و سیاسی است که متاسفانه قرن های متمادی ، این همه در خلاء قرار در افتد ودر نتیجه زیاد اعتراض و پرخاش علیه این محرومیت ها فضای هر جامعه را پر کرده و موجب دگرگونی ها و آشوبی شده که امروز به صورت یک انقلاب همه جانبه در هر جای جهان بروز کرده است .

    می دانیم که زنان در هر جامعه ، همپا و همتای مردان در کشاکش تنگاها و دشواری های اقتصادی با مرد سهیم و شریک بوده اند فی المثل اگر در هر جا ظلم و بیداد و ستمگری و فقر و نابسامانی حکومت می کرده ، زن و مرد هردو با هم درگیری داشته و به هنگام بیداد و خود کامگی های حکومت ها متفقاً در آتش ستم و استبدادی زمامدار وقت سوخته و گرفتار آمده اند .

    4 همکار ی زنان و مردان درایران :

    در کشور ما ایران در برابر استکبار جهانی در همه جنگها و ستیزها ، زنان مبارز و با شهامت و از جان گذشته مانند جنگاوران در صفوف مجاهد ین و مبارزین سلاح بدست گرفتند و در کوی و برزن همه جا دوش به دوش برادران خود در زیر رگبار مسلسل و سپیده دمان ، در برابر جوخه آتش قرار گرفته و جوانان و عزیزان خود را در راه نیل به آزادی و رهایی از مظالم ستم پیشگامان به خاک سپرده اند و مسلماً به همین گونه در تمام رنج ها و نابسامانی ها و بی بهره بودن از هرگونه مزایای زندگی و انسانی زیر فشار یوغ و ستم و غارتگری و استعمارگران هر دوران ، زنو مرد هر دو متلاشی و سرکوب شده اند .

    5 چه موقع زنان از حقوق خود بهره مند خواهند شد :

    آن گاه که ریشه ی مظالم در همه اکناف جهان خشکیده شود ، و همه انسا ن ها حداقل زندگی روزانه خود دست یابند وآن زمان که به جای این خلاء طبیعی ، در همه جامعه های بشری برابری و برادری حکم فرما شود و تعادلی در ارکان زندگی ، وجود آید ، با اجرای قوانین عادلانه و فراگیر ، در آن هنگام است . که زنان نیز مانند مردان ازهمه حقوق طبیعی و حیاتی خود بهره مند خواهند شد و در آن جامعه مقام انسانی و ارزشمند زن نیز چون مردان با در نظر گرفتن مساعی و جهش او د رپی گیری انقلاب و وقولات نور خود به خود مشخص و ارزیابی خواهد شد .

    6 وضعیت زن ایرانی در حکومت سابق (( شاهنشاهی ))

    انتصابات حکومتی سابق که شاید بیشتر در جهت تبلیغات سیاسی آن زمان هم بودگروهی از مشکلات خانوادگی توده عظیم زنان کشور به خصوص زنان درمانده فقیر نگشود . و گواه آن ، دعواهای پر شور شر در دادگاههای حمایت خانواده و در بوری های زنان و کودکان بی سرپرست ونابسامانی زندگی زنان در اثر طلاق و ازدواج مکرر و نامناسب خصوصاً در شهرهای دور افتاده و روستاها بود که زنان در خانواده برای مردشان حکم گاو و گوسفند را داشتند .

    7 مذهب و عقب راندن زنان

    در گذشته ، اغلب ممنوعیت ها و سخت گیری ها سنتی و مذهبی را برای عقب راندن زنان بهانه قرار می دادند در حالی که ریشه ی این ستم زدگی رادر مذهب نمی توان یافت زیرا مبنای کلیه مذاهب مبتنی بر عدالت و مساوات و برابری همه افراد آدمی ، اعم از زن و مرد و سفید و سیاه هر قوم و ملت و نژادی قرار گرفتند که بر سعادت و آسایش تمامی افراد بیشتر استوار است .

    8 تساوی زن ، مرد در اسلام

    دیانت مقدس اسلام تبعیضی را روا نداشت ودر همه جا زن ومرد را یکسان مورد خطاب و تکلیف قرار می دهد حتی در عبادت و احکام به حکم آیه قرآن : آنان را گرامی تر می دارد که د رمقام تقوا و پرهیزکاری مرتبتی بالاتر داشته باشند .

    9 امام خمینی و نقش زن

    امام خمینی پیشوا و رهبر کبیر انقلاب همواره در سخنان روشنگرانه خود اشاره به مبارزات و جهاد زنان نموده و بیان می کردند که ما انقلاب خود را مرهون همت زنان می باشیم که حتی در دوران جنگ هم ، همه گونه ا زخود ایثار و فداکاری نشان دادند و به سهم خود مردانه مبارزه کردند .

     

    دلایل عقب ماندگی زنان در قرون

    1 جلوگیری از رشد فرهنگی و آگاهی زمان :

    جلوگیری از رشد و فرهنگی و آگاهی زن به هر دلیل ، خواه به جهت استثمار و سرکوبی زنان در جهل و نادانی و حکومت مرد سالاری در خانواده و اطاعت کورکورانه و نداشتن هیچ گونه حقی د رخانواده از حیث دارایی و درباره فرزند که در اثر همین نا آگاهی و بی سوادی در طول تاریخ ، از حیطه وجود انسانی برکنار بود ، و سواد آموزی و درس خواندن را برای او گناه می دانستند .

    2 استدلال زنان از نظر اقتصادی :

    جهت اقتصادی زن در خانواده و این که بتواند روی پای خود بایستد و همیشه جیره خوار ونان خور مرد باقی بماند و در شرایط منحنی زندگی به دست نیازش به سوی مرد دراز باشد واین فقر اقتصادی و گرانی از بی سرو سامانی و گرسنگی و از طرفی جهل و بی سوادی به طرف آسایش فریبنده ای هم چون خرافات پرستی و سحر و جادو متمایل گردد تا بتواند به هر حیله و نیرنگ ، مهر و عطوفت مردش را به عنوان حامی و سایه ، بالای سر خود داشته باشد .

    3 ازدواج زود رس دختران

    ازدواج زود رس دختران در بعضی خانواده ها به خصوص روستاها به هر چه باید زودتر دختر را به خانه شوهر بفرستند تا سر بار خانواده نباشد و به اصطلاح شرش را ا زخانه کم کنند وتنها پسر را کمک اقتصادی است و می تواند نان آور خانه باشد نگه دارند و به این طریق دختران خردسال ونابالغ از دوران بچگی بدون هیچ گونه آگاهی ، در خانه شوهر با هزاران سختی مواجه می شوند ومانند یک ماشین جوجه کشی دچار زایمان های متعددی و خطرناک می شوند و در نتیجه دوچار انواع بیماری و پیری زودرس می گردند . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله زن و دیدگاه های مختلف

    فهرست:

    ندارد.
     

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله زن و دیدگاه های مختلف, مقاله در مورد تحقیق مقاله زن و دیدگاه های مختلف, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله زن و دیدگاه های مختلف, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله زن و دیدگاه های مختلف, تحقیق درباره تحقیق مقاله زن و دیدگاه های مختلف, مقاله درباره تحقیق مقاله زن و دیدگاه های مختلف, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله زن و دیدگاه های مختلف, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله زن و دیدگاه های مختلف ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله زن و دیدگاه های مختلف
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت