تحقیق مقاله زلزله

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 15758
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: زمین شناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله زلزله

    زلزله لغتی است که بسیاری از مردم را به هراس می‎افکند. برای بعضی دیگر عنوان مطلبی مورد بحث است. براساس تحقیقات دانشمندان و سوابق تاریخی، زمین شناسان و زلزله ‎شناسان اینک به ما می‎گویند بسیاری از نقاط در سراسر دنیا در معرض خطر یک زمین لرزه زیانبار هستند. امکان پیشگیری از زلزله وجود ندارد. اما به هر حال شما قادرید شانس سلامتی و بقای خود را به وسیله آگاهی و آمادگی بالا ببرید. اگر کسی به درستی آماده نباشد زلزله بعدی ممکن است لطمه‎های افزونتری به بار آورد.

        زمین لرزه تکان خوردن قشر زمین است. این تکان یا در نتیجه انفجار در اعماق زمین است (انفجاری) یا در نتیجه فعالیت آتشفشان‎ها و یا بالاخره در اثر لغزش لایه‎های مختلف زمین روی یکدیگر در طول گسل‎ها، ایجاد می‎شود.

       تعداد زلزله‎هایی که سالانه رخ می‎دهند به یک میلیون می‎رسد اما از این میان فقط معدودی از آنها اثرات مخرب وسیعی بر جای می‎گذارند. بعضی اوقات انرژی آزاد شده در زلزله‎های بزرگ برابر است با انرژی حاصل از انفجار 180 میلیون پوند T.N.T است به عبارت دیگر قدرت تخریبی این زمین لرزه‎ها 10000 برابر قدرت نخستین بمب اتمی است که ایالات متحده در  جنگ جهانی دوم در ژاپن منفجر کرد.

        در جهان چند منطقه بزرگی وجود دارند که دستخوش زلزله‎های فراوان هستند و آنها را کمربند زلزله می‎خوانند. عمده‎ترین آنها کمربند اقیانوس کبیر (آرام) است که آمریکای جنوبی و شمالی ژاپن، فیلیپین، زلاندنو را شامل می‎شود.

       کمربند دوم از حوالی آلپ در اروپا آغاز می‎شود و پس از گذشتن از یونان، ایتالیا، ترکیه، ایران، افغانستان، پاکستان به جنوب شرقی آسیا می‎رسد و در آخر به کمربند اقیانوس کبیر متصل می‎گردد.

        از لحاظ زمین ‎شناسی، دو صفحه آسیا از شمال و عربستان از جنوب به صفحه ایران فشار وارد می‎کنند. این فشار به حدی است که به گفته کارشناسان‌، دیگر نمی‎توان به آن صفحه ایران اطلاق کرد. ایران از نظر زمین‎شناسی صفحه‎ای خرد شده است که شکستگی‎های فراوانی به شکل گسل‎های کوچک و بزرگ روی آن ایجاد شده است و به همین دلیل در وضعیت بسیار ناپایداری به سر می‎برد. از سوی دیگر کانون زلزله در ایران در عمق کمی از سطح زمین قرار دارد و انرژی قابل ملاحظه‎ای به سطح زمین می‎رسد و در بسیاری از نواحی مدت زمان بین زلزله‎ها یا دوره بازگشت آنها طولانی است و لذا زلزله‎های بسیار شدید رخ می‎دهد.

     

     

     محل وقوع زلزله

    نمی‎توان قاطعانه اظهار داشت که زلزله چه زمانی رخ می‎دهد. ولی می‎توان گفت که احتمالاً در کجا رخ خواهد داد. چون زلزله اصولاً در مناطق معینی از جهان که پلاتهای زمین با یکدیگر برخورد می‎کنند، رخ می‎دهد.

     اثرات ناشی از زلزله :

    زمین لرزه علاوه بر تخریب ساختمان‎ها و اماکن ممکن است سبب بهمن، ریزش کوه، شکاف در سطح زمین و بالا آمدن و فرو رفتن زمین، حرکت گل و لای، سد مسیر رودخانه، امواج مدی شدید و آتش‎‎سوزی شود. آن دسته از صدمات و خطراتی که در زمین لرزه مستقیماً به امور بهسازی محیط مربوط می‎شوند عبارتند از شکستگی،‌ جابجایی و پیچیدگی لوله‎های آب و فاضلاب، صدمه به ساختمان‎ها و تأسیسات آب، فاضلاب و تلمبه خانه‎ها، شکستگی سدها و مخزن‎های آب که منجر به نشت یا ‌آلودگی آب می‎شود؛ جمع شدن اشغال، ساختمان‎های فرو ریخته و ایجاد اشکال در خارج کردن اجساد و لاشه حیوانات از داخل ویرانی‎ها و دفن آنها؛ شکستگی مخزن فضولات و چاه‎های فاضلاب،‌ آلودگی‎ آب چاه‎ها وقتی که جدار محافظ چاه ترک بردارد. پیامدهای غیرمستقیم این حوادث، فقر و بی‎پناهی و بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‎های اجتماعی از خسارت‎های جانی و مالی بلافاصله آن سنگین‎تر،‌گسترده‎تر و دلخراش‎تر است.

        تخریب ساختمان‎ها در اثر زمین‎ لرزه غالباً موجب مرگ و میر فراوان (در حدود 10% جمعیت) و مجروح شدن شمار زیادی از ساکنین منطقه می‎گردد،‌ این امر به دو عامل مهم بستگی دارد، عامل نخست در باره نوع ساختمان‎ها است، بناهایی که از خشت و گل و سنگ‎های خشک و خالی حتی در یک طبقه ساخته شده‎اند به شدت ناپایدار بوده و فروریختن آنها موجب مرگ و میر و جراحات فراوان می‎گردد.

       ثابت گردیده که ساختمان‎های سبک‎تر به ویژه بناهایی چوبی در معرض خطرات کمتری قرار دارند برای نمونه بررسی زلزله‎ سال 1976 گواتمالا نشان داد که از تعداد 1577 نفر ساکنین یک روستا که همگی در ساختمان‎های خشک و گلی زندگی می‎کرده‎اند تنها 78 نفر مجروح و مابقی از بین رفته‎اند، در حالی که کلیه ساکنین مجاور که در بناهای چوبی زندگی می‎نموده‎اند زنده مانده‎اند.

       نکته دنوم زمان وقوع زمین لرزه می‎باشد ک در کاهش مرگ و میر و بروز جراحات حایز اهمیت زیادی است، طبق بررسی‎های انجام شده درصد افرادی که کشته شده‎اند و یا مجروح گردیده‎اند در مناطق پرجمعیت زیادتر می‎باشد، تخمین زده می‎شود که نسبت مرگ و میر افراد به مجروحان پس از لرزش‎های اولیه تقریباً به میزان 1 به 3 می‎باشد، تفاوت‎های زیادی در نواحی آسیب‎ دیده وجود دارد، گاهی مرگ و میر تا حدود 85% در شهرهای مجاور مرکز زلزله گزارش گردیده، برای نمونه زلزله سپتامبر 1973 طبس گلشن در ایران می‎باشد که تعداد 11000 نفر از ساکنان 13000 نفری شهر را از بین برد، نسبت مرگ و میر به مجروحان به نسبت فاصله مرکز زلزله از شهر کاهش می‎یابد، برخی گروه‎های سنی، در معرض مخاطره بیشتری می‎باشند، گروه‎های میان سال درمقایسه با کودکان و سالمندان که کمتر قادر به حفاظت از خود می‎باشند، در مخاطره کمتری قرار دارند حوادث ثانونی که ممکن است پس از زمین لرزه رخ دهند، موجب افزایش مصدومان و در نتیجه افزایش نیاز به اقدامات پزشکی می‎گردند، از نظر تاریخی بزرگترین مخاطره پس از وقوع زلزله، خطر آتش‎سوزی است، هرچند در سال‎های اخیر موجب بروز آسیب‎های کمتری گردیده است.

       یکی دیگر از کاستی‎ها و ضعف‎های مهم شهرهای ما در مقابل بلایای طبیعی، مشکل ساخت و سازهاست. در ساخت و سازهای شهری دو مشکل اساسی وجود دارد یکی استفاده از مصالح غیراستاندارد و دیگری عدم اجرای مناسب. در صورتی که ما ضرورت مقاوم‎سازی خانه‎ها و دیگر بناهای مورد نیازمان را به درستی دریابیم و خانه‎های سست بنیاد و کم دوام نسازیم و به مردم کم درآمد نفروشیم، زلزله همچون بسیاری از رخدادهای طبیعی، بدون خسارت و بدون قربانی گرفتن خواهد بود به شرط آنکه در پی موقعیت اجتماعی که هستین، وظیفه اخلاقی و انسانی خود را در برخورد بااین مسئله مهم و حیاتی که جان انسان‎ها به آن بستگی دارد بدانیم و دریابیم و این وظیفه اخلاقی و انسانی به ویژه باری سنگین بر  دوسش معماران و مهندسین و به فروشندگان و نیز مسئولان و دست‎اندرکاران امور شهری و ساختمانی است، هر چند برای آنها این وظیفه و مسئولیت می‎بایست جنبه‎های اجتماعی، حقوقی و قضایی خدشه‎ناپذیر نیز بیابد؛ به حدی که هیچ سازنده‎ای، هیچ مسئولی و ناظر ساختمانی نتواند به خود جرآت دهد که در ساختن یک بنا و نظارت دقیق و اصولی بر احداث آن اهمال و کوتاهی کند. از سوی دیگر متأسفانه در کشور ما نظام کنترلی ساخت و ساز به صورت دقیق وجود ندارد. ولی با تدوین ضوابط فنی مقاوم‎سازی بناها در برابر خطر زلزله و به کاربردن این ضوابط می‎توان دامنه خسارت‎ها را بسیار محدود کرد اما واقعیت مهم این است که اولاً ضوابط مقرر فقط در مورد تأسیسات و ساختمان‎های در دست اجرا یا آتی قابل اعمال است و در بناهای موجود تقریباً هیچ اقدامی مؤثر نیست. همچنین همیشه نمی‎توان از رعایت دقیق ضوابط اطمینان یافت زیرا در عمل بسیاری از مقررات و اقدامات به ویژه اگر مستلزم صرف هزینه قابل توجه باشد با مسامه و اهمال‎کاری به انجام می‎رسد. در حالی که تفاوت ساختمان‎های مقاوم در مقابل زلزله و ساختمان‎هایی که ایمن نیستند، تنها بنی 10 تا 20 درصد افزایش هزینه است،‌ با وجود این بیش از 80 درصد ساختمان‎های شهرهای ما حتی ساختمان‎های دولتی در مقابل بلایایی مانند زلزله مقاوم نیستند. با افزایش ایمنی ساختمان‎ها، عمر متوسط آنها را نیز می‎توان افزایش داد، در  حالی که تصور می‎شود توجه به ایمنی سازه‎ها تحمل هزینه‎های اضافی است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله زلزله

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله زلزله, مقاله در مورد تحقیق مقاله زلزله, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله زلزله, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله زلزله, تحقیق درباره تحقیق مقاله زلزله, مقاله درباره تحقیق مقاله زلزله, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله زلزله, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله زلزله ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله زلزله
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت