تحقیق مقاله روش صحیح مطالعه و یادگیری

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 15623
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله روش صحیح مطالعه و یادگیری

    روش صحیح مطالعه و یادگیری:

     

    یکی از شرایط اساسی مطالعه ، تمرکز حواس است . معمولاً دانش آموزان ، والدین یا معلمین از عدم تمرکز حواس شاگردان شکوه می کنند و همین امر باعث ایجاد افت تحصیلی در بین دانش آموزان ایرانی شده است . پس بر آن شدیم تا مطالبی چند جهت رفع این مسئله ارائه دهیم :

    1-  دانش آموز باید قبل از ورود معلم به کلاس ، آمادگی روانی و عصبی داشته باشد ، در غیر این صورت در تمرکز حواس خلل ایجاد می گردد .

    2-  پنج دقیقه قبل از شروع درس ، دانش آموز باید ساکت و آرام باشد تا تمرکز لازم به وجود آید .

    3-  والدین و اولیاء مدرسه باید مدرسه و منزل را برای دانش آموز به صورت محیطی خوش آیند ، آرام بخش و شادی آفرین در آورند .

    شیوه های مطالعه

    از شیوه های مطالعه علمی که بسیاری از صاحب نظران به آن معتقد می باشند عبارتست از :

    الف – پیش خوانی و پس خوانی : یعنی دانش آموز همیشه یک درس از معلم جلوتر باشد تا آمادگی ذهنی برای فراگیری درس ایجاد گردد و بعد از فراگیری هر درس توسط معلم یک بار دیگر آن را مطالعه کند .

    ب – سوال کردن : باید درس را به شیوه سئوالی مطرح کرد و پرسش ها را از خود پرسید .

    ج – خط کشیدن زیر مطالب مهم : قابل ذکر است که نباید خط کشیدنها بیش از ده درصد مطالب هر درس باشد .

    د – تکرار مطالب مهم : باید بعد از مطالعه درس ، مطالب مهم را از حفظ تکرار کرد .

     

    مقدمات مطالعه

    1-   برای مطالعه ، فقط یک مکان انتخاب شود و آن مکان تغییر نکند .

    2-   در محیط مطالعه عواملی که باعث پرت شدن حواس می شود ، نباشد . مثلاً کتاب غیر درسی ، روزنامه ، عکس و ... .

    3-   محیط مطالعه آرام باشد .

    4-   در حین خستگی مطالعه نکنید .

     

    بهداشت مطالعه

    1-  هوا و نور : کیفیت هوای تنفسی هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است . تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد ، کار درستی نیست .

    2-  جهت تابش نور : نور باید از سمت چپ ، بالا و با زاویه تقریبی 45 درجه به کتاب و کاغذ بتابد . زیرا اگر از سمت راست بتابد ، خصوصاً هنگام نگارش ، باعث ایجاد سایه دست بر روی کاغذ می شود که در دید اشکال ایجاد کرده و در نتیجه باعث خستگی چشم می شود .

    3-  استفاده از نور غیر مستقیم : بهترین نور برای مطالعه و کار ، روشنایی معمولی اتاق است که در هوای روشن به وسیله نور غیر مستقیم ایجاد شده باشد  .

    4-  فاصله مناسب چشمها با کتاب یا کاغذ : یک چشم سالم از فاصله 30 سانتی متری می تواند حروف کتاب را تشخیص دهد . اگر از این فاصله قادر به خواندن نیستید به پزشک مراجعه نمائید .

    5-  نوع مرکب یا خودکار : بهترین رنگها ، رنگ آبی و مشکی است که فشار کمتری به چشم وارد می کند و مانع خستگی می شود . رنگهای قرمز ، سبز و ... دید را مشکل و باعث خستگی چشم می شوند .

    6-  استراحت متناوب چشمها : برای هر ساعت مطالعه یک ربع تا بیست دقیقه استراحت مفید لازم است . این استراحت نه تنها برای چشم بلکه برای مغز هم فرصت مناسبی است که یادگیری خود را مرور کند . در زمان استراحت باید به فاصله دور و بدون توجه و دقت نگاه کرد ، این کار باعث تنوع و تمدد اعصاب نیز می شود .

    7-  یکنواخت بودن نور محیط : نورهای محیط خصوصا اگر در زاویه دید چشمهای شما هستند باید یکنواخت باشد . یکی از معایب استفاده از چراغ مطالعه این است که تمرکز نور به سطح کتاب و تاریکی نسبی محیط اطراف باعث خستگی زودرس چشمها می شود .

    8-  وضع نشستن به هنگام مطالعه : وضع نشستن برای افرادی که زیاد مطالعه می کنند بسیار مهم است . نباید به صورت خمیده و یا در طرفین مطالعه نمود ، چون به تدریج باعث تغییر ستون فقرات می گردد ؛ ستون فقرات به هنگام مطالعه باید راست باشد ، باید ضمن مطالعه و در وقتهای استراحت چشمها و وضع نشستن خود را تغییر داده ، مختصری حرکت نمایید تا از رکود خون در پاها جلوگیری شود . مطالعه در حال دراز کشیدن برای چشم مناسب نیست چراکه روشنایی کتاب تامین نمی شود و خستگی زودتر فرا می رسد همچنین مطالعه در وسط روز رو به شمال مناسب نیست زیرا نور بیشتر یا کمتر از حد طبیعی به چشمها می رسد .

    9-  مطالعه موقع حرکت : مطالعه هنگام راه رفتن به علت تکان ، حرکت و تغییر دائمی فاصله چشمها تا کتاب باعث خستگی و ضعف چشمها می شود .

    10- نور لامپهای مهتابی : به علت داشتن نوسان ، چندان مناسب نیست و بهتر است به جای استفاده از یک منبع نوری از چند چراغ استفاده نمود . نور نباید نوسان داشته باشد تا روشنایی محل مطالعه یکسان بماند .

     

    11- تعیین اوقات و برنامه منظم برای مطالعه : اگر مطالعه در ساعات معینی از شبانه روز انجام گیرد ، آمادگی ذهنی و بدنی به هنگام مطالعه را می کاهد ، مگر اینکه زمان مطالعه کوتاه مدت باشد .

    12- صرف غذا و مطالعه : بلافاصله پس از صرف غذا نباید مطالعه نمود ، زیرا به علت شروع فعالیت دستگاه گوارش پس از خوردن غذا و هجوم خون به معده و احشاء داخلی ، از میزان جریان خون در مغز کاسته می شود و آمادگی برای مطالعه کاهش می یابد .

    13- تنفس هنگام مطالعه : انجام حرکات تنفسی متناسب در مطالعه بسیار مهم است . تنفس اگر نامنظم باشد ، به تدریج باعث کاهش اکسیژن خون و ایجاد حالت خواب آلودگی می شود و در نتیجه از آمادگی ذهنی برای مطالعه می کاهد .

    14- آرامش فکری : در هنگام مطالعه باید از اشتغالات ذهنی و عصبانیت جلوگیری نمود . اضطراب و ناراحتی باعث از بین رفتن تمرکز حواس می شود و حافظه کسانی که دارای اضطراب و عصبانیت هستند ، به طور محسوسی از افراد عادی کمتر است .

    15- ورزش و مطالعه : یکی از مشکلات اساسی در مطالعات طولانی اختلال در جریان خون است . افرادی که ساعت زیادی در شبانه روز به مطالعه می پردازند باید فعالیت و حرکات عضلانی کافی داشته باشند . چرا که در افراد پرمطالعه ، خون بیش از همه جا ، در مغز و کاسه سر گردش کرده و اختلالاتی در گردش خونشان به وجود می آید . 

     

     

    گام نخست و اساسی در مطالعه نحوه مطالعه است. هروقت مطلبی را می خوانیم نخست باید معنای آن را درک کنیم. اکثریت عظیمی از خوانندگان کمتر به این موضوع اهمیت می دهند و فقط آن چه را که واضح است یا فکر می کند فهمیده اند مطالعه مینمایند. مطالعه همانند انجام هر کار یا فعالیت دیگر، نیازمند استفاده از روش درست است، رشد و شکوفایی اندیشه، توانایی ها و فرهنگ هر انسان به کمیت و کیفیت مطالعه وابستگی دارد. اگر به دقت بررسی کنیم می بینیم که یکی از دلایل افت تحصیلی برخی از دانش آموزان این است که شیوه مطالعه آنها بر طبق اصول صحیح مطالعه نیست و عدم رعایت اصل و بهداشت مطالعه موجب پایین آمدن سطح کارآیی و بازدهی انسان، تضعیف روحیه، کاهش اعتماد به نفس و خستگی و دلزدگی از مطالعه میشود واقعیت در این است که در دنیای امروز که عصر اطلاعات و نبرد اندیشه ها و مغزهاست و انسان با انبوه فزاینده اطلاعات اعم از کتاب، مجله، روزنامه و.... مواجه است نمیتوان با همان روشهای قدیم پیش رفت.
    در جهان امروز مطالعه ضرورت پیشرفت است. برای مطالعه یکسری راهبردهایی وجود دارد که سعی میکنیم به طور مختصر در این مقاله برای شما دوستان ذکر کنیم که رعایت آنها برای همه افراد مفید و ضروری به نظر میرسد. دوستان عزیز، قبل از شروع مطالعه حتماً هدفتان را مشخص کنید. این هدف میتواند لذت بردن از یک رمان، فهمیدن و درک یک مطلب، شرکت در کنکور یا آمادگی برای امتحان و... باشد.
    یکی از عوامل موفقیت و کامروایی اعتماد به خود و اعتقاد به توانستن است. وقتی شما به خود اعتماد کنید قادر به هر کاری هستید. زمانی که شما حافظه خود را ضعیف میدانید در اصل به خود تلقین کرده اید که همه چیز را فراموش میکنید.
    برای تصمیمات و کارهای روزمره خود برنامهای را دنبال کنید، برنامه ریزی، همت و پشتکار پله های موفقیت را تشکیل میدهند. پس طبق برنامه عمل کنید و از اینکه نتوانستید کل برنامه را در مدت زمان مقرر تمام کنید مأیوس نشوید.
    یکی از عوامل شکست و عدم موفقیت، دلهره و اضطراب است. به شکست فکر نکنید و هرگونه دلهره و اضطراب را با ایجاد افکار مثبت و اعتماد به نفس از بین ببرید.
    یکی از نقشهای مهم در مطالعه علاقه است. اگر با علاقه مطالب را بخوانید، آن را بهتر درک میکنید و بیشتر به خاطر میسپارید.
    تفکر منفی آثار زیانباری دربر دارد. پس به موضوعهای زندگی خود با نظر مثب بنگرید و به آنچه که هست فکر کنید، نه به آنچه که نیست.
    سعی کنید که پس از مطالعه هر مطلب، خود را تقویت کرده و احساس رضایتمندی از خود داشته باشید.
    زمانی که حواس شما به چیز دیگری باشد، حافظه نمیتواند مطلبی را به خاطر بسپارد و یا به یاد آورد. پس برای به خاطر سپردن و به یاد آوردن هر مطلب باید تمرکز حواس داشته باشید.
    نکات به یاد سپرده شده را، مرتبط تر و منظم تر طبقه بندی کنید زیرا باعث میشود مطالب بهتر در خاطر بماند و به یاد آوردن آنها راحتتر و سریعتر خواهد بود.
    حتی الامکان سعی کنید که مطالب را بفهمید و به خاطر بسپارید زیرا مطالبی که طوطیوار حفظ شده اند، خیلی زود فراموش خواهند شد.
    در هنگام مطالعه کردن فعال باشید. یادداشت برداری، حاشیه نویسی، طبقه بندی و سازمان دادن، برجسته و بارز ساختن نکات مهم مطالب مورد نظر، به زبان خود تکرار کردن مطالب و... از جمله فنونی هستند که انسان را در هنگام مطالعه فعال نگه میدارند.
    سعی کنید در هنگام مطالعه به حافظه خود فشار نیاورید. از متراکم کردن زمان فراگیری، جداً بپرهیزید و در فعالیتهای ذهنی بین هر 30-40 دقیقه یکبار به مدت 5 دقیقه استراحت و تنفس عمیق داشته باشید.
    هنگامی که بسیار خسته هستید و یا بعد از مدتی مطالعه خسته شده و تمرکز حواس خود را از دست داده اید، بهتر است سعی نکنید مطالعه را به طور اجبار ادامه دهید، زیرا این امر باعث دلزدگی شما از مطالعه خواهد شد.
    برای مطالعه مطالب، بهتر است در ابتدا به صورت کلی و اجمالی مرور کنید و سپس مطالعه جزئیات را شروع کنید.
    میزان از دست دادن مطالب و فراموشی حافظه، در خواب به مراتب کمتر از بیداری است. بنابراین بعد از آموختن یک مطلب علمی و مشکل (به خصوص قبل از امتحان) مدتی استراحت مطلق داشته باشید.
    سعی کنید مطالب را به خاطر بسپارید و خلاصه آن را در ذهن خود تکرار کنید.
    یکی از مهمترین و اساسی ترین مرحله در یادگیری درست، تکرار مطالب است.
    روزها را با ورزش آغاز کنید و برای تقویت روحیه خود، اهدافتان را در ذهن تجسم کرده، هرگونه تردید در رسیدن به آنها را دور بریزید که تردیدها بازدارنده هستند. پس برای رسیدن به اهداف خود در زندگی تلاش کنید.
    بهتر است در محل بخصوصی مطالعه کنید و مکان مطالعه خود را کمتر تغییر دهید. استفاده از یک مکان مشخص برای مطالعه به تمرکز حواس کمک میکند.
    مکان مطالعه همچنین باید عاری از سر و صدا باشد و عوامل و محرک هایی که منجر به حواس پرتی میشوند در آنجا به حداقل ممکن کاهش یابند.
    نور و حرارت مکان مطالعه باید مناسب باشد. دمای 20 درجه و نور متوسط که نه خیلی زیاد باشد و نه خیلی کم، مفید خواهد بود.
    برای مطالعه در روز، زمان مشخصی را در نظر بگیرید، به طوری که در آن زمان به هیچ کار دیگر نپرداخته، آمادگی کامل برای مطالعه داشته باشید.
    با توجه به اینکه تحقیقات نشان داده است مطالعه در هنگام شب (قبل از خواب) و صبح زود، کارآمد است، بیشتر در این مواقع مطالعه کنید.
    نشستن پشت میز مطالعه بهترین وضعیت مطالعه است، لذا از دراز کشیدن بپرهیزید که تمرکز حواس از بین میبرد و موجب خواب آلودگی میشود. از مطالبی که نیاز به اندیشه و تفکر بیشتری دارند یادداشت برداری یا خلاصه نویسی کنید. یا اینکه آنها را حفظ کنید که این باعث میشود مطالب را راحتتر به خاطر بسپارید.
    تمرین کنید که مطالب را تند بخوانید، تندخوانی باعث صرفه جویی در وقت و تمرکز حواس میشود. شما میتوانید با توجه به اهداف خود، برای مطالعه مطالب گوناگون از روشهای مختلف استفاده کنید.
    بکوشید به مطالب مطالعه شده معنایی مشخص دهید و از روشهایی که به تجربه دریافته اید و بیشترین بازدهی را برای شما دارد، حداکثر استفاده را بکنید.
    بین مطالب جدیدی که میخواهید یاد بگیرید و مطالبی که قبلاً آموخته اید پیوند برقرار کنید.
    برای یادگیری مطالب در هنگام مطالعه از تصویرسازی ذهنی و تجسم عینی استفاده کنید. این کار باعث میشود این تصاویر در بازیابی و به خاطر آوردن مطالب نقش به سزایی داشته باشد.
    زیر مطالب و عبارت مهم خط بکشید، این کار در بازخوانی و تمرکز بیشتر روی آنها مؤثر است.
    مطالب مطالعه شده را برای خود بیان و تکرار کنید، زیرا یادآوری مطالب خوانده شده باعث یادگیری بهتر میشود.
    بین میزان یادگیری با مدت زمانی که مصرف آن میشود رابطه نزدیک وجود دارد. توصیه میشود که برای مطالعه وقت کافی در نظر بگیرید.
    از بر خواندن مطالبی که قبلاً یاد گرفتهاید برای شخص دیگری که بتواند اشتباهات شما را اصلاح کند و جا افتادگی های آن را گوشزد کند، بسیار مفید است.
    یکی از شگردهای یادگیری مطالب، استفاده از برگه نکته ها میباشد یعنی نوشتن نکته ای دارای اهمیت خاص بر روی یک برگه و دادن تعریفی از آن به زبان خودتان، که برای یادگیری مؤثر باشد.
    از تصاویر، نقشه ها و نمودارهای کتابها حداکثر استفاده را بکنید و به آنها خوب دقت نمایید.
    مطالب دشوار را به قسمتهای ساده و کوچکتر تقسیم کنید. برای تسلط به خود، نیرویتان را متمرکز کنید و آن را در مسیر هدف از پیش تعیین شده به کار بیندازید.
    ذهن آدمی همچون اعضای بدن برای فعالیت های روزانه خود به مواد غذایی و اکسیژن کافی نیازمند است. شما با تغذیه مناسب، انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنید. البته تغذیه مناسب، یکی از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش کارایی حافظه است.
    مغز انسان احتیاج به اکسیژن کافی دارد، با تنفس در هوای تمیز و سالم سعی کنید رفع خستگی کرده و میزان اکسیژن و بازدهی مغز را افزایش دهید.
    وجود سلامت و آرامش ذهنی و عاطفی شرط اصلی مطالعه خوب است، بنابراین باید تلاش کنید که در آرامش فکری هرچه بیشتر به مطالعه بپردازید و در پی ایجاد آرامش فکر و بهداشت روانی باشید.
    در خاتمه این مقاله، دوستان هماره سعی کنید به راههای جدید و تازه در مطالعه دست پیدا کنید و هیچ وقت به یک روش قناعت نکنید، در درک مسایل فیزیک، ریاضی، شیمی، ادبیات و.... از تصویر ذهنی گرفته تا مطالعه طبیعت و توجه به موضوعات عینی از نقاشی تا ساختن ماکت از داستانسرایی تا گوش کردن به نوار کاست درسی و... استفاده ببرید
    همیشه برای خود تازگی و طراوت ایجاد کنید، خودتان راه تازه پیشنهاد کنید. در مطالعه همیشه تلاطم داشته باشید، دریا هم اگر ساکت و آرام باشد به تدریج به مرداب تبدیل میشود.

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله روش صحیح مطالعه و یادگیری

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     باشگاه اندیشه

تحقیق در مورد تحقیق مقاله روش صحیح مطالعه و یادگیری, مقاله در مورد تحقیق مقاله روش صحیح مطالعه و یادگیری, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روش صحیح مطالعه و یادگیری, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روش صحیح مطالعه و یادگیری, تحقیق درباره تحقیق مقاله روش صحیح مطالعه و یادگیری, مقاله درباره تحقیق مقاله روش صحیح مطالعه و یادگیری, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روش صحیح مطالعه و یادگیری, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روش صحیح مطالعه و یادگیری ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله روش صحیح مطالعه و یادگیری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت