تحقیق مقاله چیستی زبان قرآن و متون دینی

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 15720
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله چیستی زبان قرآن و متون دینی

    چکیده

    برای اینکه بتوان مواجهه خوبی با قرآن برقرار کرد،بایستی هر آنچه را که در این مواجهه به ما کمک  می کند ،به خوبی شناخته شود.نگارنده در این نوشته سعی دارد به مقوله زبان شناسی قرآن بپردازد. در این نوشته ابتدا به ایجاد پرسشهایی پرداخته می شود تا بستر لازم برای ورود بحث فراهم  شود و بعد ازآن به منشأ کاوش این پرسشها پرداخته می شود و در نهایت به  راه کشف زبان قرآن از دو زاویه درون دینی و برون دینی بررسی می شود

    کلید واژه:زبان قرآن،کشف زبان قرآن،عرفی بودن زبان قرآن، ترکیبی بودن زبان قرآن

      این نکته جاى تأمل نیست که راه دست یابى به مقاصد هر گوینده‏اى شناخت زبان مفاهمه اوست. مقصود از زبان‏شناسى در این مقوله، لغت و لهجه تکلم و خط و نگارش نیست که میان اقوام گوناگون و نژادهاى مختلف جغرافیایى عالم، متفاوت است. زیرا همه مى‏دانند که زبان قرآن از این جهت زبان عربى است که متمایز از صدها نوع زبان دیگر، همچون فارسى، انگلیسى، عربى، فرانسوى و غیره است.

      صرف نظر از این تمایز لغوى، در قلمرو درونى هر یک از زبان‏هاى مردم دنیا یک نوع تمایزهایى از نظر گفتمان و نوشتار وجود دارد. دانشمندان رشته‏هاى گوناگون علمى مانند:حکیمان، عارفان، پزشکان، فیزیک دانان، شیمى دانان، زیست شناسان ریاضى دانان، حقوق دانان، سیاست مدران و جز اینها هر یک اصطلاح مخصوص حوزه علمى و طریقه محاوره ویژه خویش را دارند که با آن حرف مى‏زنند و مى‏نویسند.

      چنانکه سربسته و به رمز سخن گفتن، رسم و مرام اهل معرفت است و در غالب علوم، الفاظ و واژگان در معانى لغوى آغازین خود به کار نمى‏رود، هر چند بى تناسب با آن نیست. همان گونه که در میان هر قوم و نژادى یک نوع زبان عمومى و همگانى؛ و یک نوع زبان ادبى در قالب نثر و نظم هیجان‏انگیز و برخاسته از نیروى تخیل نیز وجود دارد.

      اکنون در این جا دو پرسش اساسى پدید مى‏آید.

    نخست: آنکه آیا در میان عرف انسانى، یک نوع زبان مشترک تفهیم و تفاهم، محتوى یک سلسله قوانین مقبول و متعارف وجود دارد که تمام اقوام و ملل با هر لغت و هر نوع دانش، عالم و عامى خود را پایبند و ملزم به رعایت آن بدانند؟ یا در هر رشته از معارف انسانى یک نوع زبان ویژه و به خصوصى وجود ندارد و زنجیره اتصالى میان این عرصه‏هاى گوناگون فکرى موجود نیست ؟

      واقعیت آن است که پاسخ به این پرسش امر ساده‏اى به نظر نمى‏رسد و طرح دیدگاه‏هاى متفکران بشرى را نیز مى‏توان در این خصوص وافى به یک مقصود روشن دانست. لیکن با کاوش در ارتکازات عرفى – عقلایى و با یک تحلیل ذهنى، مى‏توان به یک نتیجه‏ گیرى اقناع کننده متمایل شد. ظاهرا ما ناچاریم این پیش فرض را پذیرا باشیم که عرف عقلا در ارایه مقاصد خود به همدیگر، پایبند به معیارهایى هستند، از جمله این معیارها آن است که کاربرد الفاظ را تابع همان معانى وضع شده شان مى‏دانند و نه اراده گوینده. همان گونه که قصد اولیه در استعمال هر واژه‏اى، اراده معنى حقیقى آن کلمه است. لیکن معیار دیگرى که در محاوره عرف وجود دارد آن است که بستر محاوره عرفى این گستردگى را دارد که به هنگام نیاز، به انواع گوناگون مجازگویى بپردازد. استفاده از مثال براى تبیین یک مقصود، تشبیه کردن، کنایه زدن، استعاره، رمزگویى و اشاره و جز اینها، همه در محاورات عرفى و عقلاى همه ملل و اقوام متظاهر است و حتى بسیارى از اصطلاحات علمى در دانش‏هاى گوناگون از نوعى مجاز بهره برده است.

        بنابراین، نمى‏توان انواع این کاربرد را که بشر در زندگى روزمره براى اظهار مقاصد درونى خود نیازمند به آنهاست، (مانند تشبیه معقول به محسوس جهت فهم آن) خارج از زبان عرف و مفاهمه عقلایى قلمداد کرد. البته این مسأله روشن است که اعراض از معانى حقیقى کلمات و روى آورى به معانى مجازى، تنها در صورتى رواست که قرینه و شاهد کافى بر آن موجود باشد. از این روى بعید نیست که براى نوع بشر یک زبان همگانى و مشترک در تمام ساحت‏هاى گوناگون علمى و نیازهاى علمى زندگى قابل شویم که تمام طبقات، أعم از عالمان، ادیبان، متوسطان و عامیان همه به فراخور موقیعت فکرى خویش بر آن ملتزم اند.

    پرسش دوم که مقتضى روند تحقیق ما است، این است که زبان متون مقدس دینى و از جمله قرآن کریم به عنوان مأخذ ارجمند شریعت محمدى (ص) به چه زبانى است ؟ آیا زبان قرآن یک زبان علمى، ادیبانه و زبان ویژه‏اى، متفاوت با زبان عرف عقلاست و یا شیوه مفاهمه قرآن کریم همان قالب عرف و عقلاى بشر است ؟

     

    منشأ پیدایش کاوش زبان قرآن و متون مقدس دینی

    پیش از پاسخ به این موضوع لازم است اندکى پیرامون منشأ پیدایش این بحث جست و جو کنیم، تا جایگاه و اهمیت موضوع روشن گردد. منشأ و زمینه‏هاى پیدایش این موضوع در حوزه دین‏شناسى مسلمانان – بر خلاف زمینه‏هاى پیدایش زبان دین در جهان غرب مسیحى که عوامل و اسباب خاص خویش را دارد – از آنجا نشأت یافته که ژرف اندیشان مسلمانان در فهم معانى پاره‏اى آیات همچون متشابهات و حروف مقطعه و غیره مواجه با اشکال شده‏اند.

    همه مى‏دانیم مفاهیم دینى و ویژه قرآنى، گسترده‏اى به فراخور تمام ابعاد حیات و روابط گوناگون انسان با مبدأ، مقصد، طبیعت و همنوعان و حشر و نشر آدمى دارد. این دعاوى گوناگون شامل گزاره‏هاى توصیفى از خدا، صفات و افعال او، أفرینش جهان در شش روز، آفرینش انسان در مراحل گوناگون، تکلم خدا با فرشتگان، میثاق ذر، ابلیس، هبوط انسان از بهشت، توبه، گزارش جلوه‏هاى طبیعت، آسمانها، زمین، پدیده ‏هاى آسمانى و زمینى، ابر، باد، باران، شرح تاریخ دیانت و سرنوشت انسان در زمین، امت‏ها، پیامبران و معجزاتشان، فرجام پندآموز خوبان و بدان، تبین قانونمندى و سنت مدارى عالم، وصف جهان پس از مرگ، برزخ، سؤال و گواهى شهود، بهشت و نعمت‏ها، جهنم و عذابها و عالمى بى پایان و بیکران، شرح درخواست‏ها و بایسته‏ها و نبایسته‏هاى خدا و انشأات دستورى و پرهیزى خدا از انسان و... مى‏شود.

    همچنان که اشاره شد این پرسش با لطبع در مرحله نخست براى گروهى از ژرف کاوان مسلمان پدید آمد، که وقتى در قرآن صفاتى همانند تکلم، سمع، علم، رحمت و قدرت به خداوند نسبت مى‏دهد که همان صفات، به نحوى در انسان نیز وجود دارد، مفهوم حقیقى این صفات در خدا چیست ؟ آیا این واژگان افاده کننده همان معانى متعارف در انسان است یا نه ؟

    همین طور این سنخ استفهام به گونه‏اى دیگر در زمینه افعال بارى رخ نشان داد. کاربرد تعابیرى به ظاهر حسى و مادى مانند: <جأ ربک» (فجر، 89/22)، <ثم استوى على العرش» (یونس، 10/3)، <ولکن الله رمى» (انفال 8/17)، <بل یداه مبسوطتان» (مائده، 5/64) و...

    بسیار مسأله برانگیز بود. کشمکش‏ها و منازعات بى فرجام ظاهر گرایان و اهل تأویل و راهبردهاى تنزیه و تعطیل و تشبیه همه در تحلیل و معنایابى همین موضوع بود. البته این مشکل تنها در همین عرصه محدود نماند، بلکه در حوزه‏هاى دیگرى همچون عهد و میثاق خدا با انسان و عالم ذر، گفت و گوى خداوند با فرشتگان، عصیان آدم و خروج از بهشت، اعتراف به گناه و توبه و... نیز مطرح شد. همین طور در گسترده مفاهیم عددى همانند:آفرینش در شش روز (اعراف، 7/54) و سموات سبع (طلاق 65/12) پیش آمد که این آیات را چگونه مى‏توان معنا کرد ؟ آیا همان معانى رویین و ظاهرى این آیات منظور است و یا مقصود دیگرى در کار است و این واژگان صرفا پلى براى اشاره به آن معانى نهفته است ؟ نیز وقتى قرآن در مقام گزارش از جهان پسین و نعمت‏ها، لذتها، خوردنى‏ها، نوشیدنى‏ها، نهرهاى روان، قصرهاى پرشکوه و بوستان‏هاى دیدنى و صحنه‏هاى غم بار عذابها، غل و دود و آتش و چرکاب و... است، آیا این واژگان منعکس کننده همان معانیى است که به انس ذهنى، براى ما تداعى مى‏کند؟ در هر حال در فضایى گسترده، آیا قرآن به حسب موضوعات مختلف، داراى زبان‏هاى گوناگون است ؟ یا آنکه قلمروهاى متنوع محتوایى باعث تفکیک و تمایز نموده و یک زبان مشترک و همه فهم حاکم بر تمام حوزه‏هاى معرفتى قرآن است؟

    هر چند در مراجع کهن اسلامى بحثى مستقل تحت این عنوان تقریر نیافته است، لیکن از راهبردها و نگرش‏هاى گوناگونى که در کتب حدیث، تفسیر، کلام، عرفان و تصوف عرضه شده است، مى‏توان به نکات قابل توجهى در این زمینه پى برد و دیدگاه‏هاى گذشتگان را پیرامون آن به دست آورد. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله چیستی زبان قرآن و متون دینی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    1)تحلیل زبان قرآن و روش شناسی فهم آن،دکتر محمد باقر سعیدی روشن،انتشارات پژوهشی حوزه ودانشگاه

    2)زبان قرآن و مسایل آن، نوشته دکتر محمدباقر سعدی روشن ، انتشارات سمت با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

    3)زبان قرآن، مقصود فراست خواه

    4)چیستی زبان قرآن. مجلات : قرآن و حدیث ، حدیث اندیشه ، بهار و تابستان 1382 - شماره 5 و 6 ». نویسنده: شهیدی، روح الله

تحقیق در مورد تحقیق مقاله چیستی زبان قرآن و متون دینی, مقاله در مورد تحقیق مقاله چیستی زبان قرآن و متون دینی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چیستی زبان قرآن و متون دینی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چیستی زبان قرآن و متون دینی, تحقیق درباره تحقیق مقاله چیستی زبان قرآن و متون دینی, مقاله درباره تحقیق مقاله چیستی زبان قرآن و متون دینی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چیستی زبان قرآن و متون دینی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چیستی زبان قرآن و متون دینی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله چیستی زبان قرآن و متون دینی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت